Secretele celor mai buni fotografi auto din lume (5): Dragoş Savu
A venit vremea să prezentăm şi primul fotograf român în serialul nostru dedicat celor din spatele aparatului foto. Începem cu Dragoş Savu, un artist foarte apreciat în România, cu o experienţă de 12 ani în domeniul fotografiei auto.
Un om foarte modest. Este impresia cu care rămâi după ce discuţi cu Dragoş Savu. O calitate mai rar întâlnită în breasla fotografilor de orice fel, nu doar auto. Îl cunosc personal pe Dragoş de mai bine de 10 ani. Am lucrat împreună la o revistă auto şi ne-am întâlnit de nenumărate ori pe probele speciale ale raliurilor organizate la noi în ţară. Este unul dintre cei mai buni fotografi auto din România şi l-am ales să deschidă seria românilor dedicaţi acestei meserii. Dragoş Savu este episodul cinci din serialul nostru dedicat fotografilor auto din întreaga lume.
10 ani de experienţă
Dragoş Savu este, conform diplomei sale, profesor de matematică. Dar a decis să abandoneze catedra în favoarea aparatului de fotografiat. Născut acum 37 de ani în comuna Măneciu, judeţul Prahova, Dragoş a venit la Bucureşti şi a început să studieze fotografia. Pasionat şi de drumeţii montane, Dragoş face fotografii cu peisaje, iar din acest tip de fotografie s-a născut și prima apariție într-o publicație: în revista Munţii Carpaţi în anul de grație 2001. Însă lumea auto avea să îl atragă printr-un context neaşteptat.
Motorsport
În luna mai 2002, Dragoş avea să răspundă unui anunţ de angajare. Anunţul suna cam aşa: "Dacă ai ceva minte, o trusă foto şi eşti pasionat de maşini, vino să vorbim!" Anunţul fusese plasat de Dan Beşliu, un fotograf care tocmai crease agenţia Freelancer, specializată în fotografia sportului cu motor. Dragoş Savu ajungea astfel la o etapă de viteză pe traseu montan din campionatul naţional ce se disputa la Râşnov, a primit patru filme (fotografia digitală era încă la început la noi în ţară în 2002) şi însărcinarea să fotografieze toate maşinile care îi trec prin faţa obiectivului. Acesta a fost interviul de angajare, trecut de Dragoş fără probleme. Aşadar, primul contact cu lumea fotografiei auto a avut loc prin motorsport. "M-a angajat pentru că, atunci când a developat filmele, a realizat că de fapt am fotografiat maşiniile din patru-cinci locuri. Nu că ar fi fost clare maşinile în cadru!", râde Dragoş.
Însă, la puţin timp, Dragoş avea să debuteze spectaculos în presa auto de la noi din ţară.
Debut cu copertă de revistă
Revista Supercar avea nevoie de o copertă pentru numărul din noiembrie 2002, iar Dragoş primea o nouă misiune. Cu trei filme în rucsac, a plecat la Timişoara pentru a fotografia o Honda NSX. Maşina era subiectul de copertă al revistei, iar presiunea era mare pentru un fotograf debutant în lumea imaginilor auto. Însă Dragoş a reuşit prin talentul său să producă imaginile necesare. Aşadar, prima experienţă pentru Dragoş Savu în lumea fotografiei auto i-a adus o copertă de revistă. Un debut promiţător!
A urmat trecerea la fotografia digitală, iar Dragoş Savu avea să treacă pentru câteva luni pe la revista Autoshow, unde l-am şi cunoscut şi am lucrat împreună. Și-a continuat apoi cariera la revista Supercar, ca fotograf oficial al acestui publicaţii. A avut în cadru numeroase supercaruri şi automobile spectaculoase, mai ales că publisher-ul revistei Supercar a lansat ulterior şi revista Cox, dedicată automobilelor tunate. Pe lângă aceste proiecte, Dragoş a revenit mereu cu plăcere pe probele speciale, atât în Campionatul Naţional de Raliuri cât şi la cel de Viteză în Coastă.
Avenit apoi criza, care a lovit puternic în industria auto în 2009, iar revistele Supercar şi Cox nu au rezistat acestui val negativ. Dragoş s-a reorientat. Și, pentru că este şi fotoreporter desăvârşit, a renunţat o vreme la lumea auto. A trecut pe la Jurnalul Naţional şi Mediafax, unde a capturat scene din evenimentele cotidiene. Iar pentru o bucată de vreme a semnat multe imagini din revista Top Gear România.
