Cine cu cine colaborează în industria auto? Ghidul complet al parteneriatelor
Publicat vineri, 07.12.2012 16:15 de Dragoș Băltățeanu
Cine cu cine colaborează în industria auto? Care sunt alianţele şi parteneriatele care permit marilor constructori să producă maşini în mod eficient? Iată ghidul parteneriatelor din industria auto.
Ştim cu toţii că industria auto nu mai este un loc foarte comod în 2012. Pentru a rezista crizei şi unei pieţe din ce în ce mai dificile, marii constructorii au creat alianţe sau parteneriate tehnice pentru a produce mai eficient automobile sau motoare. Cele mai evidente sunt cunoscute de toată lumea, dar parteneriatele sunt uneori ascunse marelui public pentru a nu dăuna imaginii constructorului. Cu ajutorul
Automotive News, vă prezentăm un ghid complet al actualelor alianţe şi parteneriate din industria auto.
BMW AG
Alte mărci deţinute: Mini, Rolls-Royce, BMW Motorrad, Husqvarna |
Proprietari: familia Quandt(46,7%), alţi acţionari (53,3%) |
Joint venture/asocieri: BMW Brilliance Automotive, China; SGL Automotive Carbon Fibers, Germania şi SUA; DriveNow, Germania. |
Contracte de asamblare: Magna Steyr, Austria; Avtotor, Rusia; BAMC, Egipt; PT Gaya Motors, Indonezia; VDL NedCar, Olanda. |
Parteneriate tehnice: PSA, pentru producerea de motoare pe benzină - Franţa şi Germania; Daimler AG, pentru achiziţia comună de piese - Germania; Toyota, pentru motoare diesel, cercetare în domeniul acumulatorilor - Germania şi Japonia. |
Chrysler Group
Joint venture: Arab American Vehicles, Egipt |
Proprietari: Fiat North America LLC (58,5%) şi UAW Retiree Medical Benefits Trust (41,5%) |
Contracte de asamblare: Fiat, America de Nord; Hyundai Motors, Coreea de Sud şi India; Soueast Motor, China; Volkswagen, Canada. |
Parteneriate tehnice: Fiat, automobile, motoare, transmisii şi alte componente - America de Nord, Europa, Brazilia şi China; ZF Friedrichshafen, transmisii, convertoare de cuplu, punţi - SUA, Germania şi Mexic. |
Daimler AG
Alte mărci deţinute: Mercedes-Benz, Smart, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses, EvoBus |
Proprietari: Acţionari 89,3%, Kuwait Investments 7,6%, Renault-Nissan 3,1% |
Mai deţine: Mitsubishi Fuso 89%, Renault 3,1%, Nissan 3,1%, Kamaz 11%, EADS 15%, Tognum 49%, Tesla Motors 4,6% |
Joint venture/asocieri: Beijing Benz Automotive, ChinaFujian Daimler Automotive, ChinaBeijing Foton Daimler Automotive, ChinaFuso Kamaz Trucks, RusiaMercedes-Benz Trucks Vostok, Rusia |
Contracte de asamblare: Magna Steyr, AustriaGAZ, RusiaVolkswagen, Germania |
Parteneriate tehnice: Renault-Nissan, automobile, utilitare - Franţa, Japonia, SUABMW AG - achiziţia comună de piese, GermaniaAFCC, tehnologie Fuel Cell - Canada; Deutsche Accumotive, acumulatori Li-Ion - Germania; EM-motive, motoare electrice - Germania; Li-Tec, celule pentru baterii Li-Ion - Germania |
China FAW Group Corp
Deţine: FAW Car Company, 13,3%. Proprietar: Guvernul Chinez 100% |
