Proiect: timbrul de mediu va fi înlocuit cu o taxă de acces în marile oraşe. Valoarea va depinde de normele de poluare şi tipul de carburant

Publicat vineri, 24.02.2017 13:53 de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com

Autorităţile vor să introducă o taxă auto de acces în marile oraşe ale ţării pe baza unor stickere colorate. Valoarea taxei va depinde de norma de poluare, de emisiile de noxe, dar şi de carburantul folosit.

Autorităţile au anunţat în această săptămână că vor prezenta peste câteva zile un proiect care vizează înlocuirea timbrului de mediu cu un "sistem modern care va reduce numărul de maşini vechi din marile oraşe", anunță Profit.ro

La vremea respectivă, Ministerul Mediului nu a oferit detalii suplimentare şi a evitat să menţioneze dacă este vorba despre o nouă taxă auto, însă publicaţia Profit a intrat în posesia unor informaţii despre acest sistem.

Astfel, potrivit sursei citate, timbrul de mediu ar urma să fie înlocuit cu o taxă auto sub formă de vignetă care să permită accesul şoferilor în marile oraşe. În plus, oraşele vor fi împărţite în zone distincte, iar valoarea taxei va fi mai mare pentru accesul în zonele centrale decât în cele periferice. La achiziţionarea vignetei, şoferul va primi un sticker colorat în funcţie de nivelul de acces pe care l-a ales pentru oraş pe care va trebui să-l lipsească pe parbriz.

"Este în lucru introducerea unei taxe de intrare în marile oraşe, care presupune o plată în funcţie de noxe şi de combustibil plus un sticker, cu o anumită culoare, pe anumite zone ale unui oraş. Astfel, pentru ca un şofer să poată intra cu o maşină poluantă în centrul oraşului, el va trebui să plătească o anumită taxă şi va primi în schimb un anumit sticker cu o culoare care îi va permite accesul", explică sursele citate de Profit.

Valoarea taxei va fi stabilită în funcţie de normele de poluare ale maşinii, de emisiile de noxe stabilite în cadrul Inspecţiei Tehnice Periodice (ITP) şi de carburantul folosit. Există însă şi neînţelegeri în cadrul Ministerului Mediului, întrucât unii dintre oficialii care lucrează la proiect nu sunt de acord ca taxa să fie diferenţiată.

Pentru moment nu sunt disponibile alte detalii, însă cel mai probabil autorităţile vor face un anunţ oficial pe parcursul săptămânii viitoare. Nu este certă nici data de la care va fi implementat acest sistem, mai ales că în acest moment nu a fost finalizată nici măcar stabilirea zonelor pentru Bucureşti.

Un sistem asemănător pentru accesul în marile oraşe este folosit în prezent de Germania, în timp ce unele mari oraşe europene au început deja să interzică accesul în zonele centrale ale maşinilor poluante peste un anumit nivel.

Via Profit

  • flo, vineri, 24.02.2017 14:31

    O idiotenie ! Eu de ex daca ma duc intr-un oras care nu-l cunosc de unde stiu in ce zona sunt ..o sa trebuiasca sa monteze 10000 de semne cu zonele...

  • vdanut, vineri, 24.02.2017 14:38

    In sfarsit o idee buna

  • Fopel, vineri, 24.02.2017 14:40

    Daca nu ai centuri, nu poti baga taxe de centru.

  • Maltova, vineri, 24.02.2017 14:44

    Sa se faca ITP si RAR la sange daca vor sa scape de rable , nu sa inchida ochiii la problemele grave si sa platim toti ptr indestularea bugetului tarii.

  • Sam93, vineri, 24.02.2017 14:55

    Nu-i nici o idiotenie. Evident treaba cu zonele este pentru cei care sunt rezidenti permanenti ai orasului si locuiesc intr-o anumita zona. Pentru restul probabil va fi o vinieta generala care poate fi cumparata pentru diverse perioade, in functie de cat timp planuiesti sa petreci in acel oras. Personal, cred ca este o idee foarte buna. Rablele sunt cele mai periculoase pentru oameni din punct de vedere a poluarii in orase, unde esti obligat sa le respiri gazele de esapament si unde nu exista vegetatie care sa aibe un efect protectiv impotriva noxelor. Oricum multe dintre orasele Romaniei sunt supraaglometrate din punct de vedere auto. In acest mod, poate ii vor convinge pe mai multi sa foloseasca transportul in comun sau sa imparta masinile cu altii, decongestionand traficul.

