REPORTAJ: Am trăit experienţa Audi R8 V10 pe circuitul austriac Red Bull Ring
Știați că există clienți români ai mărcii Audi care își oferă anual răsfățul unor experiențe excepționale la volanul unor mașini supersport pe cele mai cunoscute circuite ale lumii? Automarket a participat la un astfel de eveniment și vă povestește la ce trebuie să vă așteptați.
Atunci când vine vremea să ne alegem viitoarea maşină, criteriile care păreau până atunci clare în mintea fiecăruia încep să se dilueze, iar priorităţile se schimbă în funcţie de momentul alegerii maşinii. Cu toţii ne dorim mulţi cai putere pe maşini, dar ne gândim că, dacă rulăm doar prin oraş, nu are rost să investim într-un aspect care va rămâne secundar. Cu toţii ne dorim o maşină cu suspensii sportive care să ne ridice părul pe mâini pe viraje, dar ne amintim apoi că şinele de tramvai şi gropile româneşti ar putea să ne omoare instinctele înainte ca ele să se nască. Şi totuşi, ce poţi să faci pentru ca experienţa pe care o ai la volanul maşinii tale să fie una completă?
SOLUŢIA PERFECTĂ: CURSURI DE PILOTAJ PE CIRCUIT
Dacă eşti client Audi sau dacă te pregăteşti să devii client Audi, constructorul german are o soluţie interesantă pentru tine. Poţi să-ţi comanzi acasă maşina potrivită stilului tău românesc de viaţă, dar ai ocazia în acelaşi timp să participi la o serie de evenimente care au loc pe circuit sau pe lacurile îngheţate din nordul Europei pentru a simţi pe propria piele ce înseamnă cu adevărat marca germană. Astfel, dacă ai ales să-ţi cumperi un A4 acasă, ai ocazia de a testa un RS4 pe Nurburgring, pentru ca străzile pe care conduci acasă să fie pur şi simplu o joacă de copil. Dacă ai fi vrut un R8 şi nu ţi l-ai luat pentru că, până la urmă, l-ai fi folosit doar de câteva ori pe an, eşti invitatul Audi la unul dintre cursurile care au loc la Barcelona sau la Spa Francorschamps şi în care vei avea ocazia să faci cu maşina ceea ce nu vei face niciodată acasă. Totul sub îndrumarea unor profesionişti care te vor învăţa că, atunci când ai impresia că ai ajuns la maximum, eşti de fapt undeva pe la 75% din ce poate de fapt maşina.
Automarket a avut ocazia de a vedea cum se desfăşoară un astfel de eveniment. O ocazie numai bună de a vedea la treabă pe circuit unul dintre cele mai râvnite modele ale celor de la Audi - R8 - şi de a face cunoştinţă cu acei clienţi Audi care au înţeles că experienţa unui astfel de curs nu poate fi egalată niciodată în ţară, indiferent de suma investită în maşină. Locul destinaţiei: Red Bull Ring, un circuit aflat în sudul Austriei şi pe care, până acum câţiva ani, grila era ocupată o dată pe sezon de monoposturile de Formula 1 pilotate de cei mai mari piloţi de circuit ai lumii.
OPŢIUNI DUPĂ POSIBILITĂŢI
Dacă te hotărăşti să intri în grupul celor care vor cu adevărat să experimenteze altceva şi altfel decât eşti obişnuit în mod normal, Audi îţi oferă o listă serioasă de oportunităţi. De la Audi Training Experience - o serie de cursuri de două zile aşezate pe diverse paliere de intensitate care te vor învăţa că Audi S5 Sportback şi Audi A8 4.2 TDI înseamnă mai mult decât ceea ce credeai, trecând prin Audi Tour Experience - o serie de circuite de 4 sau 5 zile prin cele mai frumoase zone ale Europei la volanul unui Audi R8 Spyder şi ajungând până la Audi Individual Experience - destinat celor cu bani care îşi permit să-şi construiască singuri evenimentul visat - marca de la Ingolstadt le oferă tuturor experienţe la care se ajunge greu, care trec extrem de repede şi care, în mod sigur, nu se uită uşor.
