POVEŞTI AUTO: Autostrada-aerodrom

Publicat marţi, 01.10.2013 10:10 de Dragoș Băltățeanu

Cu toții știm că celebrele autostrăzi germane sunt un reper pentru infrastructura mondială. Autobahn-ul ascunde însă un secret mai puțin știut: unele bucăți din autostrăzile germane au fost gândite pentru a putea fi folosite ca piste de aterizare pentru avioane în caz de necesitate.

Autostradă folosită ca pistă de aterizare? Sună a legendă urbană sau scenariu de film american, dar este sau a fost o realitate. În timpul Războiului Rece, Germania şi alte ţări au gândit şi folosit părţi din reţeaua de autostrăzi pe post de pistă de aterizare pentru avioane militare. Militarii se gândeau la cele mai grele situaţii, acelea în care aeroporturile militare şi civile nu ar mai fi disponibile, find scoase din uz de către inamic. Pentru acest caz, militarii erau pregătiţi să folosească bucăţi de autostradă pregătite special pentru acest caz. Majoritatea ţărilor din Europa de Vest erau pregătite pentru acest scenariu, dar sistemul este folosit de forţele aeriene din întreaga lume şi demonstrat uneori în cadrul unor exerciţii militare. 

Autostrazile care pot fi transformate în aerodrom au partea centrală asfaltată.

Istorie

Autobahn-ul german a fost folosit drept pistă provizorie încă din al doilea Război Mondial.

Conceptul şoselelor folosite pe post de aerodrom nu este nou. A apărut încă din al doilea Război Mondial şi aparţine cui altcuiva decât germanilor. Forţele aeriene germane au folosit acest sistem pentru avioanele de luptă naziste. În Germania, aceste bucăţi de drum ce pot fi convertite rapid într-o pistă de aterizare se numesc Notlandeplatz sau, pe scurt, NLP. Conceptul a apărut în timp ce Germania începea să construiască autostrăzi, adică în perioada celui de-al treilea Reich. Hitler şi Goering, ministrul nazist al Forţelor Aeriene stabiliseră o reţea de asemenea NLP-uri răspândite în întreaga reţea de autostrăzi a Germaniei naziste. Ele ar fi folosit ca piste de aterizare în caz de nevoie pentru cel mai modern avion militar al acelor vremuri, Messerschmitt-262, primul avion de vânătoare ce folosea motoare cu reacţie. Un avion care a apărut însă prea târziu pentru a mai putea juca vreun rol în al doilea Război Mondial.

Nu mai puţin de 10 astfel de piste fuseseră prevăzute pe autostrazile A1, A6, A67, A8 şi A9 în perioada 1944-1945. Pentru a deveni NLP-uri, bucăţile de autostradă trebuiau să aibă linii drepte cu lungimi ce variau între 800 şi 2.200 metri. Partea mediană era asflatată, iar zona era eliberată de obstacole ca stâlpii de iluminat, de exemplu.

Războiul Rece

Un A10 Thunderbolt pregătit de decolare pe autostrada germană.

Sistemul a rămas în uz şi după război. Încleştarea tăcută dintre Vest şi Est, cunoscută sub numele de Războiul Rece, a alimentat nevoia armatelor pentru soluţii alternative în caz de război total. În Germania de Vest, primul NLP modern a apărt în 1961, lângă Lahr. De data aceasta, aceste piste alternative erau amplasate în apropiere unor baze militare deja existente, ca soluţie alternativă la pista de aterizare militară. Soluţia se dovedea populară printre liderii militari aşa că NLP-urile s-au înmulţit şi modernizat. Multe dintre ele aveau o lungime de 2.500 metri, echivalentă cu o pistă normală din aviaţie şi puteau suporta aterizări din partea unor aeronave cu greutate de pâna la cinci sau şase tone. Până în 1989, nu mai puţin de 21 de asemenea situri existau în Germania de Vest şi încă 16 erau planificate, dar căderea comunismului în Est avea să facă aceste planuri redundate.

Soluţia a fost preluată şi de alte state şi chiar promovată prin intermediul unor exerciţii militare. Pentru industria aviatică erau o bună oportunitate de a demonstra capacităţile STOL ale aparatelor de zbor militare, iar Saab a folosit un drum public într-unul din filmele de prezentare ale avionului de vânătoare JAS 39 Gripen. STOL, în limbaj aviatic înseamnă Short Take-Off and Landing. Un avion cu capacităţi STOL poate ateriza şi decola de pe piste scurte sau improvizate fără mari probleme. 

Un NLP faimos

Autostrada A29 de lângă Alhorn, Germania este prevăzută cu spaţii speciale pentru parcarea avioanelor.

