POVEŞTI AUTO: 30 de ani de motoare diesel BMW
Oricât de ciudat ar părea astăzi, termenii diesel şi BMW nu erau compatibili acum 30 de ani. BMW era o marcă fidelă propulsoarelor performante pe benzină. Dar economicele motoare diesel nu mai puteau fi ignorate.
În istoria fiecărei mari mărci cu pedigree sportiv vine un moment în care cei care conduc destinele îşi pun o întrebare de bază: "Oare nu ar trebui să avem şi un motor diesel în gamă?" Porsche a trecut prin această dilemă de curând şi toţi fanii mărcii s-ai simţit trădaţi la auzul faptului că Porsche Cayenne va putea fi alimentat şi cu motorină. După fierberea iniţială, publicul a acceptat şi astăzi nu ni se mai pare ciudată alăturarea cuvintelor "Porsche" şi "diesel". În faţa acestei întrebări s-a aflat de curând şi Subaru, marca japoneză cedând la rândul său tentaţiei.
Prin aceeaşi dilemă a trecut şi BMW, doar că totul se întâmpla acum fix 30 de ani. BMW era până în 1984 un brand care folosea exclusiv propulsoare pe benzină, dieselul fiind până văzut la acea vreme ca o soluţie rezervată agriculturii şi autovehiculelor utilitare. La începutul anilor '80, aceste motoare au început însă să-şi facă loc şi pe automobile datorită faptului că ofereau avantajul economiei de carburant. Erau însă zgomotoase şi lipsite de performanţe, ceea ce îi făcea pe mulţi fani BMW să nu conceapă că marca bavarează va folosi vreodată un asemena propulsor.
Criza petrolului i-a făcut însă pe cei de la BMW să dezvote un plan încă din 1975 care prevedea dezvoltarea de motoare diesel ca alternativă la cele pe benzină. Abia peste câţiva ani planul intra în aplicare, iar primul motor diesel folosit de BMW pe un model de serie avea să fie prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. Se întâmpla exact acum 30 de ani.
1984, începutul: BMW 524td
Încă de la început a fost clar că un motor BMW diesel ar trebui să dispună de câteva calităţi speciale. Provocarea a fost combinarea economiei de combustibil şi a duratei lungi de viaţă cu performanţele ridicate. Inginerii BMW au optat pentru un motor cu şase cilindri în linie, cu sistem vortex al camerelor de ardere şi turbocompresor. Iar primul model care a primit acest motor a fost Seria 5. Rezultatul a purtat numele de BMW 524td. A stabilit noi standarde în domeniul automobilelor dotate cu motoare diesel. Propulsorul creat de BMW avea o cilindree de 2.443 cmc şi putea dezvolta 115 CP şi 240 Nm la 2.400 rpm, cifre impresioanante pentru 1983. Pentru a atinge 100 km/h, BMW-ul 524td avea nevoie de 12.9 secunde, iar viteza la care motorul se plafona era 180 km/oră. Pentru un prim BMW ce putea fi alimentat cu motorină, presa de specialitate l-a primit bine, apreciând cuplul acestui motor, sunetul plăcut pentru o unitate diesel, precum şi lipsa vibraţiilor. În plus, cifra oficială pentru consumul mediu a fost 7.1 litri/100 km, una absolut fantastică pentru acea perioadă.
Imediat după debutul vânzărilor acestui model, BMW a încheiat un acord cu Ford pentru furnizarea de motoare diesel produse de bavarezi în uzina Steyr. Ford încerca să contracareze criza petrolului, încercând că popularizeze motoarele diesel şi peste ocean. Un prim exeperiment a fost modelul Licoln Continental echipat cu motor diesel BMW. Această variantă a fost disponibilă pentru modelul Lincoln Mark VII între 1984 şi 1985, fiind fabricată în 2.500 de unităţi, dar s-a dovedit un eşec, clienţii americani preferând varianta echipată cu motor V8 pe benzină. Lincoln-ul diesel folosea o transmisie automată marca ZF cu patru trepte, dar au existat, se pare, şi câteva exemplare cu cutie de viteze manuală. Astăzi aceste maşini sunt extrem de rare în Statele Unite, doar câteva exemplare supravieţuind.
