Agenda de lucru a intalnirii de la Geneva

Publicat marţi, 21.10.2008 17:55 de Daniel Popescu

Reprezentatii echipelor din Formula 1 discuta la Geneva cu presedintele FIA, Max Mosley, un amplu plan de masuri pentru reducerea costurilor in Formula 1.

Federatia Internationala de Automobilism (FIA) a publicat pe site-ul oficial un document transmis fiecarei echipe din Formula 1 referitor la subiectele care vor fi abordate in cadrul intalnirii FIA - FOTA de marti de la Geneva.

La intalnire vor participa Max Mosley din partea FIA si Luca di Montezemolo si John Howett din partea FOTA. Iata continutul scrisorii trimise de FIA fiecarei echipe:

COSTURI:

FIA crede ca actualele costuri din Formula 1 nu mai pot fi suportate. Chiar si inainte de criza financiara globala, echipele cheltuiau mult mai multi bani in comparatie cu veniturile, acestea din urma constand in sponsorizari si veniturile din drepturile comerciale.

Drept urmare, echipele individuale sunt dependente de oameni de afaceri miliardari, in timp ce echipele constructoare se bazeaza pe fondurile masive furnizate de companiile-mama.

Exista un pericol real care ar putea duce la reducerea numarului de competitiori, care adaugandu-se celor doua locuri deja vacante pe grila ar ajunje la un nivel inacceptabil. Punctul de vedere al FIA este ca Formula 1 poate fi sanatoasa numai daca o echipa poate concura cu un buget competitiv sau cu o suma aproapiata de cea primita pentru drepturile comerciale.

Am dori sa auzim punctele de vedere ale echipelor pe aceasta tema impreuna cu comentariile legate de propunerile FIA detaliate mai jos si alte sugestii referitoare la masurile necesare pentru reducerea costurilor.

TRENUL DE RULARE

2013:

FIA ar vrea sa vada un tren de rulare bazat pe o inalta tehnologie moderna in 2013. Propunem un motor mai mic cu sistem de evacuare si sistem de recuperare a caldurii, cuplat la o cutie de viteze electrica. Totusi, suntem complet deschisi la idei noi. Singurele preconditii sunt: costurile de dezvoltare, intretinere si productie pentru trenul de rulare sa fie mult mai mici decat cele actuale si trenul de rulare sa fie disponibil echipelor la un cost minim.

2010-2012 inclusiv:

In prezent putem oferi trei variate:

Optiunea 1: Un motor omologat produs de un singur furnizor dupa o invitatie la oferta; constructorii actuali vor avea posibilitatea de a construi motoare identice pentru ei insisi (dar nu si cutii de viteze), acestea urmand sa se supuna controalelor riguroase.

Optiunea 2: un consortiu de echipe obtin un motor cu regulile actuale la un pret mult mai mic decat cel furnizat de un singur constructor. Motoarele din alte surse sunt supuse controalelor riguroase pentru a elimina diferentele de performanta.

Optiunea 3: o propunere din partea FOTA, bazata pe garantii solide, pentru furnizarea de trenuri de rulare pentru echipele independente pentru mai putin de 5 milioane de euro pe echipa pentru un sezon, care sa includa 30.000 de km de teste si toata asistenta necesara.

2009

Cand s-a luat decizia de a ingheta motoarele, anumite echipe au cerut si au primit permisiunea unui interval de timp in care sa rezolve problemele de fiabilitate si revenirea la 19.000 de turatii pe minut. Unele echipe au profitat de acest avantaj pentru a imbunatati puterea motoarelor. Nu aceasta era intentia. Alte echipe nu au imbunatatit motoarele. Acest lucru a produs o inegalitate nedreapta in ceea ce priveste performanta.

Prin urmare, Consiliul Mondial a decis sa egalizeze performanta motoarelor in conformitate cu Regulamenntul Sportiv pentru 2009 pentru a restabili pozitiile din momentul in care s-a adoptat inghetarea motoarelor. FIA ar dori sa discute cu tehnicienii FOTA cele mai bune metode de egalizare intr-un mod corect si care sa implice costuri minime.

SASIUL:

FIA ia in calcul parti comune pentru anumite parti ale sasiului. De exemplu, suspensii standard, fundul plat al masinii standard si alte parti care in prezent nu aduc niciun spectacol sau interes pentru publicul Formulei 1.

Alte masuri, cum ar fi o marime minima pentru centrul de greutate, restrictii in folosirea anumitor materiale sau omologarea unor componente majore pentru o perioada de timp, ar putea fi de asemenea potrivite. Invitam FOTA sa faca propuneri impreuna cu un calendar pentru introducerea acestora.

PROCEDURI DE CURSA

FIA asteapta sugestii pentru schimbarea regulilor in privinta curselor, cu scopul de a reduce costurile. Credem ca prioritatea ar trebui sa fie legata de lucruri pe care spectatorii nu le vad (de exemplu, telemetria) decat de parti vizibile ale show-ului (de exemplu, realimentarea in timpul curselor). FIA ar dori sa auda punctele de vedere ale echipelor despre spatiul alocat garajelor si spatiul din pitlane.