Cea mai cunoscută secţiune de autostradă cu o asemenea capacitate este o bucată din autostrada A29 de lânga baza militară germană de la Alhorn. A devenit celebră pe internet, datorită curioşilor care au remarcat ceva diferit în acea zonă, dar şi prin faptul că acest NLP a fost folosit în cadrul unui exerciţiu militar de anvengură din 1984. Exerciţiul, botezat Highway 84, a arătat cum poate fi transformat acest segment de Autobahn într-un aeroport militar aproape complet. NLP-ul de la Alhorn are spaţii speciale pentru parcarea aeronavelor şi pentru turnul de control mobil, acest spaţii fiind folosite ca parcari atunci când autostrada este folosită de maşini. Bucata de autostradă folosită ca pistă alternativă are partea mediană asfaltată, iar separatoarele de sens au fost construite special pentru a putea fi îndepărtate uşor. De asemenea, NLP-ul este amplasat într-o zonă unde autostrada este conectată cu drumuri naţionale paralele pentru a putea devia uşor traficul şi pentru a permite accesul vehiculelor militare necesare pentru operarea aerodromului improvizat. 

Un C-130 Hercules aterizând pe autostrada A29 în cadrul exerciţului militar Highway 84.

  • gelu, marţi, 01.10.2013 10:19

    fix acelasi lucru si in Suedia. Doar ca suedezii au mers mai departe si si-ai construit avioanele special pentru a opera de pe sosele/autostrazi sau piste de pana in 800m nimic nou sub soare

  • Sak, marţi, 01.10.2013 11:00

    De ce nu scrieti si de cele din Romania?

  • P$T, marţi, 01.10.2013 11:20

    Gelu paralelu daca ai fi citit si restul ai fi inteles ca ei foloseau autostrazile (multi habar nu aveau ce sunt alea) din al doilea Razboi Mondial. Dar melteanu roman trebuie sa arunce el cu ceva, chiar si Ghita Ciobanul e mai intelept, el citeste pe tableta toata stirea!

  • gelu, marţi, 01.10.2013 11:24

    @P$T imi cer scuze daca te-a ofensat incercarea de a te informa despre ceea ce sunt in stare si altii. Mie mi s-a parut o chestie foarte interesanta ca o natie sa isi adapteze forta de lupta aeriana la conditiile geografice tipice si tie iti doresc o zi buna.

  • Sak, marţi, 01.10.2013 11:28

    Sa dau si un exemplu: soseaua dintre Brasov si Harman. Asta sa nu se inteleaga ca ma refeream la autostrazile din Romania :)

  • Alex Radoi, marţi, 01.10.2013 12:33

    A fost si pe A2 o portiune de 3km pana acum vreo 10 ani (parca), cei mai batrani o cunosc cu siguranta, dar dupa "modernizarea" autostrazii s-au montat separatoare si acolo.

  • flavius, marţi, 01.10.2013 14:24

    Da,a fost pe Autostrada Bucuresti-Pitesti o portiune de 3 km de la km.80,care avea si sistem de incalzire,subteran.

  • remus, marţi, 01.10.2013 14:43

    Din cate stiu autostrazile A1 si A2 dinspre Bucuresti spre Pitesti si respectiv spre Constanta au fost construite special, pana la km 36, in scopul de a prelua tancurile din unitatile militare care inconjurau Bucurestiul. De asemeni puteau fi transformate usor in piste de aterizare pentru avioanele militare. Lui Ceausescu ii era mai frica de un atac din partea rusilor decat din partea capitalistilor. Nu l-am placut niciodata pe Ceausescu si minunata lui Epoca de Aur, dar omul asta chiar a fost nationalist si avea un plan in cap, pe care l-a urmat, atat cat a avut timp. Acum e o degringolada totala si fiecare e interesat doar de patratica lui.

  • gugu, marţi, 01.10.2013 15:10

    toate autostrazile rrominesti sintpregatite sa primeasca avioane rusesti mig, iak, tu, an, su, etc.

  • unul, marţi, 01.10.2013 15:12

    Pe A1 chiar s-au facut decolari- aterizari cu avioane supersonice in urma cu multi ani .

  • Edi, miercuri, 02.10.2013 11:32

    Autostrazile romanesti au ceva unic in lume: se pot transforma rapid in porturi in caz de inundatii si ploi torentiale. Vezi stirile in care la fiecare ploaie mai serioasa se blocheaza drumurile.

  • @Edi, miercuri, 02.10.2013 12:06

    ai uitat de partiile de schi

  • nyivus, joi, 03.10.2013 18:38

    @gelu - Am impresia ca strategia de aparare a suedezilor foloseste si azi aceste "vägbase", adica "baze rutiere", niste baze aeriene mici, cu doar doua avioane. Bazele sunt construite departe de orase, in mijlocul padurilor, si sunt legate cu o sosea cu o singura banda de soselele folosite drept pista de decolare/aterizare. Ideea era ca astfel e aproape imposibil da distrugi toata forta aeriana a tarii, aceasta fiind dispersata si ascunsa pe tot teritoriul tarii.