Mediul cere taxe
Ministrul mediului va inainta Guvernului propunerea unei taxe pentru masinile second-hand provenite din UE dupa intrarea Romaniei in structurile europene.
Vesti bune pentru unii, proaste pentru altii. Astfel s-ar putea rezuma ultimele informatii – venite din partea Guvernului - referitoare la importul de autoturisme dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
Astfel, Ministerul Mediului le-a inselat asteptarile amatorilor de chilipiruri auto care asteptau cu nerabdare integrarea in structurile europene doar pentru ca restrictiile impuse acum le interziceau achizitionarea masinilor din afara care nu dispun de normele de poluare Euro 3. Propunerea pe care Sulfina Barbu, ministrul mediului, Sulfina Barbu, o va face Executivului vizeaza introducerea unei taxe cu o valoare intre 1000 si 2000 de euro care se va percepe la inmatricularea masinilor second-hand provenite din Europa.
Ministerul presupune ca instituirea aceste taxe va evita cresterea abrupta a numarului autoturismelor poluante: “Daca nu luam o masura impotriva invaziei de masini vechi din tarile Uniunii Europene dupa anularea restrictiilor, am putea deveni un cimitir de masini vechi, o tara plina de gunoaie”, a declarat in acest sens Sulfina Barbu, ministrul mediului. Aceasta a mai precizat ca discutiile privind criteriile de instituire a acestei taxe sunt deja in desfasurare in cadrul unui grup guvernamental. A fost luat exemplul pietei auto din Polonia, care dupa intrarea in UE a devenit foarte receptiva la astfel de masini, cererea pentru autoturismele noi scazand exponential.
Aceasta hotarare este rezultatul presiunilor pe care grupul importatorilor din Romania le fac de ceva vreme. Si totusi, reprezentantii APIA nu sunt multumiti cu suma vehiculata, considerand ca 1000 de euro nu reprezinta o suma care i-ar putea speria pe viitorii cumparatori de masini de ocazie din statele europene. Herbert Stein, presedintele Autoitalia, a declarat ca “importatorii de masini second-hand ar trebui sa fie obligati suplimentar de OPC sa asigure o garantie de cel putin 18 luni pentru fiecare autoturism”, aceasta fiind si parerea altor importatori: “Cred ca o suma intre 1000 si 2000 de euro este destul de mica. Daca va fi mai aproape de 1000 de euro, e foarte putin. Ce siguranta poate oferi o masina care costa cat o pereche de pantofi?”, afirma Bogdan Tataru, director de marketing la Toyota Romania.
In alta ordine de idei, in 2006 se va relua programul de innoire a parcului auto prin acordarea celebrei prime de casare. Dupa toate probabilitatile, suma cu care va fi recompensat fiecare proprietar de masina care va dori sa se inscrie in programul Guvernului se va cifra – la fel ca in 2005 – in jurul sumei de 3000 RON.