Interior

3.5

Până să ajungem să vorbim despre cum se comportă pe drum noul Mini Aceman, mai întâi să facem o oprire la interior. La fel ca la noile generații Cooper și Countryman, noul Aceman adoptă un design minimalist în habitaclu, cu foarte puține butoane fizice și cu un accent mai sporit asupra spațiilor de depozitare, dar și asupra materialelor.

Dacă ai urcat în habitaclul actualei generații Cooper sau al lui Countryman, vei fi deja familiarizat cu bordul îmbrăcat într-un material ecologic, dar și cu poziționarea puținelor comenzi fizice și, bineînțeles, cu ecranul central rotund, care este totodată și instrumentarul digital.

Tunelul central este lipsit complet de orice fel de butoane fizice. Practic, 95% din toată suprafața acestuia este de fapt un spațiu de depozitare care se întinde până aproape de scaunele din spate. În zona din față sunt prezente două suporturi fixe de pahare, care includ un ornament decorativ vopsit în culoarea bronzului.

Imediat în fața lor este prezentă o zonă de încărcare prin inducție pentru telefon. Dacă vrei ca telefonul tău sau alte dispozitive multimedia să fie conectate fizic prin cablu, află că ai la dispoziție două porturi USB-C. În extremitatea frontală este prezentă și o priză de 12 volți. Inclusiv în spate, pasagerii au la dispoziție un singur suport de pahare, fix și acesta, precum și alte două porturi USB-C.

Majoritatea comenzilor sunt accesate de pe ecranul central OLED rotund cu diametrul de 240 de milimetri. De exemplu, reglarea temperaturii în habitaclu se face exclusiv prin ecran. La fel și pornirea scaunelor încălzite și a volanului încălzit. Răspunsul tactil la aceste comenzi este unul destul de rapid, însă chiar și așa, aș fi preferat să am la dispoziție comenzi fizice pentru reglarea temperaturii, dar și pentru încălzirea scaunelor și volanului.

Este destul de deranjant să fii nevoit să-ți iei ochii de la drum, chiar și pentru numai două secunde, doar pentru a regla temperatura. De asemenea, ar fi fost mai util și mai ergonomic să am un buton fizic montat pe volan pentru încălzirea acestuia.

Singurele comenzi fizice sunt prezente imediat sub ecranul central. Aici avem două butoane desenate în forma unor întrerupătoare pentru selectorul transmisiei și pentru schimbarea modurilor de rulare. În mijlocul acestui panou foarte mic este și butonul de pornire și oprire, desenat sub forma unei chei fizice.

Volumul radioului poate fi reglat de la butoanele de pe volan sau printr-o rotiță din partea dreaptă a panoului de comenzi. În stânga selectorului de transmisie este și butonul pentru poziția P a transmisiei. Prin același buton se activează și frâna de parcare.

Sub aceste comenzi mai sunt prezente încă 5 butoane. Primul buton din stânga este o scurtătură pentru accesarea setărilor privind suspensia, șasiul și încărcarea. Imediat lângă acesta ai butonul pentru camerele video pentru parcare. Urmează apoi butonul de avarii și alte două butoane pentru dezaburirea parbrizului și lunetei.

Aprinderea luminilor se face prin maneta din stânga volanului, însă apare și aici o complicație inutilă. Dacă vrei să pornești sau să oprești luminile de poziție, va trebui să faci asta din ecranul central.

Butoanele de pe volan sunt împărțite în două zone. În partea stângă sunt comenzile pentru pilotul automat, în timp ce în partea dreaptă sunt butoanele prin care controlezi meniurile din ecranul central și cele ale head-up display-ului. Butoanele de pe volan sunt tradiționale, astfel că nu ai de-a face cu comenzi haptice sau cu suprafețe tactile.

În ceea ce privește materialele, primul lucru pe care trebuie să-l știi despre noul Mini Aceman este că acesta primește doar materiale ecologice. Bordul și panourile portierelor sunt îmbrăcate cu un material textil din poliester reciclat. Calitatea acestui material la atingere este bună, însă nu aș merge atât de departe încât să spun că este și excepțională. În contrast cu acest material, ai și unele zone cu plastic tare, în special în zona inferioară a bordului și pe uși.

Tot pe bord este integrat și sistemul de iluminare ambientală, iar părțile superioare și inferioare ale bordului sunt delimitate de o dungă iluminată. Asemenea lumini sunt vizibile și la portiere și chiar în jurul plafonului panoramic. Culorile luminilor ambientale se schimbă în funcție de modul de rulare ales. Nivelul de luminozitate poate fi schimbat prin accesarea unor setări pe ecranul central.

Pentru că partea din mijloc este ocupată de ecranul principal, aeratoarele au fost mutate predominant în partea dreaptă a bordului. Practic, în toată mașina, ai două aeratoare: unul mic imediat în stânga volanului și al doilea montat în dreapta ecranului și care se întinde pe toată lățimea torpedoului.

Mașina noastră a venit în echiparea Classic Trim, care aduce un volan, cu 3 spițe, îmbrăcat în piele ecologică, din care una este confecționată în totalitate dintr-un material textil. Boxele pentru sistemul audio semnat de Harman Kardon sunt montate aproape de oglinzile laterale, iar mânerele de deschidere și închidere conțin ornamente decorative vopsite în culoarea bronzului.