În Europa, clienţii BMW au îmbrăţişat ideea, în ciuda reticenţei iniţiale. În 1986, deja fiecare al treilea BMW Seria 5 înmatriculat în Germania era echipat cu motor diesel, iar BMW 524td devenea cel mai popular model al gamei după doar patru ani de la lansare. În aceste condiţii, BMW decidea să extindă gama şi să îşi doteze cu propulsor diesel şi modelul mai mic: Seria 3.
Pentru început, BMW a ales să pună pe Seria 3 o versiune aspirată a motorului cu şase cilindri de 2.4 litri. Modelul se numea 324d, iar motorul dezvolta doar 86 CP şi un cuplu de 152 Nm. Eram cam lent pentru standardele BMW, acceleraţia făcându-se în 16.1 secunde, dar consumul mediu era de 6.9 litri/100 km. Acest motor aspirat, dar foarte economic a fost apoi pus şi pe Seria 5, modelul 524d fiind prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 1986. Un an mai târziu, gama diesel BMW era compusă din modelele 524td, 524d, 324td şi 324d.
1991, confirmarea: a doua generaţie de motoare diesel
La opt ani de la lansarea primului propulsor diesel BMW, a doua generaţie îşi făcea apariţia la Salonul Auto de la Frankfurt din 1991. Noul motor avea tot şase cilindri în linie, dar era mult mai avansat tehnic şi rafinat faţă de prima generaţie. Capacitatea cilindrică a fost mărită la 2.498 cmc iar puterea livrată era disponibilă în două variante, în funcţie de modelul echipat. Astfel, 325td avea 115 CP, în timp ce 525tds se lăuda cu 143 CP. Consumul mediu era de 7 litri pentru 325td şi 7.2 pentru 525tds. Emisia de noxe este redusă datorită folosirii de sisteme de catalizare, iar performanţele era impresionante pentru 1991: 12 secunde pentru sprintul până la 100 km/oră, în timp ce fratele mai mare avea nevoie de 11 secunde.
Noile motorizări veneau la fix într-o epoca în care dieselul lua avânt în Europa. Fiecare al şaselea model nou înmatriculat în Europa era diesel, iar în Franţa procentul motorizărilor diesel ajunsese deja la 50%. În 1994, BMW decide să producă şi o variantă cu patru cilindri derivată din motorul diesel de 2.5 litri. Acest frate mai mic avea doar 1.7 litri şi dezvolta 90 CP. Modelul echipat cu acest motor s-a numit 318tds, iar consumul mediu raportat era de doar 5.9 litri/100 km.
1998, evoluţia: a treia generaţie şi motorul diesel V8
Anul 1998 a marcat numeroase momente în povestea dezvoltării motoarelor BMW diesel. Au fost lansate două propulsoare diesel noi: cu şase cilindri şi cu patru cilindri dispuşi în linie. În acelaşi timp, un motor V8 diesel era pregătit pentru producţia de serie şi a fost lansat pe piaţă în 1999. O nouă soluţie tehnică îşi făcea loc, injecţia directă de carburant common-rail, iar BMW oferea în premieră acest tip de injecţie pe noile propulsoare cu şase cilindri.
Apare modelul 320d, ce oferea 136 CP şi un cuplu maxim motor de 280 Nm la 1.750 rpm. Acest model şi motor aveau să facă istorie chiar înainte de intrarea în producţia de serie: în iunie 1998, Hans-Joachim Stuck, Christian Menzel, Marc Duez şi Andreas Bovensiepen au câştigat cursa de 24 de ore de la Nürburgring cu BMW 320d. A fost prima victorie reuşită de un turism cu motorizare diesel într-o cursă de anduranţă și prima victorie importantă a unui automobil diesel într-o cursă de motorsport. Modelul de serie BMW 320d s-a dovedit a fi puternic, eficient şi fiabil. Automobilul combina o acceleraţie (0-100 km/oră) realizată în 9,9 secunde cu un consum mediu de 5,7 l/100 km.
Pentru Seria 5, BMW lansează modelul 530d, cel mai puternic model diesel din acel moment, cu 184 CP şi 390 Nm. Suta era atinsă în 8 secunde, iar consumul mediu era de 7.2 litri. Era timpul ca dieselul să atace şi clasa de lux. BMW introdusese deja modelul 725tds şi apoi 730d, dar era nevoie de ceva special. Apogeul a venit în primăvara anului 1999, când BMW a lansat primul propulsor diesel V8. Acest motor echipa modelul 740d, avea o capacitate de 3.9 litri şi livra o putere de 238 CP şi un impresionant cuplu de 500 Nm la 1.800 rpm.
