Masina care franeaza singura

Publicat duminică, 03.12.2006 20:17 de Mircea Meșter

Daca va veti cumpara un Volvo peste doi ani aveti toate sansele sa beneficiati de ajutorul sistemului City Safety, care franeaza automat in caz de pericol.

Aveati impresia ca in sacul de gadgeturi inventate de constructori lipseste cel care reuseste sa preia total controlul masinii dumneavoastra? Ei bine, Volvo s-a gandit la acesta si l-a produs. Suedezii au anuntat in acest weekend ca au terminat dezvoltarea unei tehnologii de siguranta inovative denumite City Safety, care ii ajuta pe soferi, spune comunicatul de presa, sa evite 50% dintre tamponarile care au loc la viteza redusa in orasele supraaglomerate.

Volvo a pornit de la o cifra clara, determinata de statistica: 75% din totalul accidentelor din lume au loc la viteze mici, de pana in 30 de kilometri pe ora. Noul sistem, City Safety, este activ exact pana la aceasta viteza si practic tine sub control un spatiu de pana la sase metri in fata masinii cu ajutorul unui radar optic integrat in partea superioara a parbrizului. Daca masina din fata actioneaza brusc franele sau se opreste, sistemul Volvo preactiveaza automat franele pentru a-l ajuta pe sofer sa evite o coliziune. Insa daca aceasta coliziune este iminenta, sistemul nu va mai astepta actiunea soferului si va apasa pur si simplu franele masinii.

“City Safety ofera multe benificii tuturor celor implicati. Pentru ocupantii din fata ai masinii, riscul unor accidente superficiale este redus substantial. In plus, noul sistem reduce sau chiar elimina costurile de reparatie a ambelor vehicule implicate”, spune Ingrid Skogsmo, directorul biroului de siguranta la Volvo.

City Safety analizeaza situatia existenta de 50 de ori pe secunda pentru a putea determina foarte exact forta cu care trebuie actionate franele. Daca valoarea acestei forte depaseste o anumita cifra de siguranta fara ca soferul sa raspunda, sistemul considera ca pericolul unei coliziuni este iminent si activeaza automat franele slabind in acelasi timp forta de apasare a acceleratiei. Noul gadget al celor de la Volvo actioneaza atat ziua cat si noaptea. Singurele limite fizice ale sistemului sunt determinate de conditii atmosferice proaste, cum sunt ceata, zapada sau ploaia puternica. Oricum, daca senzorul radarului este blocat de zapada sau de praf, soferul este anuntat prin display-ul de pe bord.

“Este foarte important sa constientizam ca sistemul nu il scuteste pe sofer sa ruleze atent. Franele sunt actionate automat doar in momentul in care senzorul vede ca o coliziune este iminenta”, afirma in continuare oficialul Volvo.

City Safety va fi disponibil pe modelele Volvo cel mai devreme peste doi ani. Suedezii nu se afla la primul astfel de gadget dezvoltat in ultimul timp in serie. Astfel, noul Volvo S80 dispune de sisteme ca Brake Support sau Collision Warning, care au acelasi rol: acela de a reduce daunele si eventualele rani cauzate de un accident. Aceste sisteme actioneaza cu ajutorul unor semnale audio si vizuale in cazul in care masina se apropie cu viteza de automobilul din fata. Diferenta consta in faptul ca, desi si acestea pregatesc franele pentru evitarea unei coliziuni, tot soferul este cel care trebuie sa le actioneze.

  • Geo, luni, 04.12.2006 09:11
    Best bar...

    Interesanta optiune... Asta ar mai reduce multe accidente... Frana automata este o idee geniala.

  • 57 Belly, luni, 04.12.2006 09:35
    continuarea...?

    sistem f bun pt aglomeratia ce si la noi..se apropie de cea din "afara" dar .....articolul e neterminat....da-i un EDIT :)

  • Gugu, luni, 04.12.2006 09:48
    ce face cel din spate ?

    tu il eviti pe cel din fata ... dar cel din spate ... tot intra in tine

  • Andy, luni, 04.12.2006 10:02
    ATENTIE!

    intr-adevar, sistemul pare foarte ok! insa cum spunea cineva mai sus, articolul este neterminat. si ar tb si corectat: "Insa daca aceasta coliziune este eminenta,..." iminenta! chiar va rog sa fiti mai atenti cu textele finale pe care le postati, fiindca e pacat ca treaba foarte buna pe care o faceti in general sa fie stricata de niste mici amanunte si neatentii...

  • Razvan, luni, 04.12.2006 10:22
    nimic iesit din comun.

    S-au mai inventat si masini care merg singure si franeaza sau accelereaza + de asta mai iau si curbele tot singure... nu mai stiu marca, dar stiu asta de cativa ani de acel prototip sa spun asa. Numai bine!

  • nume, luni, 04.12.2006 11:25
    proptotip nu serie

    Da pe prototipuri in general se regasesc o duzina de acesori. Dar cu toate acestea este de apreciat initiativa de a furniza sistemul la productia in serie. Bahhh... maine poimaine chiar nu o sa mai imi placa sa conduc... adika unde este funul condusului cand o sa merga masina singura si nu o sa mai fie nici un drum precum cele din Bucuresti, sa simti si tu ca sofezi!?

  • globoi, luni, 04.12.2006 12:15
    inca un sistem care sa te scoata din minti

    Din pacate sistemul poate fi pacalit prea usor. Sa zicem ca rulati pe o artera nu foarte aglomerata din orasul ... (numiti orice oras) in treapta a 2-a undeva la relanti sau foarte putin si va uitati undeva in fata la o trecere de pietoni fara sa fiti aproape. piciorul se duce usor deasupra pedalei de frina si o atince usor suficient sa se aprinda becurile de frina. In spate exact la 5-6 m vine noul si mult laudatul model cu sistemul asta de safety care deoarece si ala din spate ruleaza tot in a 2-a tot cam la aceeasi turatie. Ala din spate ca si dumneavoastra e cu ochii in patru numa ca surpriza emisiunii intra sistemu automat si-l frineaza. De aici de unde pina acum strada pe care circulati era usor aglomerata acum ca urmare a micii incetiniri/opriri a celui din spate se va crea un mic ambuteiaj. Totodata sistemul se mai pacaleste si daca faceti manevre de genul celor de la curse cu un picior pe frina si unul pe acceleratie (manevra asta e foarte utila cind vrei sa iei o curba in minimul de timp si la limita aderentei insa am constatat ca e utila si in oras daca vrei sa faci scurt o depasire accelerezi tinand masina din frina pina se elibereaza banda pt depasire dai drumu la frina si pleci ca din pusca)

  • jeu, luni, 04.12.2006 13:57
    VOLVO !

    NU PUTEA SA FIE DECAT UN VOLVO!ASA CA CIOCU MIC PT CEI CARE FAC FIGURI!

  • Rider, luni, 04.12.2006 18:39
    Nu ptr Romani

    Este un sistem care se poate dovedi eficient , dar nu pentru romani , pentru niste oameni civilizati si strazi de asemea