Peste toate vine însă unul dintre cele mai accesibile şi frumoase pachete oferite de nemţi: Audi Sportscar Experience, disponibil în trei niveluri diferite de adrenalină: Racetrack Experience, Racetrack Pro Experience şi Norschleife Experience. Aceste evenimente se concentrează pe durata unei singure zi la circuit (dar includ o noapte de cazare şi transportul), au loc pe cele mai cunoscute circuite ale Europei şi îţi pun în mâini maşini de vis: R8 V10 5.2 FSI quattro (preţ de listă 160.000 de euro, putere maximă 525 de cai putere, 3.9 secunde pentru 0-100 km/h) şi Audi TT RS Plus (cel mai puternic TT din istorie, cu 360 CP şi 4.1 secunde pentru 0-100 km/h). Cum are loc un astfel de eveniment şi la ce trebuie să vă aşteptaţi? Am încercat Audi Racetrack Experience în Austria şi vă spunem cum e să stai opt ore în compania unor monştri de 525 de cai pe care înveţi să-i struneşti plecând de la jaloane şi ajungând la ture full-power de circuit.
DE LA BUCUREŞTI PE RED BULL RING
Totul începe la Bucureşti, cu o zi înainte, când grupul clienţilor care au ales să-şi petreacă una dintre cele mai frumoase zile din viaţa lor pe circuitul austriac Red Bull Ring se strânge la Otopeni pentru zborul spre Viena. De acolo, Audi se ocupă de tot. De la hotelul aflat într-un oraş înconjurat de munţi aflat la 30 de minute de circuit şi până la mese şi transport. După o seară în care se leagă prietenii şi în care vechi amici - veterani ai acestui tip de evenimente - pun sare pe rana aşteptării prefaţând ce urmează să se întâmple a doua zi, dimineaţa îi găseşte pe toţi cei implicaţi gata de acţiune şi - deşi ei nu ar recunoaşte asta niciodată - plini de emoţii. Pentru mulţi e ca o nouă primă zi de şcoală. La propriu. Doar că de această dată e vorba de una complet documentată - de la fotografii la clipuri video, deci una pe care nimeni nu o va uita niciodată.
În Alpii austrieci e răcoare, mult mai răcoare decât într-o Românie care-şi linge încă rănile după o vară mai fierbinte decât s-ar fi aşteptat cineva, deşi acest lucru se întâmplă în absolut fiecare an. Temperatura de afară e însă perfect echilibrată de sângele fierbinte care începe să fiarbă atunci când, intrând în paddock-ul circuitului aflat în localitatea austriacă Spielberg, vezi aliniate pe linia boxelor 25 de exemplare R8 gata de atac. Dar chiar dacă ai sări cu mare drag orice fel de teorie şi ai vrea să intri direct într-un combinezon pentru a-i bate recordul all-time lui Schumacher, nemţii rămân nemţi şi pun ordine între părţile zilei, între cele patru sesiuni de antrenament ale evenimentului şi mai ales între românii care deja cască ochii la motoarele V10 amplasate la vedere.
Şi începem. În primul rând, un curs de teorie asezonat cu o cafea care îţi răstoarnă dimineaţa şi te pregăteşte de luptă. Îţi este explicat programul zilei, îţi sunt prezentaţi oamenii cu care vei interacţiona şi pe care la finalul zilei îi vei privi ca pe profesorii ăia de gaşcă pe care i-ai iubit în liceu şi îţi este prezentată maşina şi regulile jocului. Ziua de experienţă are două părţi distincte: una este înţesată cu antrenamente de toate tipurile - de la manevrabilitate printre jaloane până la cursuri practice de învăţare a circuitului, iar a doua este rezervată experienţei totale: tururi de circuit cu pedala apăsată la maxim. Nu sună deloc rău.
SLALOM PRINTRE JALOANE CU 525 DE CAI
Jaloane. Multe jaloane, puse de-a lungul liniei drepte. Începi progresiv, încercând să înveţi maşina, şi continui din ce în ce mai apăsat, cu pedala apropiindu-se de podea şi cu mâinile încălzite trăgând stânga-dreapta de volan. Eşti felicitat când reuşeşti să ţii o trasă foarte bună în regim de viteză ridicat şi îţi este rezervată o glumă nemţească - întotdeauna alta şi întotdeauna amuzantă - atunci când "ucizi" câte un jalon. "Wow, you killed the poor cone, can I have your license, please?", îi spune instructorul cu un zâmbet larg celui din faţă, înainte de a se îndrepta spre maşina ta. "I hope you aren't a bunch of killers!", spune Jan înainte de a-mi da startul într-o nouă tură. La final îmi face semn că totul e ok, semn că am reuşit să cruţ viaţa jaloanelor. După câteva zeci de slalomuri la viteze pe care nu le credeai posibile la început, creierul vrea o pauză, chiar dacă inima nu te lasă să te opreşti. E un R8 şi e fain rău. Te opreşte însă Jan, semn că vei trece la următorul exerciţiu.
