PREVIEW F1 2006 (4): Recordurile all-time

Publicat vineri, 10.03.2006 00:00 de Mircea Meșter

AUTOMARKET va prezinta astazi ultimul episod al preview-ului sezonului 2006, care incepe in acest weekend in Bahrain. De aceasta data ne vom ocupa de niste oameni care nu numai ca au ramas in inimile suporterilor din intreaga lume, ci isi mentin suprematia si in statistici. Sa vorbim, asadar, despre campioni.

Numaratoarea inversa a inceput. Maine vom fi partasi, in Bahrain, la prima sesiune de calificari a sezonului 2006, prima ocazie in care echipele isi vor arata cu adevarat muschii. Pe lista de start a sezonului 2006 gasim un mix de tinerete si experienta care nu face decat sa asigure viitorul acestui sport urmarit de sute de milioane de telespectatori din toata lumea. Dintre pilotii deja consacrati, se detaseaza un nume. Urat sau iubit, contestat de unii si apreciat de ceilalti, Michael Schumacher ( foto, in antrenamentele libere de vineri in Bahrein) ramane o legenda vie, detinator al unor recorduri care cu greu vor putea fi egalate sau depasite. Si cariera lui inca nu s-a terminat, deci contoarele inca inregistreaza cifre. Nici novicii nu se lasa mai prejos, pentru ca cel mai tanar campion mondial din istoria F1, Fernando Alonso, are de aparat un titlu in acest sezon. Asadar, dupa toate premisele, 2006 este un sezon in care si alte cifre stau sa fie doborate. Sa vedem insa cele mai interesante recorduri all-time ale Campionatului Mondial de Formula 1.

PILOTI

Nationalitatea campionului mondial
Desi Formula 1 nu e fotbal, brazilienii au batut tot ce au prins de-a lungul istoriei Marelui Circ. Acestia au castigat nu mai putin de 8 titluri mondiale la piloti, fiind urmati indeaproape de cei din Marea Britanie si Germania (cate 7 titluri). Foarte intresant este faptul ca, desi au o traditie recunoscuta in industria auto, germanii n-au fost in stare sa produca un campion mondial pana la intrarea in F1 a lui Michael Schumacher. E adevarat insa ca de atunci au abordat abrupt  toate topurile. Pe urmatoarele locuri la aceasta categorie stau Argentina si Franta, cu cate 5 titluri mondiale la piloti.

Numarul de piloti activi intr-un sezon
Daca in epoca moderna a Formulei 1 vorbim de 10-11 echipe care aliniaza la start cate doi piloti, sezonul fiind privat de schimbari majore (anul trecut au rulat in total 27 de piloti iar anul 2002 - cu 23 de piloti – a fost cel care a “gazduit” cel mai mic numar din toata istoria Formulei 1), in trecut lucrurile stateau cu totul altfel. Imaginati-va faptul ca in primul sezon – 1950 - echipele au rulat 82 de piloti, pentru ca in 3 ani acest numar sa ajunga la 111, in conditiile in care in acel sezon s-au disputat 8 Mari Premii. Adica de aproximativ 4 ori mai multi decat in 2005. Este adevarat, in acel an au activat in Formula 1 nu mai putin de 64 de echipe. Era ceva inghesuiala pe la boxe, nu-i asa?

Numarul de puncte al campionului mondial
Michael Schumacher are un mare avantaj la acest capitol, deoarece in trecut F1 dispunea de alt sistem de punctaj. Astfel, daca pana in 1977 recordul pe sezon era de 72 de puncte (Niki Lauda), acesta a fost ridicat de germanul de la Ferrari in 2004 la un nivel greu de egalat: 148 de puncte. Tot Schumacher detine si pozitia secunda in acest top, cu 144 de puncte in 2002. Fernando Alonso sta pe podium, cu 133 de puncte adunate dupa un sezon 2005 de exceptie. La cat de echilibrat se anunta acest sezon, ne permitem sa credem ca nivelul atins de Michael Schumacher nu va putea fi egalat. Inca.

Numarul de piloti care au triumfat in cursele unui sezon
Sau, altfel spus, cele mai echilibrate sezoane din istoria F1. La aceasta categorie se detaseaza clar anul 1982, cand nu mai putin de 11 piloti au triumfat in cel putin una din cele 16 curse ale sezonului. Erau vremuri in care Keke Rosberg, John Watson, Didier Pironi, Alain Prost si Niki Lauda (primele cinci pozitii la final) terminau sezonul despartiti de doar 14 puncte. In 2004 si 2005 au castigat curse cate 5 driveri, cel mai redus numar de piloti care au castigat Mari Premii intr-un sezon fiind 3 (1950, 1952, 1963 si 1988).

