ANALIZĂ: Cum se va vinde Dacia Lodgy în Europa?

Publicat luni, 09.01.2012 19:31 de Dragoș Băltățeanu, Mircea Meșter

Salonul Auto de la Geneva din luna martie va fi momentul când Dacia îşi va lărgi gama de modele cu monovolumul Lodgy. Analizăm astăzi unde va avea succes acest model românesc.

Dacia este deja un nume binecunoscut pe pieţele din Europa. Şi nu numai. Marocul, Rusia, India, Mexicul, Argentina sunt pieţe care cunosc foarte bine produsele Dacia, chiar dacă acestea sunt uneori vândute sub alt nume al grupului Renault. Dacă până acum Dacia a produs modele din gama mică, compactă şi SUV pentru orice piaţă din lume, noul Lodgy va fi un model cu un public ceva mai redus. Dacă Logan, Sandero sau Duster au avut succes atât în Europa de Est cât şi în Germania sau Franţa, Lodgy va fi un produs destinat pieţelor cu adevărat mature.

Monovolumul low-cost care va fi produs de Dacia la uzina din Tanger (Maroc) va fi destinat în special potenţialilor clienţi din vestul Europei. În Europa de Est, acest tip de caroserie nu este extrem de apreciat. La noi în ţară de exemplu, maşina de familie este, tradiţional, un SUV sau o berlină. Sunt extrem de rare cazurile în care clientul român cumpără un monovolum sau un break atunci când familia sa are nevoie de un automobil mai mare şi mai practic. 

Aşadar, Dacia Lodgy va ataca pieţele mature din Europa de Vest: Germania, Franţa, Spania, Italia. Chiar şi Marea Britanie, unde Dacia va fi lansată ca marcă de sine stătătoare în toamna acestui an. În ciuda problemelor economice, Europa are încă o piaţă auto relativ decentă. Cifrele de mai jos reprezintă estimări Automarket, analiza fiind realizată separat pe fiecare piaţă importantă în parte.

 

LODGY ÎN FRANŢA: circa 30.000 de unităţi pe an

Anul trecut, în Franţa s-au vândut peste două milioane de unităţi. Cifrele sunt valabile pentru perioada ianuarie-noiembrie 2011. Statisticile franceze împart acest tip de caroserie în trei segmente: monospace compact, combispace/minispace şi monospace. Cele mai apreciate de francezi sunt monovolumele compacte, adică exact segmentul unde intră şi viitorul Dacia Lodgy. Din cele două milioane de automobile vândute în Franţa, 10% au fost monovolume compacte. Alte 8% sunt reprezentate de combispace şi minispace în timp ce monovolumele full-size au 1% din piaţa franceză.

Dacă ar fi să facem o paralelă ipotetică între cifrele lui Dacia Duster în segmentul său pe piaţa franceză şi eventualele cifre de vânzări ale lui Dacia Lodgy, proporţia ne spune că ne putem aştepta la un Lodgy care va strânge aproximativ 25.000-30.000 unităţi într-un an de zile pe piaţa franceză, cifre care îi vor permite să se instaleze în Top 15 modele vândute pe piaţa din Hexagon.

Ne-am bazat aprecierea măsurând succesul lui Duster în Franţa în 2011. Acesta s-a vândut în 47.845 unităţi în perioada ianuarie noiembrie 2011, adică 15% din piaţa SUV-urilor compacte. De altfel, Dacia Duster a fost în primele zece modele cu cele mai mari cifre de vânzări în Franţa, unde modelul românesc a ocupat locul nouă. Mai jos am selectat principalele monovolume şi modelele Dacia din primele 100 de poziţii ale topului cu cele mai bine vândute modele în Franţa. Gamaele Scenic-Grand Scenic şi Picasso-Grand Picasso sunt incluse de statisticile franceze în vânzările modelelor compacte Megane, respectiv C4.

