5 lucruri pe care trebuie să le știi despre noul BMW X1
BMW X1, SUV-ul compact al constructorului bavarez, a ajuns la a treia generație. Noul model aduce modificări importante la capitolele tehnologie, siguranță și chiar motorizări. Odată cu noua generație își face debutul și o versiune complet electrică a lui X1. Iată 5 lucruri esențiale despre noua iterație a modelului bavarez.
BMW X1 este mezinul familiei de modele X, a constructorului bavarez. Lansat pentru prima dată în 2009, SUV-ul compact tocmai a intrat în cea de-a treia generație. Am văzut, deja, povestea primelor două generații X1 și un pic din ceea ce aduce noua generație, așa că acum a venit timpul să aflăm noutățile pe care le-a pregătit BMW pentru noua iterație a SUV-ului compact.
Evident, noul model promite o serie de motorizări și tehnologii noi. Mai întâi, ne vom concentra asupra designului, iar apoi vom vorbi și despre noile motoare. Mai mult, BMW X1 primește, pentru prima dată, o versiune complet electrică, despre care vom vorbi la sfârșitul acestui articol.
1. CEA MAI BUNĂ AERODINAMICĂ DIN ISTORIA X1 ȘI CELE MAI INTELIGENTE FARURI
Noua generație BMW X1 se distinge printr-un design nou, curat și fluid al caroseriei. Față de generațiile anterioare, noul model a crescut semnificativ în dimensiuni. Bineînțeles, primul element care iese în evidență este celebra grilă dublă BMW. Așa cum era de așteptat, grila dublă a crescut semnificativ în dimensiuni față de generația anterioară, un lucru care va duce, cu siguranță, la opinii multe și diferite cu privire la design. De altfel, noul X1, ca orice alt model al bavarezilor, nu putea să ducă lipsă de un element estetic controversat.
La versiunile cu motoare termice și hibride, grila conține un total de 10 inserții și este finisată în crom, în dotarea standard. Un lucru interesat aici este faptul că finisajul este unul tri-dimensional, lucru care face ca grila dublă să iasă puternic în evidență, față de celelalte elemente de design.
Noul BMW X1 poate fi deja comandat în România cu liniile de echipare xLine și M Sport. Cei care aleg echiparea din urmă vor primi o grilă vopsită în negru. Și alte elemente ale exteriorului primesc aceeași culoare.
Tot în partea frontală avem și faruri cu un design nou și cu o semnătură luminoasă diferită. Farurile în sine sunt mai subțiri decât la generația precedentă și se extind până în zona aripilor față. În echiparea de bază, noul BMW X1 primește faruri LED, atât pentru faza scurtă, cât și pentru faza lungă. Noua semnătură luminoasă în forma literei L face ca luminile de zi, faza scurtă și faza lungă să fie separate unele față de celelalte în interiorul farului. În luminile de zi sunt integrate și luminile de semnalizare.
Opțional, clienții vor putea alege și faruri LED adaptive. Acestea aduc o serie de funcții noi precum: lumini direcționale, tehnologie Matrix LED pentru faza lungă, lumini urbane, lumini pentru vreme rea și lumini adaptive pentru autostradă. Farul este împărțit în nu mai puțin de 12 segmente, care pot fi activate și dezactivate independent una față de cealaltă.
Cu ajutorul tehnologiei Matrix LED, farurile se pot adapta la condițiile de drum și pot reduce din intensitatea luminii pentru a nu deranja alți șoferi care circulă din sens opus. Luminile urbane ajută la iluminarea marginilor drumului, iar luminile adaptive pentru autostradă ajută la mărirea razei de iluminare la viteze mai mari.
Luminile de vreme rea se folosesc de faza scurtă și preiau, în esență, funcția luminilor de ceață. Nu în ultimul rând, luminile de semnalizare sunt dinamice, iar farurile au integrate și funcțiile Welcome și Goodbye, care aduc un mic joc de lumini atunci când șoferul se apropie de mașină sau când ușile sunt încuiate.
Părțile laterale au un design fluid, cu mânerele portierelor desenate în forma unor clapete. De altfel, forma lui BMW X1 are un coeficient aerodinamic mult mai bun decât al generației precedente, adică 0.26 Cx.