  • Andy, vineri, 24.02.2017 15:18

    Taxe de genul exista la Paris, la Florenta si in multe alte orase mari europene. Daca esti rezident platesti o taxa anuala in functie de normele de poluare ale vehiculului. E o taxa care-ti permite accesul peste tot in oras. Vizitatorii platesc o taxa in functie de normele de poluare, de zonele pe care le acceseaza si de durata sejurului. Faza ca la noi s-ar putea ca si un bucurestean sa plateasca accesul intr-o zona centrala e buna. Sunt foarte multi care desi au metrou la maxim 4-500 m de casa si la aceeasi distanta fata de locul de munca, prefera sa mearga cu automobilul. Un singur om/automobil = poluare si trafic infernal (nu degeaba Bucurestiul e cel mai aglomerat oras din Europa si al 5-lea din lume). De acord ca trebuie sa se construiasca si infrastructura intre timp. Ideal era sa se construiasca dupa 2000, astfel ca in 2010-2015 sa avem o centura cu 4-6 benzi, pasaje sub/supraterane si un sitem informatic de dirijare al traficului care sa functioneze corect. Plus parcari sub/supraterane - aici e de discutat insa, mai ales daca te uiti la parcarea de la Inter care e jumatate goala la orele de lucru si 70% goala seara (cand multi care vin in centrul vechi parcheaza aiurea pe stradute si pe trotuarele adiacente lor). Nu e ceva nou si nu e ceva rau.

  • Pai da..., vineri, 24.02.2017 15:22

    Pai si daca, spre exemplu sunt in tranzit? Ca pana calului, inca nu avem sosele ocolitoare peste tot.. Deci eu ca sa ma duc din Bucresti la Rm. Sarat trec prin Voluntari, Urziceni si Buzau. O sa am parbrizul plin de biletele? Ce sa mai zic de Bucuresti-Iasi.... Si asa faci o groaza pe drum, ma mai si opresc la intrarile de orase sa platesc diverse abtipilduri? Aceste abtiilduri au sa fie tot asa, valabile 1zi/1luna/1an? Si apoi, taxa de access in orase, dar riveranii o mai platesc? sau vor fi nevoiti ca la fiecare deplasare in afara orasului sa aibe taxa de access? Prostii, non-sensuri

  • Victor, vineri, 24.02.2017 15:24

    Bine bine, dar cei care au taxa platita si nerecuperata (vorba samsarului)? Mi se pare o porcarie in acest moment pentru ca nu ai transport in comun viabil, nu ai centuri dar bani vrei...

  • Danuku, vineri, 24.02.2017 15:28

    O idee foarte buna, dar intervine problema centurilor si transportului in comun in orase. Multi folosesc masina doar pentru ca mijlocul de transport in comun este imposibil. Sunt orase unde decat sa astepti autobuzul (fara durata calatoriei) mai bine mergi cu masina, asta pe langa aglomeratie, lipsa aerului conditionat si mizeria de nedescris.

  • Andy, vineri, 24.02.2017 15:39

    @Pai da... Taxa de deplasarea in afara orasului se numeste vinieta :-) Pentru oras pot face abtibilduri cu cip, astfel incat sa fie citite de camerele video astfel incat sa poti lua si pe cateva ore in cazul tranzitului.

