#RomanianRoads by Michelin: Transrarău și Pasul Tihuța - între Bucovina și Transilvania
A treia zi a fost o etapă plină ce a dus caravana #RomanianRoads din inima Bucovinei în Transilvania. Am explorat noua șosea montană Transrarău, dar și celebrul Pas Tihuța.
Ziua 3 din #RomanianRoads. Startul este în Suceava în fața unui foarte modern hotel care ne-a primit cu brațele deschise. Colegii mei freamătă, pentru că ne așteaptă o plină de drumuri interesante și peisaje minunate. Dar mai înainte vom vizita o autostradă.
Să dăm puțin filmul înapoi. #RomanianRoads tocmai a încheiat a treia zi de expediție. Prima zi, cea în care am explorat Doborogea și cea mai frumoasă șosea de pe fundul mării, este AICI. Ziua a doua a turului, despre care nu am scris un articol dedicat, a fost concentrată pe o etapă de legătură ce ne-a dus pe drumurile naționale de la Brăila la Suceava. Am mers în ritmul traficului de-a lungul DN23 între Brăila și Focșani, iar apoi ne-am alăturat traficului infernal de pe celebrul E85. Am stat în ambuteiajele clasice din Adjud și Bacău, iar apoi am exersat câteva viraje pe DN15 spre pitorescul Piatra Neamț. Aici am făcut și pauza de prânz, pentru ca apoi să continuăm înaintarea spre Târgu Neamț și Fălticeni pe DN15C și din nou pe E85 pentru a ajunge la punctul terminus al zilei de ieri: Suceava. O zi încheiată cu alimentarea mașinilor la Rompetrol și o baie binemeritată pentru toate cele șapte automobile care au ajuns în capitala Bucovinei trecând printr-o rupere de nori.
Autostrada Moldova
Cu mașinile spălate, am mers la cazarea noastră din această parte a țării: Mandachi Hotel & Spa. Dacă numele vă sună cunoscut, nu vă înșelați. Este numele lui Ștefan Mandachi, omul care a vrut să atragă atenția autorităților că această parte minunată a României este complet izolată la nivel de infrastructură.
Acum câteva luni, omul de afaceri din Suceava era pe toate posturile de televiziune. Exasperat de lipsa autostrăzilor și de promisiunile autorităților, Mandachi a inițat o campanie numită #Șîeu, prin care dorea să atragă atenția că Bucovina și Moldova nu au niciun metru de autostradă. A fost protagonistul unui clip devenit viral pe internet în care cerea autostrăzi pentru Moldova și a îndemnat la un protest de 15 minute pentru a atrage atenția asupra lipsei de infrastructură. Mai mult, a costruit, din propriile resurse, o "autostradă" de un metru și a făcut o inaugurare ca la carte la care a chemat toată presa. Autoritățile l-au numit scandalagiu și circar, dar "monumentul" autostrăzii inexistente din Moldova încă există și am decis să-l vizităm.
La doar șapte km de Suceava, pe partea stângă a drumului, în câmp există fix un metru de autostradă. Cu marcaje, elemente de siguranță și cu tot tacâmul. Un panou publicitar cu însemnele campaniei #ȘîEu semnalizează mașinilor în trecere pe E85 că aici este celebrul metru de autostradă, practic un monument al absurdului.
Am profitat de popasul nostru la Autostrada din Moldova pentru a face un live pe Facebook prin intermediul telefoanelor oferite de Orange și ne-am continuat apoi drumul către prima etapă importantă a zilei de azi: Transrarău.
Transrarău sau Drumul Comorilor
Pe drumul ce leagă Suceava de Vatra Dornei (DN17), dupe ce ai trecut de Gura Humorului și Câmpulung Moldovenesc, dai de localitatea Pojorâta. Un viraj de stânga ne scoate din drumul principal și avem în față Transrarăul, cea mai tânără șosea montană din România. Tânără în versiunea modernizată cu asfalt și elemente de siguranță, pentru că drumul în sine există, de fapt, din 1989. Neglijat aproape trei decenii, drumul a fost modernizat și asfaltat în 2014 devenind astfel accesibil pentru automobile și bicicliști, sporind astfel și numărul de turiști ce vizitează zona.
Transrarărul este ”short and sweet”, după cum ar zice englezii. Nu sunt mulți kilometri, dar asflatul este impecabil, virajele sunt largi și ușor de negociat, iar zonele de parcare sunt bine amenajate. Există chiar un soi de tribune din lemn de unde poți vedea mai bine priveliștea către vârful Rarău. Lungimea totală este de 28 de kilometri, dar doar 10 km sunt recomandați celor care vor să îl parcurgă cu automobilul. După cabana Rarău, drumul se îngustează la lățimea unei mașini, există alveole pentru a permite depășirile, iar viteza maximă recomandată este de 10 km/oră. Dar din Valea Bistriței și până aproape de cabana Rarău, drumul este extrem de spectaculos.
