Automarket a testat Volkswagen Jetta
Automarket a avut ocazia de a simti cum se comporta un model Jetta echipat cu motor de 1.4 litri TSI de 170 de cai putere.
Pentru multi Volkswagen Jetta este inca un hatchback care s-a ales cu un portbagaj, pentru a satisface clientii care nu isi permit un sedan de clasa medie. Varianta sedan a popularului Golf incepe insa treptat sa isi creeze o identitate proprie si un segment de piata din ce in ce mai pretentios.
Daca la inceput, in cazul stramosului Bora, vorbeam doar despre un portbagaj imens, acum putem sa ne raportam si la performante, croite special pentru noua varianta de caroserie. Chiar daca isi doreste un sedan, o mare parte a publicului simte nevoie unui model care sa ii ofere si o doza de sportivitate pentru momentele in care masina scapa de indatoririle unei familiste.
De aceea, Volkswagen a gandit si o versiune mai sportiva pentru cel mai nou sedan din gama sa. Automarket a avut ocazia de a testa timp de cateva zile o astfel de versiune, echipata cu un motor pe benzina de 1.4 litri si 170 de cai putere.
Design cu usoare urme de sportivitate
Previziunile noastre privind modelul german s-au adeverit iar surprizele au fost inlocuite de confirmari placute, sedanul german meritandu-si pe deplin numele. Pentru cei care nu stiu, Jetta vine de la englezescul "jet stream" subliniind parca senzatiile cu care sedanul ne-a hranit de-a lungul experientei traite alaturi de noi.
Versiunea mai sportiva a modelului Jetta impresioneaza inca de la exterior, unde aspectul anost al unui sedan derivat din hatchback, devine mai agresiv, mai impulsiv multumita micilor detalii care "invioreaza atmosfera".
Extensia spoilerului frontal, setul de jante de 17 inch din aliaj, ornamentele cromate de la nivelul caroseriei si cele doua tevi de esapament care isi fac aparitia timid de sub spoilerul spate sunt doar cateva din elementele care te anunta pe tine, un privitor obisnuit, ca stai de vorba cu o Jetta mult mai temperamentala. Caroseria vopsita in culoarea neagra, cu aspect metalizat, a fost inca un element care a plusat la capitolul respect in trafic.
Materiale de calitate
Surprizele nu s-au oprit insa aici, ba mai mult s-au mutat in interior unde am putut aplauda in voie modificarile aduse de Volkswagen. O sa incepem cu plasticul folosit la nivelul bordului si al portierelor. Desi are aspectul unuia banal, mult prea rigid si inexpresiv, materialul folosit de nemti este mult mai moale si mult mai placut la atingere decat in cazul altor modele mai ieftine ale grupului.
Germanii au lucrat bine si la capitolul finisari, Jetta fiind un model fara cusur la acest capitol. Senzatiile placute se continua si la nivelul scaunelor, unde, desi nu am beneficiat de confortul unei tapiserii din piele, ne-am bucurat din plin de aspectul plusat si la fel de confortabil.
Sunt insa si unele lucruri care nu s-au schimbat si ne referim aici la designul mult prea conservator si imbatranit al plansei de bord. Sistemul audio, care vine sa te incante cu o magazie de 6 CD-uri si capacitatea de a citi MP3-uri, nu dispune de un afisaj prea vioi, verdele ales de Volkswagen si pastrat pe majoritatea modelelor sale fiind deja perimat. Te mai salveaza insa lizibilitatea instrumentarului de bord, al carui afisaj castiga inca bile albe pentru toate modelele Volkswagen.
Dotari decente si spatiu suficient
Fidelitatea sistemului audio, eficienta sistemului de climatizare automata, regasit insa cu acelasi afisaj monoton, si izolarea fonica destul de buna sunt trasaturile care mai castiga alte bile albe pentru sedanul german.
Dintre dotarile care iti usureaza sarcinile ca sofer putem enumera senzorii de parcare, de ploaie si de lumina, comenzile pe volan, blocurile optice fata cu halogen si stopurile cu LED, oglinzile electrice, scaunul reglabil si cu incalzire in 5 trepte si cruise control-ul.