Tarile care au dat piloti in Formula 1
V-ati intrebat vreodata care este tara care a "imprumutat" cel mai des Formula 1 cu piloti? Ei bine, daca ati facut acest lucru aflati ca lucrurile nu stau deloc cum credeati. Pe primul loc in acest clasament nu se afla nici Marea Britanie, nici Italia, nici Franta, Germania, Brazilia sau Argentina (tari aflate, in aceasta ordine, pe locurile 2-7). Ei bine, acest clasament este dominat de Statele Unite ale Americii, care au dat Formulei 1 nu mai putin de 156 de piloti. Dintre acestia, doar doi au reusit sa castige campionatul mondial. Inca un exemplu ca Statele Unite reprezinta marketing 100%.

Victorii pentru pilotul din masina cu numarul 1
In clasamentul pilotilor care au castigat curse in postura de campion mondial se remarca lejer Michael Schumacher, care profita astfel de pe urma sezoanelor consecutive in care a primit titlul suprem. Diferenta dintre german si urmatorul in acest top (Ayrton Senna) este imensa: 36 de victorii (52 pentru Schumacher, 16 pentru Senna). Cine stie insa cum arata acest clasament daca viata brazilianului nu se incheia tragic...

Cele mai multe puncte
Clasamentul punctelor acumulate de-a lungul carierei in Formula 1 este dominat inca o data de germanul de la Ferrari (1248 de bucati, deocamdata). Urmatorul in lista este Alain Prost, cu 798.5 puncte adunate in 13 sezoane (4 campionate castigate in acest timp). Dupa Ayrton Senna (614 puncte) urmeaza doi piloti inca in activitate, david Coulthard (499) si Rubens Barrichello (489). Actualul campion mondial, Fernando Alonso, se afla pe pozitia a 25-a, insa cele 247 de puncte ne dau sperante ca acest top ar putea suferi in cativa ani schimbari in partea sa esentiala.

Numarul de pole-uri
Surpriza! Schumacher nu se afla pe prima pozitie la aceasta categorie. Este, de fapt, unul dintre ultimele recorduri care asteapta sa fie doborate. Iar diferenta de un pole-position intre Ayrton Senna (locul 1 – 65 de pole-uri) si german (64 de pole-uri) ne face sa credem ca acesta este, de asemenea, una din motivatiile pentru care pilotul Ferrari a ramas pana acum in Formula 1. Jim Clark si Alain Prost impart ultimul loc pe podium, cu cate 32 de pole-uri castigate de-a lungul carierei. Sa fie Bahrein locul in care recordul lui Senna va fi egalat? Vom vedea maine.

Cele mai multe sezoane in Formula 1
Liderul acestui clasament este Graham Hill, cel care a bifat 18 ani (1958-1975) in Formula 1. Britanicul a castigat Campionatul Mondial de doua ori in acest interval, in 1962 si 1968, concurand pentru Owen Racing Organisation, respectiv pentru Lotus. Pe al doilea loc se afla o alta legenda a Formulei 1, italianul Riccardo Patrese. Acesta este si ghinionistul topului, el nereusind sa castige niciodata in cei 17 ani de cariera titlul in Formula 1 (a fost, totusi, vicecampion in 1992). Al treilea loc pe podium este impartit si aici de mai multi piloti (Jack Brabham, Michael Schumacher si Jo Bonnier), cu cate 16 sezoane in Marele Circ (inclusiv cel care tocmai incepe, in cazul germanului).

Cele mai multe tururi rapide, Cele mai multe finish-uri pe podium, Cele mai multe finish-uri in puncte, Cele mai multe “duble” (pole si victorie in aceeasi cursa), Cele mai multe “triple” (pole-position, victorie si cel mai rapid tur in aceeasi cursa)
Oscar-ul merge la Michael Schumacher, pentru intreaga activitate.

CONSTRUCTORI

Numarul de puncte al campioanei mondiale
Numarul de puncte cu ajutorul carora o echipa a castigat titlul suprem in F1 reprezinta o valoare relativa, tocmai pentru ca (la fel ca in cazul topului pilotilor) sistemul de punctaj s-a modificat puternic si pentru ca numarul de curse pe sezon s-a marit constant de-a lungul timpului. Astfel, daca in 1951 Alfa Romeo castiga titlul cu 40 de puncte, Ferrari a reusit sa ajunga la 262 de puncte in sezonul 2004, varful dominarii italiene in F1. Calutul cabrat detine si al doilea loc, cu 221 de puncte in 2003. Cea mai interesanta intrare in acest top este cea a echipei Honda Marlboro McLaren (locul al treilea), care in 1988, cu Senna si Prost in sezon de gratie, cucerea titlul mondial cu 199 de puncte stranse in 16 curse (in conditiile in care pilotul castigator primea doar 9 puncte).

