CRASH TEST: Sedanurile medii fac "praf" masinile mici

Publicat marţi, 14.04.2009 11:41 de Bogdan Mirică

Americanii de la IIHS au testat siguranta mai multor modele subcompacte in cazul unui impact frontal cu un sedan de clasa medie. Rezultatele au aratat ca in viata reala nu mai conteaza stelele obtinute la EuroNCAP.

Atunci cand se plictisesc, americanii se apuca sa demonstreze lucruri deja stiute. Este exemplul celor de la IIHS, o institutie care vegheaza asupra sigurantei traficului, ce a vrut sa demonstreze ca impactul dintre un model de clasa medie si unul subcompact poate avea alte urmari decat cele anticipate de testele de siguranta.

Din nefericire, organismele internationale de siguranta testeaza capacitatea masinii de a-si proteja pasagerii prin coliziunea acesteia cu un zid de beton. In traficul real insa, accidentele implica aproape intotdeauna masini de dimensiuni diferite. Cum e si normal, scorul mare obtinut la testele EuroNCAP sau NHTSA nu mai are nici o relevanta.

Pentru a demonstra acest lucru, cei de la IIHS au testat siguranta unor modele fabricate de acelasi constructor dar din clase diferite. Energia cinetica, mai mare in cazul sedanurilor de clasa medie, a facut ca subcompactele sa bifeze mai multe pagube si sa puna in pericol siguranta pasagerilor.

Americanii au ales sa testeze sedanurile Honda Accord, Toyota Camry si Mercedes C-Klasse impotriva fratilor mai mici Honda Jazz, Toyota Yaris si Smart Fortwo. In cazul vehiculelor din clasa subcompacta sau mini, punctajul obtinut la testele uzuale de siguranta a fost unul de top, toate trei bifand performante bune.

In primul caz, cel al coliziunii dintre Mercedes C-Klasse si Smart Fortwo, rezultatele au fost inspaimantatoare. Modelul urban cu doua locuri s-a rostogolit de doua ori in urma impactului si a pus in real pericol viata pasagerilor, manechinele prezentand lovituri serioase la nivelul capului si al picioarelor.

In cel de-al doilea caz, Accord a produs daune la fel de serioase Jazz-ului. Soferul modelului subcompact a lovit cu capul volanul masinii in ciuda umflarii corecte a airbagului. De asemenea, pasagerii au prezentat lovituri dure la nivelul picioarelor din cauza deformarii structurii habitaclului. In cazul noului Accord, lucrurile nu au fost atat de grave, pasagerii fiind protejati corespunzator de echipamentele de siguranta.

Ultimul test a presupus un impact frontal intre Toyota Camry si Toyota Yaris. Modelul subcompact a iesit destul de sifonat, portiera soferului fiind grav afectata de impact. In cazul ambelor masini soferii au lovit volanul cu capul desi au existat airbaguri frontale, ins ain cazul Yaris-ului ranile suferite de manechin au fost mult mai grave. Tot manechinul din Yaris a suferit leziuni grave la nivelul picioarelor, mai precis in zona genunchiului, si la nivelul gatului.

IIHS este un institut finantat si sprijinit de societatile de asigurari din Statele Unite.

via | Autoblog si CNN

  • asd, marţi, 14.04.2009 13:53
    Pai si ...

    ... la ce viteza au fost facute testele?

  • 1923, marţi, 14.04.2009 14:18
    ...

    americanii astia sunt niste idioti! au vazut ca odata cu criza a inceput lumea sa cumpere masini din clasa mica ce au un consum redus si s-au gandit ei ca ar fi bine sa invioreze vanzarile din clasa medie... nu mai scot saracii profitul urias care iesea din vanzarile de sedanuri medii, asta e!

  • ioio, marţi, 14.04.2009 14:39
    40 mph car-to-car tests

    adicatelea 64km/h...si daca compunem vitezele, obtinem in jur de 130km/h, adica dublul vitezei de la un crash test "clasic" al EuroNCAP. Gargara se gaseste aici.......http://www.iihs.org/news/rss/pr041409.html. Oricum ceea ce trebuia sa se demonstreze s-a demonstrat: un creier mic de redneck este "salvat" doar de un oversize indigen...

