REPORTAJ: Injecţie de adrenalină cu trei modele BMW M

Publicat marţi, 09.08.2011 11:50 de Sebastian Toma

Automarket a participat la prima ediţie BMW M Tour 2011, eveniment de prezentare a modelelor M de la BMW. În cadrul acestui eveniment am experimentat modelele M3 Cabrio, M3 Coupe Frozen Gray şi noul Seria 1 M Coupe.

BMW România a organizat un eveniment special de prezentare a modelelor M în ţara noastră. Automarket a participat activ la acest eveniment, având ocazia să experimenteze modelele BMW M3 Cabrio, BMW M3 Frozen Gray, BMW Seria 1 M Coupe şi X6M. Evenimentul a fost la prima ediţie şi a marcat încă o premieră: şcoala de pilotaj BMW M Fahrer Training are un instructor român, în persoana pilotului Claudiu David. Pe lângă faptul că este un pilot cu numeroase rezultate deosebite, atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional, Claudiu David a reuşit să obţină punctajul maxim la testele de abilităţi din cadrul BMW M Fahrer Training, premieră în cei 30 de ani de existenţă ai instituţiei.

Tratament în trei "şedinţe"

Programul a fost structurat pe trei segmente: Irregular slalom, Ring Taxi şi Drifting in a Circle. În prima parte, participanţii abordau pe rând un traseu cu jaloane. Respectivul traseu era cronometrat, iar cel care obţinea cel mai bun timp în seria sa era premiat cu o tură suplimentară la Ring Taxi. A doua parte a evenimentului reprezenta o plimbare aproape de limită cu BMW Seria 1 M în dreapta lui Claudiu David. A treia parte reprezenta o întâlnire specială cu BMW M3 Frozen Gray, o ediţie limitată a sportivei din Munchen, alături de care participanţii abordau un cerc udat din belşug cu apă în vederea experimentării senzaţiilor în modul normal, modul M şi modul M cu DSC dezactivat.

Să vorbim şi despre bijuteriile pe patru roţi pe care le-am condus. Acestea sunt BMW Seria 1 M Coupe, BMW M3 Cabrio, BMW M3 Frozen Gray. În timp ce primele două modele sunt oferite în România şi în forma prezentă la acest eveniment, cel de-al treilea, M3 Frozen Gray, reprezintă o ediţie limitată, ale căror exemplare s-au vândut deja.

BMW Seria 1 M Coupe

Cel mai mic membru al gamei M a fost privit cu admiraţie de toţi participanţii. Practic, vorbim de cel mai accesibil model din această gamă de performanţă, echipat din belşug cu componente de la fratele său mai mare – M3. Graţie acestor elemente, Seria 1 M Coupe prezintă un grad de manevrabilitate extraordinar, fără ca ţinuta de drum să fie exagerat de rigidă. Chiar şi pe plăcile de beton ale fostului aerodom militar pe care l-am vizitat, suspensia lui Seria 1 M Coupe a prezentat un răspuns corespunzător la condiţiile de drum, fără să fie în niciun fel deranjant pentru şofer.

Direcţia este rapidă şi precisă, aşa cum ne-am aştepta din start de la un model M, în timp ce răspunsul la acceleraţie este potrivit în modul normal şi nebunesc în modul M. Activarea modului M aduce de la sine şi întărirea direcţiei şi a suspensiei, schimbarea setărilor DSC-ului permiţând un anumit nivel de derapaj şi îmbunătăţirea dramatică a răspunsului la acceleraţie.

Din păcate, timpul acordat parcurgerii traseului nu ne-a permis să ne distrăm prea mult cu Seria 1 M Coupe, rămânând cu promisiunea că îl vom reîntâlni în viitorul apropiat. A doua parte a evenimentului a vizat o plimbare în forţă alături de Claudiu David, care a "scos untul" din mezinul gamei M. Pilotul a pregătit un traseu antrenant, ce viza două linii drepte, trei şicane şi un viraj de viteză mare.