Joint venture: Volkswagen, China; Toyota, China; GM, China; Mazda, China |
Parteneriate tehnice: Toyota, motoare - China |
Fiat
Are în proprietate: Fiat Automobiles S.p.A., (Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Lancia), Maserati S.p.A. |
Mai deţine: Ferrari 90%, Chrysler Group LLC 58,5%, VM Motori 50% |
Proprietari: Acţionari 70%, familia Agnelli 30% |
Joint venture: PSA (Sevelsud), Italia; Tofas, Turcia; Tata, India; GAC, China; Fiat Automobiles, China. |
Contracte de asamblare: Suzuki, Ungaria; Ford, Polonia; Chrysler Group, SUA. |
Alianţe tehnice: GM, trenuri de rulare - Italia şi Polonia; Suzuki, motoare diesel - Italia, Polonia şi India; Tata, motoare, transmisii - India; PSA, Opel, Tofas, automobile utilitare - Turcia; Chrysler Group, automobile, motoare, transmisii, alte componente - America de Nord, Europa - Brazilia, China; GAC, transmisii - China. |
Ford Motor Company
Mai deţine: Mazda Motor Corp. 2,08% |
Proprietari: Acţionari 60%, Acţionariat secundar (deţinut de familia Ford) 40% |
Joint venture: Mazda (AutoAlliance), SUA, Tailanda; Ford Otosan, Turcia; Changan Ford Mazda, China; Jianling Motors, China; Ford Sollers, Rusia; Ford Lio Ho Motor, Tailanda; Ford, Vietnam. |
Contracte de asamblare: Fiat, Polonia |
Alianţe tehnice: Ford Mazda, motoare - China; Ford Lio Ho, motoare - Tailanda; Getrag, transmisii - Germania, Suedia şi Slovacia; PSA, motoare - Franţa şi Marea Britanie, Toyota, trenuri de rulare hibrid, telematică - SUA. |
Fuji Heavy Industries (Subaru)
Mai deţine: Suzuki Motor 1% |
Proprietari: Acţionari 80,7%, Toyota Motor 16,5%, Fuji Heavy 1%, Suzuki 1,8% |
Contracte de asamblare: Toyota, SUA şi Japonia; Toyota, Japonia; Daihatsu, Japonia |
Alianţe tehnice: Toyota, trenuri de rulare hibrid - Japonia. |
General Motors Corporation
Are în proprietate: Adam Opel AG, GM Holden Ltd, Vauxhall Motors Ltd, GM Rusia. |
Mai deţine: GM Korea 70,1%; VM Motori 50%; PSA/ Peugeot-Citroen 7%. |
Proprietari: Trezoreria USA 32%, UAW Trust 10%, Canada DIC 9%, Acţionari 49% |
Joint venture: FAW-GM, China; GM-AvtoVAZ, Rusia; SAIC-GM-Wuling Automobile Co., China; Shangia General Motors, China. |
Contracte de asamblare: Renault-Nissan, Marea Britanie, Franţa şi Spania; Avtotor, Rusia; Suzuki, Ungaria |
Alianţe tehnice: Fiat, trenuri de rulare - Italia şi Polonia; Isuzu, trenuri de rulare - Polonia şi SUA; SGM, trenuri de rulare - China; PSA, platforme, achiziţii - Global; Fiat şi Tofas, utilitare - Turcia. |
Honda Motor Corp.
Proprietari: Acţionari 82,24%, Japan Trustee Services Bank 7,56%, The Master Trust Bank of Japan 4,81%, Moxley&Co. 2,72%, JP Morgan Chase 2,67% |
Joint venture: Honda Atlas Cars, Pakistan; Honda Siel Cars, India; Honda Automobile, Tailanda; P.T. Honda Prospect Motor, Indonezia; Honda Cars, Filipine; Honda SDN, Malaiezia; Honda Vietnam; Guanqi Honda Automobile, China; Dongfeng Honda Automobile, China; Honda Automobile, China. |
Hyundai Motor Corp.
