Povești auto: Mari comori auto uitate și regăsite
Regăsirea colecţiei Baillon după aproape 50 de ani ne-a readus în atenţie toate maşinile uitate şi regăsite în diverse circumstanţe. Trecem în revistă câteva dintre cele mai importante descoperiri.
Cu toţii am visat să găsim un automobil rar uitat undeva într-un hambar. Sau să moştenim o casă veche în al cărei garaj să descoperim o bijuterie pe patru roţi interbelică. Visele noastre sunt alimentate de ocazionalele ştiri despre descoperiri incredibile din domeniul auto. Periodic, o comoara uitată este descoperită de vreun norocos, sau mai nou, de specialişti ai caselor de licitaţii.
1. Colecţia Baillon
Doi specialişti francezi de la casa de licitaţii Artcurial au reuşit să descopere o colecţie uitată de peste 35 de ani. Aproape 100 de automobile clasice, aflate în diverse stadii de degradare şi aparţinându-i lui Roger Baillon, un magnat al trasportului din Hexagon, au fost regăsite pe un domeniu uitat din Franţa. Deşi colecţia conţine câteva exemplare extrem rare, era aproape complet necunoscută specialiştilor.
Colecţia lui Roger Baillon a fost iniţial mai mare, magnatul francez achiziţionând 200 de automobile între anii 1953 şi 1966. Baillon, un mare pasionat al lumii auto, şi-a construit în anii '50 un roadster pe care l-a expus la Salonul Auto de la Paris. Entuziast şi cu o afacere care mergea bine, Baillon a început să colecţioneze automobile într-un ritm susţinut.
Peste 200 de automobile şi alte vehicule alcătuiau colecţia sa la jumătatea anilor '60. Afacerea sa avea, însă, să intre într-o perioadă dificilă şi Baillon a fost nevoit să vândă o parte din colecţie. Restul de automobile au fost depozitate pe una dintre proprietăţile sale din vestul Franţei, în şoproane improvizate. Aceste adăposturi ofereau o protecţie minimă, cele mai multe dintre maşini fiind expuse elementelor naturale. Dintre cele aproape 100 de automobile regăsite, 60 pot fi salvate şi au fost achiziţionate de către casa de licitaţii. Restul sunt prea degradate, iar familia moştenitoare va încerca să le vândă pentru piese.
Roger Baillon a decedat acum 10 ani şi a lăsat colecţia sa moştenire fiului său, care a murit anul trecut. Nepoţii săi nu ştiau care este valoarea acestei colecţii şi au contactat specialiştii casei de licitaţii. Astfel, colecţia Baillon a fost redescoperită. Pentru Franţa, este cea mai mare descoperire de acest gen de la prezentarea Colecţiei Schlumpf, devenită între timp patrimoniu naţional. Specialiştii spun că aceasta va fi ultima descoperire de acest gen din Franţa.
Câteva dintre exemplarele care vor putea fi salvate:
Amilcar C6 Berline
Amilcar CGSÂ
Ariès Coach
Auto Union cabriolet
Avions Voisin C15
Avions Voisin limousine C15
Avions Voisin C7 par Gallé
Ballot 8 cyl limousine
Barré torpédo
Berliet coupé chauffeur
Berliet Type VIGB 10HP Taxi Landaulet
Bugatti 57 Ventoux
Citroën Trèfle
Delage D6
Delage D8 coach
Delahaye 135 cabriolet Faget Varnet
Delahaye 135 coach Chapron
Delahaye 235 coach Chapron
Delahaye 235 coach Chapron
Delahaye 235 coupé Chapron
Delahaye Type 43 coupé chauffeur
Delahaye GFA 148 L
Delahaye Type 43 camionnette
Delaunay Belleville limousine VL8
Facel Vega Excellence
Ferrari 250 GT SWB California Spider
Ferrari 308 GTS i
Ferrari 400′ Ferrari Mondial 3.2L cabriolet
Hispano Suiza H6B cabriolet Millon-Guiet
Hotchkiss cabriolet
Innocenti S cabriolet
Jaguar type S 3.4 L
La Buire 12 A
Lagonda LG45 cabriolet
Lancia Thema 8.32
Lorraine Dietrich B3/6 plateau
Lorraine Dietrich B3/6 torpédo par Grumman
Lorraine-Dietrich torpédo
Maserati A6G 2000 Gran Sport FruaÂ
Mathis cabriolet
Mathis FOH
Packard cabriolet Super Eight
Panhard-Levassor Dynamic berline X77
Panhard-Levassor Dynamic coupé X76
Panhard-Levassor limousine X72
Porsche 356 SC ex-Sonauto
Renault AX torpédo
Renault Vivastella cabriolet
Sandford cyclecar 3 roues
Singer Cabriolet
Talbot Lago 11/6 cabriolet
Talbot Lago Baby cabriolet
Talbot Lago Baby cabriolet
Talbot Lago Cadette 11
Talbot Lago coach
Talbot Lago T26 coach
Talbot Lago T26 Grand Sport coupé Saoutchik
Talbot Lago T26 Record coupé Saoutchik
Talbot Lago T26 cabriolet Saoutchik ex Rege Farouk
2. Colecţia Schlumpf
Deşi nu a fost pierdută oficial niciodată, impresionanta colecţie a fraţilor Schlumpf a fost un secret bine păstrat pentru o bună perioadă de timp. Fraţii Hans şi Fritz Schlumpf sunt cetăţeni elveţieni născuţi în Italia, dar stabiliţi în oraşul natal al mamei lor, Mulhouse din Alsacia.
