REPORTAJ: Cinci ore cu Porsche 911, Boxster şi Panamera
Automarket a participat la ediţia 2012 a Porsche Roadshow. Evenimentul de imagine organizat de importatorul Porsche în România a scos în faţă versiunea Carrera S a noului 911 şi noua generaţie a lui Boxster, toate înşirate pe parcursul a cinci ore de bucurie.
Porsche Inter Auto, importatorul mărcii Porsche în România, ne-a invitat să luăm parte la ediţia 2012 a caravanei Porsche Roadshow. In timpul acestei plimbări lungi cu trei modele din portofoliul Porsche am trăit, preţ de câteva ore, bucuriile unui şofer care conduce un model al mărcii germane.
Am trăit multe experiente interesante în lumea auto, dar un lucru rămâne întotdeauna la fel: cu cât petreci mai mult timp cu o maşină pe care nu ţi-o permiţi, cu cât o regreţi mai mult după ce o returnezi proprietarului său. Deşi mă mai urcasem la bordul unui Porsche până acum, experienţa de la Roadshow m-a adus pentru un numar mare de minute într-o creaţie a acestei mărci. Mărturisesc că nu mi-am revenit încă după despărţirea de 911 Carrera S, Boxster şi Panamera Diesel. Trebuie să fii de piatră să nu rămâi mişcat după ce cobori dintr-un Porsche. Pur şi simplu, nu ai cum să îi rezişti.
Evenimentul Porsche Roadshow este organizat în perioada 20 aprilie – 24 mai 2012, urmând să treacă prin Constanţa, Timişoara, Oradea, Cluj, Suceava şi Bacău. Pe durata Roadshow-ului, doritorii vor putea testa trei modele ale constructorului din Stuttgart – Porsche 911, Panamera Diesel şi Cayenne Diesel. Pe lângă evenimentul Roadshow, Porsche organizează şi programul Service Clinic, care vizează diagnoza gratuită a tuturor modelelor Porsche din România.
Porsche Panamera DIESEL
În timp ce unii fani ai mărcii Porsche au fost tulburaţi de apariţia unui alt model cu patru uşi în gamă, cei de la Porsche i-au surprins din nou cu o versiune diesel a acestuia. Vorbim de Panamera, primul coupe cu patru uşi din gama Porsche, oferit şi în compania unui motor diesel de 250 CP şi 550 Nm pe care l-am mai testat anterior în România. Călătoria noastră cu Panamera a început în oraş, unde modelul s-a arătat extrem de confortabil. Odată ce am intrat pe autostradă şi am mers în spatele fratelui său iconic, 911, am apăsat pedala de acceleraţie şi ne-am bucurat de privelişte. Totul se mişcă accelerat, iar Panamera impresionează prin silenţiozitate, chiar dacă este echipat cu un motor diesel. Transmisia automată cu opt trepte schimbă la 4.500 rotaţii pe minut atunci când calci pedala până la fund, iar sunetul generat de propulsor abia este perceptibil în habitaclu. Într-un fel, experienţa a fost aproape artificială, de parcă nu am fi fost acolo cu adevărat, ci într-un simulator care imita foarte bine rularea pe o şosea din România. Dacă vrei şi îţi şi permiţi un Porsche pentru toată familia, dar Cayenne nu este pe gustul tău, trebuie să-l încerci pe Porsche Panamera! Cât despre versiunea diesel, aceasta poate să închidă gura oricărui critic, diesel-ul fiind capabil de reprize impresionante.
Porsche 911 CARRERA S
După câteva zeci de kilometri la bordul lui Panamera, a venit vremea să urcăm într-un 911. Carrera S, cea mai puternică versiune disponibilă în acest moment pe modelul german, testată acum o jumătate de an de Mircea cu prilejul lansării oficiale de la Los Angeles. Aveam la pedala din dreapta 400 CP şi 440 Nm, suficienţi pentru o viteză maximă de 304 km/h şi 4.5 secunde pentru 0–100 km/h. Nu eram pentru prima dată la volanul unui model de 400 CP, experimentând în trecut mai multe modele care furnizează chiar mai mulţi cai putere. Dar 911 Carrera S m-a surprins. Livrează puterea într-un ritm ameţitor, iar sunetul generat de motor, mai ales atunci când este activat sistemul de evacuare sport, este ameţitor. Sistemul de evacuare sport cu două ţevi, oferit opţional, generează un sunet demenţial odată ce este activat, fără ca acesta să fie obositor într-o călătorie lungă. Transmisia PDK cu şapte trepte schimba vitezele la 7.500 rotaţii pe minut, iar fiecare schimbare de treaptă este brutală în modul Sport Plus, de parcă abia ne mişcam şi tocmai am călcat acceleraţia mai sănătos. Tocmai când credeai că 911 nu o să te surprindă din nou cu puterea sa, piciorul tău drept apăsând cu fermitate pedala care îi este rezervată, coupe-ul german accelera fără milă mai departe.