Si fiindca tot am amintit de cruise control se cade sa vorbim putin despre raspunsul sau si despre pozitionare. Volkswagen nu cade in pacatul celorlalti constructori auto care aleg cele mai nepotrivite locuri pentru pozitionarea functiei. Soferul poate activa functia foarte simplu, aceasta fiind asezata in locul unde la alte masini gasim comenzile pentru luminile de drum. Raspunsul cruise control-ului este foarte bun la accelerare dar la decelerare este aproape inexistent, Jetta servindu-ne astfel "una calda si una rece".
In ceea ce priveste spatiul interior putem spune ca Jetta este putin mai generoasa decat alte sedanuri din clasa sa. Pasagerii de pe locurile din spate nu vor sta inghesuiti dar nici nu vor avea acelasi loc ca in fratele mai mare Passat. Tot despre spatiu putem vorbi si atunci cand deschidem portbagajul. Mult spatiu. Jetta poarta in spinare o capacitate de stocare a bagajelor impresionanta, acesta fiind practic una din trasaturile sale pozitive.
Motor TSI + cutie DSG = perechea perfecta
A vorbi insa foarte mult despre interiorul si exteriorul noii Jetta TSI, echipata cu motor de 170 de cai, este ca si cum te-ai desfata cu aperitivele unui ospat regal si ai pierde adevaratul festin. Spunem asta pentru ca farmecul acestui model nu se afla nici la exterior, nici la interior, nici in portbagaj ci sub capota.
Micul motoras de 1.4 litri supraalimentat reuseste sa faca minuni si sa imprime sedanului un caracter foarte sportiv. O acceleratie de la 0 la 100 de km/h realizata in putin peste 8 secunde este elementul care va va convinge ca Jetta este si altceva dincolo de sedanul cuminte din fata blocului.
Cei 170 de cai se simt cel mai bine la turatii inalte, asa ca nu va sfiiti sa calcati pedala la fund de cate ori aveti ocazia. Daca nu veti indrazni sa schimbati la 6500 de turatii, cutia automata DSG cu sase trepte va face acest lucru pentru dumneavoastra. Cuplul motor de 240 Nm, disponibil pe o plaja constanta intre 1500 si 4000 de rpm este inca o trasatura pentru care Jetta castiga o bila alba.
Cei 170 de cai putere sunt transferati puntii fata de catre cutia automata, specifica Volkswagen, care pe aceasta versiune se simte excelent. Nemtii au gandit o cutie automata cu un raspuns fantastic, foarte prompt, mult mai rapid chiar decat cele introduse de constructorii premium.
Pentru uzul cotidian, treapta D va avea grija sa scoateti un consum bun si sa va faceti datoria in trafic, Chiar si asa, atunci cand veti avea nevoie de un plus de putere si veti calca la podea pedala de acceleratie, Jetta isi va arata coltii. Treapta S vine de la Senzatii, senzatii tari la peste 6800 de turatii cand, in interiorul habitaclului va incepe simfonia micului motor, o arie atat de placuta urechilor, asemanatoare cu cea a unui model de performanta.
Consum si suspensii
Revenim insa cu picioarele pe pamant si aducem in discutie consumul inregistrat de noi la volanul sedanului german. Vorbim de un motor pe benzina, stors de putere care inghite 8.2 litri in regim extraurban, atunci cand viteza maxima nu sare de 130-140 de km/h si de 10.5-11 litri atunci cand in traficul urban lasi treapta D sa isi faca datoria.
Suspensiile noii Jetta nu sunt foarte confortabile in oras, sau pe drumurile cu o infrastructura "gauroasa" insa au rolul de a aseza foarte bine masina in viraje si pe drumurile unde acul vitezometrului sare frecvent de 150 km/h. Din aceasta cauza putem spune ca Jetta are un comportament admirabil la viteze mari, masina fiind stabila chiar si la 185 de km/h.
In concluzie, Jetta este simbioza perfecta dintre familistul cu un buget mediu care adora sofatul sportiv si simte nevoia unei portii de adrenalina atunci cand se afla singur in masina. Volkswagen reuseste astfel sa creeze nu numai o varianta a Golf-ului ci un model cu o identitate proprie, vazut de majoritatea publicului mult mai util decat hatchback-ul din care s-a nascut.
Am si eu o curiozitate...pozele au fost facute cu telefonul mobil? Daca tot nu aveti bani sa cumparati o camera pro, macar inchiriati una si nu mai postati poze facute cu o camera de 150$