În 1935, fraţii Schlumpf au pornit o afacere cu ţesături din lână. Afacerea a prosperat după război, iar Fritz Schlumpf era pasionat de automobile şi curse. Deţinea un Bugatti Type 35B cu care a participat la diverse curse auto din regiune. În anii '50, cei doi fraţi au început să colecţioneze automobile în mod obsesiv, achiziţionând în special modele Bugatti. Până în 1964 cumpăraseră 50 de Bugatti-uri, pe lângă alte numeroase automobile normale şi de curse. Colecţia cuprindea şi 18 automobile ce aparţinuseră lui Ettore Bugatti, inclusiv un Bugatti Royale Coupe Napoleon. Obsesia lui Fritz Schlumpf pentru automobilele Bugatti a continuat prin achiziţia unei colecţii de 30 de exemplare care aparţinuse unui colecţionar american. În 1967, inventarul colecţiei Schlumpf arăta că 105 exemplare Bugatti au fost achiziţionate.
În total, peste 400 de vehicule au intrat în colecţia Schlumpf, iar fraţii au decis să aloce o fostă clădire a ţesătoriei pentru a le adăposti. 40 de tâmplari au fost angajaţi în mare secret pentru a transforma clădirea în depozit pentru colecţia de automobile. Deşi existau specialişti care cunoşteau amploarea colecţiei, fraţii Schlumpf au păstrat-o secretă, puţini fiiind cei care au putut admira cele 400 de automobile.
În anii '70, afacerea Schlumpf a început să se clatine, astfel că fraţiiafacerişti au început să vândă din fabricile deţinute şi să dea afară o mare parte din muncitori. O grevă avea să izbucnească, iar muncitorii de la fabrica din Mulhouse s-au revoltat şi au pus stăpânire pe fabrică şi pe anexe. Aveau să descopere impresionanta colecţie de automobile, un Austin 7 nerestaurat căzând pradă furiei lor şi fiind incendiat.
Fraţii Schlumpf aveau să fugă în Elveţia, iar muncitorii au decis să deschidă colecţia pentru public, pentru a recupera o parte din salariile pierdute. În doi ani, 800.000 de oameni au vizitat colecţia Schlumpf. Datoria acumulată de fraţii Schlumpf creştea însă, iar creditorii au pus ochii pe colecţia de automobile pentru a recupera din sume. În 1979, colecţia a fost confiscată şi scoasă la vânzare. Statul Francez a realizat însă valoarea de patrimoniu a colecţiei Schlumpf şi Asociaţia Muzeului Naţional al Automobilului a achiziţionat colecţia în 1981. Aceasta avea să fie transformată într-un muzeu ce s-a deschis în 1981, iar din 1999, muzeul este operat de către societatea Culturespaces, care l-a modernizat.
Muzeul Automobilului din Mulhouse, numit şi Cite de l'Automobile - Collection Schlumpf, expune în acest moment 400 de automobile dintr-o colecţie totală de 520 de exemplare. De asemenea, muzeul are cea mai mare colecţie de automobile Bugatti din lume, cu 123 de exemplare.
3. Mercedes-Benz 500K 1935 Rudi Caracciola
Una dintre cele mai importate descoperiri din lumea auto nu e o colecţie, ci o maşină. Este vorba despre singurul exemplar al modelului Mercedes-Benz 500K construit special pentru pilotul german Rudi Caracciola.