În echiparea standard, noul BMW X1 este dotat cu jante de 17 inch. Opțional, sunt disponibile jante de 18 inch, de 19 inch și, în premieră pentru BMW X1, jante de 20 de inch. În partea din spate, stopurile au aceeași semnătură luminoasă sub forma literei L și conțin tehnologie LED.
Așa cum probabil că ați observat, noul BMW X1 a crescut în dimensiuni față de generația anterioară. Astfel, noul model este mai lung cu 53 de milimetri, mai lat cu 24 de milimetri și mai înalt cu 44 de milimetri decât precedenta iterație X1. Inclusiv ampatamentul a crescut cu 22 de milimetri față de vechiul model, la fel și lățimea celor două punți, cu 31 de milimetri.
În ceea ce privește paleta de culori, BMW X1 este disponibil în două culori lucioase și 10 culori metalizate. Pentru prima dată, BMW X1 poate fi vopsit și într-o culoare specială Frozen, cu o suprafață mată strălucitoare.
Cei care aleg linia de echipare xLine vor primi jante de 18 inch, accente vopsite în gri închis, capace ale oglinzilor vopsite în argintiu și rama grilei finisată în crom cu accent perlat. Cei care aleg echipare M Sport vor primi o bară față cu prize de aer mai mari și un difuzor sub bara din spate, alături de jante de 18 inch, suspensie adaptivă M și ornamente M High-gloss shadowline.
2. ECHIPARE STANDARD GENEROASĂ ȘI UN PORTBAGAJ MAI MARE
Și la interior, noul BMW X1 este presărat cu noutăți importante. Printre acestea, se remarcă noul BMW Curved Display, în cadrul căruia sunt integrate sistemul multimedia și instrumentarul digital, pe lângă alte funcții importante. Vorbim aici de un instrumentar de 10.25 de inch, în timp ce zona ecranului central măsoară 10.7 inch.
Bineînțeles, sistemul multimedia beneficiază de noul sistem de operare BMW Operating System 8, care aduce o grafică nouă, asemănătoare unei tablete, pentru o utilizare mai ușoară. Mai mult, interfața grafică poate fi personalizată după preferințele șoferului și conține iluminare dinamică.
Noul sistem are inclus și funcția Welcome Scenario. Astfel, cu ajutorul tehnologiei radio cu bandă ultrawide (UWB), mașina poate detecta distanța față de cheie sau de smartphone. Asta pentru că telefonul mobil care poate funcționa și pe post de cheie. Atunci când cheia este la o distanță mai mică de 3 metri față de mașină, o secvență coordonată de întâmpinare este activată. Asta se poate vedea printr-un joc de lumini al farurilor și al luminilor din habitaclu.
Atunci când șoferul este la o distanță de 1.5 metri față de mașină, ușile se descuie automat. În momentul în care șoferul intră în mașină este redată o animație de bun venit, alături de un salut personalizat.
Noul BMW X1 vine cu un pachet generos de dotări în standard. Aici putem menționa: un sistem de climatizare pe două zone, sistem de navigație, asistent pentru parcare și o cameră de marșarier. Dacă vreți să vedeți cum arată lista de opționale, puteți să consultați deja configuratorul din România.
BMW spune despre poziția șoferului că este mai înaltă față de generația anterioară, iar dimensiunile mai mari contribuie la un spațiu mai generos în habitaclu. Cele mai multe elemente de design ale interiorului sunt inspirate de modelul BMW iX, printre care și consola centrală plutitoare. În zona consolei centrale avem un spațiu special pentru smartphone, care conține și o suprafață de încărcare wireless.
În echiparea standard, noul BMW X1 vine cu 3 moduri de condus: Personal Mode, Sport Mode și Efficient Mode. Opțional, sunt disponibile și alte două setări: Expressive Mode și Relax Mode. Setarea Personal Mode este cea de bază și oferă o rulare echilibrată. În setarea Sport Mode, direcția și trenul de rulare sunt adaptate pentru a oferi un răspuns mai bun și mai prompt, iar instrumentarul are parte de o iluminare roșie.
