REPORTAJ: Condusul defensiv - o lecţie de supravieţuire la volan
În România sunt 6 milioane de permise de conducere. Câţi dintre aceşti şoferi conduc responsabil? Procentul este atât de mic, încât fiecare drum cu maşina este o adevărată aventură. În asemenea situaţii, un curs de pilotaj defensiv vă poata salva chiar viaţa.
RECOMANDARE: Scriu aceste rânduri doar pentru cei care îşi cuplează centura de siguranţă. Sunteţi puţini, nu-i aşa? Merg şi mai departe: Scriu aceste rânduri doar pentru cei care îşi cuplează centura de siguranţă şi pe locurile din spate. Deja ne numărăm pe degete? Dacă totuşi aţi trecut de primul test, vă calificaţi pentru poveste. O poveste despre supravieţuirea la volan. O poveste despre ce înseamnă moarte. O poveste despre noroc chior şi ghinion teribil. La finalul ei vei decide singur în ce categorie te încadrezi: în cea a unui criminal involuntar, în cea a victimelor, în cea a norocoşilor sau în cea a şoferilor. |
Povestea începe la finalul săptămânii trecute, pe o vreme mohorâtă şi gri. La fel de gri ca statistica deceselor pe şoselele din România.
O zi de vineri în care aveau să mai moară opt oameni în accidente de circulaţie. Opt oameni care nu s-au gândit că vor sfârşi fără puls atunci când au plecat de acasă. Cifrele nu iartă pe nimeni. Este media zilnică a deceselor cauzate de accidentele de circulaţie într-o Românie fără şosele, dar care se află în top trei ţări europene cu cele mai multe fatalităţi rutiere. O Românie în care nici nu ştim cum se traduce "Defensive Driving".
Te laşi purtat de val la volan?
Orice călătorie cu maşina poate răni grav sau ucide. Ai fost conştient de asta de fiecare dată când ai plecat de acasă. "Astăzi trebuie să călătoresc până la Braşov. Nu mă grăbeşte nimeni. O să merg calm, fără să mă enervez, la consum, fără excese. Viaţa mea şi a celor din maşină e prioritară". E o poezie pe care ţi-o repeţi de fiecare dată, dar pe care o uiţi repede.
O uiţi atunci când încerci să depăşeşti un TIR. O uiţi când cel din spate forţează o depăşire, iar tu accelerezi. O uiţi când altul îţi taie calea. O uiţi şi dai curs instinctelor primare, fără să realizezi că acest bulgăre de nervi şi greşeli creşte cu fiecare kilometru şi te poate izbi în moalele capului.
Să vorbim şi despre cei siguri pe ei. Cei care au zeci de ani de experienţă la volan. Cei care şi-au montat girofare să depăşească pe a treia bandă. Cei care nu semnalizează de lene. Cei care cumpără cheiţe de la semafor pentru a păcăli avertizorul sonor al centurii de siguranţă. Voi, cei cu 9 vieţi...
ŞTIAŢI CĂ:
|
Povestea de astăzi vrea să aibă şi un caracter educativ şi să vă ofere câteva sfaturi care se învaţă în mod normal la o serie de cursuri de condus defensiv. Sunt sfaturi pe care nu le primeşti atunci când îţi obţii carnetul. Pentru că în România sunt două tipuri de şcoli de şoferi: ŞCOLI DE OBŢINUT PERMISUL şi ŞCOLI DE ŞOFERI. Acestea din urmă sunt destul de rare.
La câţiva ani buni de la obţinerea permisulu,i m-am întors pe băncile şcolii. Pe băncile şcolii Napoca Rally Academy, pentru un curs defensiv. Am fost dăscăliţi de oameni cu sute de kilometri de probă specială, cu titluri în palmares, dar cu o prudenţă la volan inimaginabilă. Piloţii Bogdan Marişca, Marco Tempestini şi Sebastian Itu au încercat să ne transmită şi nouă din experienţa lor.
CUM NE REGLĂM POZIŢIA LA VOLAN?
Poziţia la volan se reglează în jurul singurului element neajustabil din zona şoferului. Pedalierul. Ajustăm scaunul în aşa fel încât piciorul stâng şi cel drept să fie uşor flexate. NU întinse şi NU îndoite la aproape 90 de grade. De asemenea, genunchii trebuie să stea minim la 6 cm distanţă de structura inferioară a bordului.
CUM ŢINEM MÂINILE PE VOLAN?
La şcolile de obţinut permisul învăţăm să ţinem volanul cu pâinile poziţionate la ora 10:10. La şcolile de şoferi le aşezăm în poziţie antagonică, la ora 9:15. De ce? Avem o mobilitate mai mare şi putem face un sfert de tură de volan foarte uşor.