  • cozappz, marţi, 14.04.2009 17:30
    nu chiar

    sau de un c klasse, toyota camry, honda accord nu numai de jeep grand cherokee. Oricum, iti da de gandit: vw polo vs passat? fabia vs superb?

  • sailor66, miercuri, 15.04.2009 02:18
    crash

    mai fratie dar voi va loviti de pom la 64 la ora? atat de dibaci sunteti? stiati ca americanii fac test si la impactul din spate? atat de europeni sunteti incat acceptati ochelarii de cal pe care vi-i pun producatorii de pe batranul continent? a avut vre-unul dintre voi norocul de un impact frontal? se pare ca vorbiti din auzite sau pe platite...mai bine tanc american decat cacareaza europeana...vreau sa ajung la o varsta cat mai apropiata de 100 si o basina pe roti nu-mi asigura protectia indiferent cate amarate de stele a luat la euro-ncap!!! cumparati consumer report si aflati cum se fac testele si care sunt adevaratele clasamente la nivel de siguranta auto!!!

  • ioio, miercuri, 15.04.2009 08:51
    ochelaristul de serviciu

    1. nu am vazut nici un pom care sa vina de pe contrasens cu cel putin 64km/h (asta pentru a respecta macar in parte conditiile americanilor) 2. personal nu am avut niciodata "norocul" intalnarii cu un pom. Asta inseamna ca nu sunt destul de dibaci? 3. "tancurile" americane s-au dovedit de multe ori solide doar pentru ele insele adicatelea ele (tancurile) ramaneau intregi iar cei ce vroiau sa atinga suta (ca varsta) erau facuti praf in interior. 4. in clasamentul celor de la IHHS majoritatea primelor locuri este ocupata de masinile de conceptie europeana. 5. se dovedeste inca o data ca "tancurile" americane "este" bune pentru rednecks-iii americani sau evropeni carora curul le este mai important decat capul din simplul motiv ca organul de gandire este exact ala pe care stau in scaun.

  • LauCalin, miercuri, 15.04.2009 08:58
    care e noutatea?

    Cine stie putina fizica isi poate da seama ca este absolut normal sa se intample asa. Este ca si cum te-ai lovi de un corp de doua ori mai greu decat tine aflat in miscare. Normal ca te-ai rani foarte rau decat daca te-ai lovi singur de un perete. Adevaratele teste de siguranta nu se dau in laboratoare ci pe sosele. Multi spun ca Volvo ca nu mai face cele mai sigure masini din lume, insa putini stiu ca in momentul in care Volvo proiecteaza un model, pe langa analizele si testele de laborator (apropo, Volvo detine cel mai avansat tehnologic laborator de teste de siguranta) analizeaza peste 2 000 de accidente reale si nimeni din industria auto nu procedeaza astfel. Asta ar trebui sa va dea de gandit cat de relevante sunt testele EuroNCAP care, in opinia mea, au rol insemnat pentru imaginea unei marci (vezi Renault de ex)

  • Dumitru, miercuri, 15.04.2009 12:01
    Propunere

    Ca sa citez o observatie care mi-a placut mult, de ce nu se gandesc cei de la IIHS sa faca un test de impact frontal intre un Mercedes C-Klasse si o basculanta cu sasiu rigid, incarcata cu 40 de tone de piatra? Ca principiul e acelasi: lovesti ceva mai mare de ceva mai mic. Pentru LauCalin: nimeni nu contesta ca cei de la Volvo sunt foarte buni in domeniul sigurantei. Insa ma indoiesc serios ca ai studiat protocoalele de testare ale tuturor constructorilor auto din lume ca sa poti fi atat de categoric cand afirmi ca doar ei fac si dreg...

  • LauCalin, joi, 16.04.2009 12:27
    dumitru@

    Verifica si ai sa vezi ca asa e. In plus poate ca, daca si alti constructori ar proceda la fel ar face asta cunoscut, pentru ca ar avea de castigat inclusiv imaginea marcii respective in privinta sigurantei.