Nimeni nu a rezistat. Sutele de cai putere au fost dezlănțuiți pe virajele largi, iar cadrele alăturate atestă spectaculozitatea zonei. Drumul urcă până la 1400 metri, iar după o repriză scurtă, dar intensă de condus, veți fi răsplătiți cu o vedere de poveste către Pietrele Doamnei.
A fost locul unde Renault Megane RS Trophy s-a simțit excelent sub bagheta Cristianei Oprea, pilot de raliuri. Aproape că a trebuit să o dăm cu forța jos din mașină. Apoi, Honda Civic Type R și BMW-ul Z4 M40i au făcut deliciul celor care au vrut să experimenteze Transrarăul la volanul unui hot-hatch tăios sau a unui roadster complet.
După ce ne-a făcut pofta de joacă, am coborât încă odată acest minunat drum din inima Bucovinei și ne-am îndreptat către Vatra Dornei. În meniul zilei de azi urma încă un fel important.
Pasul Tihuța și Dracula
În fiecare început de iarnă buletinele de știri încep cu aceeași știre: Pasul Tihuța s-a înzăpezit. Cine e Pasul Tihuța? Și de ce este important în #RomanianRoads?
Pasul Tihuța (sau Pasul Bârgăului) face legătura între Bucovina și Transilvania prin drumul național 17 sau E58. Este una dintre cele mai importante legături rutiere între cele două regiuni, iar peisajele din zonă sunt incredibil de frumoase. Drumul șerpuiește pe kilometri întregi străjuit de pajiști, căpițe de fân și dealuri împădurite. Totul este de un verde crud, temperatura este extrem de plăcută, iar în zare se vede cum drumul începe să urce. Și va urca până la 1.200 metri, acolo unde vom găsi o superbă mănăstire și celebrul castel al lui Dracula. Da, nu am încurcat regiunile, Dracula a avut treaba și prin zona de aici, nu doar la Bran. Asta pentru că scriitorul irlandez Bram Stoker a poziționat aici acțiunea romanului gotic Dracula, cea mai importantă lucrare din cariera sa.
Inspirat din povestea lui Dracula, în pasul Tihuța a fost ridicat în anii '80 un castel similar cu cel descris de Stoker in carte. Castelul este de fapt un hotel restaurant ce atrage mulți turiști prin povestea lui Dracula. În fața hotelului din pasul Tihuța există chiar un bust al scriitorului Bram Stoker, iar turiștii mai curajoși pot face chiar un tur în catacombele clădirii unde vor întâlni chiar coșciugul celebrul personaj însetat de sânge.
Lăsând la o parte picanteriile cu vampiri, Pasul Tihuța este o șosea de calibru. Cu viraje largi, dublate la urcare, drumul este impecabil ca suprafață și șerpuiește înconjurat de peisaje de basm. Este un drum obligatoriu pentru orice pasionat al condusului pe drumuri de munte.
Coborând din pasul Tihuța, facem primi pași ai turului #RomanianRoads by Michelin în Transilvania. Trecem prin "Statele Unite la Bârgăului", cea mai lungă înșiruire de localități cu particula Bârgău în denumire, și ajungem în Bistrița, orașul de baștină al lui Mircea Meșter, omul care a gândit și orchestrat acest tur de forță.
Ne oprim la benzinăria Rompetrol din localitate pentru a umple cu carburant efix rezervoarele golite de două drumuri minunate, alimentăm și șoferii cu o apă și o înghețată și ne înfigem în ultimii 100 de kilometri până la Târgu Mureș, oraș ce ne va fi gazdă pentru două nopți.
Dar, înainte de a ne retrage la odihnă, culegem impresii despre cele șapte mașini alături de care căutăm cele mai frumoase drumuri din România:
Bogdan Mirică (Automarket.ro, Digi24) și BMW Z4
Cuvântul “savuros” nu a fost niciodată mai german ca azi. BMW Z4 e o înghețată uriașă, cu topping de ciocolată neagră și lichior de vișine. E genul ăla de desert care te aduce în pragul diabetului, cu derapaje controlate, cu drifturi, cu sunet metalic, cu pocnituri și cu tot ce are BMW mai frumos. Linguriță după linguriță, viraj după viraj, onomatopee după onomatopee. Sinele meu cumpătat a fost trimis la culcare de scrâșnitul anvelopelor. Mi-a plăcut Z4 pe Transrarău. M-a exasperat însă conexiunea Apple Carplay, pe care o iubesc și o urăsc în același timp. Îmi place că nu ai nevoie de un fir, dar urăsc sincopele și deconectarea sa ciudată.
La final de zi, cu fruntea coaptă de cei 300 de kilometri fără acoperiș sub soare de august, pot spune doar atât: Mulțumesc, Z4!
Alex Oagănă (Petrolicious.com) și Ford Fiesta ST
Dacă pe hârtie noua Fiesta ST pare a fi o versiune anemică a unui hot hatch adevărat, în viața reala cei trei cilindri supraalimentați trag cam cât trăgeau șase cilindri aspirați natural acum vreo doua decenii. Desigur, sunt momente când cuplul de 290 Nm e trimis atât de brutal la sol, încât sistemul de control al tracțiunii transformă roțile față în niște mingi de ping pong care sar incontrolabil sub aripile față. Mai sunt alte momente când diferențialul cu alunecare limitată îți smucește volanul din mâini.
