Interviu cu Volker Strycek (Opel OPC): "Astra OPC va depăşi Megane RS"
Automarket a stat de vorbă la Geneva cu Volker Strycek, omul din spatele noului Opel Astra OPC. Am primit asigurări că hot-hatch-ul german va fi un hit în segment şi va detrona Renault Megane RS.
Prima zi a Salonului Auto de la Geneva. Standul Opel. Un furnicar de jurnalişti. Zeci de fotografi. O faţă senină, cu ochi pătrunzători şi o strângere de mână fermă şi bărbătească. Este Volker Strycek, omul "vinovat" de noul Astra OPC. În spatele celor câteva fire cărunte şi a unui costum bej, stau câţiva zeci de ani petrecuţi într-un combinezon, pe circuitele din DTM. Mă invită politicos la o masă, unde ne aşezăm pentru un scurt interviu. S-a născut în Essen în 1957 şi este un neamţ autentic. A debutat în motorsport la o vârstă fragedă şi a progresat rapid. În 1984 câştiga primul şi singurul său titlu în DTM, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Din 1989 şi până în 1996 a schimbat echipa şi a început să alerge pentru Opel în aceeaşi competiţie prestigioasă. După ce şi-a încheiat cariera în DTM s-a alăturat diviziei Opel Performance Center, cu care a început să testeze intens pe Nurburgring. A reuşit să dovedească tuturor că o maşină precum Astra DTM este ideală pentru un asemenea circuit dificil. Acum, la mai bine de un deceniu de la instalarea sa în fruntea Opel Performance Center, Volker Strycek vine cu o nouă provocare. O maşină care promite să fie un hit în segmenul hot-hatch-urilor: noul Astra OPC |
AUTOMARKET: Aveţi în spate mulţi ani petrecuţi pe circuitele din DTM. Sutele de ore din spatele volanului, precum şi duelurile din motorsport la care aţi asistat au cântărit în dezvoltarea noilor modele?
VOLKER STRYCEK: De la bun început am căutat să aduc experienţa şi cunoştinţele mele pe acest tip de maşini de performanţă. Când am început să dezvoltăm linia OPC în urmă cu 10 ani am realizat că trebuie să dezvoltăm maşini extrem de competitive. Aşa s-au născut, treptat, modelele pe care le cunoaşteţi şi mai noile Astra GTC şi OPC. Am vrut să aducem experienţa noastră din motorpsort şi pe modelele de serie, şi am reuşit, cred eu, să dăm naştere celui mai bun hot-hatch din segment. Trebuie să cântărim însă bine dacă vom alege să promovăm noua maşină în competiţii de motorsport.
"Megane RS este cel mai dur adversar"
Vă lansaţi într-un segment extrem de disputat. Care credeţi că este principalul adversar pe piaţa din Europa?
În opinia mea, cel mai dur este Megane RS, dar nu trebuie să uităm nici de Scirocco R. De asemenea, nu stim momentan nici ce va face Ford in acest segment. Lăsând la o parte actualul ST, sunt câteva zvonuri care anunţă un RS mai puternic pentru următorii ani.
Fără îndoială produsele OPC şi-au câştigat o sumedenie de fani, de toate vârstele. Va ganditi sa exploataţi mai mult această fidelitate şi să încercaţi extinderea gamei OPC şi pe alte modele, aşa cum aţi făcut-o în trecut?
Momentan nu. Ne concentrăm atenţia asupra actualelor Insignia OPC, Astra OPC şi Corsa OPC. Trebuie sa vedem ce vor clienţii noştri. Touşi, dacă ne uităm în trecut, nici vechiul Zafira OPC nu exista în planurile diviziei noastre. Publicul a cerut-o, noi am dezvoltat-o şi s-a dovedit un succes. Este însă prematur să afirm că va exista un urmaş. Am decis să vedem cum evoluează piaţa şi segmentul, care este unul extrem de dificil, este o nişă în nişă.
