POVEŞTI AUTO: Glas Auto Company, una dintre fantasticele mărci uitate ale Bavariei

Publicat luni, 19.01.2015 11:10 de Dragoș Băltățeanu

Glas Auto Company este una din multe mărci dispărute în istorie. În 1966, marca Glas a fost cumpărată şi înglobată în compania BMW, iar o parte din modelele sale au primit sigla companiei bavareze.

BMW este una dintre cele mai cunoscute mărci auto din lume. Fondată în 1916, marca din Bavaria are rădăcini în lumea aviației, dar s-a dedicat construcției de motociclete începând cu 1923 și automobile din 1928. De-a lungul istoriei, BMW s-a ascociat sau a achiziționat și alte mărci din lumea auto. Anumite mărci au fost păstrate și adăugate portofoliului ca Mini, altele au fost înglobate în gama BMW. Una dintre aceste mărci a fost cea a companiei Hans Glas din Dingolfing, Germania. 

De la batoză la scuter

Numele Glas este cunoscut în zona orașului Dingolfing din Bavaria încă de la începutul secolului trecut. Andreas Glas înfința în 1895 un atelier pentru repararea mașinilor cu abur folosite în agricultură. Din 1905, Andreas Glas s-a reorientat către construcția de mașini de cusut și a făcut din acest nou domeniu de activitate un business care a mers bine până la începtul războiului. Andreas Glas avea 18 copii, iar unul dintre ei, Hans, avea să emigreze în America în 1910 la vârsta de 20 de ani. Zece ani mai târziu se întorcea acasă și devenea noul manager al Companiei Glas.

Hans Glas

În timpul celui de-al doilea Război Mondial, Compania Glas a fost nevoită să devină furnizor de arme, însă după încheierea ostilităților, compania revenea în domeniul malișinilor pentru agricultură. Erau angajați 1.000 de lucrători, iar Andreas Glas se alătura tatălui său în conducerea afacerii de familie. 

Scuterul Glas Goggo, primul produs al companiei germane.

Primul pas către industria vehiculelor pentru transport de persoane a fost un scuter. În timp ce se afla în Italia, la o expoziție pentru echipamente pentru fermieri la Verona, Andreas Glas a remarcat mulțimea de scutere ce popula orașul italian. Întors acasa, a decis că vor construi un scuter propriu. Un prim prototip a fost rezolvat rapid, iar în 1951 compania Glas începea producția de serie pentru scutere. Scuterul produs purta numele simpatic Goggo, o denumire inspirată din termenul de alint folosit pentru noii-născuți în familia Glas.

Afacerea cu scutere avea să fie un succes mai mare decât ar fi anticipat și depășea ca profit producțiea de echipamente pentru agricultură. În 1954, compania Glas construise aproape 47.000 de scutere, modelul Goggoo fiind foarte căutat atât în Germania cât și la export. Însă Hans Glas și-a dat seama că această cerere nu avea să fie constantă. Lumea își revenea după război și necesitățile pentru transportul personal creșteau. Automobiul lua avânt în Germania și lumea asistea la o explozie a micro-automobilului, mici automobile fără prea mari pretenți care putea asigura transportul eficient pentru una sau două persoane. Messerschmitt, Fulda sau chiar BMW ofereau mici automobile cu forme ciudate, dar Hans Glas nu a dorit să urmeze acest trend. A hotărât ca primul autombil Glas să fie unul de dimenisuni mici, dar cu forme clasice, fără inovații ca portierea frontală folosită de celebra Isetta. 

Goggomobil

În 1955 era gata Goggomobil, așa cum era botezat primul automobil Glas. Succesul a fost aproape instant și, în ciuda unei cadențe de 150 de automobile construite zilnic, compania germană nu putea face față cererii. Sedanul Goggomobil era propulsat de motoare cu doi cilindri în doi timpi de 250 sau 300 cmc. A urmat un motor mai mare, de 400 cmc, dar și variante coupe și van pentru simpaticul Goggomobil. Mașina avea să fie produsă sub licență și în Spania și Australia. 

Glas Goggomobil

Afacerea Glas mergea bine în anii '50. Compania avea acum 4.000 de angajați, iar profitul crescuse de patru ori în perioada 1955-1959. În 1958, gama de automobile avea să crească cu un Goggomobil mai mare motorizat cu propulsoare în patru timpi, de 600 și 700 cmc. Acest model avea să fie ulterior botezat Glas Isar, dar nu avea să se bucure de succes-ul Goggomobilului original.