  • Snow, vineri, 24.02.2017 15:42

    Neo-comunistii (de caviar) nu stiu decat sa impuna taxe peste taxe. Atunci cand nu saboteaza economia nationala (amanand la calendele grecesti proiecte vitale ca autostrada Pitesti-Sibiu) nu sunt in stare decat sa incurce cetatenii si firmele cu aberatii suplimentare. Daca platesc deja impozit anual pt autoturism 5700 lei, TVA si acciza pe fiecare litru de carburant de 55-60%, taxa de drum, taxa de pod (Cernavoda, Giurgiu, Calafat), TVA 19% la fiecare anvelopa, acumulator, ora de manopera etc era cazul de taxe si stikere suplimentare ? Intr-o tara ca Romania unde majoritatea locuitorilor traiesc cu greu de azi pe maine ?

  • I.M., vineri, 24.02.2017 16:16

    Cel mai normal ar fi daca la impozitul anual obligatoriu sa se ia in calcul nu numai cilindreea, ci si norma de poluare, nivelul de emisii de co2, faptul ca este diesel, benzina, hibrid sau electrica, si nu in ultimul rand anul de fabricatie. Punand toate acestea in calcul cu siguranta vot tinde de la sine spre masini mai noi si mai putin poluante.

  • AMAIA, vineri, 24.02.2017 16:44

    Talharii astia din guvern nu se linistesc deloc in urma prostestelor populatii, insista sa puna tribut pe capul nostru sub diverse forme, pana nu dispar puslamalele astea o sa scoatem bani din buzunar, pentru ca ei sa-si dea salarii de merit si alte cakaturi inventate la un pahar de ceva, totul in defavoarea romanilor , ca sa nu ne fie bine in tara noastra. Arde-i-ar focul DE BLESTEMATI!

  • maximuspc, vineri, 24.02.2017 16:48

    In Germania nu-i nicio taxa, degeaba o ard ei langa cu Germania. In germania daca ai masina nepoluanta (peste o anumita norma, nu stiu acuma exact care), atunci primesti GRATUIT un aptzibild verde care iti da acces in centrul oraselor. Daca ai masina poluanta, n-o primesti si nu poti intra (decat riscand amenzi grele si puncte de penalty la carnet). In felul asta se incurajeaza achizitionarea de masini noi si se elimina in orase impactul poluarii de la masinile vechi. La noi s-au gandit sa ii dea in cap ideii si sa mai mulga niste bani de pe noi. Dupa ce platim vigneta (pentru lipsa de drumuri presupun), taxa de 60% din pretul carburantilor, impozit anual pe masina si TVA la orice rahat cumperi la masina. Si probabil ca mai sunt si alte taxe pe care nu le stiu eu. Asa e cu socialistii: tot ce pot e sa inventeze taxe.

  • Vlad, vineri, 24.02.2017 17:25

    Traiesc in Germania si sitemul e cel care l-a spus maximuspc.Ai masina nepoluanta atunci primesti sticker verde si stii din start ca nu poti sa intri in orasele mai mari. Simplu si fara complicatii.

  • asm, vineri, 24.02.2017 17:53

    E imposibil de aplicat ideea asta. Cel mai simplu ar fi o taxă inclusă în combustibil. Dacă mergi mult sau încet prin trafic aglomerat, consumi mult și plătești mai mult. Nu arzi, nu plătești - simplu. Așa ar putea renunța și la accize pentru simplificarea taxării. Ar mai merge eventual și ajustarea impozitului pe nivele de poluare în loc de capacitate, pentru a face o diferență (nu e totuna dacă consumi X la 100km cu euro2 sau cu euro6. Pe lângă asta, ar trebui returnată taxa plătită anterior, ca să pornim de la zero.

  • taxa lu' peste prajit, vineri, 24.02.2017 17:57

    Pornind de la faptul ca este vorba de o taxa de poluare, nu de o taxa de decongestionare a oraselor, ideea este absolut lipsita de logica! Care va sa zica, o masina polueaza doar cand intra in orase? Daca eu stau in Afumati si vreau sa ma duc in Mamaia, poluez linistit cale de 500km ca nu am nimic de plata. Dar daca vreau sa ma duc la Ploiesti, 100km dus intors, platesc taxa ! Unde-i echitatea? Solutia este una singura, impozitul pe mijlocul de transport sa fie stability si in functie de clasa de poluare (asa cum platesti si in functie de cilindree). Functioneaza in majoritatea statelor civilizate din V Europei, dar nimeni nu are curajul sa introduca aceasta masura la noideoarece 75% din parcul auto este maxim euro 3. Cu atat mai putin sa asteptati de la PSD o asemenea masura, electoratul lor este nu numai sarac, dar si majoritar rural (de aici si idea de a plati doar cei care intra in anumite orase). Nimeni nu spune ca nu pot pune atat impozit pe poluare cat si impozit pe accesul in oras pentru, a le decongestiona, insa fiecare are scopul ei, nu le poti amesteca.

