Acesta este un Porsche
Porsche se deschide în fața noastră prin departamentul său de design din Weissach, locul unde viitorul este inspirat de trecut și adus în prezent, fie și în formă conceptuală. Oamenii ăștia numai leneși nu sunt.
Îndrăznesc să cred că ai observat un lucru ciudat la 911: seamănă cu anteriorul, iar anteriorul seamănă cu cel de dinaintea sa, care seamănă cu cel de dinaintea sa, care — mă rog, ai prins ideea. Strict ritmic, 911 are un design plictisitor. Doar că, na, este plictisitor așa cum privitul la imagini cu Monica Belluci este plictisitor. Ceva-mi spune că nu te-ai sătura repede de așa companie, și aici mă refer atât la [introdu aici afinitatea ta], cât și la 911.
Dar să terminăm cu analogiile astea puerile și să vorbim pe subiect: designul Porsche. Cum se face că unele mașini au un design previzibil, iar altele zici că aterizează aici de pe alte planete (vezi 918 Spyder). Există mai multe departamente de design și nu vorbesc aceeași limbă? Nu chiar.
De fapt, Porsche și-a păstrat tot businessul aproape: departamentul de design este în Weissach, la 25 de kilometri de fabrica din Zuffenhausen. Iar centrul de motorsport se află în Flacht, la câteva sute de metri de uzină. Muzeul Porsche se află și el vizavi de uzină.
„Porsche a păstrat în mod intenționat un singur studio de design — localizat în apropiere de centrul de dezvoltare și de linia de producție. Weissach este epicentrul nostru. În loc să deschidă departamente de design în metropole din America de Nord și Asia, designerii noștri vin din toate colțurile lumii la Weissach. Vin în inima brandului, printre câmpuri și păduri, pentru a crea cele mai noi sportive de serie și viziuni automobilistice. La urma urmei, Silicon Valley și-a păstrat localizarea”, spune Michael Maurer, designerul-șef al Porsche încă din 2005. Acesta coordonează o echipă de 120 de designeri împreună cu care își imaginează Porsche-ul viitorului și-l modelează inspirându-se din cel al trecutului.
Maurer — care a semnat designul lui Macan, lui Panamera, lui 918 Spyder și a generațiilor recente 911 și Cayenne — crede că viziunea trebuie să fie prezentă în identitatea unui brand. Pentru asta, procesul creativ nu trebuie ignorat. Așa că designerul-șef l-a convins pe CEO-ul Porsche, Oliver Blume, să investească în cercetare și să acorde libertate departamentului din Weissach și va fi răsplătit cu idei și cu inovații. Orice produs actual din gama Porsche este dovadă a succesului acestei abordări.
Însă în materialul acesta nu vorbim de modele existente, ci de exerciții de design. De concepte care s-au născut în urma unei întrebări simple — „Dar cum ar fi dacă?” — dar a căror materializare s-a oprit în zidul lucidității. Asta nu înseamnă că au fost făcute degeaba. După cum vom vedea, unele (960 Turismo) au devenit ulterior modele de sine stătătoare, altele au jucat un rol important în definirea limbajului actual de design (Vision Spyder).
DERIVATELE
E suficient să te uiți la evoluția lui 911 de-a lungul deceniilor ca să înțelegi că Porsche nu se grăbește să uite de un proiect finalizat. Cam aceasta este și povestea următoarelor proiecte speciale, derivate din modele de serie actuale și inspirate de Porsche-uri din trecut de care nu ar trebui să uităm vreodată.
Porsche 911 Vision Safari a fost creat în 2012, ca un exercițiu al studioului de design inspirat de 911 SC Safari din 1978, primul neun-elfer care a ieșit din zona de confort și a alergat mii de kilometri prin savana kenyană. Conceptul tributar a ajuns până în stadiul de prototip funcțional, pe care inginerii și designerii l-au scos la o „plimbare” pe circuitul de testare destinat modelelor Cayenne și Macan.
