POVEŞTI AUTO: Autostrada-aerodrom
Cu toții știm că celebrele autostrăzi germane sunt un reper pentru infrastructura mondială. Autobahn-ul ascunde însă un secret mai puțin știut: unele bucăți din autostrăzile germane au fost gândite pentru a putea fi folosite ca piste de aterizare pentru avioane în caz de necesitate.
Autostradă folosită ca pistă de aterizare? Sună a legendă urbană sau scenariu de film american, dar este sau a fost o realitate. În timpul Războiului Rece, Germania şi alte ţări au gândit şi folosit părţi din reţeaua de autostrăzi pe post de pistă de aterizare pentru avioane militare. Militarii se gândeau la cele mai grele situaţii, acelea în care aeroporturile militare şi civile nu ar mai fi disponibile, find scoase din uz de către inamic. Pentru acest caz, militarii erau pregătiţi să folosească bucăţi de autostradă pregătite special pentru acest caz. Majoritatea ţărilor din Europa de Vest erau pregătite pentru acest scenariu, dar sistemul este folosit de forţele aeriene din întreaga lume şi demonstrat uneori în cadrul unor exerciţii militare.
Istorie
Conceptul şoselelor folosite pe post de aerodrom nu este nou. A apărut încă din al doilea Război Mondial şi aparţine cui altcuiva decât germanilor. Forţele aeriene germane au folosit acest sistem pentru avioanele de luptă naziste. În Germania, aceste bucăţi de drum ce pot fi convertite rapid într-o pistă de aterizare se numesc Notlandeplatz sau, pe scurt, NLP. Conceptul a apărut în timp ce Germania începea să construiască autostrăzi, adică în perioada celui de-al treilea Reich. Hitler şi Goering, ministrul nazist al Forţelor Aeriene stabiliseră o reţea de asemenea NLP-uri răspândite în întreaga reţea de autostrăzi a Germaniei naziste. Ele ar fi folosit ca piste de aterizare în caz de nevoie pentru cel mai modern avion militar al acelor vremuri, Messerschmitt-262, primul avion de vânătoare ce folosea motoare cu reacţie. Un avion care a apărut însă prea târziu pentru a mai putea juca vreun rol în al doilea Război Mondial.
Nu mai puţin de 10 astfel de piste fuseseră prevăzute pe autostrazile A1, A6, A67, A8 şi A9 în perioada 1944-1945. Pentru a deveni NLP-uri, bucăţile de autostradă trebuiau să aibă linii drepte cu lungimi ce variau între 800 şi 2.200 metri. Partea mediană era asflatată, iar zona era eliberată de obstacole ca stâlpii de iluminat, de exemplu.
Războiul Rece
Sistemul a rămas în uz şi după război. Încleştarea tăcută dintre Vest şi Est, cunoscută sub numele de Războiul Rece, a alimentat nevoia armatelor pentru soluţii alternative în caz de război total. În Germania de Vest, primul NLP modern a apărt în 1961, lângă Lahr. De data aceasta, aceste piste alternative erau amplasate în apropiere unor baze militare deja existente, ca soluţie alternativă la pista de aterizare militară. Soluţia se dovedea populară printre liderii militari aşa că NLP-urile s-au înmulţit şi modernizat. Multe dintre ele aveau o lungime de 2.500 metri, echivalentă cu o pistă normală din aviaţie şi puteau suporta aterizări din partea unor aeronave cu greutate de pâna la cinci sau şase tone. Până în 1989, nu mai puţin de 21 de asemenea situri existau în Germania de Vest şi încă 16 erau planificate, dar căderea comunismului în Est avea să facă aceste planuri redundate.
Soluţia a fost preluată şi de alte state şi chiar promovată prin intermediul unor exerciţii militare. Pentru industria aviatică erau o bună oportunitate de a demonstra capacităţile STOL ale aparatelor de zbor militare, iar Saab a folosit un drum public într-unul din filmele de prezentare ale avionului de vânătoare JAS 39 Gripen. STOL, în limbaj aviatic înseamnă Short Take-Off and Landing. Un avion cu capacităţi STOL poate ateriza şi decola de pe piste scurte sau improvizate fără mari probleme.
Un NLP faimos
Cea mai cunoscută secţiune de autostradă cu o asemenea capacitate este o bucată din autostrada A29 de lânga baza militară germană de la Alhorn. A devenit celebră pe internet, datorită curioşilor care au remarcat ceva diferit în acea zonă, dar şi prin faptul că acest NLP a fost folosit în cadrul unui exerciţiu militar de anvengură din 1984. Exerciţiul, botezat Highway 84, a arătat cum poate fi transformat acest segment de Autobahn într-un aeroport militar aproape complet. NLP-ul de la Alhorn are spaţii speciale pentru parcarea aeronavelor şi pentru turnul de control mobil, acest spaţii fiind folosite ca parcari atunci când autostrada este folosită de maşini. Bucata de autostradă folosită ca pistă alternativă are partea mediană asfaltată, iar separatoarele de sens au fost construite special pentru a putea fi îndepărtate uşor. De asemenea, NLP-ul este amplasat într-o zonă unde autostrada este conectată cu drumuri naţionale paralele pentru a putea devia uşor traficul şi pentru a permite accesul vehiculelor militare necesare pentru operarea aerodromului improvizat.
fix acelasi lucru si in Suedia. Doar ca suedezii au mers mai departe si si-ai construit avioanele special pentru a opera de pe sosele/autostrazi sau piste de pana in 800m nimic nou sub soare