Asamblat în 1935, modelul unicat a fost un cadou din partea celor de la Mercedes pentru pilotul care le-a adus numeroase victorii în perioada interbelică. Printr-un concurs de împrejurări, Mercedesul unicat şi alte modele rare au ajuns în posesia unui anume Rudi Klein, proprietarul unui cimitir de maşini şi firmă de dezmembrări din sudul oraşului Los Angeles. Klein a murit în 2001, iar colecţia sa de maşini rare a atrecut în grija fiilor săi. Un jurnalist american care investiga dispariţia celebrului Mercedes 500 K Caracciola a ajuns să descopere uimitoarea colecţie ascunsă într-un depozit al cimitirului de maşini din Los Angeles.
Între maşinile descoperite se numără, conform raportului oficial, "două modele Maybach interbelice, unul dintre cele două modele Iso Grifo Spyder (desenat şi construit de Giotto Bizzarini), unul din cele 29 exemplare Mercedes-Benz Gullwing cu caroserie din aluminiu, două BMW-uri 507 şi 502, şase Lamborghini Miura şi ultimul exemplar Horch 855 Spezial Roadster construit, exemplar ce se aflase cândva în proprietatea lui Eva Braun".
Nu este clar ce se va întâmpla cu această colecţie impresionantă, urmaşii lui Klein refuzând, se pare, chiar şi o ofertă venită din partea Mercedes-Benz Classic de a restaura gratis modelul 500K deţinut de Caracciola.
4. Bugatti Type 57S Atalante
Unul dintre cele doar 17 exemplare Bugatti Type 57S Atalante construite vreodată a fost descoperit într-un garaj din Mare Britanie după 50 de ani în care a stat nemişcat. Dat fiind caracterul rar al acestui model, Bugatti-ul regăsit a fost evaluat la suma de trei milioane de lire sterline. Maşina i-a aparţinut preşedintelui Clubului British Racing Drivers (BRDC), Earl Howe, iar printr-o serie de vânzări consecutive a ajuns în proprietatea doctorului Harold Carr. Acesta a condus maşina pentru câţiva ani, apoi a parcat-o în garajul său în 1960 şi a decis să nu o mai utilizeze niciodată. În 2007, doctorul Carr a decedat, acesta lăsând prin testament familiei sale conţinutul garajului. Maşina a fost astfel regăsită într-o stare excelentă, cu doar 26.000 mile la bord, şi a fost vândută la licitaţie.
5. Lamborghini Miura
Un Lamborghini Miura achiziţionat de celebrul Aristotel Onassis a fost uitat în parcarea hotelului Sofitel din Atena. Onassis a achiziţionat exemplarul Miura de culoare maro în 1969, drept cadou pentru Stamatis Kokotas, supranumit Elvis din Grecia, ca semn de apreciere pentru muzica sa. Kokotas l-a parcat în subteranul hotelului Sofitel din Atena. maşina fiind abandonată timp de 30 de ani.
Povestea spune că Stamatis Kokotas era un şofer pasionat, febleţea sa fiind un BMW 2002. După ce a primit modelul Miura S, l-a condus la fel de entuziast, dar după ce a parcurs peste 60.000 kilometri motorul V12 şi-a dat ultima suflare. Acest lucru se întâmpla în 1972, iar maşina a fost pusă la păstrare în parcarea hotelului Hilton din Atena în timp ce motorul a fost trimis în Italia pentru reparaţii.
Vedeta şi-a pierdut în să interesul pentru maşina sa rapidă şi nimeni nu a achitat factura pentru reparaţia motorului, aşa că acesta a rămas la Sant'Agata. Abia în 2003, când hotelul a trecut printr-o reconstrucţie, Lamborghini-ul a fost mutat şi achiziţionat de o casă de licitaţii din Marea Britanie.
Frumos! Iar cei care restaureaza masini vechi astfel incat noi sa putem vedea istoria automobilului in prezent sunt niste eroi, adesea anonimi, care merita recunostinta noastra aproape in aceeasi masura ca si designerii sau fabricantii acestor obiecte de arta. Indiferent ca e vorba de un banal Fiat Topolino sau de un model exclusivist, ei colectionarii si restauratorii ne transmit mereu mesajul ca o masina nu moare atunci cand inceteaza productia modelului sau chiar existenta marcii, ci atunci cand asupra ei se coboara uitarea.