Porsche Macan Vision Safari s-a născut în 2013 din aceeași dorință a designerilor de a crea un off-roader capabil de performanță, atribut demonstrat înainte de 911 Safari și 959 Paris-Dakar. În procesul de metamorfoză, Macan a pierdut ușile din spate. Proiectul s-a oprit în faza de prototip static la scara 1:1.
Până la finele anilor ’60, Porsche a participat cu echipa de uzină la evenimente de hill climb, Fedinand Piëch văzându-le ca medii oportune pentru a demonstra abilitățile modelelor sale. Vârful performanței a fost atins aici cu 909 Bergspyder, o mașină pe lângă care un Smart Fortwo este greu; de două ori mai greu, mai precis. Este — și probabil va rămâne — cea mai ușoară mașină pe care a produs-o Porsche vreodată: 384 de kilograme. Boxster Bergspyder (2014) este o interpretare modernă a lui 909, sans materiale canceroase — 909 a folosit la un moment dat discuri de frână din beriliu — dar cu suficientă putere încât să-și miște cu ușurință cele 1.130 de kilograme. Un prototip funcțional, animat de motorul de 3,8 litri al lui Cayman (393 CP), a fost plimbat pe trecătorile întortocheate din Alpi.
Una dintre cele mai replicate modele clasice din lume, Porsche 550 Spyder și-a început cariera în motorsport drept coupe, în cursa de la Le Mans 24 Hours din 1953, unde a ieșit învingător în clasa sa. Și acesta a fost doar începutul. Pornind, însă, de la acel model, designerii Porsche au creat, în 2016, Porsche Le Mans Living Legend: un Boxster alungit, animat de un motor în opt cilindri. Conceptul a rămas la stadiul de model de lut, însă a servit ca punct de plecare pentru actualul Cayman GT4.
MICII REBELI
Din când în când, Porsche lansează pe piață variațiuni cu accente puritane ale modelelor de serie, croite după mottoul „Mai puțin e mai mult”. Designerii din Weissach merg și mai departe de atât: proiectează mașini întregi respectând cu sfințenie această mantră.
E greu să fii minimalist în ziua de astăzi, însă asta nu-i împiedică pe designeri să se întrebe cum ar arăta un Porsche axat puternic pe performanță. Unul dintre interni a venit în 2016 cu un răspuns fascinant, în forma lui Porsche Vision 916, care a fost inspirat de un prototip din 1970 cu același nume. Vision 916 este, însă, imaginat având patru motoare electrice — câte unul pe fiecare roată —, în timp ce 916-le din 1970 era însuflețit de un ditamai boxerul cu șase cilindri preluat direct de pe 911. Vision 916 a fost dus până la stadiul de model din lut.
Un alt tribut adus lui 550 Spyder — un model la al cărui succes a contribuit și masa redusă — este Porsche Vision Spyder din 2019. O interpretare modernă a exemplarului 550-1500 RS Spyder condus de Hans Herrmann în cursa de 3.000 de kilometri Carrera Panamericana din 1954, Vision Spyder preia de la precursorul său elemente de design, volume și dimensiuni, adaptându-le zilelor noastre. Roll bar-ul angular și farurile verticale au fost de aici preluate și acum sunt folosite în limbajul de design Porsche. Vision Spyder a rămas un model static la scara 1:1.
Spre deosebire de celelalte exerciții de design prezentate până acum, Porsche 904 Living Legend nu s-a născut ca tribut pentru modelul 904 din anii ’60, ci dintr-o joacă, pornind de la monococa din fibră de carbon a lui Volkswagen XL. În timp ce Volkswagen căuta soluții pentru împlinirea unui vis de-ale lui Ferdinand Piëch — o mașină care să consume 1 litru de combustibil la 100 de kilometri —, Porsche a împrumutat șasiul pentru altfel de experimente. Rezultatul este un succesor ideal pentru 904: o sportivă minionă, foarte capabilă, care nu depășește 900 de kilograme. 904 Living Legend s-a materializat până în punctul de model la scară.
