Porsche Panamera

3.0 416CP Aut S E-Hybrid
4.5
de Mircea Meșter, marţi, 6 august

Multifuncţional

Înainte să faci ochii mari când auzi "Porsche" şi "hibrid" în aceeaşi propoziţie acuzându-i pe nemţi că fluieră în biserică, ia o mică pauză şi aminteşte-ţi că exact acum 113 ani, pe când secolul întorcea foaia iar economia din zona României de azi se lupta în continuare cu obiceiuri feudale, un anume Ferdinand Porsche inventa ceea ce el numea pe atunci "Mixte". Un vehicul hibrid, primul din lume, dezvoltat cu ajutorul lui Jacob Lohner. Am lămurit problema. Paranteză închisă.

În 2013, la doi ani de la lansarea primului hibrid de serie din epoca modernă a mărcii (Cayenne S Hybrid), din minţile inginerilor din Stuttgart iese Panamera S e-Hybrid. Lansată odată cu faceliftul operat gamei Panamera, noua versiune duce mai departe moştenirea lăsată de anteriorul Panamera S Hybrid (fără particula "e", adică fără încărcare la priză la acea vreme), dar vine cu atâtea lucruri importante în plus, încât ai impresia că e o maşină lansată la 10 ani de la anterioara versiune.

Acum doi ani şi ceva, undeva printre stâncile fierbinţi ale Greciei, un inginer Porsche mă plimba pe bancheta din spate ale unui Cayenne S Hybrid. Era un prototip, iar oamenii erau atenţi la orice metru parcurs de această maşină. "Merge şi electric?" a venit întrebarea normală din partea mea. "Merge, dar câţiva metri. E o maşină de două tone, bateriile nu au puterea s-o împingă mai mult de câţiva metri", mi-a răspuns germanul de la volan. A făcut şi o demonstraţie. Maşina a mers fix 30 de metri full-electric.

Au trecut doi ani de atunci. Mai puţin de 800 de zile. Iar dacă aveaţi impresia că doar telefoanele evoluează rapid, Porsche ne arată cum se face treaba în zona auto. Am condus Panamera S e-Hybrid în Portugalia. Am mers 30 de kilometri de această dată full-electric, fără ca motorul V6 pe benzină să intre în funcţiune. Am depăşit pe şosea, în trafic normal, mergând doar pe baterii. Şi am mers pe autostradă cu 130 de kilometri pe oră doar electric. În plus, chiar dacă bateriile s-au descărcat şi am fost traşi ulterior de motorul cu ardere internă, am ajuns să avem după 60 de kilometri un consum mediu de... 2.5 litri/100 km. Cu un Porsche. Panamera.

  • Carlos Sacalul, marţi, 06.08.2013 13:13

    Ei, dragii mosului, cam asa trebuie scris un test. Cu povesti din experienta autorului care sa coloreze testul tehnic, cu descrieri interesante si cu un pic de umor. Parca as fi citit un capitol dintr-o carte, si nu un articol pe internet. GG!

  • slVW_83, marţi, 06.08.2013 14:58

    Bun textul Mircea! Ai îmbinat istoria modernă cu cea recentă. Maşina e o capodoperă tehnologică ce demonstrează încă şi încă o dată că nemţii ştiu să construiască maşini, restul doar încearcă!

  • mircea, marţi, 06.08.2013 15:13

    Vă mulţumesc amândurora. Uneori, doar uneori, textele astea se cam scriu singure. :)

  • razvanis, marţi, 06.08.2013 15:43

    Bravo, de mult n-am mai citit un articol de-al vostru cap-coada, congrats !

  • dany, marţi, 06.08.2013 15:54

    @ all intr-adevar asa se face o masina... pacat de designul spatelui (aduce a Pobeda vs Warszawa...) PS stiu ca o sa spuneti ca nu se compara merele cu perele... insa de fiecare data cand vad interiorul acestei masini il compar prin antiteza cu cel al unui Hyundai Accent... inclusiv la culori acel interior se apropie de superlativul urateniei!...

  • Adrian, marţi, 06.08.2013 16:40

    @slVW_83 Nu e chiar asa....cum poti sa zici ca restu doar incearca ? Britanicii si italienii fac masini la fel de bune si poate mai luxoase. Rolls, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Range Rover McLaren, Pagani etc. Toate mai bine ca Porsche (nu la topate capitolele si nu cu mut...dar sunt putin peste el). Asta o spune un fan Porsche (eu) :). Japonezii. americanii si suedezii sa zic ca incearca.....F231

  • slVW_83, marţi, 06.08.2013 17:14

    @Adrian Rolls e la BMW Bentley la VW Lambo la Audi, deci VW Ranga Rover la Tata Motors Aston e aproape de Daimler Pagani e motorizat de AMG Dacă cei din a doua coloană nu intrau în schemă, primii erau lângă Saab!

  • Adrian, marţi, 06.08.2013 23:35

    @slVW_83 Probabil ca da. Dar au avut ce cumpara si in ce sa bage bai. Nu au luat niste marci ci niste super brand-uri care au facut istorie in lumea automobilistica. Stilul la majoritatea a ramas...locatia unde se produc la fel. Calitatea este mai mare la unele din ele fata de cele nemtesti. Deci sunt si marci mai bune ca cele nemtesti chiar daca si ele sunt pe jumatete Made in Germany. Pagani cumpara de la AMG dar e ceva mai deosebit motorul...e un AMG special cu multe modificari. In rest Pagani e arta si aici Italienii isi merita laudele.

  • iuliu m., miercuri, 07.08.2013 03:52

    Tare frumos articolul! Bine scris! Un sincer bravo!

  • iuliu m., miercuri, 07.08.2013 04:02

    Pe de alta parte, trebuie sa adaug ca nu se vede vreun vitezometru la bordul acestei masini, ceea ce ar putea fi un minus....Sau nu?

  • mircea, miercuri, 07.08.2013 10:41

    @iuliu m. Viteza este indicată digital în zona inferioară a cadranului central, unde se vede şi turometrul. Deci nu e o problemă.

  • 3d, joi, 08.08.2013 20:59

    E imposibil sa nu recunosti calitatea germana.

  • Giant Frog, joi, 08.08.2013 23:00

    Volkswagen resapat...bleah... nu-l fac TDI ??