Setarea Efficient Mode este cea pentru condusul economic. În acest mod, instrumentarul digital primește afișaje albastre. Expressive Mode aduce un joc de culori și o ambianță specială, în timp ce Relax Mode aduce o grafică inspirată din natură.
Alte dotări standard includ: BMW Live Cockpit Plus, senzor de ploaie cu funcție de aprindere automată a farurilor, comandă vocală, interfață Bluetooth, 4 porturi USB-C și două prize de 12 volți. De asemenea, avem și navigație cloud, precum și un sistem audio cu 6 boxe și cu un amplificator de 100 de wați. Opțional, este disponibil un sistem audio Harman Kardon cu 12 difuzoare și cu un amplificator de 205 wați.
Scaunele sunt îmbrăcate într-un material textil vopsit în antracit. Opțional, ele pot fi îmbrăcate în piele sintetică Sensatec, precum și în piele Vernasca. Linia de echipare M Sport aduce scaune îmbrăcate în piele Sensatec, în combinație cu alcantara și cu accente albastre. Tot opțional, scaunele pot fi încălzite și pot fi reglate electric. Aici mai adăugăm și funcția de masaj.
Scaunele din spate pot fi rabatate 40:20:40. Datorită dimensiunilor mai mari ale mașinii, și capacitatea portbagajului a crescut. Astfel, cu bancheta în poziție normală, portbagajul are o capacitate de 540 de litri, cu 35 de litri mai mult decât generația anterioară. Cu scaunele rabatate, capacitatea crește până la 1600 de litri, cu 50 de litri mai mult decât la vechiul X1.
Aici putem menționa și faptul că noul X1 folosește mai multe materiale ușoare pentru o greutate mai mică. De exemplu, capota este confecționată din aluminiu. Asta nu ajută doar la o gretutate mai mică, dar și la un nivel de siguranță mai mare, așa cum veți afla în următorul capitol.
3. PARCHEAZĂ FĂRĂ ȘOFER ȘI OFERĂ RULARE AUTONOMĂ DE NIVEL 2
Noul BMW X1 aduce noutăți și la capitolul siguranță. Să începem mai întâi cu sistemele de asistență. În echiparea de bază, noua generație este dotată cu următoarele sisteme: avertizare coliziune frontală cu frânare automată, avertizare prezență pieton sau biciclist cu frânare automată, avertizare pentru intersecții.
Tot în dotarea standard mai adăugăm: pilot automat adaptiv, informații cu privire la limita de viteză, asistent manual pentru limita de viteză, avertizare părăsire bandă și asistent pentru manevre de evitare a pericolelor. Așadar, noul BMW X1 vine cu o listă generoasă.
Chiar și așa, sunt disponibile și alte asemenea sisteme opționale. Aici putem menționa funcția Driving Assistant, care include avertizare și asistent pentru schimbarea benzilor, sistem de prevenire a coliziunilor din spate și funcție de avertizare la ieșirea pe un drum principal.
BMW X1 mai poate fi echipat și cu sistemul Driving Assistant Plus, care include: asistent pentru controlul volanului și al benzii, cruise control activ cu funcție stop&g, care funcționează până la 180 de km/h. Dacă ții la permisul tău, atunci ar fi util asistentul automat al limitei de viteză.
Și dacă credeați că nu se poate mai mult, BMW oferă Driving Assistant Professional, care funcționează în strânsă legătură cu datele oferite de sistemul de navigație. Acest pachet adaugă: navigație activă, avertizare cu privire la prioritatea drumului, avertizare circulație în direcția greșită, avertizare trafic din în față, asistent pentru oprirea de urgență, asistent pentru banda de urgență și un asistent de păstrare a benzii cu protecție laterală activă în caz de coliziune. De asemenea, cruise controlul adaptiv va putea funcționa până la viteza de 210 km/h. La final, avem și Assisted View pentru informații de navigașie cu realitate augmentată.
Cu aceste sisteme, BMW X1 este capabil de conducere autonomă de nivel 2.
Am menționat mai devreme și sistemele de parcare asistată, incluse în pachetul standard. Noul model este echipat cu senzori de parcare în față și în spate, precum și cu un sistem Active Park Distance Control. Mașina poate parca de una singură, chiar și atunci când se află la maxim 50 de metri de locul de parcare dorit.
