Tinuta de drum

5.0

Atâta vorbărie pentru a ajunge la acest capitol, esențial pentru mașina asta. Încă mă apasă cifrele de la capitolul siguranță.

Cam toată socializarea avută cu M3/ M4 s-a desfășurat pe circuit: Transilvania Motor Ring. O primă experiență s-a desfășurat pe un circuit care arăta ca un burete de bucătărie uitat într-un castron cu apă. Ud, pe alocuri foarte ud. Dar, cu puțin noroc, spre final de zi s-a mai drenat apa de pe pistă. Cu 510 CP și 650 Nm la puntea spate, pe o pistă udă, nu te urci la volan cu relaxarea unui prunc care abia a făcut ochi de dimineață.

În primă instanță mi-am zis că va urma o sesiune de distracție. Lăsasem alergatul pentru altă dată. urma o zi de drift. Surpriză! M3/ M4 pune puterea jos într-un mod fabulos, chiar și pe ud. Da, trebuie să recunosc, un aport major sunt pneurile Michelin Pilot Sport 4S, probabil cel mai bun pneu sport pentru utilizare zilnică.

Pe același asfalt ud am sărit și la volanul unui M4 încălțat cu versiunea Cup 2 de la Michelin. Ei bine, aici a început baletul. Ai niște sentimente înălțătoare, când, la 150 km/h, mașina pleacă de-a latul pe linia dreaptă. Am introdus în ecuație și o gumă semi-slick pentru a atrage puțin atenția la ce punem pe jante și pentru ce. Nu trebuie să privești un pneu semi-slick ca pe un trofeu obligatoriu de bifat.

Poți regreta amarnic dacă te intersectezi chiar și cu o simplă porțiune de bulevard udată de o cisternă, care are de cheltuit bani de la primărie.

Revenind la mașină. Direcția este senzațională. Dacă, inițial, din spatele volanului, poți dezvolta o ușoară urmă de inhibare venită de la faptul că percepi mașina puțin mai mare, ulterior descoperi că direcția îți oferă acea încredere care te împinge să ajungi la toleranțe de 2-3 centimetri când vine vorba de plasarea mașinii pe trasă.

Noile modele dispun de direcţia M Servotronic cu raport variabil în funcţie de cursa volanului. Mașina comunică senzațional cu tine, simți fiecare grad acumulat în pneuri, simți când ajungi la limita aderenței. Și, într-un mod ciudat, rar întâlnit la modele sport, acea apropiere de limită nu te sperie. Îți dă încredere să mergi până în punctul în care simți, la atacarea unui viraj, acea vagă stare de imponderabilitate dată de cele patru pneuri care au dilema: grip sau drift? Imponderabilitate pe care, dacă o speculezi, poți face mașina să alunece elegant, câțiva centimetri, pe toate cele patru roți.

Sunt printre cei care preferă suspensia pe modul Comfort, pentru a avea acel mic plus de comunicare, dat de mișcările caroseriei. Frânele ceramice sunt imperiale și este extrem de intuitiv dozajul pedalei. Nici sistemul de serie nu dezamăgește, fiind extrem de andurant.

Agilitatea a fost câștigată și prin creșterea rigidității torsionale. Comparativ cu un Seria 3, avem elemente de întărire pentru compartimentul motor, subcadru al punții față cu panou de forfecare din aluminiu, elemente de întărire în podea şi subcadru al punții spate cu conexiune rigidă la caroserie. Adăugăm și o distribuție a maselor de 50:50 sau ecartamentul mărit.

Și, totuși, nu pot trece cu vederea faptul că mașina are 1.805 kg. Parcă e o idee cam mult. Cred că toată masa asta pune o prea mare presiune pe anvelope, ceea ce se traduce printr-o uzură, poate, mai rapidă. E drept, doar în cazul unor deliruri pe circuit.

Însă, dacă e rost de pneuri gratis, atunci M3 este tovarășul ăla pe care-l iei cu tine la un chef memorabil. Are o predispoziție la a deveni isteric, iar dacă știi să-l aduci în acea stare și să-l menții acolo, atunci e un prieten pe viață și este o mașină rară.

  • ds, luni, 07.02.2022 11:35

    Nu că ar conta, de fapt la cât scoți din cont pentru mașină nu prea te interesează ce bani dai pe benzină dar, cu un consum de 50% pe circuit, depășește consumul unui monopost F1. Îmi place punctul patru de la "Ne-a plăcut" - Faptul că poate fi utilizat zilnic. Și... să nu uit, culoarea tapițeriei: oribilă!

  • UPU, luni, 07.02.2022 11:40

    Masina performanta, cu materiale de calitate si aspect ok, CU EXCEPTIA Partii FRONTALE, care e HIDOASA si nu ma pot obisnui cu ea, oricat incerc. Varianta normala de Seria 3 arata bine, spre exemplu.

