PREVIEW F1: Secretele Malaysiei

Publicat vineri, 17.03.2006 00:00 de Mircea Meșter

Marele Premiu al Malaysiei se anunta unul plin de spectacol. Sa vedem care sunt ingredientele principale ale acestuia.

Dupa nici o saptamana de la cursa de debut a sezonului, Formula 1 revine. De aceasta data, circuitul malaysian de la Sepang va reprezenta circul de batalie pentru piloti. A doua cursa a anului nu pare sa aduca schimbari spectaculoase in ierarhii, mai ales ca saptamana care a trecut intre Bahrain si Malaysia de-abia le-a oferit echipelor prilejul sa isi mute echipamentul dintr-o parte in alta a Asiei.

Circuitul din Kuala Lumpur este unul dintre cele mai dificile din punctul de vedere al echipelor tehnice. Conditiile atmosferice din sud-estul Asiei sunt, in fiecare an, principalul punct de reper in stabilirea deciziilor tehnice si a ordinelor de cursa. “Cel mai important lucru este sa te mentii hidratat. Este o cursa extrem de dificila pentru noi iar performantele scad simtitor pe masura ce esti afectat de conditiile din Malaysia”, declara Jenson Button (Honda), completat de David Coulthard (Red Bull): “Tot ceea ce exista aici seamana cu o sauna”.

In conditiile in care noile motoare V8 nu si-au probat fiabilitatea, ne asteptam ca Malaysia sa insemne un obstacol care va imparti echipele in doua grupuri: premiantii si plutonul (si Super Aguri la final, in alta categorie). Nici inginerii de sasiu nu se simt foarte relaxati la Sepang, deoarece acesta este unul dintre circuitele “complete”: masinile trebuie sa treaca de zone de mare viteza (72% din lungimea circuitului se parcurge cu acceleratia apasata la maxim), schimbari rapide ale directiei si ace de par extrem de lente. Despre pneuri nu mai vorbim, pentru ca ultimele sezoane ne-au aratat de nenumarate ori faptul ca furnizorul care a reusit sa se adapteze cel mai bine situatiilor atmosferice a reusit sa isi plaseze masinile in fruntea clasamentului.

Sa vedem insa cum intampina pilotii cursa din Malaysia. “In acest moment exista patru echipe care se bat pentru victorie pe orice circuit, astfel ca oricare dintre pilotii acestora pot castiga curse. Acesta este un motiv pentru care startul sezonului este extrem de interesant”, spune Fernando Alonso (Renault), liderul clasamentului general dupa Marele Premiu al Bahrainului.

Pentru Ferrari se anunta un weekend dificil, avand in vedere ca Felippe Massa va fi declasat cu zece pozitii la start, motorul Ferrari-ului sau fiind schimbat in aceasta saptamana (brazilianul se afla in aceeasi postura ca David Coulthard). Michael Schumacher afirma insa ca simplul fapt ca Ferrari se afla intre echipele care se bat pentru victorie este un lucru extraordinar, deci cursa nu poate fi decat una spectaculoasa.

Kimi Raikkonen (McLaren) este de parere ca problemele pe care le-a avut in calificarile din Bahrain nu se vor repeta curand, pentru ca McLaren a muncit mult la acest aspect in ultima vreme: “Unii au spus ca nu am fost foarte buni, insa in ultima luna ne-am imbunatatit mereu performantele. Ne-am simtit bine vazand ca am fost foarte puternici in cursa de duminica si sunt sigur ca am fi putut fi foarte buni si in calificari daca nu aveam acele probleme”.

In timp ce principalele echipe se bat in declaratii, Honda incearca inca sa gaseasca explicatii pentru problemele din Bahrain (Button s-a lovit de defectiuni la ambreiaj iar Barrichello a ramas fara o treapta de viteze in mijlocul cursei): “Venim in Bahrain foarte dezamagiti insa performantele masinii si forma pilotilor nostri sunt elemente foarte incurajatoare pentru weekendul din Malaysia”, spune Gil de Ferran, directorul sportiv al echipei nipone.

In cazul celor de la Williams, principala problema e faptul ca performantele masinii au fost desconsiderate, astfel ca nimeni din interiorul echipei nu se astepta ca pilotii echipei britanice sa termine atat de sus in puncte. “Am pornit in calificari cu foarte mult combustibil si ne-am clasat prost din cauza greutatii masinilor. Ar fi trebuit sa stabilim o strategie mult mai agresiva in Malaysia, insa avand in vedere ca cele doua masini s-au clasat in puncte, nu putem spune ca suntem nemultumiti”, afirma Patrick Head, seful departamentului tehnic de la Williams.

Sa mai notam faptul ca in antrenamentele libere care au avut loc astazi s-au evidentiat pilotul de teste al echipei Williams, Alexander Wurz, si Anthony Davidson, de la Honda. In schimb, cei de la Toyota nu au reusit sa impresioneze, cea mai buna clasare intr-unul dintre cele doua antrenamente ale zilei apartinandu-i lui Ralf Schumacher (locul 9 in prima sedinta de teste).

O cursa dificila, piloti incrancenati si masini care nu si-au probat inca valoarea. Ajung aceste premise pentru o cursa spectaculoasa? Ramane sa vedem asta duminica.

MP MALAYSIA

Cursa: duminica, 18.03, ora 09:00
Calificari: sambata, 19.03, ora 08:00

Numar de tururi: 56
Lungimea Circuitului: 5.543 km
Distanta totala: 310.408 km.
Recordul circuitului: J.P. Montoya (2004): 1.34:223