Top vânzări automobile pasageri ianuarie-noiembrie 2011 Franţa
 1 Renault Clio 138.493 unităţi 
 2 Peugeot 207/206+ 136.777 unităţi
 3 Renault Megane (+ gama Scenic) 133.629 unităţi
 4 Citroen C3 (+ gama Picasso) 103.041 unităţi
 5 Citroen C4 (+ gama Picasso) 86.316 unităţi
 8 Peugeot 3008 49.388 unităţi
 9 Dacia Duster 47.845 unităţi
 16 Peugeot 5008 26.230 unităţi
 18 Renault Modus 25 640 unităţi
 19 Dacia Sandero 24.736 unităţi
 31 Volkswagen Touran 15.860 unităţi
 32 Opel Meriva 15.655 unităţi
 35 Ford C-Max 15.341 unităţi
 45 Opel Zafira 9.840 unităţi
 51 Dacia Logan 8.934 unităţi
 59 Toyota Verso 7.874 unităţi
 64 Renault Espace 6.009 unităţi
 65 Mercedes-Benz Clasa-B 5.936 unităţi
 98 Chevrolet Orlando 2.869 unităţi

 

LODGY ÎN ITALIA: circa 12.000 de maşini pe an

În Italia, piaţa auto din 2011 a însumat un total de 1.757.649 unităţi. Recesiunea s-a simţit mai puternic aici, piaţa scăzând cu peste 15% faţă de 2010. Italienii au în statistici patru variante de caroserie pentru monovolume: monovolume compatto, monovolume piccolo, multispazio şi monovolume grande. Anul trecut, toate cele patru categorii de monovolume au avut cifre importante pe piaţa italiană: monovolume compatto 85.970 unităţi, monovolume piccolo 85.828 unităţi, monospazio 29.954 şi monovolume grande 22.518 unităţi. Doar monovolumele compacte au reprezentat aproape 5% din piaţa auto italiană. Pe baza acestei cifre, estimăm că itaienii vor cumpăra aproximativ 12.000 unităţi Dacia Lodgy într-un an de zile.

 

LODGY ÎN SPANIA: circa 7000 de unităţi pe an

Spania are o piaţă auto ceva mai mică, lovită şi de recesiune în ultimii ani. În 2011 au fost înmatriculate 741.600 de automobile, o scădere de 18.8% faţă de anul 2010. Spaniolii au două categorii pentru segmentul monovolumelor: monovolume pequeño (mic) şi monovolume grande (mare). La categoria monovolume mici, spaniolii au cumpărat anul trecut 76.894 unităţi. Monovolumele mari au fost mai puţin populare, doar 12.802 unităţi găsindu-şi proprietar în Spania. Monovolumele mici, categorie spaniolă în care se încadrează şi Lodgy, au tăiat o felie de 10.4% din piaţa auto spaniolă. Estimăm că spaniolii vor cumpăra aproximativ 6.000-7.000 unităţi Dacia Lodgy într-un an de zile.

 

LODGY ÎN MAREA BRITANIE: circa 12.000 de exemplare

Dacia nu a intrat încă pe piaţa din Marea Britanie. Dar o face în curând şi Lodgy va fi unul din modelele disponibile. Problema cu Marea Britanie este producţia specializată. Englezii folosesc automobile cu volan pe partea dreaptă şi acest lucru ridică probleme din punctul de vedere al producţiei. Însă piaţa Marii Britanii nu poate fi neglijată. În 2010 s-au vândut peste două milioane de automobile în Regat. Nu există încă cifre pentru 2011, dar, cel mai probabil, totalul este apropiat. Piaţa englezească era la un moment dar la 2.5 milioane de automobile pe an, dar criza şi-a spus cuvântul şi aici. Din acest total, engelzii cumpără cam 6.1% MPV-uri. Aceasta este denumirea dată segementului automobilelor de tip monovolum, iar ei le calculează pe toate la comun. În 2010, în Marea Britanie s-au vândut 124.209 monovolume. Englezii nu au acceptat Dacia ca marcă încă iar publicul are o cultură auto deosebită. Pentru Lodgy va fi greu să se impună în Marea Britanie. Dacă va reuşi să îi convingă pe britanici, estimăm că Dacia va vinde probabil în jur de 10.000-12.000 unităţi într-un an de zile.