Astăzi, Dragoş Savu colaborează cu proiectele editoriale Gentleman's Car şi Ladies in Motion, dar semnează şi multe dintre imaginiile de presă de la evenimentele de lansare a unor modele în România. Ca de exemplu imaginile oficiale de la lansările naţionale ale modelelor Jeep Grand Cherokee, Maserati Ghibli sau Peugeot 308.
De altfel, Dragoş nominalizează fotografia de motorsport la capitolul subiecte preferate: "Prefer tensiunea concursurilor, acţiunea din raliuri, spontaneitatea fotografiei de presă", spune fotograful prahovean. Însă atunci când l-am întrebat ce nu îi place să fotografieze, mi-a răspuns diplomat, în stilul caracteristic: "Ce este acum mai puţin plăcut devine ulterior o provocare şi, în viitor, o preferinţă."
Întrebat care sunt avantajele şi dezavantajele de a fi fotograf auto, Dragoş spune: "Pentru unii, acest domeniu poate părea plictisitor: iei maşina, o aşezi bine în cadru, îi pui sau nu lumini şi o pozezi. Pentru alţii, printre care ma număr, este creativ şi provocator. Pentru un tip comod, sunt multe dezavantaje. Trebuie să lucrezi cu uşurinţă şi la -20 grade şi la +40, să plăteşti amenzi pentru blocarea traficului, să convingi diverşi oameni să te lase să fotografiezi în anumite locaţii. Dar de multe ori mi s-a întâmplat ca prin satele prin care treceau probele de raliu să fiu invitat de săteni la masă sau să mi se ofere produse tradiţionale".
Echipament
Dragoş Savu spune că nu are preferinţe în ceea ce priveşte marca aparatului foto. A lucrat atât cu Nikon, cât şi cu Canon, şi spune că este nevoie doar de timp pentru a descoperi aparatul cu care lucrează. În prezent, Dragoş foloseşte în mod constant un Canon 5D Mark III, iar la capitolul obiective foloseşte zoom-ul 24-70 f 2.8 sau 70-200 f2.8. Pentru când este cazul, Dragoş mai are în geantă şi două obiective fixe de la Sigma de 25 şi 85 mm cu luminozitate 1.4.
Dragoş Savu este adeptul unui stil mai curat şi simplu. Post editarea imaginilor în Photoshop este minimă, el preferând imaginea în stil fotoreportaj. Savu spune că acest stil a fost dezvoltat în timpul şedinţelor foto pentru reviste. "A fost o perioadă când făceam o şedinţă foto la două zile. A trebuit să dezvolt un stil care să facă imaginile să arate bine chiar şi fără prea multă procesare ulterioară". Dragoş spune că fotografia auto cu prelucrare minuţioasă îşi are locul în publicitate.
"Decupez o bucată de natură în care aşez şi o maşină". Aşa îşi descrie pe scurt stilul fotografic Dragoş Savu. "Da, normal că sunt influenţat de cultura locală, sunt influenţat de modul cum arată o maşină. Dacă îmi place cum arată, automat gândesc mai bine cadrele, caut locaţii speciale," completează Dragoş.
Honda S2000 şi accidente la raliuri
Honda S2000 este modelul care l-a impresionat cel mai mult pe Dragoş Savu de-a lungul carierei sale de fotograf auto. A avut ocazia să o fotografieze în 2007, iar roadsterul japonez rămâne pe lista modelelor preferate de Dragoş. "La acea şedinţă foto mai mult am condus maşina în loc să o fotografiez!"
L-am rugat pe Dragoş să ne descrie un moment memorabil din timpul unei sesiuni foto. Inevitabil, Dragoş duce discuţia spre motorsport: "Momentul acela când o maşină de raliuri se răstoarnă în faţa ta, la doar câţiva metri de obiectiv. Mi s-a întâmplat de multe ori să fiu nevoit să şi ajut echipajul şi să şi fotografiez scena în acelaşi timp. Adrenalina ajută!"
Tot din motorsport vine şi imaginea de care Dragoş este cel mai mândru. "La ultima etapă din acest sezon, disputată la Harghita, am găsit o cabană dărâmată, iar o fereastră spartă şi stricată m-a ajutat să încadrez maşina ca într-o ramă de tablou."
La final, l-am întrebat pe Dragoş Savu ce alţi fotografi admiră. Pentru că este un tip modest, nu a vrut să nominalizeze pe nimeni. Mi-a spus doar atât: "Apreciez fotografii care fac imagini năpraznice, fără prelucrare excesivă".
Respect Dragos and Dragos for the article! Semnat Dragos :) Se pare ca Dragos astia sunt predestinati sa fie oameni cu cap!