HYPERCARS
Fiecare nou 911 sau 718 lansat este o sărbătoare în sine, însă din când în când Porsche vine cu câte un model tras înapoi în prezent fix din viitor. 959, 911 GT1, 918 Spyder fac parte din acest grup select.
Orice Porsche inspiră, mai mult sau mai puțin, performanță, însă vârful de lance este, fără îndoială, 919 Hybrid. Înainte să se retragă din Campionatul Mondial de Anduranță (WEC), a câștigat cursa de 24 de ore de la Le Mans trei ani la rând. Apoi a ajuns pe Nordschleife — într-o formă optimizată pentru Iadul Verde — pe care l-a parcurs în 5 minute și 19,55 secunde, devenind cea mai rapidă mașină de pe Nurburgring. Din istoria circuitului. Vreodată. Designerii din Weissach s-au gândit oare cum ar fi să celebreze existența acestei bestii de mașină cu un model dedicat piloților amatori. Așa a apărut, în 2017, Porsche 919 Street. Oamenii erau pregătiți să-l materializeze, însă mentenanța era un chin logistic — o echipă de mecanici are nevoie de 45 de minute pentru a porni motorul mașinii de LMP1. 919 Street a rămas în studioul de design ca machetă din lut.
Porsche a câștigat anduranța de 24 de ore de la Le Mans în 19 ediții diferite, primul trofeu fiind obținut în 1970, cu un 917 KH condus de Hans Herrmann și Richard Attwood. Acest 917 roșu cu alb poartă, deci, un loc special în istoria Porsche. În 2013, când producătorul a revenit în WEC (unde, cum ați aflat deja mai sus, a făcut ravagii), designerii s-au gândit să facă o reinterpretare modernă a lui 917, botezat 917 Living Legend. Este dureros de frumos? Este! Îl poți vedea în muzeul Porsche, ca model din lut la scară.
Dar poate mai impresionant decât 917 Living Legend este conceptul din 2005, 906 Living Legend, un tribut al legendarului 906 — un model de circuit omologat pentru stradă care a băgat spaima în oponenții din cursele de anduranță din 1966, 1967 și 1968. Dacă ți-ar fi arătat cineva conceptul acesta și ți-ar fi zis că e proaspăt apărut, probabil că l-ai fi crezut. Eu am verificat de două ori, să mă asigur că nu este vreo greșeală de tipar în privința anului apariției. Încadrarea fantelor în admisie este pe cât de sexy, pe atât de practică. De ce nu o vedem odată pe o mașină de serie, Porsche?
Cu toate că 911 nu va avea niciodată o versiune pe baterii, Porsche a adoptat încă de la începuturi conceptul de ansamblu propulsor electric. De fapt, a făcut-o cu mult înaintea tuturor, cu Egger-Lohner, sau Porsche P1, din 1898. Dar revenind la zilele noastre: s-a înscris fără ezitare în campionatul de Formula E, cu 99X Electric. Ceea ce vezi aici este Vision Formula E, din 2019; un model de performanță, pentru circuit, inspirat de alergătorul din Formula E. Vision Formula E se află în stadiul de prototip static la scara 1:1. Deocamdată.
E greu să crezi că 918 Spyder a apărut acum un deceniu, cum e greu să crezi și că ar mai avea nevoie de… completări. În momentul lansării devenise primul model de serie care să parcurgă bucla Nordschleife în mai puțin de 7 minute (6 minute și 57 de secunde, mai precis). Între timp performanța sa a fost depășită de alții. Nu mulți. Oare cum s-ar descurca pe Iadul Verde Vision 918 RS — conceptul din 2019 optimizat aerodinamic de designerii din Weissach? Tare ne-ar plăcea să aflăm.