Sistemul Parking Assistant Plus, disponibil opțional, adaugă vedere înconjurătoare (Surround View), precum și vedere de sus (Top View), vedere panoramică și chiar vedere 3D. Nu în ultimul rând, pachetul vine și cu sistemul BMW Drive Recorder.
Noul BMW X1 vine echipat cu airbaguri pentru șoferi și pasageri, în față, spate și în lateral. Există și un airbag amplasat între scaunele din față, iar modelul dispune și de o capotă activă, care este ridicată din dreptul balamalelor, cu ajutorul unor actuatoare, în cazul unui accident cu un pieton.
De asemenea, caroseria este mai rigidă și oferă și protecție suplimentară acumulatorilor, în cazul versiunii electrice. Cu ajutorul unui senzor de detectare a unui accident, curentul electric este oprit automat, iar cu ajutorul unor separatoare pirotehnice, bateriile sunt decuplate de la sursa de alimentare on-board.
4. MOTOARE DIESEL, BENZINĂ ȘI PLUG-IN HYBRID
Vânzările noului BMW X1 vor debuta în luna octombrie. La momentul lansării, noua generație va fi disponibilă cu 4 motorizări: două pe benzină și două diesel. Ulterior, vor urma alte două motoare benzină și diesel, două motorizări hibride cu încărcare la priză și, bineînțeles, versiunea pur electrică.
Punctul de plecare este reprezentat de versiunea X1 sDrive18i. Aceasta este echipată cu un motor pe benzină cu 3 cilindri, de 1.5 litri, care dezvoltă 136 de cai putere și un cuplu de 230 Nm. Cu acest motor, accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 9.2 secunde, iar viteza maximă este de 209 km/h. Impresionant pentru un motor atât de mic.
Dar se poate și mai bine. Versiunea xDrive23i vine cu un motor cu 4 cilindri de 2.0 litri, turbo, de 218 cai putere și 360 Nm. Repriza de la 0 la 100 km/h durează 7.1 secunde, iar viteza maximă este de 233 de km/h. Acest motor este echipat și cu un sistem microhibrid de 48 de volți. Sistemul constă într-un motor electric amplasat în cutia de viteze, care este folosit la plecarea de pe loc. Singur, motorul electric dezvoltă 19 cai putere și 55 Nm.
Trecem și la motoarele diesel. Mai întâi, avem versiunea sDrive18d, cu un motor cu 4 cilindri, de 2.0 litri, care dezvoltă 150 de cai putere și 360 Nm. Accelerația de la 0 la 100 de km/h este gata în 8.9 secunde, iar viteza maximă este de 210 km/h.
A doua motorizare diesel disponibilă la momentul lansării este echipată cu un sistem microhibrid de 48 de volți. Versiunea xDrive23d vine cu un motor cu 4 cilindri, de 2.0 litri, care dezvoltă 211 cai putere și 400 Nm. Sprintul de la 0 la 100 km/h este gata în 7.4 secunde, iar viteza maximă este de 225 de km/h.
Începând din noiembrie, vor fi disponibile încă 2 motorizări hibride cu încărcare la priză, care beneficiază de cea de-a cincea generație a sistemului BMW eDrive. Mai întâi, avem versiunea xDrive25e, cu un motor cu 3 cilindri pe benzină, de 1.5 litri, care dezvoltă 245 de cai putere și 477 Nm. Accelerația de la 0 la 100 de km/h este gata în 6.8 secunde, iar viteza maximă este de 190 de km/h. Cu ajutorul unui motor electric de 109 cai putere, această versiune are o autonomie cuprinsă între 78 și 89 de kilometri în regim WLTP.
Mai există și versiunea xDrive30e, cu același motor cu 3 cilindri, de 1.5 litri. Versiunea dezvoltă un total de 326 de cai putere și 477 Nm. Propulsorul este, în esență, același, singura diferență fiind performanțele mai bune. Astfel, timpul de accelerație de la 0 la 100 km/h este de 5.7 secunde, iar viteza maximă crește până la 205 km/h. Autonomia este aceeași cu versiunea de mai sus, cu toate că motorul electric dezvoltă, de unul singur, 177 de cai putere.