 

LODGY ÎN GERMANIA: circa 30.000 de maşini anual

Însă cel mai mare pariu pe care Dacia Lodgy trebuie să îl câştige este piaţa germană. Germania are încă vânzări şi înmatriculări la un nivel impresionant. În 2011, în Germania s-au înmatriculat aproape trei milioane de automobile. Dintre acestea, peste 300.000 sunt monovolume. Asta înseamnă un procent imens, de 12% din piaţa de automobile germană. Dacia i-a convins pe germani cu modelele Logan şi Sandero, dar acest lucru s-a datorat în mare parte programului de încurajare a vânzărilor de automobile noi pe care guvernul german l-a susţinut. Teoretic, Dacia ar putea vinde în jur de 30.000 de unităţi Lodgy pe an în Germania, poate chiar ceva mai mult. În 2011, până în luna noiembrie, Dacia a înmatriculat 21.151 de unităţi Dacia Duster în Germania.

 

LODGY ÎN ROMÂNIA: cifre modeste

Lansarea lui Dacia Lodgy în România va fi un mare pariu pentru Dacia. Aşa cum s-a întâmplat şi în cazul lui Sandero, constructorul de la Mioveni va trebui să încerce să pentereze o piaţă anemică în segmentul noului său model. Dar, dacă segmentul mic - pe care Sandero l-a atacat acum trei ani - lucrurile se mişcă cât de cât, monovolumele sunt practic inexistente în România, cu o cotă de piaţă extrem de scăzută. Motivul este legat de faptul că familiştii preferă să se orienteze înspre SUV-uri compacte sau înspre sedanuri, tipuri de caroserie care reprezintă evident piaţa românească. În aceste condiţii, estimăm cifre modeste pentru Lodgy în România, vânzările noului model românesc urmând să adune circa 500-1000 de unităţi pe an într-o piaţă nesigură din punctul de vedere al performanţelor. 

 

LODGY ÎN EUROPA: peste 100.000 de unităţi pe an

La nivel european, 14% din piaţa auto a anului 2011 a fost reprezentată de vânzările de monovolume. Iar totalul de automobile de pasageri înmatriculate în Europa în anul care tocmai s-a încheiat a fost de peste 9.2 milioane unităţi (conform statisticilor ACEA, sunt incluse şi ţările care nu sunt membre UE din Europa). Asta înseamnă că aproape 1.3 milioane dintre autoturismele vândute în Europa în acest segment sunt monovolume. Dacă Lodgy va reuşi să îşi ridice cota de piaţă până în jur de 10%, fabrica din Tanger - care începe producţia monovolumul românesc în cursul acestei luni - va putea miza pe 120.000-130.000 de comenzi în fiecare an din Europa. La aceste cifre se adaugă şi comenzile din ţările Africane pe care este prezentă Dacia, dar acestea vor fi mai degrabă modeste şi nu schimbă cu mult datele problemei.

  • antonny, luni, 09.01.2012 22:43
    ****

    prea putine 500 unitati .......eu estimez intr-un an jumate 5000-7000 unitati pentru Romania

  • andrey11, luni, 09.01.2012 23:47
    Romania

    Sunteti mult prea sceptici cu privire la vanzarile in Romania. Si eu mizez pe un 3-4000 unitati anual.

  • unckle, marţi, 10.01.2012 08:31

    cine da mai mult ? vedem cum se va misca in romania - motivele cifrelor reduse din analiza sunt multe, iar printre ele este pretul peste mcv, consumul peste toate daciile de pana acum (cel putin la drum lung ... care drum lung este si motivul pentru care ai cumpara asa ceva ... iar romanul isi va lua logan si va sta mai inghesuit pentru ca tot acolo ajunge) etc. interesant cum, in franta, loganul se vinde mai bine ca mercedesul - bravo romania! :)

  • realitatea zilei, marţi, 10.01.2012 09:06
    observatie

    Curios ca intr-o tara iubitoare de monovolume cum e Franta, Chevrolet Orlando s-a vandut deabia in 2800 exemplare si ocupa locul 98. Pun pariu ca Dacia va vinde de 10 ori mai bine monovolumul. Pretul nu e totul. Experienta Dacia-Renault isi va spune cuvantul. @unckle Te arunci aiurea. N-ai de unde sa stii consumul monovolumului. Consumul nu are cum sa fie mai mare decat al unui Duster care utilizeaza tractiunea integrala. Iar MCV este un break, nu un monovolum. Un monovolum il compari cu alte monovolume. In fine, ti-ai dat singur raspunsul: romanii vor compara intotdeauna merele cu perele. Tocmai de aceea, Lodgy n-o sa aiba vanzari spectaculoase in Romania.