Mai deţine: Kia Motors 33.99% |
Proprietari: Acţionari 74,05%, Hyundai Mobis 20,78%, Chung Mong-Kuu 5,17% |
Joint venture: Beijing Hyundai Motor, China; Hyundai Assan Otomotive, Turcia |
Contracte de asamblare: CAOA Montadora de Veiculos, Brazilia; TagAZ, Rusia; Ghabbour, Egipt; Bogdan, Ucraina; Hyundai Thanh Cong, Vietnam; Hyundai Indonezia Motors; Inokom Corporation, Malaiezia. |
Mazda Motor Corp.
Proprietari: Acţionari 78,7%, Master Trust Bank of Japan 3,93%, Japan Trustee Services Bank 3,79%, Sumitomo Mitsui Banking Corp. 2,14%, Ford Motor Corp. 2,08%, Chase Manhattan Bank 2,04%, Itochi Corp. 1,78%, Sumitomo Corp. 1,78%, Mitsui Sumitomo Insurance 1,36%, JP Morgan Chase Bank 1,25%, State Street Bank & Trust Corp. 1,15%. |
Joint venture: Ford (AutoAlliance) SUA şi Tailanda; Changan Ford Mazda, China; Mazda Sollers, Rusia; Mazda Sdn Bhd., Malaiezia; Mazda Motor Manufacturing, Mexic. |
Contracte de asamblare: Suzuki, Japonia; Mitsubishi, Japonia; Nissan, Japonia; Press Kyogo, Japonia; FAW Car Co., China. |
Alianţe tehnice: Toyota, trenuri de rulare hibrid - Japonia. |
Mitsubishi Motor Corp.
Mai deţine: uzina NedCar, Olanda (vândută în 2012) |
Proprietari: Acţionari 71%, Mitsubishi Heavy Industries 15%, Mitsubishi Corporation 14% |
Joint venture: Soueast, China; Guangzhou AutomobileGroup, China; PSA/Peugeot-Citroen, Rusia; Nissan Japonia. |
Contracte de asamblare: Suzuki, Japonia; Nissan, Japonia. |
Alianţe tehnice: PSA, automobile electrice - Japonia; Proton, motoare, componente, tehnologie tren rulare electric - Malaiezia. |
Nissan Motor Corp.
Mai deţine: Renault SA 15%, Daimler 1,55% |
Proprietari: Acţionari 52,42%, Renault SA 43,8%, Daimler 3,1%, Nissan 0,68% |
Joint venture: Dongfeng, China; Ashok Leyland Nissan Vehicles, India; NMKV, Japonia |
Contracte de asamblare: Suzuki, Japonia şi India; Mitsubishi, Japonia; Mazda, Japonia; GM, Marea Britania, Franţa şi Spania; Isuzu, Japonia; Nissan Shatai, Japonia; UD Trucks, Japonia. |
Alianţe tehnice: Ashok Leyland, trenuri de rulare - India; Daimler, automobile mici, utilitare, trenuri de rulare - Franţa, Japonia şi SUA. |
PSA Peugeot-Citroen
Are în proprietate: Peugeot 99,99%, Citroen 99,99%, Gefco 99,99% |
Mai deţine: Faurecia 57,4% |
Proprietari: Acţionari 65%, Familia Peugeot 25,4%, GM 7%, Angajaţi 2,6% |
Joint venture: Fiat Sevelsud, Italia; Toyota, Cehia; Societe de Transmissions (Renault), Franţa; Francaise de Mechanique (Renault), Franţa; Changan PSA Automobile, China; Dongfeng Peugeot Citroen, China; Mitsubishi, Rusia |
Contracte de asamblare: Toyota, Franţa (din 2013) |
Alianţe tehnice: BMW, motoare pe benzină - Franţa şi Germania; Ford, motoare - Franţa şi Marea Britanie; Fiat şi Tofas, utilitare - Turcia; Mitsubishi, automobile electrice - Japonia; GM, platforme, achiziţii - Global. |
Renault SA
Are în proprietate: Dacia 99,4% |
