Tinuta de drum
Dacă există un capitol care să-l scoată în față pe Levante în comparație cu concurența directă, acesta este ținuta excelentă de drum oferită de pachetul de suspensii, de construcția efectivă a mașinii și de direcția hidraulică net superioară ca feeling sistemelor de direcție electrică de care se bucură concurenții din segment.
O să încep brusc destăinuindu-mă: la finalul unei zile complete de teste, sentimentul pe care l-am avut a fost că Levante reprezintă, în sfârșit, un adversar de talia lui Porsche Cayenne când vine vorba de modul în care mașina pune puterea pe asfalt. Iar asta este o realizare majoră în condițiile în care modelul german se trezește brusc, după vreo 14 ani de carieră, cu un competitor real și fără compromisuri în zona asta.
Levante beneficiază de câteva artificii tehnice care-l transformă dintr-un SUV sport într-unul cu potențial major la nivel dinamic. În primul rând, distribuția maselor este echilibrată, 50-50 pe axele față și spate. Apoi, Levante oferă cel mai coborât centru de greutate din segment, chestie care are un aport serios la modul în care mașina stă lipită în viraje.
Levante pleacă de pe loc cu sistemul de tracțiune integrală denumit Q4 concentrat 100% pe roțile din spate, însă în funcție de nevoie mută până la 50% din putere pe axa față. Dacă te așezi pe modul Sport, acolo unde se întîmplă lucrurile spectaculoase în ceea ce-l privește pe Levante, motorul și transmisia devin nervoase și super sensibile la orice comandă. Încă o apăsare pe butonul Sport și suspensiile intră și ele în joc, amortizoarele pregătindu-se pentru a-i oferi lui Levante un comportament cât mai neutru posibil pe viraje.
Garda la sol a mașinii coboară cu 20 de milimetri, așezându-se într-unul dintre cele șase nivele pe care le oferă modelul italian, iar suspensiile adună tot ceea ce e mai bun în noua platformă Maserati pentru a-i oferi celui de la volan un sentiment de control ridicat pe asfalt. În plus, suspensia spate multi-link cu cinci brațe din aluminiu și barele anti-ruliu spate și față sunt și ele chei pentru comportamentul excelent pe șosea.
Levante tinde să elimine subvirarea, care apare doar în condiții extreme și doar datorită inerției mari aduse de cele 2100 de kilograme de la purtător.
O notă mare și pentru direcție, care în zona centrală +/- 5 grade a plajei de rotații a volanului pare ușor amorțită, dar care ulterior intră în modul bisturiu și-ți oferă un sentiment ridicat de control al unghiului pe care roțile în au pe asfalt în fiecare moment, indiferent de viteză și de g-urile care apasă asupra ta și a mașinii.
Curios, cei de la Maserati au ținut să ne explice foarte pe larg faptul că Levante are capacități serioase și în off-road. Privind această mașină, ți se pare că vezi un soi de hatch înălțat, deci probabil că off-road-ul va fi privit de clienții săi ca un soi de bonus pe care nu-l vor accesa niciodată, mai ales cu jantele de 20 de inch pe care le oferă Maserati pe Levante.
Totuși, trebuie spus că modelul italian este singurul din segment care oferă un diferențial spate cu alunecare limitată (disponibil standard). Dacă punem asta lângă faptul că suspensia aduce și ea un mod off-road în care se ridică cu 40 de milimetri față de nivelul normal, Levante se poate transforma într-o mașină care te scoate din situații mult mai dificile decât potențialul care apare la prima vedere. Am testat la propriu modul off-road al lui Levante ca să nu fiți curioși s-o faceți voi (lăsați jantele să-și trăiască viața, totuși) și am descoperit o mașină relativ capabilă, dar cu suspensii cam dure pentru macadam și alte suprafețe neprietenoase.
De nota 10. Totul.