Specialiștii recomandă o viteză de maxim 70 km/h pe șosele fără parapeți între sensuri: "Vitezele mai mari aduc întotdeauna mai multe accidente și victime"
Un studiu realizat de International Transport Forum în 10 țări la nivel mondial arată faptul că numărul de accidente și de victime crește de ficare dată când limitele de viteză legale cresc. Nu există niciun exemplu de scădere a numărului de accidente după o creștere a limitei de viteză.
Dacă limitele legale de viteză cresc, numărul accidentelor și al victimelor crește și el. Dacă limitele coboară, numărul victimelor va scădea la rândul său. Aceasta este concluzia foarte clară a unui studiu interguvernamental pe care organizația International Transport Forum (ITF) l-a realizat în 10 țări care au crescut sau au scăzut recent limitele de viteză pe anumite sectoare de drum: Australia, Austria, Danemarca, Franța, Ungaria, Israel, Italia, Norvegia, Suedia și Statele Unite ale Americii.
Conform acestui studiu, problema majoră a creșterii limitei de viteză este faptul că accidentele cresc disproporțional. Astfel, dacă viteza medie a mașinilor crește cu 1%, frecvența accidentelor pe respectivul tronson de drum crește cu 2%, frecvența accidentelor grave crește cu 3%. în timp ce accidentele cu victime cresc cu 4%.
"În absolut toate cazurile a fost indicată o relație puternică între viteză și numărul de accidente. O creștere a vitezei medii a fost acompaniată întotdeauna de un număr mai mare de accidente și de victime, în timp ce o scădere a vitezei e coincis cu mai puține accidente și mai puține victime. În niciun caz analizat nu s-a întâmplat ca o creștere a vitezei medii de rulare să coincidă cu mai puține accidente", se arată în studiul ITF.
Recomandare: viteze mai mici pe șosele fără parapeți între sensuri
În urma studiului, specialiștii ITF le recomandă autorităților să utilizeze următoarele "limite rezonabile de viteză":
- Maxim 30 km/h în zonele rezidențiale urbane în care mașinile și pietonii împart aceleași spații;
- Maxim 50 km/h în zonele urbane cu intersecții succesive în care riscul de coliziuni laterale este crescut;
- Maxim 70 km/h pe șoselele extraurbane în care nu există parapeți de protecție între sensuri, riscul de coliziuni frontale fiind astfel foarte ridicat.
România respectă în acest moment limitele indicate de recomandările urbane, însă viteza limită maximă pe șosele este de 100 km/h (pe Drumuri Naționale și Europene) și de 90 km/h pe celelalte categorii de șosele.
"Vitezele scăzute nu scad doar numărul de accidente, ci îmbunătățesc și calitatea vieții cetățenilor, în special în zonele urbane. Acestea reduc în același timp emisiile, consumul și poluarea fonică", se arată în studiul ITF.
Analiza completă a cazurilor din cele 10 țări și concluziile studiului pot fi consultate în totalitate în acest document (PDF, 82 de pagini)
o prostie de studiu facut de capetele patrate de la brucsel. Chestiile astea sa ramana la ei unde au sosele bune, la noi la cat de slaba si proasta e infrastructura ar trebui sa lase omu' sa bage blana ca nare timp sa se miste ca melcu prin gaurile strazilor! Maine ne limiteaza viteza si dreptul castigat sa mergem cum vrem, poimaine ne baga autonome si intr-o saptamana ne obliga sa folosim doar bicicleta. Unde mai este libertatea de miscare, ha? 1 sper ca nam facut politica 2 sper ca sunt in acordul romanilor care se pricep sa conduca adica nu sunt soferi de duminica si pedefeul de ce e in engleza aia de balta, lam deschis de 2 ori si tot in engleza imi apare. Aveti ceva de ascuns?