Odată urcaţi la bord, ne-am cuplat centura de siguranţă şi ne-am prins cu încredere de mânerul dedicat de pe portieră. În curând, cei 340 de armăsari de Munchen şi-au dezlănţuit furia cu ajutorul lui Claudiu David, propulsând modelul de la 0 la 100 km/h în 4.9 secunde, ca apoi să abordeze prima şicană, plasată între două garduri metalice. O serie de manevre mai târziu, ne întoarcem în acelaşi loc, rulând în direcţia din care am venit.

BMW M3 Cabrio

Exemplarul respectiv l-am condus în cadrul sesiunii de Irregular Slalom. Modelul era echipat cu o transmisie DCT, care îi permite o accelerare 0-100 km/h în 5.3 secunde. Reacţia modelului la kick-down este foarte bună chiar şi pe modul Normal, motorul ducând la urcarea rapidă a vitezometrului pe scara dedicată. În ceea ce priveşte senzaţiile, M3 Cabrio se încadrează cu brio în linia de puritate reprezentată de M3 Coupe. Mai mult decât atât, cele patru locuri sunt accesibile adulţilor, ocupanţii locurilor din spate cu un gabarit mic spre mediu având un nivel corect de confort.

În modul M, schimbarea treptelor de viteză se face în mod manual, fie de la selectorul de trepte montat pe consola centrală, fie de la padelele metalice ataşate volanului. Schimbarea pare să fie instantanee, viteza de acţionare a ambreiajului fiind adusă în mod automat la nivelul maxim odată cu activarea modului MDM. Unitatea V8 de 3.999 centimetri cubi oferă un sunet senzaţional, care ar trebui resimţit cel puţin o dată în viaţă de orice pasionat de automobile.

BMW M3 Coupe

Întâlnirea cu M3 Frozen Gray, o ediţie limitată a vârfului de gamă Seria 3 Coupe, a fost cel puţin neaşteptată pentru toţi cei prezenţi. Aveam impresia că toate exemplarele au plecat peste Ocean, ascunse undeva în garajul cu climatizare controlată a unui multimiliardar excentric. Ei bine, nu ştim de unde a venit acest M3 Frozen Gray şi ce poveste are în spate, dar vă mărturisim că ne-am distrat de minune la bordul său.

A treia fază a acestui program a vizat o întâlnire tete-a-tete cu BMW M3 Frozen Gray şi o zonă amenajată special pentru derapaje controlate. Respectiva zonă imita formatul unui sens giratoriu, cu excepţia faptului că centrul era format din jaloane, nu din borduri şi ghivece de flori, iar marginile nu erau delimitate decât prin stratul de apă proaspăt turnată pe pistă. Apa avea rolul de a simula o suprafaţă cu aderenţă limitată, menită să testeze sistemele de control ale lui M3 în condiţii meteo vitrege.

Odată ajuns în acel "sens giratoriu" improvizat am parcurs un tur cu toate sistemele de siguranţă activate şi cu modul M dezactivat. Chiar şi la apăsarea puternică a pedalei de acceleraţie pe o suprafaţă umedă, modelul nu pierdea definitiv aderenţa, cu toate că prezenta o tentă de supravirare, ca apoi să-ţi "fure" puterea de sub talpa dreptă, indiferent de gradul de îndârjire cu care o apăsai. A doua tură a vizat cuplarea modului M, pentru a observa diferenţele de comportament între cele două setări.

Diferenţa dintre modurile "M" şi "normal" este similară cu cea dintre un câine de luptă dresat şi un câine de companie dresat la fel de bine. Practic, sistemele de siguranţă îţi permiteau derapajul până la un punct, după care interveneau prompt pentru a salva situaţia. E ca şi cum ai avea un pilot integrat undeva în interiorul autombilului, care "simte" că urmează să pierzi controlul şi te ajută cu tot ce este posibil să nu se întâmple acest lucru. În toate situaţiile înâlnite la vremea respectivă, sistemul şi-a arătat eficienţa. Chiar şi când simţeai că eşti 100% în control, aportul electronicii de la bord este perceptibil, micile ajustări fiind uşor de observat în asemenea situaţii, fără a-ţi perturba bucuria.