CUM ROTIM VOLANUL?
Rotirea corectă a volanului se învaţă greu. Fiecare are un mod propriu de a vira roţile maşinii. Pentru a putea ajunge să folosim cum trebuie vestitul "covrig" e nevoie de antrenament. Antrenament care duce la formarea unui gest reflex. Întotdeauna mâna dreaptă va merge lângă cea stângă şi va roti volanul atunci când avem de efectuat un viraj la dreapta ceva mai accentuat. Acelaşi lucru şi pentru virajul la stânga.
CUM FRÂNĂM?
Frânarea de urgenţă este incorect făcută de aproximativ 99% dintre şoferi. De fiecare dată când cineva acţionează cu putere frâna, ABS-ul îşi face datoria. Reacţia celui de la volan, speriat de trepidaţia pedalei, este aceea de a ridica piciorul. GREŞIT.
E nevoie de o presiune constantă şi uniformă. Se spune că ai efectuat o frânare de urgenţă corectă abia atunci când simţi că muşchiul gambei este extrem de tensionat şi chiar faci febră musculară.
RESPECTĂM LIMITELE DE VITEZĂ?
Cel puţin o dată în viaţă le-am depăşit. Majoritatea dintre noi de mii de ori. Inconştient. De multe ori rulăm la limita amenzii. Unde indicatorul arată 50 km/h, noi alegem 60 de km/h. 10 km/h nu pare a fi o diferenţă mare. Când trebuie să frânezi însă la o trecere de pietoni, cei câţiva metri în plus fac diferenţa între viaţă şi moarte.
Şi dacă pietonul nu moare şi rămâne doar paralizat? Credeţi că puteţi trăi cu o asemenea pată pe conştiinţă? Imaginile următoare oferă o lecţie dură pentru cei care depăşesc viteza şi mai conduc şi sub influenţa alcoolului.
DE CE TREBUIE SĂ PURTĂM CENTURA DE SIGURANŢĂ ŞI PE LOCURILE DIN SPATE?
Un pasager neasigurat pe bancheta din spate este un pericol pentru toţi ceilalţi pasageri în cazul unui accident. Este o adevărată ghiulea umană. De câte ori nu v-aţi lovit cap în cap cu un adversar într-un meci de fotbal? Traumatismul probabil a durut
Imaginaţi-vă că în cazul unui accident petrecut la 50 de km/h, un pasager de 70 de kilograme, fără centură, este proiectat cu o forţă de 2.6 tone. Dacă sunteţi lovit cu o asemenea forţă în cap, aveţi şanse de supravieţuire?
REGULA CELOR 2 SECUNDE
De obicei, când eşti primul la semafor ai tendinţa de a pleca imediat ce s-a pus verde. Sau chiar înainte. GREŞIT. Regula spune să pleci la 2 secunde după ce s-a pus culoarea verde. Există mereu şansa ca cineva să forţeze un roşu. Şi un roşu nu se forţează decât în viteză. Caz în care, un impact lateral este foarte probabil. Exemplul motociclistului următor este edificator.
"Şofatul seamănă mult cu şahul"
Cursurile unei şcoli de pilotaj defensiv ar trebui să fie obligatorii pentru toţi şoferii din România. Este greu însă să şcoleşti 6 milioane de permise existente în prezent în circulaţie. Nu ne rămâne decât să ne gândim că niciodată nu suntem suficient de precauţi cu viaţa noastră atunci când suntem la volan.
Nu e nevoie doar să calculezi minuţios mutările tale. Este nevoie să calculezi şi mutările celorlalţi participanţi la trafic. În fond, şofatul seamănă foarte mult cu şahul. Dacă eşti atent doar la mutările tale ai toate şansele să pierzi. Dacă esti atent şi la mutările celuilalt, ai toate şansele să câştigi.
Cursurile de condus defensiv
Dacă aceste rânduri v-au ridicat câteva semne de întrebare sau dacă nu vă simţiţi suficient de pregătit să urcaţi din nou la volan, urmaţi cursurile unei şcoli de pilotaj. Costă cât viciul unui fumător pe lună. Beneficiile nu pot fi însă măsurate.
Napoca Rally Academy este doar una din şcolile care vrea să tragă un semnal de alarmă, să trezească conştiinţa colectivă şi să-i responsabilizeze pe cei care se urcă la volan. Pentru mai multe informaţii, puteţi accesa pagina specială NRA dedicată şofatului defensiv.
Haideti sa marim atentia si sa fim mai calmi! Trebuie sa ajungem sanatosi mereu la cei dragi! Impresionant si bine-venite astfel de actiuni! Nu cred ca se supara nimeni daca AM vor posta asemenea mesaje-stiri o data pe luna!