Semnal de alarmă: "În mașină se respiră un aer de până la 12 ori mai poluat decât în afara ei"

Publicat marţi, 13.06.2017 12:06 de Mircea Meşter, Foto: Dreamstime.com

Mașinile se comportă în trafic ca niște cutii care atrag aerul viciat emis de ceilalți participanți la trafic fără a-l elimina ulterior. Iar cea mai expusă parte a habitaclului sunt locurile din spate, acolo unde de obicei stau copiii.

Una dintre teoriile vehiculate între șoferi este faptul că pasagerii unei mașini sunt protejați de gazele și de substanțele nocive emise de sistemele de evacuare ale mașinilor din jur. Ei bine, analiștii și cercetătorii britanici de nivel academic au analizat această situație și avertizează că lucrurile stau tocmai invers: pasagerii unei mașini inspiră un aer de câte ori mai poluat decât cei care merg pe bicicletă sau pe jos în același context de trafic, cauza fiind faptul că mașina se comportă ca o "cușcă" în care aerul viciat intră, dar din care nu mai iese.

Conform studiilor britanice, cei mai afectați sunt copiii și pasagerii care stau pe locurile din spate, din cauza faptului că în această zonă a mașinii nu există "porți de eliminare" a aerului poluat.

"Copiii care stau pe bancheta din spate a vehiculelor sunt susceptibili să fie expuși la un nivel periculos de poluare. Chiar dacă tu conduci o mașină mai "curată", copiii tăi stau într-o cutie care colectează gazele toxice emise de toate vehiculele din jur", spune Sir David King, profesor emerit al Universității Cambridge, cancelar al Universității din Liverpool și specialist în problema Schimbărilor Climatice în cadrul Guvernului Britanic.

Conform analizelor de pe teren, cei care circulă pe bicicletă sau pe jos beneficiază de avantaje fizice care depășesc cu mult dezavantajele inspirării unui aer viciat în traficul aglomerat. "În mașină ești supus unui nivel de poluare de 9 până la 12 ori mai mare decât cel pe care-l resimți dacă ești în afara ei. Copiii stau pe locurile din spate iar ventilatoarele mașinii funcționează, ceea ce înseamnă că în habitaclu sunt aduse gazele proaspăt emise de sistemele de evacuare ale mașinilor din jur și sunt apoi depozitate în zona posterioară a mașinii".

Evident, notează cercetătorii, copii sunt mai expuși la probleme respiratorii cauzate de acest fenomen din simplul motiv că aerul viciat poate pune probleme în ceea ce privește dezvoltarea plămânilor la vârste mici. "Acest lucru crește riscul apariției diferitelor alergii care pot duce la astm sau la alte probleme respiratorii grave", avertizează cercetătorii din Marea Britanie.

via The Guardian

  • vianu, marţi, 13.06.2017 12:13

    "un grup de cercetatori britanici"....astept o analiza serioasa legata de efectele BREXIT-ului asupra mediului inconjurator si barierei de corali. vorbind serios....eu cica dau pe recirculare (mai ales) cand sunt in trafic. nus tiu daca se rezolva ceva dar parca numai ajunge miros de motorina arsa de la SHest-urile da bulgaria.

  • iuliohir, marţi, 13.06.2017 12:14

    De asta s-a inventat butonul de...recirculare aer din habitaclu... Cand ajungi in zone nepoluate, deschizi geamurile, oxigenezi masina si...tot asa !

  • mircea, marţi, 13.06.2017 12:38

    @vianu Mirosul de motorină e una, aerul plin de particule microscopice e alta. Nici gazul metan nu are miros și te poate omorî, de-aia bagă ăștia mercaptan în el. @iuliohir "Oxigenezi mașina" e puțin cam mult spus. Greu de aerisit eficient întreaga mașină, mai alex la drum lung, de exemplu. Sau în oraș, unde dacă mergi de acasă la birou și înapoi poți cel mult să deschizi geamul ca să intre și mult aer viciat :)

  • vianu, marţi, 13.06.2017 13:00

    @mircea ai perfecta dreptate, de asta imi si exprimam indoileile, plantandu-l si pe "cica" in propozitie, ca as rezolva ceva punand pe recirculare metanul curat, curat n-are miros dar, functie de sursa, se rezolva cu...Carbocit. Oricum mentiunea legata de mercaptan e binevenita...ma intreb daca se mai predau la chimie chestiile astea. In aceeasi ordine de idei (toxicitate, poluare) nu stiu altii cum sunt dar eu nu mai consum sare de masa de ceva vreme, am auzit ca astia baga si Clor (extrem de toxic) in sare.