Mai deţine: Avtoframos 94,1%, Renault Samsung Motors 80,1%, Oyak 51%, AvtoVAZ 25%, Nissan Motor 43,5%, AB Volvo 17,5%, Daimler 1,55%. |
Proprietari: Public 62,48%, Statul francez 15,01%, Nissan Motor 15%, Angajaţi 3,06%, Daimler 3,1%, Alţii 1,37% |
Joint venture: Renault Tanger Mediterranee, Maroc; Bajaj Nissan, India; Avtoframos, Rusia; Iran Khodro & Saipa, Iran; Societe de Transmissions (PSA), Franţa; Francaise de Mechanique (PSA), Franţa; Societe des Automobiles Alpine Caterham, Franţa |
Contracte de asamblare: GM, Marea Britanie, Franţa şi Spania |
Alianţe tehnice: Oyak, trenuri de rulare - Turcia; Cofal, motoare pentru utilitare - Brazilia; Daimler, automobile mici, utilitare, trenuri de rulare - Franţa, Japonia şi SUA; Suzuki, motoare diesel - Japonia. |
Shanghai Automotive Industry Corp. (SAIC)
Mai deţine: GM-Daewoo Auto&Tehnology 9,9% |
Proprietari: Guvernul municipal Shanghai 100% |
Joint venture: GM, China; Volkswagen, China |
Alianţe tehnice: GM, trenuri de rulare - China |
Suzuki
Mai deţine: VW (4.397 acţiuni), Fuji Heavy Industries 2%, Maruti Suzuki 54,2% |
Proprietari: Acţionari 79,1%, VW 19,4%, Fuji Heavy Industries 1% |
Joint venture: Chongqing Changan, China; Jiangxi Changhe, China |
Contracte de asamblare: Fiat, Ungaria; GM, Ungaria; Mazda, Japonia; Nissan, Japonia şi India; Mitsubishi, Japonia. |
Alianţe tehnice: Fiat, motoare diesel - Italia, Polonia şi India; Renault, motoare diesel - Japonia |
Toyota
Mai deţine: Daihatsu Motors 51%, Hino Motors 50%, Fuji Heavy Industries 17%, Isuzu Motors 6%, Tesla Motors 3% |
Proprietari: Acţionari 85%, Toyota 9%, Toyota Industries 6% |
Joint venture: FAW, China; PSA/ Peugeot-Citroen, Cehia; Caetano, Portugalia; Guangzhou Automobile Group, China |
Contracte de asamblare: Fuji Heavy Industries, SUA şi Japonia; PSA, Franţa (din 2013) |
Alianţe tehnice: FAW, motoare - China; Fuji, trenuri de rulare hibrid - Japonia; Isuzu, motoare diesel - Japonia şi Europa; Yamaha, motoare - Japonia; Tesla Motors, trenuri de rulare electrice - SUA; BMW, motoare diesel, cercetare în domeniul acumulatorilor, Germania şi Japonia (2014);, Ford, trenuri de rulare hibrid, telematică - SUA. |
Volkswagen AG
Are în proprietate: Audi AG 99.6% (Audi AG deţine 100% din Lamborghini şi Ducati), Bentley Motors, Bugatti, Seat, Skoda, Porsche Holding Salzburg, Porsche AG |
Mai deţine: Suzuki Motor 19,4%, MAN SE 75%, Scania 88.3%, Italdesign Giugiaro 90,1%, LeasePlan 50% |
Proprietari: Porsche Automobil Holding 50,7%, Statul Saxonia de Jos 20%, Qatar Holding 17%, Porsche Holding Salzburg 2,4%, acţionari 9,9% |
Joint venture: FAW, China; SAIC, China |
Contracte de asamblare: Daimler, Germania; GAZ, Rusia; Eurocar, Ucraina; Chrysler, Canada; DRB-Hicom, Malaiezia; Fa. Indomobil, Malaiezia; Azia Avto, Kazakhstan |
Alianţe tehnice: Porsche, caroserii, motoare şi trenuri de rulare hibrid - Germania. |
Cat despre mercedes??