Aceste caracteristici, care poate pe unii i-ar speria, îi dau de fapt Fiestei ST un caracter special, neîntâlnit la multe alte hatch-uri sportive. Dacă mai pui la socoteala că arcurile tip “banană” de pe puntea spate încă permit ridicarea uneia dintre roți de la sol în viraje strânse, la fel ca în WTCC, deja vorbim de una dintre subcompactele care se conduc pur și simplu amuzant.
Cornel Șocariciu (Automarket.ro) și Kia Stinger GT
Aerul proaspăt de munte s-a simțit astăzi în caravana #RomanianRoads by Michelin. Pentru prima dată de la începutul acestui tur, cele șapte sportive și-au dezmorțit "glasurile metalice" pe drumurile virajate de munte, iar Transrarăul, "vedeta" zilei, ne-a demonstrat că îți poate tăia răsuflarea cu peisajele sale maiestuoase și cu drumurile virajate care urcă până la 1.400 de metri.
În "meniul" de astăzi am avut Kia Stinger GT, singurul grand tourer din caravana #RomanianRoads by Michelin. Cu al său bolborosit gutural de V6, modelul producătorului asiatic a reușit să "înghită" cu poftă virajele pe care Transrarăul i le-a scos în cale. Nu s-a aventurat într-un mod extrem, pentru că cele 1.9 tone nu sunt atât de simplu de pus pe trasa ideală. Astăzi, personalitatea multiplă a lui Stinger GT a avut doar două fețe: Comfort și Sport+.
Sebastian Toma (AutoBild) și Mazda MX-5
Părul nu îmi stă bine, sunt puțin ars de soare și nu îmi pasă câtuși de puțin. Astăzi am plecat din Suceava spre Târgu Mureș cu o decapotabilă agilă și distractivă la fiecare pas. Japonezii i-au asigurat mai mulți cai putere ca niciodată și au desăvârșit rețeta pe care o tot vând de trei decade. Ai distracție pe roți la orice viteză și simți că te "îmbraci" cu mașina încă de când ai coborât la bord. Micul exoschelet cu roți te duce cu eleganță la destinație și parcă ai fi în vacanță de fiecare dată când cobori plafonul. Cum ar spune Ice Cube, today was a good day.
Cristiana Oprea (pilot de raliu, emoticar.ro) și Renault Megane RS Trophy
În dimineața asta nu am avut nevoie de cafea: melodia evacuării Megane-ului ne-a încântat pe toți încă din prima zi, așa că m-am trezit cu entuziasm, știind că va urma o zi specială. Însă ce a urmat la volan m-a luat prin surprindere. În locul de joacă perfect - pe virajele Transrarăului - și în absența “copilotului” Ilie Toma, care m-a lăsat să mă bucur de o imersiune completă în Megane RS Trophy, am descoperit o mașină care poate depăși cele mai exigente așteptări. Pe Race mode este un drăcușor cu o ținută de drum impecabilă și nici urmă de sisteme electronice de control al tracțiunii, iar asta împreună cu anvelopele Michelin și rapoartele ideale ale transmisiei fac din Megane RS Trophy mașina cu cel mai pronunțat ADN motorsport din line-up-ul #RomanianRoads.
Adrian Mitrea (0-100.ro, Hotnews.ro) și Skoda Kodiaq RS
Skoda Kodiaq RS joacă rolul "ciudatului familiei" în caravana #RomanianRoads, fiind singurul SUV și, totodată, singurul diesel. Kilometru cu kilometru mi-a demonstrat, însă, cât de bine poate ține pasul cu restul modelelor. Kodiaq RS este o mașină completă: arată bine, merge mai bine decât speram, sună gutural-discret și oferă soluții simply clever de care m-am îndrăgostit (cum ar fi separatoarele din plastic cu arici pentru portbagaj, umbrela din portiera șoferului sau coșul de gunoi).
Dragoș Băltățeanu (Automarket.ro, AutoTest) și Honda Civic Type-R
Hot hatch-ul lui Honda este o revedere extrem de plăcută. Deși are un aspect dramatic, cu aripi aerodinamice și linii tăioase, Civic Type-R este cel mai eficient hot hatch dintre cele prezente în turul #RomanianRoads. Modelul japonez taie virajele cu eficiența unui samurai corporatist care are de efectuat planul lunar. Fără păcăneli și pocnituri pe evacuare, fără drama sonoră a lui Renault Megane RS, care este cel mai vocal al grupului nostru. Honda Civic Type R este o plăcere a simțurilor, pedalele oferă un feeling ideal, frâna poate fi dozată perfect, iar volanul greu te ajută să desenezi viraje perfecte.
#RomanianRoads este un proiect Automarket.ro
Partener principal:
Michelin
Alimentat cu:
Rompetrol efix
Conectat de:
Orange