Porsche Panamera
Multifuncţional
Înainte să faci ochii mari când auzi "Porsche" şi "hibrid" în aceeaşi propoziţie acuzându-i pe nemţi că fluieră în biserică, ia o mică pauză şi aminteşte-ţi că exact acum 113 ani, pe când secolul întorcea foaia iar economia din zona României de azi se lupta în continuare cu obiceiuri feudale, un anume Ferdinand Porsche inventa ceea ce el numea pe atunci "Mixte". Un vehicul hibrid, primul din lume, dezvoltat cu ajutorul lui Jacob Lohner. Am lămurit problema. Paranteză închisă.
În 2013, la doi ani de la lansarea primului hibrid de serie din epoca modernă a mărcii (Cayenne S Hybrid), din minţile inginerilor din Stuttgart iese Panamera S e-Hybrid. Lansată odată cu faceliftul operat gamei Panamera, noua versiune duce mai departe moştenirea lăsată de anteriorul Panamera S Hybrid (fără particula "e", adică fără încărcare la priză la acea vreme), dar vine cu atâtea lucruri importante în plus, încât ai impresia că e o maşină lansată la 10 ani de la anterioara versiune.
Acum doi ani şi ceva, undeva printre stâncile fierbinţi ale Greciei, un inginer Porsche mă plimba pe bancheta din spate ale unui Cayenne S Hybrid. Era un prototip, iar oamenii erau atenţi la orice metru parcurs de această maşină. "Merge şi electric?" a venit întrebarea normală din partea mea. "Merge, dar câţiva metri. E o maşină de două tone, bateriile nu au puterea s-o împingă mai mult de câţiva metri", mi-a răspuns germanul de la volan. A făcut şi o demonstraţie. Maşina a mers fix 30 de metri full-electric.
Au trecut doi ani de atunci. Mai puţin de 800 de zile. Iar dacă aveaţi impresia că doar telefoanele evoluează rapid, Porsche ne arată cum se face treaba în zona auto. Am condus Panamera S e-Hybrid în Portugalia. Am mers 30 de kilometri de această dată full-electric, fără ca motorul V6 pe benzină să intre în funcţiune. Am depăşit pe şosea, în trafic normal, mergând doar pe baterii. Şi am mers pe autostradă cu 130 de kilometri pe oră doar electric. În plus, chiar dacă bateriile s-au descărcat şi am fost traşi ulterior de motorul cu ardere internă, am ajuns să avem după 60 de kilometri un consum mediu de... 2.5 litri/100 km. Cu un Porsche. Panamera.
Ei, dragii mosului, cam asa trebuie scris un test. Cu povesti din experienta autorului care sa coloreze testul tehnic, cu descrieri interesante si cu un pic de umor. Parca as fi citit un capitol dintr-o carte, si nu un articol pe internet. GG!