2004, modernizarea: o nouă etapă
După anul 2000, motoarele diesel ating un maxim de popularitate în Europa. În 2002, proporţia modelelor diesel care fuseseră înmatriculate în Germania era de 38%, iar statisticile pentru Europa erau chiar uşor peste acest procent. Statisticile privind modelele BMW reflectau clar această tendinţă: peste 40% din toate automobilele livrate în Europa erau echipate cu motoare diesel în 2002.
În aceste condiţii, BMW avea să mai spargă o barieră în 2003, când a fost lansat primul model coupe propulsat de un motor diesel din istoria companiei. BMW 330cd era propulsat de un motor diesel cu şase cilindri în linie ce dezvolta 204 CP. Puterea era transmisă către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze cu şase trepte. Cei 410 Nm erau suficienţi pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră în 7.2 secunde. Un an mai târziu, BMW a făcut un nou pas înainte. Motorul diesel era pregătit să echipeze un cabriolet. Propulsorul diesel cu patru cilindri a avut rol de pionier la BMW 320d Cabriolet, iar versiunea de motor cu şase cilindri dispuşi în linie a urmat un an mai târziu.
În 2004, diversitatea gamei de produse a ajuns la un nou nivel pentru BMW Seria 5 şi a fost extinsă şi puterea motoarelor diesel. Pe lângă BMW 520d - cu motor diesel cu patru cilindri, BMW 525d şi BMW 530d, gama cuprindea acum şi BMW 535d. Motorul cu şase cilindri dispuşi în linie de la BMW 535d dispunea de un sistem inovator de turbocompresie. BMW a fost primul constructor de automobile din lume care a utilizat pe modelele de serie un proces de turbo-alimentare în mai multe etape, botezat Variable Twin Turbo.
2007, ecologizarea: BMW EfficientDynamics
Din 2007, BMW a pus accest pe performanţe responsabile, inaugurând versiunile diesel EfficientDynamics. Astfel, motoarele diesel, studiate pentru a fi extrem de eficiente, au fost asociate cu o serie de tehnologii care să limiteze emisiile de CO2. Aceste tehnologii au inclus reutilizarea energiei emise la frânare, afişarea punctului de schimbare optim al treptelor de viteză, funcţia Start-Stop, servodirecţia electromecanică şi operarea inteligentă a componentelor auxiliare.
Pe noul BMW Seria 1 Coupe debuta 123d, primul propulsor diesel de serie care depășea bariera de 100 CP per litru. Versiunea de patru cilindri dezvolta astfel 204 CP, un cuplu de 400 Nm și un consum mediu de 5,2 litri/ 100 km în contextul unui sprint 0-100 km/oră efectuat în 7 secunde pentru versiunea cu cutie manuală.
În 2008, BMW a considerat că a venit momentul de a impune tehnologia diesel avansată şi pe piaţa auto din America de Nord. Modelele BMW X5 xDrive35d şi BMW 335d Sedan au fost lansate în SUA şi Canada cu motorul de 3.0 litri, cu două turbocompresoare.
2011: diesel la putere
În 2011, în afară de gama roadsterului Z4, toate gamele de modele BMW beneficiau de motorizări diesel. Actualul spectru de performanţe variază între 95 CP pentru BMW 114d, echipat cu motor de 1.6 litri cu patru cilindri, şi 381 CP pentru BMW 750d și gama BMW M Performance (BMW M550d xDrive Sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d şi BMW X6 M50d), modele care dispun de motor de 3.0 litri cu şase cilindri dispuşi în linie. Acest propulsor continuă o tradiţie începută acum 30 de ani. Încă o dată, cel mai puternic motor diesel din lume din această clasă provine de la BMW.
BMW M550d xDrive Sedan sprintează de la 0 la 100 km/h în 4.7 secunde şi înregistrează un consum mediu oficial de 6.2 l/100 km. Astfel, consumul acestui model este mai mic cu aproape un litru faţă de cel înregistrat de BMW 524td din 1983 - la o putere de peste trei ori mai mare.
Povestea se potriveste perfect cu faptul ca BMW au cele mai bune motoare din lume.