Reportaj: Lecţie de viaţă
Ford a reuşit să înveţe aproape 500 de tineri şoferi cum se conduce defensiv. Am fost şi noi printre cursanţi, încercând să prindem câteva sfaturi utile de la instructori cu mulţi ani de experienţă.
Sunt multe momente în care mi-aş dori să mă teleportez într-o ţară civilizată. De fiecare dată când la semafor cineva încearcă să îmi vândă „păcălici” pentru centura de siguranţă. De fiecare dată când văd un pumn ameninţător în oglinda retrovizoare. De fiecare dată când o schimbare neatentă de bandă este taxată cu un scuipat şi o pomenire a celor trecuţi în nefiinţă. De fiecare dată când văd şoferi răsturnaţi în scaun mai ceva ca în fotoliul de acasă. De fiecare dată când mâna stă cocoţată în vârful volanului ca un popândău în vârful muşuroiului. De fiecare dată când văd dorinţa de a pleca primul de la semafor, chiar şi pe roşu.
După ce înghiţi cocktailul acesta de mahala, indolenţă şi neatenţie, dimineaţă, la prânz şi seara, ca pe o doftorie din ulei de peşte, simţi că te cuprinde greaţa şi singurul remediu e transhumanţa către ţări civilizate. Sau un program de reeducare. Dacă nu a generaţiei actuale de şoferi, măcar a celei care vine din urmă.
Iar Ford Driving Skills For Life asta îşi propune. Să lovească zdravăn în moalele capului tinerii care abia şi-au câştigat dreptul de a conduce, pentru a-i ajuta să înţeleagă că odată urcat la volan poţi fi o maşină de ucis. Conştient sau inconştient.
România, printre ţările civilizate
Parte a unui program internaţional care a atins deja acele ţări civilizate despre care vă vorbeam (Germania, Italia, Spania, Belgia şi Marea Britanie), Ford Driving Skills For Life a ajuns şi în România, mai exact la Craiova. În capitala din Bănie, americanii au început să prescrie lecţii de condus defensiv în curtea proprie, adică în incinta Uzinei Ford, acolo unde în urmă cu o lună construiam un B-Max cu alţi jurnalişti din presa auto.
REPORTAJ: Confesiunea omului-robot
Echipa Ford, cu ceva sprijin local venit din partea Napoca Rally Academy şi o serie de exemplare Fiesta şi B-Max, au încropit o serie de teste de bază, capabile să înţepe stimulativ conştiinţa tinerilor şoferi. Cu suportul Universităţii din Craiova, care şi-a trimis la cursuri întreaga pepinieră de studenţi cu permis, Ford a reuşit să şcolească aproximativ 500 de tineri pe parcursul a trei zile. Asta după ce la începutul sesiunii numărul înscrişilor ajunsese la 1000 de oameni.
Sesiunile de instruire au început însă cu un grup de aproximativ 30 de jurnalişti, locali sau din Bucureşti, care au intrat pe mâna instructorilor de la Napoca Rally Academy. Nu am lipsit nici noi, deşi mai trecusem odată prin băncile şcolii lui Bogdan Marişca în urmă cu trei ani. Recunosc că atunci am plecat uşor şocat de ce am învăţat acolo. A fost o lecţie usturătoare, cu puternic impact emoţional, menită să schimbe orice concepţie greşită. O adevărată şcoală de corecţie care m-a disciplinat.
REPORTAJ: Condusul defensiv - o lecţie de supravieţuire la volan
Ford a căutat să acţioneze ca un amplificator şi s-a erijat astfel într-un distribuitor la scară largă a regulilor de condus defensiv. A rezultat o şcoala de corecţie care încearcă să educe tinerii şoferi bazându-se pe experienţa piloţilor Napoca Rally Academy, dar şi pe un impact emoţional, uşor diluat.
Centura de siguranţă şi importanţa ei
Activitatea de instruire a fost împărţită în patru zone. Prima dintre ele viza învăţarea unor norme de siguranţă de bun simţ. Cuplarea centurii de siguranţă pe orice loc din maşină, fixarea unei poziţii corecte la volan şi cunoaşterea semnalelor de avertizare ale maşinii. Poate că ar fi fost nevoie de ceva mai multă zdruncinare psihologică pentru a-i face pe tineri să înţeleagă importanţa cuplării centurii şi a poziţionării mâinilor la ora 9:15.
