Tinuta de drum
Atâta vorbărie pentru a ajunge la acest capitol, esențial pentru mașina asta. Încă mă apasă cifrele de la capitolul siguranță.
Cam toată socializarea avută cu M3/ M4 s-a desfășurat pe circuit: Transilvania Motor Ring. O primă experiență s-a desfășurat pe un circuit care arăta ca un burete de bucătărie uitat într-un castron cu apă. Ud, pe alocuri foarte ud. Dar, cu puțin noroc, spre final de zi s-a mai drenat apa de pe pistă. Cu 510 CP și 650 Nm la puntea spate, pe o pistă udă, nu te urci la volan cu relaxarea unui prunc care abia a făcut ochi de dimineață.
În primă instanță mi-am zis că va urma o sesiune de distracție. Lăsasem alergatul pentru altă dată. urma o zi de drift. Surpriză! M3/ M4 pune puterea jos într-un mod fabulos, chiar și pe ud. Da, trebuie să recunosc, un aport major sunt pneurile Michelin Pilot Sport 4S, probabil cel mai bun pneu sport pentru utilizare zilnică.
Pe același asfalt ud am sărit și la volanul unui M4 încălțat cu versiunea Cup 2 de la Michelin. Ei bine, aici a început baletul. Ai niște sentimente înălțătoare, când, la 150 km/h, mașina pleacă de-a latul pe linia dreaptă. Am introdus în ecuație și o gumă semi-slick pentru a atrage puțin atenția la ce punem pe jante și pentru ce. Nu trebuie să privești un pneu semi-slick ca pe un trofeu obligatoriu de bifat.
Poți regreta amarnic dacă te intersectezi chiar și cu o simplă porțiune de bulevard udată de o cisternă, care are de cheltuit bani de la primărie.
Revenind la mașină. Direcția este senzațională. Dacă, inițial, din spatele volanului, poți dezvolta o ușoară urmă de inhibare venită de la faptul că percepi mașina puțin mai mare, ulterior descoperi că direcția îți oferă acea încredere care te împinge să ajungi la toleranțe de 2-3 centimetri când vine vorba de plasarea mașinii pe trasă.
Noile modele dispun de direcţia M Servotronic cu raport variabil în funcţie de cursa volanului. Mașina comunică senzațional cu tine, simți fiecare grad acumulat în pneuri, simți când ajungi la limita aderenței. Și, într-un mod ciudat, rar întâlnit la modele sport, acea apropiere de limită nu te sperie. Îți dă încredere să mergi până în punctul în care simți, la atacarea unui viraj, acea vagă stare de imponderabilitate dată de cele patru pneuri care au dilema: grip sau drift? Imponderabilitate pe care, dacă o speculezi, poți face mașina să alunece elegant, câțiva centimetri, pe toate cele patru roți.
Sunt printre cei care preferă suspensia pe modul Comfort, pentru a avea acel mic plus de comunicare, dat de mișcările caroseriei. Frânele ceramice sunt imperiale și este extrem de intuitiv dozajul pedalei. Nici sistemul de serie nu dezamăgește, fiind extrem de andurant.
Agilitatea a fost câștigată și prin creșterea rigidității torsionale. Comparativ cu un Seria 3, avem elemente de întărire pentru compartimentul motor, subcadru al punții față cu panou de forfecare din aluminiu, elemente de întărire în podea şi subcadru al punții spate cu conexiune rigidă la caroserie. Adăugăm și o distribuție a maselor de 50:50 sau ecartamentul mărit.
Și, totuși, nu pot trece cu vederea faptul că mașina are 1.805 kg. Parcă e o idee cam mult. Cred că toată masa asta pune o prea mare presiune pe anvelope, ceea ce se traduce printr-o uzură, poate, mai rapidă. E drept, doar în cazul unor deliruri pe circuit.
Însă, dacă e rost de pneuri gratis, atunci M3 este tovarășul ăla pe care-l iei cu tine la un chef memorabil. Are o predispoziție la a deveni isteric, iar dacă știi să-l aduci în acea stare și să-l menții acolo, atunci e un prieten pe viață și este o mașină rară.
Nu că ar conta, de fapt la cât scoți din cont pentru mașină nu prea te interesează ce bani dai pe benzină dar, cu un consum de 50% pe circuit, depășește consumul unui monopost F1. Îmi place punctul patru de la "Ne-a plăcut" - Faptul că poate fi utilizat zilnic. Și... să nu uit, culoarea tapițeriei: oribilă!