  • unckle, marţi, 10.01.2012 11:25

    Nu subestima consumul unei masini "mari" la mersul pe autostrada. Dusterul desi are 4x4 il mai poate si dezactiva, iar masina nu este atat de "mare" cat se vrea Lodgy si asta conteaza foarte mult cand mergi la drum cu 100-120km/h... mai ales din prisma faptului ca 1.5dci de la renault nu este foarte performant cand vine vorba de consum - vezi testul cu GrandScenic.

  • Carlos, marţi, 10.01.2012 11:50
    @unckle

    Te inseli. In primul rand tu speculezi prea mult dimensiunile masinii, pentru ca in afara de lungimea masinii, nu stii nimic. In al doilea rand, un monovolum implica alta aerodinamica fata de un SUV prin liniile caroseriei si garda la sol, iar aerodinamica e foarte importanta cand ne referim la consum. Iar consumul la Duster 4x4, nu e declarat in modul 4x2, deci afirmatia ta legata de consumul monovolumului "peste toate daciile" ,se invalideaza. In al treilea rand consumul are mai multe variabile - trafic, temperatura exterioara (vara, iarna diferente semnificative), stilul de condus, consumatori, gradul de incarcare, etc. Indiferent 1.5 dci 110 si-a demonstrat puterea si consumul mic in nenumarate teste. Un simplu test facut de automarket nu demonstreaza mai nimic in marea de informatii.

  • unckle, marţi, 10.01.2012 13:41

    da, un test facut de automarket nu demonstreaza nimic pana cand nu iei in considerare parerile unor posesori de 1.5dci care si ei spun ca la +120km/h le mananca 6-7% ... nu spune nimeni ca cifrele din cartea tehnica sunt sfinte sau minciuni nerusinate - doar trebuie sa ai in vedere ca baietii de la AM cand merg la cate un test si fac si un consum de autostrada dau o cifra... oarecare.. cat le citeste calculatorul in conditii cat de cat normale ... si mi se pare un pic ciudat cum la un diesel de 3litri BMW consumul este similar cu cel al unui 1.5dci (bine.. nu mi se pare ciudat pentru ca exista o explicatie .. dar vreau sa subliniez treaba asta..) in primul si al doilea rand Lodgy este un sandel umflat un pic si alungit, are o aerodinamica excelenta subordonata 100% utilitatii .. deci inexistenta. in al patrulea rand (sper sa nu ajungem prea departe de ecran, ca nu mai vedem nimic) ... lasa.. deviem aiurea ... o sa o vedem prin teste :) si apoi o sa apara toti "posesorii de dacia/renault" sa arunce cu noroi pe forumuri ;)

  • iulianiulianb, marţi, 10.01.2012 14:00

    o sa se vanda o gramada de unitati de conserve...., aveti voi ceva cu pretu' asta ieftin...., v-am mai spus ; ATATIA BANI ATATA PESTE....

  • Carlos, marţi, 10.01.2012 14:18
    @unckle

    Sa inteleg ca automarket e Dumnezeu si a stabilit prin lege divina cat consuma si cat nu consuma 1.5 dci :)) esti penibil de comic! Eu iti arat 10.000 de alte siteuri care spun cu totul altceva. Dar tu cum iti duci traiul strict pe automarket... e inutil... Ne mai bagi si placa prafuita a amatorior cazuti din intamplare pe site-urile auto cu "un sandel umflat". Aici chiar aveam asteptari de la tine... Dacia Logdy nu numai ca n-are nimic in comun dpdv designului, dar sta si pe platforma diferita de Sandero . Pentru niste panglicari ca tine nu conteaza ca sunt clase diferite... aduce vag forma caroseriei lui Logy cu Sandero? atunci claaar "lodgy e un sandel mai umflat".

