Hirvonen , exclus din Raliul Portugaliei! Victoria îi revine lui Mads Ostberg
Mikko Hirvonen a fost exclus din Raliul Portugaliei pentru că a utilizat un ambreiaj neomologat de FIA pe maşina Citroen DS3 WRC. Mads Ostberg a fost declarat câştigător.
Bucuria lui Mikko Hirvonen de a obţine prima victorie în WRC de la sosirea la Citroen la capătul unui raliu desfăşurat în condiţii dificile a durat numai câteva ore.
Pilotul finlandez a fost exclus din Raliul Portugaliei după ce inspecţia tehnică de rutină a dezvăluit că Citroen a utilizat un ambreiaj neomologat pe maşina DS3 WRC, lucru care a fost recunoscut de oficialii constructorului francez şi catalogat de aceştia drept o mare greşeală.
"Xavier Mestelan-Pinon (n.r - directorul tehnic al Citroen) a explicat că ambreiajul a fost o componentă de tip 'joker' introdusă conform regulamentului şi a fost de acord că partea îndepărtată de pe maşina pe parcursul inspecţiei tehnice nu a fost identică cu cea de pe formularul de omologare."
"De asemenea, el a explicat că ambreiajul maşinii a fost dintr-un lot diferit de cel arătat în formularul de omologare. A specificat că aceasta a fost o mare greşeală, dar nu a fost sigur cum s-a petrecut. Ambreiajul nu este conform şi prin urmare maşina numărul doi (n.r - pilotată de Hirvonen) este exclusă din clasament", au precizat comisarii în raportul care explică descalificarea.
În plus, comisarii au descoperit o problemă suplimentară la turbina motorului, întrucât una dintre componentele acesteia depăşeşte dimensiunea maximă acceptată cu 0.1 mm.
"Dimensiunea este de 54 mm cu o toleranţă de plus/minus 0.1 mm. Mestelan-Pinon susţine că mărimea componentei este de 54.02 mm, ceea ce este foarte aproape de dimensiunea specificată. Componenta va fi măsurată din nou în condiţii de laborator", au mai precizat comisarii.
Întrucât diferenţa este neglijabilă, forul mondial a amânat o decizie în privinţa componentei până la efectuarea unei noi măsurători în laborator. Citroen susţine că creşterea în dimensiuni a componentei turbinei a fost determinată de temperaturile extreme şi numărul de rotaţii ale motorului, care au determinat dilatarea acesteia.
Constructorul francez a anunţat deja că va face apel la decizia de excludere a lui Hirvonen, considerând că neregularităţile nu au adus niciun fel de beneficiu pentru finlandezn din punct de vedere al performanţei. "Aceste părţi nu aduc niciun avantaj în termeni de performanţă, întrucât sunt mai grele decât cele omologate", a explicat Mestelan-Pinon.
La rândul său, şeful Yves Matton consideră că excluderea lui Hirvonen din Raliul Portugaliei este o decizie prea drastică. "Nu am avut nicio intenţie să trişăm, iar decizia pare exagerată. Având în vedere că diferenţele nu ne-au adus niciun avantaj, am decis să facem apel", a explicat el.
În urma excluderii lui Hirvonen din Raliul Portugaliei, Mads Ostberg a fost declarat învingător, norvegianul trecându-şi astfel în cont prima victorie din carieră în WRC. La rândul lor, Evgeny Nokivok şi Petter Solberg au fost promovaţi pe ultimele două trepte ale podiumului.
Via | FIA
Pacat...m-am bucurat degeaba pentru Mikko. Dar regulile sunt reguli.