  • Edik, sâmbătă, 25.02.2017 00:04

    Americanii nu au astfel de taxe. Ei au orice maşină indiferent cât de veche merg în 52 de state (nu 27 state ca în Europa). Şi în orice oraş american. EI AU LIBERTATE !! Noi o să stăm fiecare cu maşina în oraşu lui că nu o să avem tupeul să plătim 100 de taxe. Libertate reala varză în Europa, başca Brexit !!

  • Edik, sâmbătă, 25.02.2017 00:06

    Văd că unii chiar se bucură de taxe în plus, şi se vorbeşte de Germania de parcă am avea salariul mediu de 2500 € din Germania !!!

  • sint pe .., sâmbătă, 25.02.2017 08:45

    @edik..stai linistit ori sint propagandisti ori chiar nu-i duce capul deloc(timpiti)..sti pe timpul lui ceausescu daca aveai buletin de cuca macaii acolo mureai ,nu aveai ce cauta in pitesti sau tg jiu..la un moment dat se vroia de catre comunisti ca populatia sa fie hranita obligatoriu intr-o incapere a blocului si cu nr de calorii pe care credeau ei ca este necesar(hranirea stiintifica)...vad pe aici o gasca de indivizi care doresc acest lucru...daca s-ar vrea cu adevarat reducerea poluarii s-ar zice asa:de anul viitor nu-i voie cu euro1,peste 2 ani nu-i voie cu e2 s.a.m.d.sau ma rog alte intervale de timp pt a -i ajuta si pe cei care nu-si permit miine sa cumpere electric(care intre noi fie vb vor fi impozitate pt ,spre exemplu,poluarea produsa la gura cosului,ploluarea produsa in industria"verde"sau alte motibe)..observ ca totusi mult hulitul comunism e imbratisat cu ardoare in ue si mai ales romanica..cred ca ceausescu isi ride in barba pe acolo pe unde e...incep sa cred ca individul a fost un geniu(chiar daca a avut 4 clase)

  • sint..., sâmbătă, 25.02.2017 08:49

    Ps..te inseli sua e un stat militarizat,o imensa puscarie unde ai doar impresia de libertate..daca platesti taxe ca sa sustii imensa masina de razboi a sua si esti dator vindut esti ok..a,da ai libertatea sa-ti alegi locul de unde vei fi sclav...ce misto...ghici de de a iesit trump?

  • Workingformyliving, sâmbătă, 25.02.2017 11:51

    Trebuie sa fi lipsit de gandire sa te bucuri la noi taxe... In Europa lipseste libertatea cetateanului. Suntem obligati sa ne supunem oricarei decizii luate de o adunatura de birocrati oricat de mult iti ingradesc libertatea de a alege sau a te supune. Singurele legi pe care trebuie sa le respectam sunt legile morale...in rest totul e impotriva libertatii tale

  • @ Edik, sâmbătă, 25.02.2017 12:45

    Nu e vorba că oamenii vor taxe, dar e nevoie de soluții pentru a rezolva niște probleme reale; supraaglomerarea orașelor cu mașini și poluarea. Iar interdicția nu funcționează pentru că e anormală. Abia aici ajungem la comunism. E normal ca fiecare să fie liber să își ia orice mașină dorește, atâta timp cât și-o permite (inclusiv să o folosească). Deci taxarea e mai echitabilă decât interzicerea.

