Zeul mașinilor sport e aici: noul Bugatti Chiron devine cea mai puternică mașină din istorie. 1500 CP, sub 2.5 secunde pentru 0-100 km/h
Acum câțiva ani, părea imposibil ca performanțele și cifrele lui Veyron să poată fi depășite. Astăzi, Bugatti ne oferă o nouă mostră radicală de sportivitate: noul Chiron vine cu 1500 CP, 1600 Nm și cu o viteză maximă "limitată pentru șosea" la 420 km/h.
După o așteptare lungă, cuantificată în teaserele pe care Bugatti le-a prezentat începând de toamna trecută, avem în sfârșit fotografiile și informațiile oficiale legate de cel mai nou hipercar produs de cea mai pretențioasă marcă a Grupului Volkswagen. Noul Bugatti Chiron poate fi considerat urmașul de drept al lui Veyron, însă diferențele dintre cele două modele sunt majore.
Noul Bugatti Chiron păstrează arhitectura W16 a motorului dezvoltat de Bugatti pe Veyron, însă vine cu schimbări serioase la nivelul construcției acestuia: de la cilindri la pistoane, de la sistemul de evacuare din titan la sistemul turbo care este complet regândit și dotat cu turbine cu 30% mai mari decât cele de pe cea mai puternică versiune a lui Veyron. Motorul de 8.0 litri are este cvadri-turbo și produce 1500 de cai putere, deci cu 499 mai mulți decât dezvolta Veyron în momentul lansării sale. Cuplul maxim este și el imens, 1600 Nm disponibili între 2000 și 6000 rpm, și este transmis tuturor celor patru roți prin intermediul unei transmisii automate cu șapte rapoarte. Evident, sistemul de tracțiune integrală rămâne unul dintre stâlpii stabilității modelului Bugatti.
Ca informații de culoare, aflați că sistemul de răcire cu aer a pachetului turbo "mănâncă" 60.000 de litri de aer pe minut, timp în care pompa de răcire cu apă a motorului pune în mișcare 800 de litri de apă. Pe Chiron există 10 radiatoare de răcire a apei, implicit unul pentru uleiul de motor, unul pentru uleiul de transmisie și unul pentru diferențialul spate.
Evident că performanțele nu puteau fi altfel decât extraterestre: noul Bugatti Chiron reușește să accelereze de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 2.5 secunde, în timp ce viteza maximă este limitată electronic la 420 de km/h la utilizarea pe șosea. Matematic, însă, Chiron poate urca până la peste 460 de kilometri pe oră, devenind astfel cea mai rapidă mașină produsă în serie în istoria industriei auto.
În acest moment, recordul absolut este deținut de Veyron Super Sport, versiunea de 1200 CP a lui Veyron reușind să intre în Cartea Recordurilor după ce atins o viteză maximă de 430.9 km.h.
"Dedesubturi" științifico-fantastice
Caroseria lui Chiron este una de tip monococă și este construit din fibră de carbon, rigiditatea torsională ridicându-se la un nivel întâlnit printre altele pe prototipurile pe care le vedeți alergând anual în Cursa de 24 de ore de la Le Mans. Șasiul adaptiv și auspensiile au fost regândite și redesenate, iar anvelopele dezvoltate special de Michelin au o pată de contact cu solul mai mare decât în cazul precursorului lui Chiron. Dimensiunile acestora: 285/30 R20 pe față și 355/25 R21 pe spate. Frânele sunt și ele împrumutate din motorsport: discuri carboceramice și etriere cu pistoane din titan. Opt pe față și șase pe spate.
Design: jumătate Veyron, jumătate personalitate proprie
La nivel estetic, noul Bugatti Chiron duce mai departe profilul lui Veyron, care la rândul său împrumutase peretele lateral în forma literei C de la un model clasic al gamei Bugatti: Type 57SC Atlantic. O altă particularitate împrumutată de la Veyron este schema duală de culori, pe care clienții o pot însă schimba cu versiuni monocolore dacă doresc acest lucru.
Foarte interesant este faptul că noul Chiron crește în dimensiuni față de Veyron, implicit la nivelul înălțimii. Astfel, modelul mărcii franco-italiene reușește să le ofere ceva mai mult spațiu ocupanților cărora oricum le sunt oferite cele mai bune elemente tehnologice și de confort de care dispune Grupul Volkswagen în acest moment. În cazul în care aceștia nu sunt mulțumiți de ceea ce oferă Bugatti, avem vești bune: designerii și inginerii mărcii sunt gata să asculte nevoile clienților și să modifice materialele și culorile din interior după nevoi. Evident, în schimbul unor sume monstruoase de bani. Bonus: spre deosebire de Veyron, noul Chiron oferă chiar și un portbagaj în care poate intra o geantă de dimensiunile acceptate în cabina avionului.
2.4 milioane de euro, 500 de exemplare produse
Noul Bugatti Chiron are un preț de pornire de 2.4 milioane de euro, opțiunile suplimentare având potențialul de a urca acest preț până spre 3 milioane. Cu toate că vorbim de o sumă prohibitivă pentru marea majoritate a iubitorilor de mașini, o treime din producția de 500 de exemplare este deja rezervată.
Cel mai interesant aspect financiar legat de noul CHiron este însă faptul că modelul Bugatti va contribui la profitul companiei după ani întregi în care Veyron a fost vândut "pe minus". Conform declarațiilor lui Wolfgang Durheimer, CEO Bugatti, "noul model va avea o contribuție pozitivă la rezultatele Grupului"
Fabulos, volanul imi aduce un pic a Audi R8, iar consola pare parca prea simpla, in ciuda celorlalti producatori care inghesuie bordul cu display-uri. Asta inseamna sa fii mafiot!