Publicul începea să se orienteze către automobile de clasă medie, iar spre finalul anilor '50 apărea idea unei alianțe între mărcile auto bavareze: BMW, Auto Union și Glas. Alianța era idea primului ministru al landului Bavaria de la acea vreme, Alfons Goppel. Acesta încerca să salveze mărcile BMW și Auto Union, ce aveau probleme financiare. Hans Glas nu a fost încântat de idee, iar în final alianța nu s-a mai realizat.

Glas 1004

Din 1962, compania auto Glas a început să lanseze rapid o serie de modele de dimensiuni mai mari. Glas devenea un producător serios, având în gamă șase modele și nu mai puțin de 16 versiuni rezultate din combinațiile de modele și motorizări. Modelele Glas 1004, 1204 și 1304 alcătuiau o serie de automobile pentru familie, dar compania își dorea și un model mai atractiv. Au apelat la serviciile unei case de design cu renume, Pietro Frua din Torino, Italia, celebră pentru colaborarea cu Maserati. Rezultatul a fost un coupe cu forme atractive numit Glas GT și echipat cu motoare de 1.3 sau 1.7 litri.

Glas 1300 GT cabriolet

Glaserati

Inspirat de colaborarea cu italienii, Hans Glas a vrut să mai facă un pas. Țintea segmentul automobilelor de lux și propunerea sa materializat sub forma unui coupe exclusivist cu motor V8 de 2.6 litri. Glas 2600 V8 a fost prezentat publicului la Salonul Auto de la Frankfurt din 1965 și mașina primea rapid porecla "Glaserati" datorită asemănării puternice cu modele Maserati contemporane. 

Glas 2600 GT V8
Glas 2600 GT V8

Extiderea gamei a fost făcută însă fără a lua în calcul investițiile necesare pentru a susține o producție de calitate pentru toate aceste modele. Hans Glas avea să-și dea rapid seama că situația financiară a companiei sale nu este prea bună. A cerut ajutorul băncilor, iar când acesta nu a venit s-a întors spre un ajutor din partea guvernului. O analiză avea să arate că compania Glas încă folosea prea multe operații efectuate manual, iar seniorul Hans Glas își păstra toate operațiile financiare într-un caiet pe care îl ținea permanent asupra sa. Statul a încercat să ajute, dar până la urma compania rivală BMW a decis să intervină pentru a salva compania Glas. 

În 27 septembrie 1966, Glas Auto intra în proprietatea BMW. Uzina Glas de la Dingolfing devenea uzină BMW, iar gama de modele avea să fie simplificată de către noii proprietari. Modelele coupe 1300 GT și 1700 GT deveneau BMW 1600 GT. Modelul rebrănduit primea câteva modificări și o siglă nouă și avea să fie fabricat în continuare. Modelul de top era rebotezat BMW-GLAS 3000 V8 și era echipat acum cu un motor V8 de 3.0 litri. Goggomobilul a fost fabricat în continuare fără a asocia sigla BMW cu acest model. De-a lungul anului 1967, fostele modele Glas au fost scoase treptat din oferta BMW, dar Goggomobil a rezistat până în 1969 datorită clienților fideli.

BMW-Glas 3000 GT V8

Hans Glas avea să moară la 79 de ani, după ce a văzut cum întreaga sa afacere este absorbită de către BMW. Automobilele produse de compania sa şi mai ales cele îmbunătăţite de BMW sunt astăzi piese de colecţie rare. De exemplu, modelul BMW 1600 GT a fost construit în doar 1.255 exemplare ceea ce îl face extrem de rar astăzi. Astăzi, uzina de la Dingolfing este cea mai mare uzină BMW din Europa, aici fiind asamblat 17 modele din actuala gamă BMW. De asemenea, la Dingolfing sunt construite elemente pentru automobilele din noua gamă i, precum şi caroserii pentru marca Rolls-Royce. 

  • vianu, luni, 19.01.2015 12:21

    citind articolul si vazand evolutia unei companii ale carei origini modeste a ajuns sa scoata pe piata adevarate bijuterii auto imi vin in minte declaratiile absolute ale unor mititei care isi mai fac veacul pe AM: NICIODATA nus'h ce firma - X (deobicei asiatica) nu va ajunge la nivelul firmei Y (deobicei germana). Mai dese astfel de articole, dragostea pentru automobil incepe cu invatarea istoriei acestuia, intelegerea domeniului si acceptarea ca orice este posibil pe lumea asta.