#RomanianRoads by Michelin: Ford Fiesta ST se prezintă
Nu puteam avea o expediție pe cele mai frumoase drumuri din România fără un „pocket rocket”. Adică noul Fiesta ST, un hot hatch de clasă mică, gata să-ți smulgă onomatopee și să îți reamintească de pedigree-ul sportiv al modelelor Ford.
Pocket Rocket. Numai asta îmi vine în cap atunci când mă gândesc la cel mai mic membru al expediției noastre pe cele mai frumoase șosele din România. Este mașinuța aia de buzunar, cu suficientă putere pentru a te face să râzi cu gura până la urechi.
Și în curtea cărui producător putea să se afle? Ford, bineînțeles. De ce „bineînțeles”? Pentru că Ford este un fel de BMW al producătorilor de volum, mereu preocupat să le ofere clienților săi mașini cu o ținută de drum impecabilă, fie că vorbim despre modele de serie, fie că vorbim despre modele elaborate de divizia sportivă Ford.
Primul Ford Fiesta ST
Deși Fiesta este un model cu o carieră lungă în Europa, introdus pe piață încă din anul 1976, ideea unei versiuni sportive a apărut abia la începutul anilor 2000, atunci când Ovalul Albastru comercializa deja a cincea generație. Mai exact, americanii dezvăluiau primul Fiesta ST în anul 2004, la Salonul Auto de la Geneva. Modelul își propunea să ofere senzații tari, ambalate într-o caroserie subcompactă. Pentru asta se folosea de un motor uriaș, dacă ar fi ne luăm după trendul actual: 2.0 litri benzină cu 150 de cai putere, capabil să asigure o viteză maximă de 208 km/h. Accelerația de la 0 la 100 de km/h se făcea în 7.9 secunde.
Și, pentru că au existat voci care și-au dorit mai mult, în 2008, Ford a apelat la specialiștii de la Mountune și a oferit alte două niveluri de putere pentru Fiesta ST: 165 și 185 de cai.
Al doilea Pocket Rocket
Deși Fiesta ST s-a bucurat de un public numeros și a creat o comunitate puternică, Ford a stat destul de mult pe gânduri înainte să dea naștere unui nou Fiesta ST. Acesta a apărut la 8 ani distanță de primul, adică în anul 2012, tot la Salonul Auto de la Geneva, respectând astfel tradiția.
De data aceasta, micul hot hatch a venit alături de un motor pe benzină de 1.6 litri, semn că influențele downsizing-ului își făceau simțite prezența și în segmentul sportivelor. Chiar dacă avea numai 1.6 litri, motorul putea dezvolta 180 de cai putere sau chiar 200 de cai vreme de 15 secunde, dacă se activa funcția Overboost. Cuplul avea o valoare de 240 Nm și îi permitea lui Fiesta ST să atingă 100 de km/h în mai puțin de 7 secunde, o îmbunătățire considerabilă.
Pe lângă aceste performanțe, Fiesta ST era disponibil cu un sistem Torque Vectoring Control, cu o transmisie manuală cu șase rapoarte, cu scaune Recaro și cu un ESP configurabil.
În 2016, Ford caută să le ofere fanilor o ediție specială, denumită Fiesta ST200, disponibilă, după cum o sugerează și numele, cu 200 de cai. Avea un timp de accelerare de la 0 la 100 de km/h în 6.7 secunde și o singură culoare disponibilă pentru caroserie.
Noul Ford Fiesta ST și #RomanianRoads
Anul 2018 ne-a adus pentru prima dată față în față cu mașina care ne va fi alături în #Romanian Roads. A treia generație Ford Fiesta vine să agite și mai mult spiritele în segmentul hot hatch-urilor subcompacte, mizând pe o serie de inovații în segment. Inovații de care ne vom bucura din plin pe șoselele din România.
Mă refer în primul rând la cele trei moduri de rulare disponibile: Normal, Sport și Race Track. E clar că modul Normal va mai înmuia lucrurile pe drumurile de legătură, iar modurile Sport și Race Track vor fi abuzate pe virajele unor șosele celebre, cum sunt Transfăgărășanul și Transalpina. Aceste abuzuri vor fi încurajate și de un diferențial cu alunecare limitată, furnizat de Quaife, disponibil și el în premieră pe Fiesta ST.
Am spus deja că toți cei prezenți se vor bate, probabil, pe sunetul metalic și masculin al motorului cu șase cilindri instalat pe BMW Z4. Fiesta ST nu se lasă însă mai prejos și promite că va seduce câteva timpane cu motorul său Ecoboost de 1.5 litri și cu supapa sa activă pentru evacuare, acționată atunci când selectezi modul de rulare Race Track.
Cu 200 de cai putere și 290 de Nm, fix aceleași resurse ca în cazul vechiului Fiesta ST200, noul Ford Fiesta ST promite să ne înfigă în scaune cu o accelerație de la 0 la 100 de km/h în doar 6.5 secunde. Un timp care ne apropie foarte mult de ceea ce reușeau hot hatch-urile compacte acum câțiva ani.
Pentru a ne face viața mai ușoară la bord și pentru a privi cerul sau copacii pădurilor pe care le vom traversa, exemplarul nostru este disponibil cu un acoperiș panoramic, acționat electric. Nu lipsesc accesul și pornirea fără cheie, sistemul multimedia Ford SYNC de 8 inch, sistemul audio Bang&Olufsen și toate detaliile care te fac să înțelegi că te afli într-un model ST. Inclusiv culoarea de caroserie aleasă este una specială, adică un albastru specific diviziei Ford Performance.
În concluzie, ne dorim ca cei doi fotografi ai expediției să se miște rapid pentru a prinde în raza obiectivelor zvârluga. Pentru că, pe virajele atent creionate de traseul #RomanianRoads, Ford Fiesta ST promite să se simtă ca peștele în apă.
#RomanianRoads este un proiect Automarket.ro
Partener principal:
Michelin
Alimentat cu:
Rompetrol efix
Conectat de:
Orange
Singura mașină din haștagul AM tentantă efectiv -- mai exact, pentru care m-aș milogi pe la bănci după scurmarea inutilă prin portofel. :-) ...OK, exceptând fascinația -- teoretică fiindcă nu doar mult mai scumpă, ci și 99% anti-practică -- exercitată de MX5-ul Mazda de 184 CP. (n.b.: Continuând să visez cai-putere verzi pe pereți / asfalt, aș merge pe varianta RF -- hachiță pur personală, după repetate tăieri ale *textilei* unei Miata 1.6 cabrio posedată doar o vară+toamnă acu două decenii.) Revenind la oaia noastră -- care-i de fapt lup deghizat --, Ford e de admirat pentru menținerea la cote maxime a eficienței trenului de rulare, dar și pentru nerenunțarea la versiunea cu două uși -- cândva obligatorie pentru orice hot-hatch. Plus menținerea la cote rezonabile a prețului (un ST-1 2p de 19.700 € devine și mai abordabil cu discount-urile uzuale nu doar la Ford.) Sincer să fiu, doar garda la sol parcă și mai joasă decât a Swift-ului meu 1.6 mi-a cam tăiat până acu impulsul unor negocieri efective (că să n-o probez n-am rezistat -- e brici, cu mica excepție frânei de motor anemice spre deloc). ...Dar -- Evrika! -- am uitat soluția aplicată-n secolul trecut Daciilor 1310 Break: mingi de tenis sub talerele arcurilor !!! :-)))