2019 a fost un an fructuos în materie de abordări îndrăznețe, toate inspirate de victoriosul 919 Hybrid. Vision 920 este încercarea designerilor de a combina caracteristicile specifice ale limbajului de design Porsche cu funcționalitatea impresionantă a mașinilor din LMP1. Acest concept a fost imaginat ca o mașină de stradă, sau ca una de circuit eligibilă pentru participarea în campionate private. Porsche spune că Vision 920 este una dintre cele mai îndrăznețe concepte create în ultimii ani în Weissach. Îi credem. Nu știm dacă îl vom vedea vreodată pe stradă, deocamdată există ca machetă statică la scara 1:1.
ÎNCOTRO?
Citind acest articol parcă ți-e greu să mai glumești pe seama designului conservator al lui 911. Departamentul de design din Weissach chiar nu stă degeaba. Penițele îndrumate de Michael Maurer au misiunea deloc ușoară de a crea Porsche-ul viitorului, păstrând totodată viu contactul cu trecutul și luciditatea prezentului. Accentul se pune însă pe ieșitul din zona de confort.
„Ca brand, poți să continui să te dezvolți în două moduri: fie îmbunătățești produsele actuale, prin evoluție pas-cu-pas. Însă prin acest proces este greu să fii inovator. Sau poți să dai frâu liber creativității. Ideea este să-ți lași gândurile să sară la ziua de poimâine, apoi să parcurgi drumul în sens invers, către ziua de mâine. Teoria mea este că poți să fii mult mai inovator și modern în felul acesta”, explică Michael Maurer, designerul-șef de la Porsche.
Practic, trebuie să te gândești la un Porsche al viitorului care să nu fie o continuare a unui model actual. Și apoi să-l aduci, în mod sistematic, către un viitor apropiat, care va deveni în curând prezent.
Un exemplu concret este 960 Turismo, dezvoltat în 2016 de departamentul de design ca studiu experimental de mașină supersport cu patru uși și motor amplasat în spate. La acea vreme exista deja Panamera, dar modelul acesta servea, alături de Cayenne, alt rol. Însă 960 Turismo nu a fost gândit ca o evoluție a lui Panamera, ci a fost pur și simplu o idee nebunească. Una care s-a materializat ulterior în electrica Taycan.
„Porsche Taycan ar fi arătat diferit astăzi dacă se pornea de la un proiect de mașină electrică bazat pe un model de serie existent. Limbajul de design Porsche nu s-ar fi dezvoltat așa cum a făcut-o dacă nu aveam această libertate”, spune Maurer. Elemente precum farurile și banda luminoasă care leagă blocurile optice din spate au fost preluate de pe 960 Turismo și se regăsesc pe modele actuale.
Asta ne poate face să înțelegem - poate ceva mai ușor - chestia roșie din imaginea principală a acestui articol. Care îndrăznește să fie un Porsche. Vision „Renndienst” („Race Service”) este un van care pare că a crescut cu postere de nave spațiale pe pereți. Este cel mai îndepărtat concept de Porsche pe care l-am văzut până acum. A fost creat în 2018 și a ajuns în stadiul de model static la scara 1:1. Cu toate că arată pregătit să joace în filme SF hollywoodiene, a fost inspirat — ca să vezi! — din trecut. Porsche nu a construit niciodată dubițe, însă a avut nevoie de ele pentru asistență tehnică, iar rolul acesta l-a jucat un văr nu foarte îndepărtat la acea vreme: Volkswagen Type 2 (sau Transporter, Microbus, Bus, Hippie-van, Bulli — numește-l cum vrei).
Ce trebuie să înțelegem din „Renndienst”? Va face Porsche o dubiță? Designerii spun că nu există așa ceva în plan. Însă dacă o să o facă, va fi cea mai atrăgătoare și performantă dubiță pe care poți s-o cumperi.
Până una-alta, poți să-ți completezi colecția de cărți cu Porsche Unseen. Design Studies, care vorbește pe larg despre toate aceste concepte. Plus că are poze dintre cele mai mișto.
M-a amuzat titlul, în sensul pozitiv. Atipic pentru Automarket, dar binevenit.