Motor / Transmisie
Avem, deci, un facelift estetic, un upgrade tehnologic și mai ales o îmbunătățire tehnică majoră. Pentru că motorul cu șase cilindri și o turbină twin-scroll de pe M2 este înlocuit de o versiune ceva mai "liniștită" a motorului cu două turbine mono-scroll de pe M3 și M4. Fiecare dintre acestea se ocupă de supraalimentarea a trei cilindri.
În termeni interni, motorul N55 de pe M2 este înlocuit cu exoticul S55 de pe M3 și M4. Iar asta aduce în plus 40 CP și 50 Nm, valori dublate de o serie de modificări semnate de ingineri care fac din M2 Competition o mașină de vis căreia îmi este greu să-i găsesc defecte. Poate cu excepția consumului și a prețului, care urcă la peste 65.000 de euro pentru versiunea manuală și la peste 70.000 de euro pentru varianta automată. Dar ajungem și acolo.
Cu 410 CP și 550 Nm în bagajul de cunoștințe, M2 Competition devine o versiune mai compactă și puțin mai calmă a lui M4. Asta pentru că M4 are 21 de cai în plus și același cuplu, dar atins ceva mai jos, la 1850 rpm în loc de 2350 rpm.
Există și un motiv pentru asta: pe lângă faptul că nu-i tocmai corect ca fratele mai mic să atenteze la cifrele celui mai mare, compartimentul motor al lui M2 este inferior ca spațiu celui de pe M4, ceea ce face ca și soluțiile de răcire să fie limitate. Astfel că inginerii bavarezi au fost nevoiți să caute prin motorsport pentru a "utila" M2 Competition cu soluții de răcire în zona motorului: un radiator central, clasic, este dublat de două radiatoare laterale și de un sistem suplimentar de răcire a uleiului. E un setup testat de BMW pe circuitele lumii în competițiile de turisme și trecut recent în zona pământeană a gamei bavarezilor pe un pachet special dedicat în prima fază lui M4. Încă o dovadă a faptului că participarea în motorsport nu e doar o chestiune de mândrie.
În versiunea cu transmisie manuală, pe care am avut ocazia să o plimbăm la extrem pe circuitul Ascari de lângă Malaga și în condiții de trafic real pe șoselele sinuoase din jurul acestuia, M2 Competition este o mașină care se poate transforma radical între diferitele moduri de rulare pe care te plimbi cu sete: Comfort, Sport și Sport+.
Zona roșie a turometrului începe la 7600 rpm, dar nu e nevoie să ajungi acolo pentru a prelua pe piept senzațiile specifice pentru care a fost construită această mașină. Fostul gimnast M2 se dovedește un sprinter remarcabil în "iterarea' M2 Competition, mai ales când așază apăsat puterea pe asfalt. În momentul maxim de cuplu, aflat undeva între 2300 și 5200 de rotații pe minut, mașina rupe cu sete din pista circuitului și înghite virajele cu nerv, oferindu-ți impresia că ai la dispoziție resurse nelimitate. Totul pe un acompaniament muzical paradisiac care poartă semnătura orchestrei instrumentale M.
În același timp, transmisia alunecă fără efort dintr-o treaptă în cealaltă, asortându-se astfel mecanic cu ritmul și cadența cu care motorul urlă în plin fuleu. Dacă ești fanul padelelor și consideri că automata cu dublu ambreiaj M DCT reușește să-ți ofere un nivel net superior de confort atunci când mașina nu joacă în sportul corect, cum ar fi în diminețile aglomerate din orașe, BMW îți oferă această opțiune. Ba chiar într-un context superior dinamic, pentru că automata scoate 4.2 secunde de la 0 la 100 km/h în loc de 4.4 secunde, cât poate să ducă manuala.
Deci, e mai puternic, dar mai greu si mai scump. Si vine cu S55 cu belelele lui si cu sunetul atrofiat (e drept, sunetul motoarelor M-urilor necesita imbunatatiri prin intermediul boxelor sistemului audio, de parca inginerilor le e rusine sau nu au fost in stare sa il faca sa sune bine). Problema lui cea mai mare e ca M2-ul original este foarte, foarte bun, iar modificarile propuse duc pretul prea sus si nu vor putea fi puse in valoare decat pe un circuit, unde masina asta nu va ajunge, poate, niciodata. Cealalta e ca vine aproape de Porsche, model care e mult mai bine finisat, mai precis si mai dezirabil in cercurile ''premiantilor''. M2-ul ramane M-ul cel mai apropiat de reteta originala, dar daca aveti bani de asa ceva cumparati-l cu cutie manuala si va deveni un cult car intr-o lume in care masinile vor ajunge cat de curand obiecte de transport si nu de placere a condusului. Cine are un M2 mai are alta masina si aia poate fi hibrid, SUV, break, electrica sau orice altceva cu cutie automata si placere zero in ale condusului. Asta e o masina de ranjit si merita muncita, clasic, cu ambreaj si bat. M2 ramane