CHINURILE FRÂNELOR
Din nou pe linia dreaptă. Accelerezi la maximum. Apoi, la un semn al instructorului, apeşi violent frâna şi virezi spre dreapta, simulând un obstacol apărut de nicăieri. Totul se întâmplă între nişte conuri, deci, teoretic, ar trebui să reuşeşti să frânezi destul de puternic şi să schimbi traiectoria maşinii îndeajuns de rapid pentru a prinde "trasa" ideală. Nu reuşeşti din prima. Fie accelerezi prea puţin la început, fie frânezi prea târziu, fie frânezi cu prea puţină forţă. Cert e că ieşi din zona destinată poziţionării finale a maşinii, iar asta nu e bine. E cert însă că la capitolul manevrabilitate şi direcţie stai excelent, doar ai învăţat maşina la exerciţiul anterior. La final, după ce înveţi că o frână puternică înseamnă că trebuie să sari cu piciorul pe frână ca şi cum viaţa ta ar depinde de asta, reuşeşti să o faci perfect. Şi îţi dai seama cât contează fiecare metru atunci când ai nevoie de o astfel de manevră pe şosea.
CÂND ÎNVEŢI PE DE ROST UN CIRCUIT
Cele două exerciţii de final sunt de fapt tururi consecutive repetate până la refuz pe prima, respectiv a doua jumătate a circuitului austriac. Eşti într-un şir de patru maşini care îşi schimbă poziţia după fiecare tur, cu un instructor în maşina din faţă care te biciuieşte prin staţie. "Atacă virajul larg, pentru că pe trasa ideală e denivelat, intră în a doua, virează, a treia, a patra, a cincea, frână, din nou a doua, urci apoi pentru viraj de stânga, care se ia larg, cu pedala la podea într-a treia, fiind atent la apex-ul virajului". Tocmai ai citit "stenograma" primei jumătăţi a circuitului Red Bull Ring, una pe care am ajuns să o visez şi să o pot desena ulterior cu ochii închişi pe foaie. Cu treptele de viteză de rigoare. Acelaşi lucru a urmat apoi pentru a doua jumătate a circuitului, una foarte rapidă în prima parte şi extrem de tehnică în a doua parte. Repetat de câteva zeci de ori consecutiv, fiecare viraj şi se impregnează obsesiv în creier şi te face să "reciţi" circuitul cum recitai pe vremuri Căţeluş cu părul creţ. Totul vine natural, de la schimbarea treptelor la momentul în care începi să virezi şi la punctul de evadare, cel în care începi să apeşi treptat acceleraţia. La mijlocul zilei realizezi că eşti acasă pe circuitul austriac. L-ai învăţat şi poţi trece la examen.
MOMENTUL CULMINANT: 16 TURURI DE VIS
Iar examenul vine după o pauză de masă: ghidat de instructorul aflat într-o maşină în faţa şirului de patru Audi-uri R8, vei trage la maximum de maşină pe toată lungimea circuitului. Minus linia dreaptă, acolo unde maşina din spatele instructorului trece în spatele şirului, pentru ca toţi să aibă ocazia de a rula în spatele celui cu biciul. Şi pentru ca frânele - unele de stradă - să se răcorească. Acum începi să vezi cum s-au legat toate exerciţiile, cum cele două jumătăţi de circuit se "lipesc" la final pentru a crea o hartă completă şi cum, după o zi de acumulări de cunoştinţe, ai satisfacţia unor tururi de circuit parcurse perfect, cu schimbări de trepte realizate acolo unde trebuie şi când trebuie, cu viraje imposibile luate pe trasa ideală şi cu felicitări din partea instructorului atunci când şirul tău îl ajunge din spate pe cel care plecase cu secunde bune înainte pe circuit. "Bine, băieţi, le-am cam arătat steagurile albastre", spune Michael evident mulţumit şi probabil aflat într-un soi de întrecere neoficială nedeclarată cu ceilalţi trei instructori.
16 tururi, în reprize de câte patru. Atât a durat aventura pe circuit, una în urma căreia au rămas momente pline de adrenalină, o mulţime de cunoştinţe adunate şi tone de G-uri care au apăsat pe tine în fiecare viraj. Au mai rămas nişte exemplare Audi R8 cu anvelopele bune doar de pus pe pereţi ca amintire şi maşini identice cu cele din showroom-uri care au adunat zeci de kilometri în ritm maxim fără a da semne de oboseală, chiar dacă tot "meciul" s-a jucat undeva la 7500 rpm.