  • someone, marţi, 13.06.2017 14:05

    hai baieti trageti adanc in piept inca 10 ani, pana intra full-electrice pe piata si apoi geam inchis sau geam deschis, va fi acelasi miros de flori proaspete peste tot serios acum, am citit un articol, in care se recomanda ca atunci cand folosesti AC-ul, sa lasi putin geamul/geamurile deschise, deoarece aerul racit de freon ce intra in masina nu e cel mai curat aer posibil.

  • LR, marţi, 13.06.2017 14:31

    Da, iar eu nu mai beau apă că, cică, ar avea hidrogen în molecula ei :)

  • Snow, marţi, 13.06.2017 14:41

    Interesant ! Eram convins ca filtrul de praf-polen are rolul de a curata aerul exterior inainte de a fi incalzit/racit si distribuit in habitaclu. Si ca in masina sunt mai protejat de noxe decat pe trotuarul aceleiasi strazi, asteptand la semafor sa se faca verde

  • iuliohir, marţi, 13.06.2017 14:46

    @snow: Teoretic da, practic...depinde de calitatea filtrului, de uzura lui, de poluarea de afara, de...multe ! Dar, iar teoretic, daca inchizi fantele si dai pe recirculare, nu mai simti alte mirosuri, macar ! Desigur, masina trebuia sa fie sa fie etansata dupa testul pisica, foarte eficient ! :)

  • vianu, marţi, 13.06.2017 14:49

    eu am testat cu o vrabiuta. Daca pasarica nu se aude de afara inseamna ca masina e foarte bine izolata. ma scuzati pentru off-topic.

  • LR, marţi, 13.06.2017 16:55

    Problema e că în habitaclu există materiale care atrag și rețin praful și dampf-ul (se îmbâcsesc). La capitolul ăsta apar, în mod normal, diferențele între mașini pentru mase și mașini pentru boieri (ca să nu iscăm, iarăși, discuții despre producători de volum și producători premium). Nu cred că o Kia Rio are un habitaclu la fel de elaborat ca un Mercedes E Klasse (exemplu la nimereală; puteți înlocui Rio cu un Smart Forfour și E-ul cu un Lexus GS).

  • joe, marţi, 13.06.2017 18:21

    Ventilatia "baga" aer.rece/cald! Pai unde iese? Fiecare masina are, fie la nivelul portbagajului,sau la baza lunetei,fante de a iesi aerul din habitaclu,spre exterior, fiind vizibile,de obicei,in spatele barei de protectie spate!.

  • Cristy08, marţi, 13.06.2017 20:28

    Un articol nedocumentat tehnic. De 12 ori? Dar de ce nu de 14 sau de 5 ori? Cine si cum stabileste, in functie de ce sau cine? Off...

  • G, marţi, 13.06.2017 21:06

    @Cristy08 Nu te lega de cei de la AM. Ei au întotdeauna dreptate. Comentariile lor nu dispar indiferent câte mânuțe roșii primesc. Sunt infailibili. Sunt perfecți. Sunt niște semizei. Sunt absolut intangibili și absolut perfecți. Trebuie să le mulțumim că ne-au făcut onoarea de a ne permite să locuim în aceeași galaxie cu ei.

  • Seat, marţi, 13.06.2017 22:29

    au aparut filtre de polen acum cu un strat in plus, pe la 100lei. in plus, nu te obliga nimeni sa te lipesti de bara din fata sau sa stai in spatele unui diesel cancerigen si mai ales, sa nu bata spre picioare!

  • Vava, miercuri, 14.06.2017 03:18

    Cine a zis?!, Bineee zis @seat

  • vianu, miercuri, 14.06.2017 08:25

    @Crysty08 si @G in cazul in care nu ati vazut linkul: https://www.theguardian.com/environment/2017/jun/12/children-risk-air-pollution-cars-former-uk-chief-scientist-warns

  • G, miercuri, 14.06.2017 10:45

    @vianu Mulțumim că ne-ai luminat. Îți vom fi veșnic recunoscători.

  • vianu, miercuri, 14.06.2017 11:04

    cu mare placere....sper ca ai inteles ce scria acolo...e engleza. poti folosi google translate sau, daca e prea greu de ïnteles, sa citesti textul AM pana la sfarsit si sa gasesti linkul pe albastru