Tinuta de drum
Atunci când a ales locul pentru testul internațional al noului C5 Aircross, Citroen cred că a avut un singur criteriu în minte: o țară cu drumuri dificile, care să probeze calitatea suspensiei. Iar Marocul este o astfel de țară. De ce este atât de importantă suspensia pentru mașina asta? Pentru că, așa cum ziceam și la început, în ADN-ul Citroen s-a aflat dintotdeauna un cromozom al confortului.
Poate că în ultimii ani gama de modele a uitat de această trăsătură tradițională, dar acum, odată cu noile produse, francezii vor să se asigure că revin la ceea ce i-a consacrat. Revenirea a fost consemnată odată cu introducerea lui C4 Cactus, iar acum este consolidată cu C5 Aircross, care beneficiază, în standard, de aceeași tehnologie denumită pompos Progressive Hydraulic Cushion.
Ea are la bază un set de amortizoare hidraulice care absorb excelent denivelările. Singurele scăpări se observă în cazul gropilor adânci, unde compresia este ușor cam violentă, mai ales dacă viteza de deplasare este ceva mai mare. Dar astea sunt detalii pe care abia dacă le observi.
Confortul lui Citroen C5 Aircross este seducător. Indiferent de suprafață. În Maroc, limba de asfalt care traversează deșertul este prea îngustă pentru două mașini. N-am avut nici o problemă să ies pe acostament de fiecare dată când m-am întâlnit cu o mașină din sens opus.
Spre deosebire de ceilalți producători din zona SUV-urilor compacte, care vor să-ți garanteze o rulare țeapănă, cât se poate de sportivă, Citroen își asumă o misiune diferită: aceea de a-ți pune la dispoziție un SUV care merge confortabil. S-a creat nișa aceasta, iar Citroen este cel mai îndreptățit să profite de ea.
Francezii nu emit pretenții de sportivitate și este de admirat curajul acesta de a fi diferit. Cum se traduce asta atunci când vrei să forțezi virajele? Cu un ruliu destul de pronunțat, o înclinare mare, o traiectorie ușor dezlânată și o direcție care nu are mare legătură cu precizia. Doar atunci când selectezi modul Sport ea devine ceva mai rigidă și pare că te implică mai mult. Despre comunicarea unor informații referitoare la suprafața de rulare nu poate fi vorba. Direcția are însă și avantaje: este ușor manevrabilă la viteze mici și face din C5 Aircross o mașină cu care te descurci prin oraș.
De altfel, orașul este destinația pe care C5 Aircross își propune să o viziteze cel mai des, pentru că, în ciuda faptului că vorbim despre un SUV, nu există tracțiune integrală (ea vine abia în 2019 pe versiunea hibridă). Asemeni fratelui de concern Peugeot, există un selector al mai multor moduri de rulare (zăpadă, nisip, All-Road sau ESP Off), care dozează diferit cuplul trimis către puntea față și limitează intervenția sistemelor electronice. Astfel se maximizează tracțiunea și C5 Aircross oferă o aderență ceva mai bună pe porțiuni de drum dificil. În Maroc am avut destule.
Nu vă așteptați însă la acte de bravură în off-road. C5 Aircross este acel tip de SUV care gustă un drum forestier, un macadam sau un drum acoperit cu zăpadă, dar fără provocări dificile.
În concluzie, C5 Aircross este SUV-ul confortabil pe care clienții îl așteptau de multă vreme. Într-adevăr, pe piață există și Renault Kadjar, un concurent cu trăsături similare, însă în cazul lui C5 Aircross vorbim despre o suspensie mult, mult mai bine antifonată, cu un comportament omogen. Putem spune că C5 Aircross a ridicat foarte mult ștacheta în materie de confort resimțit într-un SUV. Bineînțeles, cu unele compromisuri în materie de dinamică.
Un SUN interesant care are si o garda la sol buna: 23 cm. Mai interesanta pare insa varianta CITROEN C5 AIRCROSS PHEV, cu autonomie electrica de cca. 50 km care va apare undeva in 2019. Sa vedem insa si pretul.