De asemenea, în fața volanului mai este prezentă și o curea mică în scop decorativ. Și mai în față este montată o suprafață de sticlă retractabilă pentru Head-Up Display.

Mașina testată de noi a venit cu scaune îmbrăcate în piele ecologică albă și prin care se strecoară și câteva fâșii decorative din material textil. Poziția la volanul lui Mini Aceman este înaltă, ca la un SUV de dimensiuni mari, chiar și cu scaunul dat jos la maxim. Apropo de reglaje, scaunul șoferului este reglabil manual pe versiunea Aceman E și în echiparea Classic Trim. La drum lung, scaunele sunt destul de confortabile și îți oferă o susținere laterală decentă în viraje.

Iar acum trec la un aspect care, după părerea mea, îl trage mult în jos pe Mini Aceman la acest capitol. Mai exact, mă refer aici la spațiul din spate. Spațiul la picioare este foarte mic cu scaunul șoferului în poziția mea. Mai mult de un deget nu intră între genunchi și spătar.

A doua problemă este cu spațiul la cap, mai ales dacă bifezi opțiunea de a avea plafon panoramic. În cazul meu, am o înălțime de 1.87 metri. Din păcate, la înălțimea mea eu ajung chiar să ating în permanență plafonul cu capul. Aici nu pot să strecor nici măcar un deget între vârful capului și plafon. Problema cea mai mare în spate este că bancheta este poziționată prea înalt. Ce-i drept, asta este și din cauza bateriilor, care sunt integrate în șasiu.

Așadar, locurile din spate sunt mai degrabă bune pentru copii decât pentru adulți. Dacă ai prieteni sau membri de familie înalți, nici să nu te gândești să bifezi plafonul panoramic.

Portbagajul are un volum de încărcare cuprins între 300 și 1005 litri, în funcție de poziția banchetei. Aici, Mini Aceman este în dezavantaj față de concurență.

De exemplu, portbagajul lui Fiat 600e are un volum de încărcare de 360 de litri (1231 litri maxim). Versiunea electrică a lui Jeep Avenger are un portbagaj de 355 litri, în timp ce Opel Mokka-e oferă un volum de încărcare minim de 310 litri (1060 litri maxim). Inclusiv Renault 4 E-Tech are un portbagaj mai mare, de 420 de litri.

  • Jian de la Calafat, marţi, 11.02.2025 12:57

    O alta chiflă aflată in portofoliul BMW Group. Design exterior aflat la frontiera dintre intolerabil si nedigerabil, o autonomie stanjenitoare in traficul real, un produs caruia ne este cvasiimposibil sa-i identificam vreun beneficiu. Pe foarte scurt, o grimasă pe patru roti. Pentru binele BMW, inca nutresc speranta ca s-a facut o regretabila eroare la OSIM cu titulatura acestui model. Fiindca-i împotriva firii.

  • ds, marţi, 11.02.2025 14:08

    "Pentru traficul aglomerat din București, cei 184 de cai putere sunt mai mult decât suficienți." Cred că pentru balamucul din București sunt suficienți și 55 cp. Acum, pe bune, așa cum am mai spus, la fel ca și Fiat-ul 600e, mi se pare o mașină pentru fițe de do'nșoară întreținută care se deplasează de la cosmetician la mall, la cafea și shoping.

  • eu, marţi, 11.02.2025 14:35

    masina asta este incantatoare ca design. n-are cum sa nu intoarca capete de admiratie: jante incredibil de aspectuoase, proportii echilibrate, suprafete bine tensionate si accente de contrast care imbina la perfectiune modernismul cu spiritul mini clasic. ma bucur ca nu vad crom, insa mi-ar fi placut sa vad prezenta tusa de contur a botului, din aluminiu satinat, care se ofera la versiunile superioare de echipare, mai ales pe culoarea asta care o prinde exceptional. si din nou jantele alea, mama mia cat de faine pot fi. evident ca nu este o masina utilitara, ci una de lifestyle, care vrajeste instant si convinge ca merita fiecare banut. interiorul este locul din care n-as mai pleca, iar ecranul ala oled desi pe forma rotunda si nepractica duce semnatura mini la un nou nivel. insa mini pe latura practica n-a stralucit niciodata, a fost cel mult manageble, la condus insa, vechea poveste mini, una de nota 10 de fiecare data. cine poate gestiona cu cap o autonomie reala in jur de 250 km, poate face o afacere buna cu Aceman-ul in versiune E. trebuie doar sa fii compatibil cu conceptul si cu spiritul urban pe care mini il emana, ca sa o poti vedea cu ochi buni.

  • @eu, marţi, 11.02.2025 15:15

    Dacă tu consideri că mașina asta e „încântătoare ca design” atunci cred că a venit timpul să mergi în vizită la oftalmolog. ...sau la psihiatru.

  • aha, marţi, 11.02.2025 15:59

    Mai degraba ASS decat AS. PS: Nu prea vad competitivitatea din "Preț competitiv, raportat la concurență". Fiat-ul ala 600e, desi e mai scump cu doar 2.300 de euro, are o baterie considerabil mai mare (38.5 kWh vs. 51 kWh, capacitati nete) Tot o baterie cu capacitatea neta de 51 kWh a fost montata si pe Opel-ul ala Mokka de 34.900 de euro.

  • M, marţi, 11.02.2025 16:27

    Ecranul ala rotund parca-i cantarul de la magazie. Fain tare!