Scandalul airbagurilor Takata putea fi evitat de acum 16 ani: au existat dovezi că japonezii riscă viața șoferilor, dar constructorii le-au ignorat
O serie de teste desfășurate la începutul anilor 2000 au arătat că airbagurile Takata sunt extrem de periculoase. Constructorii auto au ignorat însă avertismentele pentru că airbagurile Takata erau mai ieftine.
Scandalul airbagurilor Takata s-a extins ca un virus în aproape toată industria auto. Mulți constructori suferă de pe urma airbagurilor defecte, fiind nevoiți să recheme în service milioane de mașini. Până acum, numărul unităților pe care se presupune că au fost instalate airbaguri Takata a ajuns la impresionanta valoare de 60 de milioane.
Surprinător, un studiu desfășurat de New York Times arată că această problemă ar fi putut fi evitată încă de acum 16 ani, existând suficiente dovezi care demonstrau că airbagurile Takata prezentau un real pericol.
Potrivit studiului, Takata s-a confruntat cu serioase probleme financiare la începutul anului 2000. Pentru a reuși să se salveze de la faliment, Takata a gândit o măsură de reducere a costurilor. Soluția a fost dezvoltarea unui declanșator mai ieftin pentru airbagurile sale.
După ce a finalizat produsul, Takata a deschis discuțiile cu General Motors. Japonezii le-au propus americanilor noul airbag, care era cu 30% mai ieftin de produs decât cel pe care îl foloseau cei de la GM. Pe atunci, furnizorul de airbaguri GM era compania globală Autoliv.
Americanii au fost încântați de propunerea celor de la Takata, întrucât ar fi putut să economisească câțiva dolari la fiecare mașină produsă. Prin urmare, GM le-a cerut celor de la Autoliv să producă un airbag la fel de ieftin ca cel al rivalilor de la Takata. Altfel, contactul urma să fie reziliat.
Autoliv a desfășurat o serie de teste pe airbagurile rivalilor și a descoperit că Takata folosea o compoziție chimică extrem de volatilă pentru declanșator. Reprezentanții Autoliv au mers cu rezultatele la partenerul lor GM, dar americanii nu i-au crezut și au rupt contractul, preferându-i pe cei de la Takata.
Autoliv a înțeles potențialul pericol, dar și amenințarea unui rival cu un produs mai ieftin și a notificat mai mulți constructori auto la acea vreme. Ford, Honda, Chrysler, Mitsubishi, Mazda și Toyota au primit avertismente din partea celor de la Autoliv, însă toți le-au ignorat.
În prezent, mașini ale acestor mărci sunt rechemate în service pentru a le fi înlocuit declanșatorul airbagurilor. Partea cea mai tristă este că 14 șoferi au decedat până în prezent din cauza unor explozii prea puternice ale airbagurilor Takata. Aceste explozii produc resturi din plastic sau metalice care pot ricoșa în ocupantul scaunului.
Eu cand v-am zis ca toate marcile au problemele lor nu ati crezut... Faza cu VW a fost praf in ochi. Daca vrei sa scoti un jucator de pe piata il denigrezi. Toate sunt la fel , cu bune si cu rele..... Uite ce au facut si "americanii cinstiti" si japonezi aia corecti....