
Motor / Transmisie
BYD Dolphin Surf vine în România în 3 versiuni diferite: Active, Boost și Comfort. Versiunea de bază Active vine cu o baterie de 30 kWh, 88 CP și o autonomie WLTP de 220 kilometri. Versiunea Boost are tot 88 CP, dar o baterie mai mare, de 43.2 kWh. Asta înseamnă o autonomie maximă WLTP de 322 kilometri.
Noi am testat versiunea cea mai puternică, adică cea Comfort. Aceasta are tot o baterie de 43.2 kWh, dar puterea este considerabil mai mare. În cazul ei, avem de-a face cu 156 CP, cifră pe care nu o putem trece cu vederea, dacă luăm în calcul că mașina are o masă la gol de 1.390 de kilograme.
BYD Dolphin Surf este o mașină convențională de oraș, cu roți motrice față, care integrează o tehnologie inteligentă pentru sistemul de propulsie. BYD susține că este primul sistem de propulsie electrică din lume, produs în masă, cu 8 componente integrate.
Astfel motorul, reductorul, încărcătorul, convertorul de curent continuu, cutia de distribuție a energiei, controlerul bateriei, controlerul motorului și unitatea de control a vehiculului sunt toate combinate într-un singur modul. Pentru cei care nu sunt ingineri de vehicule electrice, acest lucru înseamnă economii de spațiu și costuri.
Niciuna dintre versiunile BYD Dolphin Surf nu poate fi descrisă ca fiind extrem de rapidă, mai ales după standardele moderne ale vehiculelor electrice. Condusul urban este domeniul în care îți dorești ca o citadină să exceleze, iar BYD Dolphin Surf se simte foarte bine în acest mediu.
Pot spune că, în traficul urban, puterea este livrată rapid până la aproximativ 50 km/h. După această limită, performanțele încep să scadă, dar tot este suficient pentru a porni vioi de la semafor.
Am observat că în versiunea de 156 CP, Dolphin Surf suferă de fenomenul de torque steering. În cele mai multe cazuri, atunci când accelerezi tare și brusc, mai ales de pe loc, roțile față nu reușesc să pună puterea jos, iar roțile pierd aderența și tind să vireze.
Mai mult, în timpul accelerării la ieșirea din curbe, tracțiunea devine o problemă, fiind foarte ușor să faci roata să patineze, mai ales cu pedala de accelerație în modul Sport.
Că tot am spus de modul Sport, Dolphin Surf are 3 moduri de rulare: Eco, Normal și Sport. Doar la capitolul de sensibilitate a pedalei de accelerație vei simți diferențe semnificative. Din păcate nu există funcția de One Pedal Drive. Sistemul de frânare regenerativă are două moduri din care poți alege.
Totuși, chiar și în cea mai puternică dintre cele două setări, frânarea este slabă și simți ceva abia când ridici de tot piciorul de pe accelerație. Dacă îți place senzația unui sistem de regenerare puternic sau dacă apreciezi conducerea cu o singură pedală, Dolphin Surf nu este pentru tine.
Chinezii mai pot lucra la comportamentul pedalei de frână. Atunci când apeși pedala, trecerea de la frânarea regenerativă la cea mecanică nu este naturală. Simți că pedala are cumva două trepte.
De multe ori te vei găsi în situația în care vei fi nevoit să apeși pedala mult mai tare, chiar dacă inițial ai impresia că ai aplicat destulă presiune. Este o senzație ciudată, dar cumva des întâlnită la mașinile care regenerează energie electrică pe frânare.
Eram convins că marele avantaj incontestabil este prețul, după scăderea subvenției, puțin peste 18.5k euro este de necontestat, doar că eu l-as contesta puțin mai mult, cum sa coste 26k euro prețul curat, fără subvenție ? De unde ies aceste sume de la producătorii chinezi super ieftini ? Cu programul Rabla, un Sandero Stepway pe benzină pleacă de la 12.790 euro cu TVA, până la 18.000 intra opționale la greu . Acum m-am uitat pe OLX, dupa epave și cazane normal, vă dau eu preț imbatabil, există un superb Tico verde, cu 65k km, sub 2000 euro, cu aer condiționat, arată super bine, or fi trucate pozele poate, la ergonomie și ținută de drum pun pariu ca este peste această încercare numită mașină, am mers cu Tico acum vreo 25 de ani și m-a surprins spațiul și manevrabilitatea . Amenințare directă, auzi :).