INOVATIE: Ford lanseaza centurile cu airbag

Publicat joi, 05.11.2009 22:34 de Mircea Meșter

O inventie aparent pierduta in negura anului lansarii sale, 2001, revine in forta pe modelele Ford din SUA si ulterior din Europa: centura de siguranta cu airbag.

Ford a anuntat astazi oficial ca va dota noile generatii ale modelelor sale cu un element de siguranta care a fost prezentat in premiera in cadrul Salonului Auto de la Detroit din 2001: centurile de siguranta gonflabile. Conform oficialilor companiei americane, combinarea a doua elemente de siguranta care se regasesc astazi pe toate masinile face ca, in eventualitatea unui accident, centura sa se umfle pentru cateva miimi de secunda, protejand pieptul pasagerilor prin degajarea fortelor care actioneaza asupra acestora pe o suprafata mai mare.

Centurile inventate de Ford sunt, in starea lor normala, mult mai moi decat cele clasice, tesatura fiind realizata dintr-un material mai "prietenos". "Cand am intrebat subiectii studiilor nostri cum se simte centura, acestia ne-au spus ca aceasta este mult mai putin rigida si mult mai confortabila", declara Sue Cinske, vicepresedintele biroului de dezvoltare a sigurantei din cadrul Ford.

Constructorul american spera ca noua inventie sa duca la cresterea procentului pasagerilor de pe locurile posterioare care poarta centura de siguranta la rulare. Conform statisticilor disponibile in SUA, 74% dintre pasagerii din spate poarta centura de siguranta, in timp ce 83% dintre cei aflati pe locurile din fata poarta centura la rulare.

Proiectul centurii de siguranta gonflabile se afla in derulare in centrele de cercetare Ford de aproape 10 ani, acesta supravietuind atat crizei financiare actuale, cat si greutatilor prin care a trecut Grupul Ford in 2005, atunci cand mii de angajati si-au pierdut locurile de munca in scopul reducerii costurilor.

"Toata lumea spunea ca acest tip de centura nu poate fi realizat, in timp ce toate testele pe care le realizam ne aratau ca acestea pot fi produse. Printre greutatile de care ne-am lovit se numara faptul ca airbag-urile din centuri trebuie sa se umfle cu o forta mult mai scazuta decat cele normale, care la explozie rup plasticul de pe bord. Astfel, aceste airbag-uri se vor umfla cu o forta mai scazuta, iar la interior se va utiliza gaz rece, ceea ce face ca ele sa fie sigure indiferent de inaltimea si varsta pasagerilor", sustine Srini Sundararajan, unul dintre inginerii-sefi care au dezvoltat proiectul in cadrul Grupului Ford. "Unul dintre cazurile pe care am fost nevoiti sa le rezolvam viza un copil care adormise cu capul la nivelul centurii. Rezultatele ne-au aratat ca nu exista absolut niciun risc in acest caz", sustine inginerul Ford.

Primul model pe care vor aparea centurile gonflabile va fi noua generatie a SUV-ului american Explorer. Ulterior, noua tehnologie de siguranta dezvoltata de Ford va fi disponibila pe toate pietele in care este prezenta marca, implicit pe cele europene.

via | Ford

  • LauCalin, vineri, 06.11.2009 00:31
    Inventie Ford?

    Poate Renault. Prin 2000 aveau un prototip cu airbag in centura.

  • gigi, vineri, 06.11.2009 04:14

    Inventie Ford? nu a lu soacramea :))

  • ady, vineri, 06.11.2009 08:06
    Nu e nici o inovatie

    Am vazut un reportaj despre mercedes, a cam trecut ceva vreme de cand l-am vazut. In acest reportaj au aratat teste cu centura cu airbag. Eu zic ca nu e nici o inovatia, cine a scris acest artcol ar trebui sa faca o documentatie mai detaliata. Probabil Ford, a adus imbunatatiri nimic alceva.

  • mircea, vineri, 06.11.2009 08:13
    @all

    Primul constructor care a prezentat centura cu airbag la nivel mondial este Ford, in 2001. Mercedes a realizat primul sau concept cu aceasta tehnologie abia in 2009 (S-Klasse ESF). In 2002, Renault si partenerii sai de la Autoliv anuntau ca au in vedere dezvoltarea acestei tehnologii, insa francezii nu au mai scos nimic pana astazi. Singurul semn de intrebare real este legat de faptul ca Lexus a anuntat ca va dota noul LF-A cu un airbag de centura. Modelul Lexus va iesi pe piata in a doua jumatate a lui 2010, relativ in acelasi timp cu noul Ford Explorer. Ramane de vazut care constructor va fi primul. Probabil Ford, pentru ca altfel nu faceau atat tam-tam. Numai bine.

  • gigi duru, vineri, 06.11.2009 12:54

    e inovatie pt ca e introdusa in productie mo..praleo...si nimeni pe piata nu are asha ceva...cum a fost si cu masinile hibride....multi lucrau la ele , insa japonezi au scos pe piata primii..

  • Volvo, vineri, 06.11.2009 12:56
    Dar...

    o masina anti -prost nu pot face? ca daca intri intr-un parapet cu 100 la ora nu te salveaza nici dracu. la americani o fi nevoie, daca 30% au gena condusului lipsa.

  • YMihai, vineri, 06.11.2009 19:05
    felicitari !

    Felicitari Dle Mircea Mester ... Dvs si echipei Automarket. !!!Asemenea stiri fac ca interesul meu fatza de site-ul pe care il administrati ... sa creasca. Cu adevarat o stire demna de un site auto. Felicitarile mele !!! ... si la mai mare !

  • Liviu, vineri, 06.11.2009 19:34
    Pt. Mihai si alti asa zis comentatori

    Mai Mihai ...cati ani ai ?....Ai 18 macar ?! Eu am 42 ...sunteti multi comentatori aiurea....comentati si voi la subiect...de ce esti asa ironic ? Lasa omul sa isi faca treaba, peste tot se mai greseste. La fiecare virgula pusa gresit gata sanctionezi omul. Parca ai fi de la garda financiara numai aia iti dau amenda daca nu ai pus virgula unde trebuie. Of of.

  • ursus, vineri, 06.11.2009 19:44

    Asa mestere,mai da peste bot unor"gica contra"neinformati,dar posteaza in virtutea inertiei! Stirea e de valoare si mi-a prezentat interes.

  • Bebe, marţi, 10.11.2009 14:20
    Airbaguri noi

    Dar de ce nu se inventeaza airbagurile la nivelul fruntii?

  • andrus, miercuri, 11.11.2009 14:11
    airbag nou

    am o idee despre un airbg nou,o inventie. cui ma pot adresa?

  • ursus, miercuri, 11.11.2009 22:31
    @andrus

    Ce mai astepti? Zi-ne Domnu Geo!