EuroNCAP: 4 stele pentru noul Dacia Sandero
Noua generaţie a lui Sandero a reuşit să adune 4 stele EuroNCAP, cel mai bun rezultat obţinut de vreodată de Dacia. Explicaţiile vin din prezenţa în dotarea standard a ESP-ului şi a airbag-urilor laterale.
Cea mai recentă sesiune de teste de siguranţă organizate de EuroNCAP a adus un rezultat bun pentru noua generaţie de modele Dacia, reprezentate la EuroNCAP de noul Sandero. Cu un rezultat general de patru stele din cinci, Dacia Sandero atinge cel mai bun rezultat din istoria constructorului de la Mioveni. Mai mult, datorită faptului că Logan berlină şi Logan MCV beneficiază de aceeaşi construcţie structurală, rezultatul bun atins de Sandero se transferă şi în CV-ul "fraţilor" săi de gamă.
Cele patru stele au fost întâmpinate într-o notă pozitivă de EuroNCAP, informaţiile publicate de organizaţia europeană contrastând puternic cu atacurile la adresa Dacia pe care EuroNCAP le-a publicat în momentul testului cu Dacia Lodgy, care a avut loc în luna noiembrie a anului trecut. Dacă atunci Dacia era criticată dur pentru că oferea doar trei stele pe un monovolum destinat familiei - rezultat considerat foarte slab de EuroNCAP, constructorul de la Mioveni reuşeşte de această dată să se ridice la standardele europene. Şi chiar dacă nu a reuşit să strângă rezultatul maxim de cinci stele, cele patru stele sunt o îmbunătăţire foarte importantă a comportamentului modelului în cazul unui accident, mai ales dacă luăm în calcul faptul că EuroNCAP şi-a înăsprit criteriile de testare între timp. Anterioara generaţie a lui Sandero primise trei stele EuroNCAP în 2008.
Maşini de oraş: modele cu 4 stele în istoria recentă EuroNCAP | ||||||
MODEL | AN TEST | STELE | PUNCTE Pasageri Adulţi |
PUNCTE Pasageri copii |
PUNCTE Pietoni |
PUNCTE Sisteme de sig. |
DACIA Sandero | 2013 | 4 | 80% | 79% | 57% | 55% |
FIAT Panda | 2011 | 4 | 82% | 63% | 49% | 43% |
KIA Picanto | 2011 | 4 | 86% | 83% | 47% | 43% |
NISSAN Micra | 2010 | 4 | 84% | 79% | 58% | 57% |
CITROEN C3 | 2009 | 4 | 83% | 74% | 33% | 40% |
SIGURANŢA OCUPANŢILOR ADULŢI
EuroNCAP notează faptul că habitaclul nu a suferit modificări structurale la impact şi că protecţia oferită a fost bună la nivelul genunchilor şi femururilor şoferului şi pasagerului din dreapta. Sandero a pierdut puncte însă la testul de impact lateral cu stâlpul, acolo unde protecţia la nivelul pieptului şoferului a fost considerată slabă. La impactul posterior, care măsoară nivelul de siguranţă oferit de scaune şi de tetiere la nivel cervical, Sandero a reuşit un rezultat mediocru. Per total, Sandero a adunat 80% din punctele maxim posibile la acest test.
SIGURANŢA OCUPANŢILOR COPII
Cele mai pozitive remarci din cadrul testelor EuroNCAP au fost cele pe care Sandero le-a primit la capitolul Protecţia copiilor. Conform organizaţiei europene independente, Sandero a adunat maximum de puncte pentru protecţia copilului aşezat în scaunul destinat celor în vârstă de 18 luni. Testul destinat verificării nivelului de siguranţă oferit copilului de 3 luni a adus şi el un rezultat pozitiv. Sandero s-a achitat cu bine de protecţia copiilor şi la testul de impact lateral, acolo unde, notează euroNCAP, "ambele manechine au fost protejate corect, minimizându-se astfel riscul contactului între zona capului şi părţi ale interiorului maşinii". Sandero a primit laude şi pentru faptul că airbag-ul frontal poate fi dezactivat pentru a permite instalarea unui scaun de copil pe locul din dreapta faţă, însă modelul românesc nu a primit puncte la acest capitol din cauza faptului că nu oferă suficiente informaţii clare despre statusul respectivului airbag.
SIGURANŢA PIETONILOR
Designerii noului Sandero au colaborat strâns cu inginerii pentru a dezvolta o maşină care are grijă - măcar parţial - şi de pietoni. Sandero a obţinut maximum de puncte pentru protecţia pe care o oferă spoilerul frontal picioarelor pietonilor într-un eventual accident. Totuşi, la fel ca multe alte modele din segmentele inferioare, Sandero a fost penalizat pentru zonele în care zona pelviană şi capul unui pieton adult ar putea lovi capota. Acestea au fost considerate ca slabe de către EuroNCAP.
SISTEME DE SIGURANŢĂ
Apariţia sistemului ESP între echipamentele standard pe care le oferă Sandero odată cu noua generaţie a făcut diferenţa între rezultatul anterior de 3 stele şi cel actual de 4 stele EuroNCAP. Acesta a reuşit să treacă testele EuroNCAP cu brio. În plus, faptul că airbag-urile laterale se află şi ele în dotarea standard au cântărit greu în rezultatul final. Totuşi, Sandero a fost penalizat din cauza faptului că locurile din spate nu beneficiază de senzori care să avertizeze şoferul că pasagerii nu şi-au cuplat centurile de siguranţă.
CE MAŞINĂ A TESTAT EURONCAP?
Modelul testat de EuroNCAP a fost un Sandero 1.2 benzină în versiunea de echipare standard. Maşina a beneficiat de airbaguri frontale şi laterale şi de ESP.
EURONCAP: Sandero 2013 vs. Sandero 2008 | |
Impact frontal şofer | |
Impact frontal pasager | |
Impact lateral | |
Impact lateral cu stâlp | |
n/a | |
Protecţia pietonilor | |
4 stele la heneral este un rzultat onorabil, mai ales daca tinem cont de aportul negativ adus de testul impactului cu pietonii si elementele de siguranta activa. Noua generatie puncteaza unde trebuie, cel putin in cazul infrastructurii rutiere din Romania, unde majoritatea impacturilor sunt frontale, datorita lipsei autostrazilor