"PROFESIONALISM ŞI ZÂMBET"
Pentru un client Audi pasionat de această marcă, experienţa este una fascinantă, chiar dacă acesta are sau nu la activ evenimente de acest tip în CV. Cezar Surdulescu (foto jos), un bucureştean de 30 de ani asociat la un mare service auto din Bucureşti, susţine că atenţia organizatorilor şi onoarea de a testa o maşină de 160.000 de euro timp de 8 ore pe un circuit precum Red Bull Ring l-au atras spre Audi Sportscar Experience. "Tot timpul am recomandat evenimentele Audi de orice fel pentru profesionalismul cu care se organizează. Am fost şi la evenimente ale concurenţei, dar Audi este mult mai meticulos în perfecțiunea organizării și a zâmbetului cu care rămâi după terminarea evenimentului în sine", spune Cezar, care are în garaj un A5 facelift, după ce anterior a trecut prin aproape toată gama mărcii germane. "Primul a fost un S3, după care au urmat A4 cabrio, RS4, S5 şi acum conduc un A5 2012. Iar în familie tot marca Audi se regăseşte", încheie cel pentru care experienţa de pe Red Bull Ring a reprezentat o întâlnire cu maşina pe care şi-ar dori-o în parcare.
"Pe circuit este mai dificil decât în Finlanda, pe gheaţă. Aici e nevoie de concentrare maximă pe toată perioada unui tur de circuit, nu-ți permiți să greșești și se te relaxezi. Acolo era mai multă distracție, aici a fost mai multă muncă", spune şi Cătălin Iuhasz, un alt client care a ales să investească într-un astfel de "curs" inedit. Acasă are un RS6, dar a început cu un A4 pe linie familială, deoarece tatăl său e un mare fan al nemţilor. "Audi nu m-a dezamăgit niciodată, deci am continuat să-mi cumpăr maşinile mărcii. E adevărat, trebuie să ai şi grijă de maşină pentru a putea să te bucuri de tot ce-ţi poate oferi", spune el. Cristian nu a condus niciodată un R8 până la evenimentul din Austria, dar a împuşcat doi iepuri dintr-un foc, fiind unul dintre cei trei norocoşi care au avut ocazia de a merge pe Red Bull Ring în dreapta unui R8 GT3: "A fost o experienţă complet diferită, cu GT3-ul se frânează foarte târziu, ai impresia că vei ieşi de pe circuit", încheie el.
CÂT COSTĂ DISTRACŢIA?
Ce ai nevoie pentru a intra în rândul fericiților care pot să beneficieze de experiențele din pachetele Audi? În primul rând, înainte de a vă gândi la bani, trebuie să vă hotărâți din timp pentru ce pachet vreți să optați, pentru că locurile sunt limitate și, pe cât de limitate, pe atât de dorite. Apoi, cu 820 de euro, puteți să optați pentru un curs de pilotaj cu Audi A8 4.2 TDI care vă va învăța ce nu ați fost învățat la școala de șoferi. Acesta este cel mai ieftin curs pe care Audi îl pune la dispoziția doritorilor, sumele medii pentru un curs de tipul celui pe care l-am experiemntat în Austria învârtindu-se în jurul sumei de 1200-1500 de euro. Merită aceste sume? Ne răspunde același Cezar Surdulescu: "Pentru ceea ce oferă - cazare, drum și ocazia de a conduce timp de 7 ore o mașină de 160.000 de euro, mie mi s-a părut o sumă justificată". Până la urmă, doar calculul preţului unui set de anvelope, al închirierii circuitului, al carburantului ars și al închirierii unei astfel de mașini cu tot cu instructor depășește 1000 de euro fără probleme. Întregul "meniu" al serviciilor și pachetelor oferite de Audi poate fi consultat AICI.
Există, evident, și meniuri "speciale" pentru cei care vor o experiență unică, Turul Toscanei cu Audi R8 V10 Spyder costând, de exemplu, în jur de 3000 de euro. Dacă sunteți la categoria "avansați", Audi vă pune la dispoziție chiar și posibilitatea de a concura la Cursa de 24 de ore de la Nurburgring, dar antrenamentele speciale, licența de pilot și celelalte facilități vă duc undeva la 25.000-30.000 de euro.
Pentru cei care își doresc o experiență unică pe lacurile înghețate din nordul Suediei și ale Finlandei, programul de iarnă al celor de la Audi va fi publicat în scurt timp pe site-ul special destinat acestor evenimente dedicate clienților.
foto Matematika Media
Mircea, mi-ai stricat toata ziua omule. Cum mai pot sa lucrez acuma cand ma gandesc numai la circuitul ala?