Indiferent de motorizare, BMW X1 vine echipat cu o cutie de viteze automată Steptronic, cu 7 trepte și cu ambreiaj dublu. Evident, versiunile xDrive au tracțiune integrală, în timp ce versiunile sDrive au tracțiune față.
5. PRIMUL BMW X1 ELECTRIC DIN ISTORIE: NOUL IX1
Pentru prima dată, BMW X1 primește și o versiune complet electrică. Aceasta va putea fi identificată cu ajutorul unui nume ușor diferit, deoarece versiunea cu zero emisii este botezată iX1. Noul model va fi disponibil începând din noiembrie, adică în aceeași lună în care vor fi lansate pe piață și versiunile hibrid plug-in.
Așadar, ce este diferit la noul iX1? Evident, principala diferență este propulsorul. În locul unui motor termic avem un ansamblu electric cu două motoare electrice, unul pentru fiecare punte. Versiunea iX1 xDrive30 dezvoltă 313 cai putere și un cuplu de 494 Nm. Accelerația de la 0 la 100 de km/h este gata în 5.7 secunde, iar viteza maximă este de 180 de km/h.
Propulsorul lui iX1 este ținut în viață de un acumulator de 64.7 kWh și promite o autonomie cuprinsă între 413 și 438 de kilometri în regim WLTP. Sistemul de alimentare cu energie al lui iX1 permite încărcarea într-o singură fază sau în trei faze la o priză AC. Mai pe înțelesul tuturor, BMW iX1 poate să tragă 11 kW sau maxim 22 de kW de la o priză AC. Un avantaj fantastic pentru o țară ca România, unde avem multe prize AC, dar destul de puține prize rapide. Astfel, la o priză AC, bateria poate fi încărcată de la zero în 6.5 ore sau în doar 3 ore și 45 de minute.
De la o priză DC, adică rapidă, BMW iX1 poate trage maxim 130 de kW, iar repriza de încărcare de la 10 la 80% a bateriei durează 29 de minute.
De asemenea, bateria beneficiază de un sistem care previne răcirea excesivă a acesteia în timpul încărcării rapide. Asta ajută la un timp de încărcare redus, precum și la o încetinire a procesului de îmbătrânire a acumulatorului.
Mai mult, șoferul va putea introduce setări personalizate de încărcare pentru diferite puncte de încărcare. Aceste setări vor fi activate automat la un punct de încărcare memorat. Bateria mai poate fi și preîncălzită de către șofer atunci când mașina se află în apropierea unei stații de încărcare rapide.
Noul BMW iX1 aduce și o funcție specială a sistemului de navigație, care afișează punctele de încărcare disponibile pe traseu. Astfel, sistemul poate oferi informații esențiale, precum estimarea nivelului de energie rămas la destinație, timpul recomandat de încărcare și un barem de menținere a unui anumit nivel de încărcare în timpul călătoriei.
Sistemul de navigație procesează date în direct, ceea ce permite adăugarea unor noi puncte de încărcare în sistem. De asemenea, șoferul poate fi redirecționat către rute alternative, care includ puncte de încărcare. Sistemul este calibrat în așa fel încât nivelul bateriei să fie de cel puțin 10% atunci când mașina ajunge la destinația finală sau la o stație de încărcare. Această marjă poate fi reglată manual de către șofer.
La final, trebuie menționat că BMW iX1 poate fi distins vizual cu ajutorul accentelor exterioare albastre. De asemenea, capacitatea portbagajului este mai mică decât la modelele cu motoare termice. Astfel, cu scaunele spate în poziția normală, portbagajul lui iX1 are o capacitate de 490 de litri, iar cu scaunele rabatate, capacitatea portbagajului crește cu până la 1495 de litri.
Noile BMW X1 și iX1 vor fi construite la uzina de la Regensburg din Germania, acolo unde a fost asamblată și generația anterioară a modelului. Acumulatorii vor fi asamblați la uzina de la Dingolfing. Debutul comercial al noului BMW X1 va avea loc în octombrie, iar versiunea pur electrică va fi disponibilă din noiembrie.
via BMW
Iata si un lucru pe care Automarket ar trebui sa il stie despre noul BMW X1: nimanui nu ii pasa de noul BMW X1.