 

Odată dezactivat sistemul DSC, acronim pentru Dynamic Stability Control, BMW M3 Coupe se comportă ca un taur la o corridă. În mâinile potrivite, poate să fie un animal deosebit de blând. Îl "calci pe coadă", o să fie nărăvaş, iar urmările s-ar putea să nu fie întotdeauna pe placul tău. Spatele "pleacă" foarte uşor atât pe ud, cât şi pe uscat, dacă foloseşti "sănătos" pedala de acceleraţie cu roţile bracate. Deşi poate părea un haos fără margini, controlul modelului într-o asemenea situaţie este intuitiv. Ai nevoie de câteva secunde pentru a deveni una cu maşina, ca apoi să fii anunţat prin staţie că e momentul să te întorci la bază şi ţi-a expirat timpul. Senzaţia anterioara este, de departe, una dintre cele mai deprimante lucruri pe care le poţi experimenta atunci când te afli la volanul unei maşini de asemenea calibru.

Foto | BogdanBaraghin

Video | AdrianMihalţianu

  • .marius., marţi, 09.08.2011 12:56
    Bmw M

    "Goes to 0-100 in the time it took you to read this ".Foarte tare. :) Masinile M sunt excelente, era greu sa nu iasa un reportaj bun. Felicitari !

  • serd kassen, marţi, 09.08.2011 13:24

    Si BMW Romania nu a gasit alta locatie sa testeze aceste modele frumoase?Ce fel de pista este aia plina de buruieni,iar la proba de drift(pe linga faptul ca era super minuscula portiunea),apa fusese aruncata in cerc(cu galeata,cred)?!?!...Cum se pot testa performantele acestor masini pe asa un maidan?

  • Bibicul, marţi, 09.08.2011 13:32

    In afara de tehnologie BMW nu nimic spectaculos!. Un design absolut aberant care nu isi justifica pretul! BMW din anii 90 erau super frumoase!

  • Vasilica, marţi, 09.08.2011 14:08
    Oare?!

    Stie nemtii sa faca masini?? Cred ca sunt mult prea apreciate pentru o tehnologie foarte invechita!!

  • mihai a, marţi, 09.08.2011 21:37
    dacia

    de 1000 de ori e mai bun un Sandero sau Clio RS....sa nu mai zic de megane.Stabilitate, frumusete, motoare foarte bune si fiabile si plus tractiunea fata...Astea sunt facute la norma fara forma si fara sa dea ceva bun...Renault si FIAT fac masini restul e can can.

  • Cristy, miercuri, 10.08.2011 00:57
    voi glumiti nu?

    voi glumiti nu? @Vasilica unde ai vazut ma u tehnologie invechita pe bmw ? bmw concureaza cu volvo honda mercedes nissan lexus etc la capitolu tehnologie mare expert ce esti @mihai a bre u ai mai iesit din casa de la revolutie sau traiesti intro pestera de 20 de ani incoace? unde ai auzit ma tu un sandero megane sau clio sa fie mai bune ca un bmw (nu conteaza de care) sti ca un fiat sau un renault nu te ti mai multt de 5-6 ani pe cand un bmw te tine aproape o viata si de faptul ca ai pomenit de tractiunea fata fara sa stii makar ca este inutila pt o masina de peste 150 de cai te face sa pari chiar idiot si app unde ai auzit stabilitate si fiabilitate la clio sau megane frumusete poate darin nici un caz performante sa nu zic ca ai pomenit de sandero clio sau megane cand aici este vorba de bolizi de curse si in ultimu rand la felu cum te exprimi nu cred ka ai mai mult de 10 ani hai 11 de la mn si ca un sfat pt voi 2 daca nu te pricepi mai bine taci si inveti ;)