Motor / Transmisie

4.5

Modelele BMW M, în special M3 și, ulterior, M4, au făcut întotdeauna casă bună cu motorul cu șase cilindri în linie (cu câteva excepții, desigur). Deși, trebuie să recunosc, că, și în ziua de azi, oftez când mi-e dat să văd un M3 E92 cu al său V8 de 4.0 litri, aspirat natural, care se turează până la 8.300 de rotații pe minut.

Din păcate, motorul V8 a fost doar un scurt episod din istoria acestui model emblematic. După, a revenit la un motor de 3.0 litri, twin-turbo, cu șase cilindri în linie. Pe care îl păstrează și în ziua de azi, perfecționat și mai puternic ca oricând.

În prezent, vorbim despre BMW M4 Cabrio facelift (căci acest model este vedeta articolului nostru), o mașină pe care o poți comanda numai în versiunea Competition. Asta înseamnă că propulsorul oferă 530 de cai putere, la 6.250 rpm, și un cuplu maxim de 650 Nm disponibil între 2.750 și 5.750 rpm.

Cum îi livrează? Asta depinde de modul de rulare în care te afli. Pentru că vorbim despre un M veritabil, mașina îți permite să setezi, independent, sistemele relevante. Adică motorul, șasiul, direcția, frânele și sistemul de tracțiune.

Chiar și așa, modul "default" al motorului nu este Comfort, cum eram obișnuiți, ci Efficient. Această setare este ca o mică degustare a celor 530 de cai putere. Cu un turbo lag destul de sesizabil (mai ales la turații joase), te anunță că sunt acolo și sunt pregătiți pentru mai mult.

Combinația de setări, pe care ți-o recomand, pentru un condus lejer este următoarea: motorul în Sport, șasiul în Comfort, direcția în Comfort și frânele în Comfort. Și, dacă vrei să te bucuri mai mult de sunetul motorului de 3.0 litri, poți apăsa butonul care deschide clapetele sistemului de evacuare.

Deși, să fiu sincer, am fost puțin dezamăgit. Nu neaparat de sunet, dar am convingerea că s-ar putea mai bine.

În modul Sport, motorul începe să devină mai vioi, iar reprizele de accelerație să fie mai violente. Dacă îți permit condițiile, modul Sport Plus descătușează cei 530 CP și îți arată ce înseamnă un model M.

Modurile Sport și Sport Plus reduc puțin fenomenul de turbo lag, dar el este încă prezent. Nu trebuie să o iei ca pe un lucru rău ci să te gândești că mașina îți dă timp să te răzgândești, sau te pregătește pentru ce urmează.

Ca să nu pierzi timpul de fiecare dată cu aceste setări, pe volan ai două butoane: M1 și M2. Sunt roșii, așa că nu ai cum să le ratezi. Ele permit selectarea rapidă a unui pachet de setări. M1 poate însemna combinația de setări pe care ți-am descris-o eu mai sus, iar M2 poate însemna "all in". Adică toate sistemele în Sport Plus sau Sport.

În această configurație, livrarea celor 530 CP este de-a dreptul violentă. Nu încurajez un condus iresponsabil, tocmai de aceea îți recomand să o utilizezi doar pe circuit. Mai ales că sistemul de control al tracțiunii este dezactivat.

Transmisia automată cu 8 rapoarte are contribuția ei, și nu mică. Schimbările treptelor sunt rapide și foarte precise. În plus, de pe selector poți alege cât de violente să fie aceste schimbări (ai de ales din 3 trepte, să le spun așa).

În cazul modelelor M, modul Sport al cutiei de viteze înseamnă, de fapt, trecerea ei în modul de schimbare "manual", caz în care vei utiliza padelele din spatele volanului. Sau selectorul în sine (sus/jos).

Noul M4 Competition Cabrio poate fi comandat numai alături de o tracțiune integrală xDrive. De fapt, este sistemul care a debutat odată cu generația trecută M5, adică o tehnologie care permite să pui mașina și în modul 2WD.

În rest, ai modurile 4WD și 4WD Sport. Acesta din urmă trimite mai multă putere către puntea spate, dar păstrează un anumit procentaj și pentru puntea față.

Pentru siguranță maximă, modurile 2WD și 4WD Sport ar trebui utilizate numai pe circuit.

  • aoleu, miercuri, 05.03.2025 10:26

    cum te-ai dus tu alexe pe drumul ala neasfaltat si plin de praf cu asa ceva? iti dai seama ca tot praful ala ti-a intrat in interior? sau ca iti imbacsesti prelata care devine din neagra gri-cacanie iar spalarea ei e un chin? dar ce-ti pasa tie, nu e masina ta. cine a avut vreodata cabrio stie ce zic. nu sunt masini de romania.

  • Mone, miercuri, 05.03.2025 10:36

    @aoleu Mulțumesc pentru grijă, dar nu este cazul, te asigur. Drumul nu este neasfaltat, te invit să mergi pe el ca să te convingi. Apropo, am spălat mașina după sesiunea foto. Așa că, da, îmi pasă chiar dacă nu este mașina mea.

  • Banditos, miercuri, 05.03.2025 12:35

    pare sa fie un drum de tara reabilitat, plin de viraje, abordabil in forta cu o astfel de jucarie, fara grija ca iti infingi masina in santuri

  • George Simion, miercuri, 05.03.2025 17:33

    cam feminina culoarea. si cam mare. de ce nu hard-top? de ce e interiorul invechit, mie mi se pare ok. la ce folosesc stopurile oled? si cate animale prajeste pe ora pe grill? :)

  • Alex, miercuri, 05.03.2025 20:23

    Dacă și m4 are turbo lag înseamnă că mașinile normale sunt degeaba turbo. Hai sa fim seriosi, toată lumea, toți ziariștii și vlogerii lauda motorul, este de excepție, merge cu mult peste ce putere are și domnul ziarist ne spune ca se simte turbo lagul. Mi se pare hate gratuit

  • Mone, joi, 06.03.2025 10:13

    @Alex. Nici nu se pune problema de hate gratuit. Când ai ocazia, condu mașina și revino la comentariul tău.

  • auto_fan, joi, 06.03.2025 15:34

    Colegu' Alex probabil nu stie ce inseamna turbo lag. Mai toti jurnalistii spun ca, in special la turatii joase, S58-ul are turbo lag sesizabil, mai ales comparand cu B58-ul care este ultra-responsive si mult mai prietenos de utilizat intr-un trafic normal. Ma rog, multi citesc, putini inteleg.

  • George Simion, vineri, 07.03.2025 03:07

    nu stiu sa apese pedala, sa schimbe vitezele..sau o fi benzina de-aia proasta..