Motor / Transmisie
Pe piața din România sunt trei opțiuni de motorizare. Poți alege clasic: piept de pui cu cartofi prăjiți. Adică versiunea 30d, care vine cu 265 de cai putere. Cei mai curajoși, care vor să iasă puțin din tipare, pot să meargă pe un platou cu fructe de mare. Adică versiunea 40i, care pune la dispoziție un motor de 3.0 litri benzină, cu 340 de cai putere.
Pentru cei care se gândesc însă la o porceală totală, nu există decât o singură soluție: versiunea testată de mine, adică M50d. Este motorul de 3.0 litri diesel cu patru turbine. Este apogeul ingineriei germane când vine vorba de motoare diesel. Patru turbine? Aproape că te gândești involuntar și la a cincea. Oare o să facă un astfel de diesel?
Avantajul unui astfel de motor? Păi impozitul păstrează o valoare decentă (nu că asta ar fi o problemă pentru un client de X5), iar BMW dă foarte bine în comparațiile direct cu ceilalți rivali când vine vorba de putere per cilindree.
Ajunge cu vorbăria. Cum sunt cei 400 de cai putere oferiți de versiunea M50d? Uluitori. Și nu doar ei, ci și cuplul motor uriaș de 760 Nm, livrat pe la 2000 de rotații. Este o valoare care face din SUV-ul ăsta de 2.3 tone o mașină copleșitoare. Ai resurse incredibile, indiferent de treapta de viteză în care te prind depășirile.
În plus, dacă transmisia cu opt trepte simte că ai nevoie de un impuls, atunci retrogradarea rapidă te va înfige imediat în scaunele moi ca niște fotolii. Cuplul te izbește plăcut cu capul de tetieră. Elasticitatea este fabuloasă, indiferent de viteza cu care te deplasezi. Autostrăzile vor deveni niște limbi de asfalt plictisitoare, pe care poți rula foarte tare, dar fără să simți mare lucru.
Transmisia cu opt rapoarte, tot de proveniență ZF, a fost recalibrată. De parcă nemții ar fi vrut să îmbunătățească mai mult ca perfectul. Este incredibil de liniară. Treptele se succed fără să realizezi, iar retrogradarea a fost îmbunătățită. BMW insistă și că transmisia este acum mai eficientă.
O să uiți rapid de aspectul acesta imediat ce o pui în Sport sau te bucuri de padelele din spatele volanului. Orice schimbare de raport în zona înaltă a turometrului îți aduce și o ușoară smucitură. Nu este așa de evidentă ca la X5 M, dar este suficientă ca să-ți ridice nivelul adrenalinei.
Singura problemă (inventată și aia) pe care o am cu acest motor? Rafinamentul. E dus la extrem. Dieselul este foarte bine antifonat, fără zgomote sau vibrații deranjante. Și la 400 de cai putere ți-ai dori ca, din când în când, să ai un gâlgâit baritonal al evacuării. El este simulat decent cu ajutorul sunetului transmis prin boxe atunci când selectezi modul Sport de rulare.
Nu inteleg de ce ai configura un X5 pana in 122.612 €....la banii astia urci in S coupe care e alta mancare de peste (alta lume) ! X5 mai mult de 70 de mii nu isi justifica banii.