Numarul de echipe care au castigat in cursele unui sezon
Daca in anii ’70 si la inceputul anilor ’80 sezonul era foarte animat, cate 5, 6 sau chiar 7 echipe (1980 si 1981) reusind sa castige curse sezoane la rand, perioada actuala a mai oprit din avantul echipelor din a doua jumatate a clasamentului. Anul trecut, spre exemplu, doar 3 echipe au reusit sa castige curse. Iar daca luam in calcul faptul ca cei de la Ferrari s-au batut doar cu masele de aer la Indianapolis, putem afirma ca anul trecut sezonul a fost foarte acaparat de doar doua echipe. La fel cum se intampla la inceputurile Formulei 1, cand, totusi, numarul echipelor participante intr-un sezon ajungea, cum am mai vazut, la cifre astronomice.

Tarile care au dat echipe in Formula 1
Marea Britanie a reusit performanta de a introduce nu mai putin de 288 de echipe in Marele Circ, majoritatea participand insa la cate un singur Mare Premiu (in perioada anilor ’50). Italienii au contribuit si ei puternic la statistici, aliniind 104 echipe la startul curselor de F1. Dintre acestea, o anume Ferrari a castigat pana acum 14 Campionate Mondiale, adunand in total 4298.77 puncte. Urmeaza in clasament Franta (48 de echipe) si Germania (14 echipe).

CURSE

Numarul de curse intr-un sezon
Recordul absolut este detinut de sezonul 2005, cand cele 19 Mari Premii au adus victoria finala a lui Fernando Alonso. Cele mai putine curse (cate 7) au avut loc in 1950 (logic) si in 1954. cea mai mare diferenta a numarului de curse disputate intre doua sezoane se regaseste intre 1973 si 1974, cand s-a trecut brusc de la 12 curse pe sezon la 15. De asemenea, este interesant de aflat ca cea mai lunga perioada in care FIA a mentinut numarul de Grand Prix-uri a durat 10 ani (1984-1994).

Numarul de curse intr-o tara
Germania se lauda cu faptul ca, in toata istoria F1, a organizat 67 de Mari Premii (chiar daca un numar deloc neinsemnat din acestea s-au organizat sub titulatura de “Marele Premiu al Europei”). Desi SUA au lipsit un timp de pe harta F1, aici s-au hotarat destinele a 61 de curse (locul al doilea in clasamentul nostru). Bineinteles, cea mai cunoscuta si frumoasa cursa ramane cea de la Monaco, unde s-au organizat pana acum 53 de Mari Premii (locul al saselea, dupa Marea Britanie, Franta si Italia).

MASINI

Numarul cu cele mai multe victorii
Un top inedit, al numarului masinilor care au castigat curse de Formula 1, este deschis, evident, de clasicul numar 1, cel atribuit campionului mondial en-titre. Al doilea numar ca victorii este 5 (in 2006, numarul 5 este al lui Michael Schumacher - ce ne rezerva oare germanul?) monopostul care a purtat acest numar reusind sa invinga de 109 ori. Urmeaza numerele 2, 3 si 6, cu cate 62, 47 si 41 de victorii. In Formula 1 si zerourile inving, dovada fiind faptul ca masina inscriptionata cu acest numar a iesit victorioasa de 9 ori.

Constructori de motoare
Cele mai multe victorii acumulate de un constructor de propulsoare ajunge la fabuloasa cifra 1790. Este vorba de Ford, care isi umileste din acest punct de vedere adversarii de pe podium (Climax – 730 si Ferrari – 693). Urmatorul constructor care inca activeaza in Formula 1 este Renault, care se afla pe pozitia a opta, cu 112 victorii. Pana aici insa se intinde o lista bogata care ii cuprinde pe BRM (590 victorii), Maserati (535), Offenhauser (394) si Alfa Romeo (148).

Furnizori de pneuri
Doar 9 nume s-au incumetat, de-a lungul istoriei de 56 de ani a Formulei 1, sa furnizeze pneuri competitive pentru echipele din Marele Circ. Michelin si Bridgestone, actualii constructori din F1, se afla de abia pe pozitiile 5 si 6, in clasamentul victoriilor acumulate, cu 156, respectiv 132 de bucati. Liderul incontestabil al clasamentului este Goodyear (1732 de victorii), urmat de Firestone (1084), Dunlop (1073) si Pirelli (685). Pe ultimele locuri se afla Engelbert (132), Continental (38) si – doamnele vor tresari – Avon, cu 24 de victorii in Marele Circ.

  • scuderia, vineri, 26.02.2010 17:26
    :))

    schumi is back. sa porneasca contoarele:)