Am văzut că publicul manifestă o adevărată atracţie pentru maşinile mici şi puternice: Twingo RS, Abarth 500. Credeţi că l-am putea vedea în viitor şi pe Junior, modelul de clasă mini pe care îl aşteptăm la Paris, purtând sigla OPC?
Momentan nu, dar trebuie să aşteptăm şi să vedem ce succes va avea modelul în momentul lansării. Am văzut astăzi Twingo Gordini şi este într-adevăr o maşină care arată bine. Este un semnal că pe viitor ar putea exista un segment pentru astfel de maşini. Suntem conştienţi că pentru publicul tânăr este jucăria perfectă.
OPC este o divizie de performanţă care se adresează publicului tânăr. Ştiu că aveţi acasă doi copii aşa că vă întreb dacă Astra OPC este o maşină potrivită pentru şoferii tineri, fără experinţă la volanul unui hot-hatch?
Sigur că da. Maşina este sigură din toate punctele de vedere. Orice ai face, ea te ascultă. După părerea mea, tu eşti stăpânul maşinii şi nu invers. Tocmai acest lucru o face potrivită şi pentru tinerii şoferi. Chiar şi în modul OPC vorbim de acelaşi nivel de siguranţă. Cresc agilitatea şi manevrabilitatea maşinii, dar siguranţa rămâne aceeaşi. Deţii tot timpul controlul asupra maşinii. Am condus în trecut maşini puternice, dar greu de controlat. Este riscant şi periculos.
"Nu vom oferi o cutie automată pe Astra OPC"
Am văzut că Astra OPC vine cu o cutie manuală în standard. Vă gândiţi să oferiţi şi o transmisie automată?
Nu. Nu este dorinţa publicului nostru. Pe Insignia am făcut-o, dar nu şi în segmentul lui Astra. Dimpotrivă, clienţii noştri ne roagă să nu facem o cutie cu dublu ambreiaj pentru Astra OPC. Clienţii noştri sunt acei purişti ce preferă transmisia manuală.
Opel merge pe ideea maşinilor ecologice. Credeţi că ar putea exista în viitor o sinergie între gama OPC şi acest tip de tehnologii prietenoase cu mediul?
Sigur. Nu ne concentrăm atenţia doar asupra performanţelor ci şi a impactului asupra mediului înconjurător. În cazul lui Astra OPC am redus mult din masa totală, folosind diferite componente din materiale uşoare, cum sunt etrierele. La interior am folosit scaune sport de asemenea cu 45% mai uşoare. Sunt primele semne că nu ne concentrăm doar asupra performanţei. Generaţia viitoare ar putea fi promotoarea unor noi soluţii cum ar fi downsizing-ul adică reducerea capacităţii motorului. Uitaţi-vă la noul Astra OPC: are 280 de cai putere şi emite doar 180 de g/km: e o performanţă cu care ne mândrim.
Opel are nevoie de rezultate imediate. Ceea ce înseamnă că Astra OPC trebuie să confirme rapid. Vă aşteptaţi ca hot-hatch-ul să devină un hit? Şi dacă da, câte unităţi estimaţi că veţi vinde pe an?
Ca şi în cazul celorlalte divizii de performanţă, OPC nu vrea să facă volum. Nu am creat această divizie pentru a vinde mult şi pentru a face profit. Este doar un mod de a clădi o reputaţie şi de a întări imaginea Opel în segmentul de performanţă. Colegii mei de la vânzări se aşteaptă la aproximativ 10.000 de unităţi OPC livrate anul acesta. În ceea ce îl priveşte însă pe Astra OPC, noi credem că este capabil să depăşească Megane RS nu doar la capitolul performanţe, ci şi la capitolul vânzări. Mai mult decât atât, colegii mei de la marketing m-au asigurat că avem potenţialul de a fi lideri în segment.
asta e clar ca buna ziua