Tehnologia MultiAir de la Fiat va fi implementată şi pe motoarele Chrysler

Publicat vineri, 13.05.2011 14:33 de Sebastian Toma

Modelele Chrysler vor primi tehnologia MultiAir în curând, spun cei de la Fiat PowerTrain Technologies. Lucrările de cercetare şi dezvoltare pentru adaptarea motorizărilor au fost finalizate.

Massimo Fumarola, Vice-Preşedintele departamentului Fiat Powertrain şi responsabil de dezvoltarea produselor noi, a declarat că inginerii săi sunt foarte aproape de finalizarea adaptării tehnologiei MultiAir la motoarele din gama Chrysler. Implementarea sistemului de distribuţie variabilă a italienilor va duce la creşterea puterii dezvoltate de motoarele Chrysler şi la obţinerea unui consum de carburant redus semnificativ. Motoarele Chrysler de 2.0 litri, de 2.4 litri, de 3.2 litri şi de 3.6 litri vor primi această tehnologie, care poate fi implementată uşor pe acestea, spun cei de la Fiat. Modelele Chrysler vândute în Europa sub sigla Chrysler vor beneficia de motorizări echipate cu MultiAir, oferind un nivel ridicat de efcienţă. Cei de la Fiat spun că tehnologia MultiAir va aduce o putere sporită cu 10% în gama de motorizări Chrysler, alături de cuplu la turaţii joase mărit cu 15% şi o reducere a consumului de carburant cu 10 procente.

Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu tehnologia celor de la Fiat, este timpul să vă prezentăm tehnologia Multiair. Aceasta este similară cu Valvetronic-ul de la BMW, deoarece elimină pierderile de pompare existente la motoarele convenţionale la nivelul clapetelor de acceleraţie. Sistemul MultiAir controlează electro-hidraulic atât supapele de admisie, cât şi cele de evacuare, oferind o eficienţă sporită a oricărui motor în condiţiile în care este exploatat atunci. Un element pe care îl au italienii în plus faţă de BMW este posibilitatea de a controla cilindri individuali, element care le oferă un plus de control asupra combustiei şi poate oferi avantaje diamice corelate cu ordinea de aprindere a motoarelor respective, conformaţia galeriei de evacuare şi gradul de apăsare a pedalei de acceleraţie.

Sistemul MultiAir este uşor de adaptat motoarelor actuale, fiind necesar un bloc de aluminiu echipat cu pistoane hidraulice, pasaje pentru fluidul hidraulic (ulei de motor) şi supape cu scurgere controlată electronic. Acest element este numit "cărămidă" de inginerii Fiat PowerTrain şi se montează deasupra unei chiulase obişnuite. Flexibilitatea sistemului permite adaptarea acestuia atât la motorizări aspirate, cât şi la motorizări turbo. Pentru moment, sistemul are o limitare majoră, care nu este legată de cilindreea unui motor, ci de turaţia maximă pe care o poate atinge acesta. Mai precis, sistemul MultiAir nu poate funcţiona la o turaţie de peste 7.000 de rotaţii pe minut, acesta fiind şi motivul pentru care nu a fost introdus în gama Ferrari.

În orice caz, nicio motorizare din gama Chrysler nu depăşeşte o turaţie maximă de 7.000 rotaţii pe minut, deci nu ar fi vreo problemă de afectare a caracterului unui model. Mai mult decât atât, cei de la Fiat spun că ar putea să adapteze tehnologia lor şi la un motor Hemi, dar au adăugat că nu există cerere pentru un plus de putere la unităţile respective. Surse citate de Mototrend au declarat că Fiat PowerTrain Technologies lucrează deja la o versiune MultiAir a motoarelor Hemi de la Chrysler. Pe lângă creşterea de putere şi creşterea de cuplu motor la turaţii joase, motorul va fi mult mai eficient, lucru care i-ar ajuta pe americanii de la Chrysler să le ţină piept europenilor cu motorizările lor mai mici şi mai eficiente, fără a dilua caracterul motoarelor Hemi de cilindree mare.

Via | MotorTrend

  • ScorpyonVAG, vineri, 13.05.2011 18:33
    @

    De ar face si VAG asemenea motorizari :) PS: Sa inteleg ca acest motor, daca il fortez un pic, si acul este doar la rosu, in 5minute, crapa ? =))

  • grecu, vineri, 13.05.2011 19:27
    @Scorpyon

    M-am lamurit si cu tine scorpioane :))))) In primul rand Multiair denumeste o tehnologie, un sistem si nu un motor in sine ; in al doilea rand , motorizarile care dispun de aceasta tehnologie au puterea maxima in jurul valorii de 5500-6000 rot/min( nici daca vrei nu ajungi la 7000) si cuplul maxim pana in 2000rot/min ...la ce ti-ar folosi sa te duci pana la 7000 rot ???( apropo, arunca si tu un ochi si vezi de ce exista aceasta limitare a aplicarii sistemului ..vezi ca e ceva legat de o singura axa cu came + ....nu-ti mai spun, documenteaza-te singur :P ) In al treilea rand , chiar daca ai putea ajunge la acea valoare , motorul nu crapa , ci sistemul nu mai functioneaza . In ultimul rand , daca VW dispunea de tehnologia respectiva , costurile lor de productie pt TSI erau mult mai mici . Off topic: poate ne spui si noua din ce considerente preturile pieselor de schimb pentru BMW serie 5 sunt mai mari decat cele pentru A4, Passat , C Classe , etc .....doar pentru ca este in alta clasa( mai mare , cum argumentai tu in alt post ?!:))))))))))))))))) Dupa parerea ta , clasa sau dimensiunile dicteaza preturile ????? :)))))))) Asta , sincer sa fiu, nu am mai auzit :)))))))))))))

  • John, duminică, 15.05.2011 18:44
    Hemi, MultiAir si Wikipedia

    Intai Hemi: "By the end of the 1970s, development of engines utilizing true hemispherical chambers had ceased around the world; it had been gradually displaced by dramatically improved newer engine designs. Today, "hemi" is more of a trademark than a description of a combustion chamber." https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Hemi_engine Inteleg ca unii traiesc inca in epoca pre-1970? MultiAir: "Best _new_ (subl. ns.) engine of 2010 is the 1.4 litre MultiAir": http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_10/bestnew.html Asta inseamna ca e destul de bun ;) O comparatie unu la unu intre TSI si MultiAir: "Scirocco 1.4 Tsi - Giulietta 1.4 MultiAir" http://www.zeperfs.com/en/match2417-3338.htm

  • qwer, luni, 16.05.2011 10:20
    off

    "Un FEATURE pe care îl au..."

  • so, luni, 16.05.2011 12:17

    aste e multijet cred, nici un multi aer

  • qwer, luni, 16.05.2011 14:21
    off

    Mulțumesc. Arata mult mai bine. :)