  • @@erik, sâmbătă, 25.02.2017 13:21

    iar lumea nu intelege sau se face ca nu intelege ca statul(sau ma rog indivizii care se ascund sub sintagma de stat)ii doare la basca de poluare...ei nu vor decit taxe,taxe,taxe...asa ca ne vom alege si cu poluarea si cu taxele..de ce taxe?pai cum dracu sa munceasca cosumu lui,lasa dracu ca circa mea merge mai bine.tunurile statului cu ce dracu de bani crezi ca se platesc?...cu taxe stimabile....aici nu e vb de poluare eVB DE TAXE

  • Tudor, sâmbătă, 25.02.2017 14:34

    Si daca tin masina doar pentru deplasari exterioare ocazionale si merg prin oras doar cu autobuzul? Platesc aiurea asa doar pentru o traversare din cartier spre iesire? Nu platesc deja impozit pentru masina? Situatia e mult mai complexa, dar deja unii saluta ideea. Daca voi aveti salarii de Germania e treaba voastra. Nu toti au. Asta ca tot dati exemple de ce fac vesticii.

  • kim_vl, sâmbătă, 25.02.2017 15:52

    Dar o drujba care taie padurea nu polueaza ? Taxa inclusa in carburant si impozit diferentiat in functie (si) de norma de poluare si emisiile poluante sunt cele mai potrivite solutii. Doua masini identice care merg una 1 milion una 100 mii de km intr-o viata polueaza la fel ? Sau cu taxa de poluare/timbru de mediu: platesc acum integral si maine fac zob masina. Mai polueaza ca una care "traieste" 10 ani ?

  • Edik, sâmbătă, 25.02.2017 21:47

    Eu cred că orice măsură trebuie să aibă OAMENII ÎN CENTRUL EI !!! !!!! Noi care scrim aici suntem o minoritate, dar sunt mulţi români care nu apucă să spună ceva.... decât să plătească plângând. Sunt 30% din angajaţi cu SALARIUL MINIM şi care au dreptul la maşini personale şi la vizitat România în maşina CARE ŞI O PERMIT şi nu cea care li se impune în mod stalinist. Suntem nebuni să credem că facem bine concetatenilor nostri pe o idee falsă de poluare. Suntem UNIUNEA EUROPEANĂ sau nu???? Cum adică cumpăr din Franţa, Germania şi plătesc alte taxe??? Cum este cu libertatea circulaţiei bunurilor şi libertatea circulaţiei cetăţenilor??? O taxă de 1000 lei-3000 lei pe an, pentru aceştia este imens şi o PIEDICĂ CLARĂ împotriva circulaţiei libere ca cetăţeni ! Nu toţi lucrează în IT pe 3000€ ! Şi să vă fie ruşine celor care doresc taxe de ciudă împotriva săracilor ! Ruşine!

  • andrei, duminică, 26.02.2017 09:33

    @Edik Nimeni nu cred că îți face iluzii că actualii guvernanți sunt cu adevărat interesați de rezolvare unor probleme, altele decât lipsa de bani pentru tot ce au promis. Dar, dacă prin dorința lor de a găsi mai mulți bani, scad aglomerația și poluarea din orașe, eu zic că nu e deloc rău. Până la urmă, nu există dreptului omului la mașină. Apoi, oricât de nemulțumiți am fi noi, adevărul e că nu avem taxe mari, ci mai degrabă mici. Problema e că sunt prea multe, complicat de plătit, nu sunt plătite decât de puțini, iar banii obținuți sunt cheltuiți prost și îmbogățesc pe câțiva. Dar ăsta nu e un motiv să spunem că taxarea suplimentară a mașinilor care circulă prin orașe e un lucru rău. Nu este. Chiar dacă toți banii din taxa asta se vor pierde, dar vor fi mai puține mașini ce vor circula prin orașe, iar cele ce vor circula vor fi mai puțin poluante, tot va fi un câștig pentru toți.

  • vianu, duminică, 26.02.2017 22:09

    Am o simpla si singura intrebare retorica pentru cei care s-au declarat deja victime de serviciu a unui sistem dictatorial la nivel mondial: cati dintre voi aveti masina?