Individualizare
Uneori, o masina inseamna mai mult decat o simpla formalitate. Pentru ca atunci cand pui un motor extrem de potent intr-un model sarmant prin excelenta rezulta o aparitie surprinzatoare.
Atunci cand au vazut prima data o farfurie de spaghetti, francezii si germanii s-au uitat chioras, considerand ca acel amestec fara logica nu are cum sa devina un fel de mancare apreciat in toata lumea. Era normal. Francezii, care au inventat expresia "arta culinara", aveam imaginea unor oameni care nu discern intre frumos si urat, intre special si monoton. Iar lista a continuat cu pizza, o adunatura de ingrediente aruncate peste o bucata de aluat. Singura problema pentru celelalte popoare era faptul ca aceste amestecuri aparent fara noima aveau un gust de senzatie. Iar gustul a facut toti banii si a nascut doua produse pe cat de populare pe atat de profitabile.
Lancia a lansat noua Delta. Designul este cel putin ciudat si maxim interesant. Foarte putini ar spune ca avem in fata un model frumos cu adevarat. Designerii de la Centro Stile Lancia au reusit insa sa puna mana de la mana si sa arunce pe piata un model care iese in evidenta si care atrage. E un magnet invizibil care te face sa te apropii de masina si sa pui intrebari: Ce e? De unde e? Cat e? Cat poate? Iar raspunsul e unul singur: e o aparitie Lancia care nu are cum sa va scape atunci cand este observata. Mai mult, in clasicul stil italian, gustul e absolut demential.
Automarket a petrecut trei zile in compania noii generatii Delta iar sentimentul pe care il incerci e un amestec de placere si mandrie. Placere pentru ca motorul Multijet biturbo de 1.9 litri si 190 de cai putere face exact ce iti trece prin cap atunci cand aceste cifre de mai sus. Iar mandrie pentru ca toata lumea se uita la masina. Si nu ai de unde sa stii daca privesc masina poentru formele sale neobisnuite, pentru bara de LED-uri de sub blocurile optice frontale sau pentru ca exemplarele Lancia sunt atat de rare pe strazile noastre incat aparitia unuia echivaleaza cu un mic cataclism la nivel mental pentru unii mai putin pasionati de masini.
Practic, Lancia Delta este un Fiat Bravo ceva mai luxos. Asta pentru a reduce totul la nivel superficial. Pe Delta regasim nu doar aceeasi platforma tehnica a acestuia, ci si unele elemente de constructie, mai ales la interior. Exteriorul, de altfel, nu da niciun semn ca vorbim de modele identice. Grila frontala preluata ca marca inregistrata de modelele Lancia de ceva vreme incoace, stopurile care par lipite direct pe caroserie, fara a fi tangente cu vreun decupaj al acesteia, jantele stilizate care iti confirma faptul ca te afli intr-o masina creata in tara de unde vin costumele adevarate.
Interiorul nu se dezice: pielea apare in zonele in care pe Bravo avem spuma poliuretanica, comenzile sunt dispuse pe consola centrala intr-un stil care combina pe margini liniile retro ale lui Fiat 500 cu cele centrale ale unui model modern. Exista si elemente comune cu cele ale lui Bravo, in spacial la nivelul spatiilor marunte de depozitare. Scaunele sunt si ele identice ca forma, diferenta fiind facuta de textura materialelor utilizate. Schimbatorul a fost si el modificat, cutia de viteze fiind la randul sau diferita fata de cea intalnita pe versiunea 1.9 Multijet de 150 CP de pe Bravo.
Pornesti si simti. Inima italiana a propulsorului biturbo se simte inca de la primele "acorduri": e un diesel adevarat, care canta pentru ca afara e racoare. Ai la dispozitie 190 de cai si, cel mai important, 400 Nm disponibili inca de la 2000 rpm. Pornesti cu doua trepte destul de lungi la inceput, motorul facandu-si simtita prezenta in grupul propulsoarelor diesel. Apoi urmeaza a treia si a patra, felii de rai atunci cand ai nevoie de depasiri pe metru patrat. Treapta a cincea este cea care pastreaza destul zvac pentru a-ti insufla intentii de asalt, iar a sasea – care poate fi cuplata oricand intre 80 si 140 de km/h, in functie de nevoi, este cea in care masina devine hatch-ul limuzina la care s-au gandit designerii Lancia atunci cand l-au proiectat. Nu degeaba nivelul de dotari de top a primit denumirea Platino.
Care este insa pretul pe care trebuie sa il platesti pentru a face parte din grupul celor care nu isi fac griji ca depasirile ar putea reprezenta o problema? Daca vorbim de costul de achizitie, acesta poate fi considerat relativ ridicat. Insa intretinerea e infima. Consumul mediu pentru fiecare suta de kilometri parcursa in regim extraurban a ajuns, pe computerul de bord, la 7.5 litri, o valoare care te multumeste chiar si in conditiile in care cifrele puterii ar fi fost mai coborate. Si apoi iti amintesti ca motorul are 1900 de centimetri cubi si ca taxa de poluare nu exista pentru masinile noi din acest grup. Iar valoarea de achizitie incepe sa faca sens.
Daca ar exista o masina de clasa compacta in care sa fiti deopotriva privit si admirat, ati incerca un test cu aceasta? Probabil pe acest lucru s-au bazat echipele de marketing atunci cand au stabilit sloganul de promovare pentru Delta: "Indrazneste sa fii diferit!". Si esti cu adevarat.
ma intreb oare daca aveti acordul celor de la km77.com ca sa postati pozele de pe site-ul lor sau poate aveti?