  • ConstantinCiobanu, luni, 07.02.2022 11:56

    @ds cei 50% sunt valabili într-un regim ”de calificare”, să zic așa. Dar în viața reală un consum extraurban de 8% este accesibil, de aici și ”faptul că poate fi utilizat zilnic”. În F1 au o limită de 7 litri pentru 2 tururi parcurse în regim de calificare. Se poate merge cu 8% și pe circuit...

  • inexorabil, luni, 07.02.2022 12:02

    Antrenant stilul d-lui Ciobanu. “Curge” frapant. Am citit entuziasmat (de pildă, precum am menţionat şi eu, dacă vă amintiţi: “Personal, consider că BMW oferă printre cele mai bune interioare de pe piață în zona premium” – facem obligatoriu abstracţie de cuvântul impropriu “premium”) până la pasajul “Preţ de achiziţie”. Acolo m-am tăiat ca maioneza. Bine, nu că în cazul concurenţei ai constata altă realitate, dar atunci nu te mai indigna, Mafănikkk, că ne limităm la “cazane”. De fapt, nici tu (oricât de bugetivor ai fi) n-ai de unde să scoţi j’ de mii de iepuroi, dar măcar vezi-ţi lungul nasului înainte de a-i zeflemisi pe (alţi) săraki. Şi, oricum, ridicarea în pod a preţurilor (cam la orice: bunuri şi servicii) nu mai constituie o surpriză pentru nimeni, cum nici AM nu mai vede rostul să le treacă pe lista cu “Nu ne-a plăcut”. PS. Apropo, “multe kg” au fost echivalate de “amatorii” de la IIHS cu “multă siguranţă”.

  • Kirotractor, luni, 07.02.2022 13:07

    Paradoxuri: M3-ul ”normal” cu c.v. manuală are doar 1.635 kg, deci cu 170 kile mai puțin decât ăsta (versiunea 4x4 mai plusează cu 50 kg.) Cutia automată ar fi deci responsabilă de kg în plus -- și probabil de dinamica insesizabil mai bună a M3-ului Comp. (care, matematic vb., are un raport CP/kg ceva mai slăbuț.) În rest, subscriu la aprecierea stilului scriiturii lui C. Ciobanu... dar și a căpoșeniei bavarezilor de a nu hibriz-briz-diza măcar vârfurile lor de gamă.

  • Snow, luni, 07.02.2022 13:28

    Spate frumos, fata urata. Performante serioase. Masa proprie ... cu care nu ma pot obisnui. M3 E46 avea 1570 kg (cu SMG). Modelul urmator 1655 kg. Acum vorbim de 1805 kg ... Greu sa pastrezi manevrabilitatea si performantele la asa o masa proprie. Da, masina e mai tehnologizata si mai sigura decat a fost vreodata. Si puterea si cuplul compenseaza, oarecum. Dar oare e suficient ? Intr-o nota pozitiva as mentiona cilindreea moderata care in tara socialistilor de caviar duce la un impozit de doar 2511 lei/an fata de E90-ul V8 care cerea ... 6753 lei/an. In anul in care ai dat 110.000 de Euro pe masina nu prea conteaza, 10 ani mai tarziu insa incepe sa atarne greu ! Una peste alta: felicitari BMW si nu va opriti aici !

  • ss, luni, 07.02.2022 14:08

    hibridizare nu ar aduce decat multe kg in plus (peste 200). Vezi cazul lui 330e. M3 e facut cu alte scopuri, pt cine stie la ce ma refer

  • jiji, marţi, 08.02.2022 09:45

    Sunt bune ca nu prea am vazut pe strada??!

  • arhitect, marţi, 08.02.2022 10:57

    alternativa la aceesi bani: ALFA ROMEO Giulia Quadrifoglio... mai cu stil, mai frumos, mai zglobiu, mai rosu competizione, mai 3/4 Ferrari...

  • Andrei, miercuri, 09.02.2022 15:19

    Cine a configurat masina aia cu portocaliu la interior, nu cred ca vede bine culorile. Daca adaugi si verdele de la exterior, ti se cam strepezesc dintii, lasand la o parte grila fata oribila. 1800kg un Serie 3, pe cat de mult imi place varianta obisnuita, pe atat de siderat sunt cand vad ca are greutatea unui Serie 5.

  • jiji, marţi, 15.02.2022 10:14

    Best in class!Inca nimic nu egaleaza performantele mai dureaza. Meltenii de la noi stiu ei fara sa vada sau sa se urce in asa capodopera ca e mai buna nus ce vechitura, merita sa traiasca in aceasta tara. P.S Cam mica nota finala.