După ce se presupune că am învăţat să punem spătarul scaunului la un unghi de aproape 90 de grade cu şezutul, am verificat tetiera şi am reglat distanţa faţă de volan până la încheietura mâinilor, Ford ne arată ce poate face sistemul său de prevenire a coliziunilor la viteză mică, în oraş. Acesta opreşte maşina cu o frână zdravănă, imediat ce vede că maşina din faţa s-a oprit. În tot acest timp tu poţi fi distras de sistemul audio sau de telefonul mobil.
Controlul derapajului
Al doilea workshop a testat reflexele celor prezenţi. Două exemplare Fiesta, echipate cu pneuri spate fără aderenţă, au început un dans îndrăcit, corectat doar de volan. O lecţie bună pentru a conştientiza că pierderea aderenţei şi supravirarea te pot înfige rapid într-un copac. O lecţie care îşi propune să îţi arate că dincolo de limitele fizicii nici un sistem ESP nu poate salva vieţi.
Cum frânăm corect?
Şi pentru că toţi ştim să punem frână, dar numai 1% dintre noi o fac corect, al treilea workshop a fost dedicat frânării. La o viteză de 60 de km/h, nu foarte mare ce-i drept, instinctele de frânare ale celor de la volan sunt de multe ori sinonime cu ciupitura unui ţânţar.
Pentru eficienţă, şoferul trebuie să lovească puternic pedala de frână şi să menţină presiunea, chiar dacă ABS-ul se zbate uneori disperat. Echipa de instructori susţine că o frânare corectă aduce după sine şi o uşoară blocare a muşchiului gambei.
Forţat să scriu SMS-uri la volan
Ultima oprire a fost cortul în care eram îmbătaţi intenţionat. Şi nu cu licori bahice şi nici cu droguri sau alte anestezice. Am ajuns într-o starea sinonimă cu cea de ebrietate avansată după ce o serie de greutăţi ne-au fost ataşate de braţe şi picioare. Pachetul a fost completat de o pereche de ochelari care au dublat orice linie, implicit pe cea pe care m-am străduit să merg cât mai drept şi am sfârşit departe de ea. E o teatralizare destul de reuşită a stării de ebrietare, menită să te aducă în simţiri şi să te facă să înţelegi că în acele momente trebuie să fugi de volan.
Şi tot aici, Marco Tempestini, şi el un nume cu greutate în raliurile din România, a demonstrat cât de greu poate fi să scrii SMS-uri şi să conduci. Pe un traseu prestabilit, presărat cu o sumedenie de conuri, am făcut multe „victime”, sfârşind de multe ori în decor. SMS-urile scrise la volan te aruncă în situaţii limită din care poate ieşi sau nu. Din obişnuinţă, din prostie, din ignoranţă, suntem legaţi cu un cordon ombilical invizibil, pe care ar trebui să-l rupem atunci când urcăm la volan.
Şcoli de permise, nu de şoferi
După trei ore petrecute în curtea uzinei de la Craiova, printre conuri, indicaţii şi instructori cu multă răbdare am ajuns să îmi doresc ca tinerii ce vor veni după noi să fie la fel de receptivi. Receptivi când vine vorba despre centura de siguranţă, receptivi când vine vorba despre frânarea de urgenţă, receptivi când vine vorba despre interzicerea consumului de alcool la volan. Receptivi la statisticile negre care pun România pe primele locuri europene în topul deceselor cauzate de accidente de circulaţie.
Ford şi cei 500 de elevi care au luat sau nu aminte la lecţia de condus defensiv reprezintă doar o picătură într-o mare de inconştienţă naţională. Chiar şi aşa, picurând uşor cumpătare şi disciplină în urechile câtorva sute azi, zeci de mii mâine, vom putea să ne asigurăm că drumul spre casă nu se intersectează cu cel al unui viitor călău, produs al unei şcoli de permise, nu de şoferi.
Ce for nu a facut e sa perimta si celor mai putini tineri asa ceva. De ex la cei 30 de ani ai mei sunt considerat in afara targetului. Laudabila initiativa, doar ca aplicata doar in Craiova si doar pe "tineri". Noi restul nu trebuie sa invatam nimic acum...