Test-Drive cu noul Fiat Croma 1.9 Multijet
Automarket a testat noul break Fiat Croma, echipat cu un motor de 1.9 litri si 150 cai putere.
Noul Fiat Croma debuteaza cu o pretentie de top: cel mai spatios model al segmentului D. Italienii au redefinit designul break-ului Croma, continuand traditia de succes nascuta odata cu modelele Grande Punto si Bravo.
Automarket a testat noul Fiat Croma echipat cu motorul 1.9 Multijet de 150 CP. Inainte de a trece la esenta modelului Croma, merita sa subliniem ca noul model al italienilor din Torino este o oferta mai mult decat interesanta pe piata break-urilor din Europa, o piata atat de iubita si de populara in mediul familial.
Chiar daca in Romania nu exista o traditie pe acest segement, Fiat Croma vine sa umple un gol, sa creeze o traditie. Spunem acest lucru, deoarece de la primul contact cu noul model Italian nu poti sa nu te indragostesti. Designul fin, elegant, realizat cu un rafinament deosebit si interiorul spatios, luxos, sunt elemente care ne duc la gandul ca sofam o masina din secolul XXI si nu o varianta expirata a plasticului de generatie 1990. Cam acestea sunt ingredientele care ne-au facut sa simtim emotia denumita intr-un cuvant Croma.
Design
Lumea pseudo-occidentala, si ne referim aici in principal la lumea est-europeana, este axata pe o serie de idei preconcepute legate de automobilele italiene, venind cu tot felul de argumente invechite, fara sa tina cont de noile realitati ale industriei. O dovada evidenta a talentului italian in industria auto este designul. Cine nu iubeste modul in care arata masinile italiene? Fiat Croma a imbracat haina deosebita a unui design de top, iar efectul acestui lucru nu a intarziat sa apara. Din fata, Fiat Croma se exprima prin noua forma a blocurilor optice, grila frontala cromata si bara redesenata.
Pentru a nu ne avanta in consideratii de ordin stilistic, putem spune simplu ca noul break Croma intruchipeaza esenta designului italienesc intalnit si pe modelul Bravo. Eleganta si rafinamentul liniilor care deseneaza caracterul modelului Croma continua printr-o unduire fireasca in partile laterale pentru a se frange brusc catre spatele bine-conturat al break-ului Fiat. Elementele de stil nu se opresc in bara posterioara masiva si sunt remarcate usor de ochiul liber prin stopurile masive, dar utile, sau prin micutul eleron care rasfrange linia acoperisului. Look-ul modelul Croma primeste un plus prin manerele cromate de pe usi sau prin oglinzile retrovizoare vopsite in culoarea caroseriei.
Interiorul noului model Croma se evidentiaza prin spatiul pus la dispozitia pasagerilor, prin eleganta oferita de materialele folosite si nu in ultimul rand prin functiile multimedia pe care le ofera. Calitatea tapiseriei si a celorlalte materiale folosite la realizarea interiorului se fac simtite inca de la prima atingere. Fiat vine cu plansa de bord moderna, de ultima generatie, in care straluceste designul extrem de reusit al cadranelor de bord si din care se configureaza o consola centrala fara cusur. Un lucru pe care il vei iubi indata ce urci la bordul unui Fiat Croma este volanul modelului italian, imbracat in piele, prevazut cu cusaturi incrucisate si dotat cu comenzi amplasate excelent pentru sofer. De asemenea, manerul schimbatorului este prietenos si excelent executat, asta pentru maniacii care tin cont de astfel de detalii.
Motor
Parasim interiorul lui Croma pentru a ridica capota break-ului italian si pentru a vorbi putin de mult-laudatul motor 1.9 Multijet 16v de 150 CP. Si pe buna dreptate. Propulsorul Fiat este dotat cu injectie directa common-rail cu control electronic. Cei 150 de cai putere pot fi obtinuti la 4000 rot/min, in timp ce impresionantul cuplu maxim de 320 Nm este disponibil la 2000 rot/min. Fiat Croma masoara o lungime de 4783 de mm, o latime de 1.775 mm si o inaltime de 1.597 mm, in timp ce ampatamentul este de 2.700 mm.
Feeling
Un lucru care conteaza atat de mult la orice masina este pozitia la volan. Trebuie zis ca nu exista probleme din acest punct de vedere, reglajul scaunului si a volanului facand orice moft o posibilitate realizabila.
Actionarea pedalei de acceleratie primeste un raspuns promt, gratie cuplului maxim de 320 Nm, realizabil la 2000 rot/min. Motorul Multijet de 1.9 litri si 150 cai isi arata coltii in momentul in care acul turometrului trece de 3000 rot/min. Senzatia oferita de un break puternic nu pare a fi o alternativa utila intr-o aglomeratie urbana, dar este mai mult decat reconfortanta in momentul in care te afli la drum lung.
Si daca tot am mentionat de acest aspect, merita sa spunem ca viteza maxima constructiva este de 210 km/h, in timp ce consumul extraurban respecta cerintele unui diesel: 5.0 litri la 100 km. Situatia sta diferit in mediul aglomerat al oraselor, unde consumul atinge valoarea de 8.5 litri la 100 km. Fiat Croma este un break, este un vehicul de familie, dar este in acelasi timp si un vehicul dinamic, manevrabil si stabil. Break-ul italian iti ofera o siguranta debordanta in momentul in care accelerezi in virajele largi, suspensia multilink cu brate independente aratandu-si valoarea in astfel de conditii.
Printre lucrurile care impresioneaza pe cel aflat la volanul unui Croma se numara si servodirectia electrohidraulica, care ofera un comportament corect vehiculului italian.
Noul Fiat Croma este disponibil in Romania incepand cu 17.719 euro, cu TVA inclus, iar versiunea testata de noi, echipata cu motorul Multijet de 1.9 litri si 150 cai si nivelul de echipare de top (Dynamic) ajunge la pretul de 21.408 euro, cu TVA inclus.
Super tare fraza asta, citez: "ESENTIAL 150 de cai putere are motorul 1.9 Multijet de 150 cai putere." Ceva ma face sa cred... ca un motor de 150 de cai putere are exact sau apropiat de 150 de cai putere :)