PORSCHE 911 CARRERA S PE CIRCUIT
Cu toate că România nu are un circuit destinat automobilelor, cei de la Porsche au organizat o sesiune de circuit cu 911 pe pista AMC Kart. Am condus Porsche 911 Carrera S în trei versiuni diferite, în cadrul căreia am perceput diferenţa dintre frânele din oţel şi frânele carbon ceramic, dar şi diferenţa dintre un model echipat cu Pachetul Sport Chrono (care costă 1.729 euro în lista de opţionale ale modelului german) şi unul fără acest sistem. Toată acţiunea a avut loc sub îndrumarea campionului en-titre în CNR, Valentin Porcişteanu, care conducea prima maşină din coloana de patru 911 care aborda, în şir indian, virajele înguste ale circuitului de karting din şoseaua Pipera-Tunari. Sunt lucruri pe care le poţi cumpăra cu bani, dar să mergi pe un circuit la bordul unui Porsche 911, în spatele unui campion de raliuri, e o senzaţie care nu poate să fie obţinută astfel.
PACHETUL SPORT CHRONO, SISTEMUL DE FRÂNARE CARBON CERAMIC ŞI EFECTUL LOR
Să presupunem că-ţi permiţi un Porsche. În cazul ăsta, nu te zgârci la echipamentele opţionale. Dacă te vei urca într-un Porsche cu opţionalele pe care nu le-ai comandat, vei regreta până la următoarea achiziţie. Credeam că pot să fiu impasibil la orice discurs de marketing, dar cei de la Porsche m-au convins. Ce-i drept, m-au convins printr-o demonstraţie practică, nu doar prin vorbe. Astfel, am urcat întâi într-un 911 Carrera S cu sistemul de frânare convenţional şi fără pachetul Sport Chrono. Un tur de circuit mai târziu, eram extaziat de cât de bine putea să se manevreze acest model pe un circuit de karting. Apoi, am urcat într-un 911 Carrera S echipat cu pachetul Sport Chrono. După cum au subliniat şi oficialii Porsche, pachetul Sport Chrono nu-i doar un cronometru montat pe bord, ci un pachet de dotări care îţi oferă mai mult de la Porsche-ul tău. Şi merită. Apoi, a venit rândul să urc în versiunea cu frâne carbon-ceramic a lui Porsche 911 Carrera S. Aceasta avea şi pachetul Sport Chrono.
Deşi este cea mai scumpă dotare opţională disponibilă în gama Porsche 911, sistemul PCCB merită toţi banii. Unii îşi cumpără o maşină nouă cu cei 9.223 de euro, sumă care reprezintă contravaloarea echipării unui 911 cu sistemul de frânare carbon-ceramic. Cei care îşi permit cu adevărat un 911 n-ar trebui să se gândească de două ori înainte să comande această dotare. Nu schimbă complet maşina, Porsche 911 având oricum frâne excelente, ci o îmbunătăţesc într-un mod extrem de plăcut.
LAUNCH CONTROL: DE LA ZERO LA RACHETĂ ÎN DOI PAŞI SIMPLI
Versiunile echipate cu PDK şi pachetul Sport Chrono ale lui 911 beneficiază de o funcţie specială numită Launch Control. Aceasta asigură demarajul în forţă perfect, fără învârtirea inutilă a roţilor în gol. Cei de la Porsche susţin că au testat sistemul de peste 1.000 de ori pe acelaşi automobil fără defecţiuni, după care au înlocuit anvelopele şi au continuat testele. Cum se foloseşte? Este suficient să cuplezi treapta D, să apeşi frâna cu piciorul stâng şi să calci acceleraţia până la fund, fără ezitări. Pe volan se va aprinde un bec roşu, alături de care apare inscripţia Launch Control. Din acel moment, este suficient să eliberezi frâna şi ai zburat. "Lansarea" este perfectă de fiecare dată, iar senzaţia este similară cu cea a unui avion care se pregăteşte de decolare în capătul pistei. Ajungi la 100 km/h cât ai clipi. Ceea ce atrage un alt semnal de alarmă, acela care ne aminteşte că sistemul trebuie folosit responsabil şi doar dacă ai capul pe umeri.
Porsche Boxster PE CIRCUIT
Odată cu Porsche Roadshow 2012, Porsche Inter Auto a lansat în România noul Boxster. Din păcate, nu l-am condus încă, dar vă promitem un test în detaliu odată ce acesta va fi disponibil. În schimb, am avut ocazia să ne întâlnim cu Boxster pe circuit, în ipostaza de "taxi drive" cu Jan Kalmar, un pilot de teste de la uzina Porsche. Simpaticul pilot danez a plimbat pe rând toţi invitaţii prezenţi la circuit. Acesta ne-a arătat faţa mai puţin cuminte a lui Boxster pe circuit. Mai precis, ne-a arătat ce înseamnă derapaj controlat cu Porsche. M-a surprins relaxarea de care dădea dovadă. Parcă era la o plimbare relaxată, cu mişcări ceva mai rapide ale mâinilor. Boxster-ul se mişca ba într-o parte, ba în alta, într-un dans asezonat cu fum din cauciucuri. Cel mai mic membru al gamei actuale Porsche este foarte agil, iar noul său aspect îl integrează de minune în gama în care este oferit. Performanţele nici nu mai trebuie discutate: 265 CP, 0-100 km/h în 5.8 secunde şi o viteză maximă de 264 km/h. Totul cu un consum mediu de 8.2 litri la sută şi un preţ de pornire de 54.745 de euro cu TVA inclus. Să nu uitaţi de pachetul Sport Chrono şi de PDK!
V-am vazut luni prin Bucuresti, nu mai vazusesem niciodata atatea Porsche-uri unul dupa altul, spectaculos moment.