  • io, marţi, 10.01.2012 14:55
    unkle

    intelegem ca duster are aerodinamica mai buna ca lodgy?! ca de la asta a pornit... se vede usor ca lodgy are linii mai fluide... ramane de vazut inaltimea

  • mircea, marţi, 10.01.2012 20:00
    vanzari

    Nu cred ca piata din Romania e pregatita pentru astfel de vehicul.. daca se va vinde va fi cu totul accidental... a se vedea cifrele de vanzari la monovolumele Renault de exemplu Estimez maxim 150 pe an

  • unckle, marţi, 10.01.2012 21:10

    dar a ce aduce prietene ? ... ia zi tu domnu' Carlos a ce aduce? pentru niste panglicari ca mine conteaza ca sunt clase diferite - pentru ca asta are un impact major asupra consumului. Lodgy asta este MULT mai mare decat sandel sau duster, 20cm in plus fata de prafos sunt cel putin semnificativi. Pun pariu, pe cam tot ce ai putea sa iti doresti tu, ca lodgy va avea dimensiuni similare cu un alt reprezentant al clasei din ograda Renault -- in caz ca nu s-a observat pana acum Dacia este pentru Renault ceea ce este Skoda pentru VW (evident pastrand dimensiunile intacte iar pretul scazand cu niste procente in ambele cazuri) si la fel ca ala va manca 8% la drum pe autostrada, indiferent cate injurii o sa arunci tu pe aici. ciudat sa aduci aminte de faptul ca imi duc traiul "strict pe AM" ... pot spune ca te inseli dar, la fel ca tine, nu pot aduce dovezi :)

  • Carlos, miercuri, 11.01.2012 09:14
    Dacia Lodgy

    Foarte bine! Nu esti client de monovolume, mare branza! Ce pierdere are Dacia :)))) Tocmai ideea asta o induce si Automarket: monovolumul nu se va vinde bine in Romania pentru ca sunt elemente ca tine cu o slaba cultura auto, ce compara mere cu pere, apoi mai e vorba de infrastructura proasta si situatia economica. Insa in occident conditiile sunt diferite, iar omul se intreaba in primul rand care-i sunt necesitatile... -are familie numeroasa? -ii plac concediile lungi si dese? -agreaza o pozitie de condus inalta pt vizibilitate, dar nu are nevoie neaparat de garda inalta la sol si 4x4 -apreciaza modularitatea interiorului la o masina -doreste totusi o masina compacta in dimensiuni pentru manevrabilitate in mediul urban si pentru consum -masina trebuie sa fie ieftin de intretinut pt a proteja bugetul familiei. Omul a identificat in felul asta monovolumul compact. Un monovolum ca Lodgy. Sunt destule persoane in occident care se incadreaza in tipologia asta. Dovada si articolul de mai sus - "10% au fost monovolume compacte"-Franta. Acolo poti sa fii sigur ca nu compara monovolumul cu o masina de clasa mica. Compara un monovolum cu un alt monovolum.Nu degeaba e considerata o piata matura. PS: poti sa te pui tu si in cap... afirmatia ta legata lodgy care consuma "peste toate daciile" e fizic imposibila. Lodgy 1.5 nu are cum sa consume mai mult decat un Duster 4x4.

  • ha ha ha, joi, 12.01.2012 23:33
    CONSUM

    @uncle, daca tie ti se pare ca la 120km/ora un motor diesel de 1500 de centimetri cubi consuma mult 7%, inseamna ca esti batut cu p__@ in cap . Nu am auzit de masina care sa consume mai putin de atit la viteza asta . Daca stii tu, lumineaza-ne... daca nu, du-te acasa ...

  • ufx, sâmbătă, 14.01.2012 20:32
    sa nu exageram

    nu is extrem de rare cazurile in care se opteaza pt un monovolum, rare, dar nu extrem de rare,si de break-uri e plina piata

  • LSM, vineri, 02.03.2012 10:57

    Eu cred ca masina ar putea fii vanduta bine si in Asia, India, Indonezia, Tailanda eventual China daca o vor

  • bebe, miercuri, 14.03.2012 22:54
    consum

    Posesor de logan berlina 1,5 dci cu un consum mediu de 4,3 la suta , daca parcurg o distanta de 300-350 km cu o viteza care nu depaseste 120-130 la ora consumul scade pina la 3,8 la suta.Cel mai mult a urcat consumul pe autostrada adica 4,8 cu viteza de 150-160 la ora .Masina este din 2006 , 60 de cai, km parcursi 350000 si nu si-a modificat consumul pe toata perioada, asa ca comentariile citite mai sus consider ca sint facute de necunoscatori.