Pasagerul din dreapta, ignorat de constructorii auto la nivel de siguranță: americanii au descoperit diferențe majore între cele două părți ale mașinii la testele de impact

Publicat marţi, 28.06.2016 13:19 de Mircea Meşter

Cel mai dur test frontal imaginat de americani oferă rezultate mai bune pe partea șoferului față de partea pasagerului. Din 6 mașini testate, doar una a reușit să aibă același comportament pe ambele laturi: Hyundai Tucson.

Autoritatea americană Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) a inventat în 2012-2013 un test de impact în urma căruia multe modele vândute pe piața din SUA și nu numai au fost detectate cu deficiențe structurale majore. Noua probă se numea Small Overlap Test (SOT) și simula un impact la 64 km/h cu o barieră rigidă care suprapune doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii, pe partea şoferului.  Acest test simulează un impact cu un pom, un alt vehicul sau cu un stâlp, un scenariu responsabil pentru un sfert dintre decesele şi rănirile grave de pe şoselele americane.

După ce EuroNCAP a anunțat împrumutarea în viitorul al testului și în Europa, constructorii au înțeles importanța oferirii unui grad de siguranță ridicat în acest scenariu foarte posibil în caz de accident și au regândit celula structurală a mașinilor pentru ca șoferul să fie protejat în aceste cazuri. Însă, la distanță de trei ani de la acel moment, IIHS iese din nou pe scenă și acuză constructorii auto că au abordat problema punctual, fără să găsească o soluție sistemică corectă.

Pasagerul din dreapta, ignorat de aproape toți constructorii

Un studiu ale cărui rezultate au fost publicate la finalul săptămânii trecute în SUA arată că, deși mașinile au început să fie ranforsate și protejate suplimentar pe partea șoferului, partea pasagerului este ignorată. Altfel spus, producătorii se pregătesc de examenele testelor de siguranță ajustând mașinile doar în zonele despre care se știe deja că vor fi testate.

IIHS a analizat șase mașini care se vând pe piața din SUA. Chiar dacă toate au primit calificativul "Bun" la testul SOT pe partea șoferului, doar unul dintre acestea - Hyundai Tucson - a replicat acest rating atunci când testul a fost realizat pe partea pasagerului. În rest, Toyota RAV4, Subaru Forester, Mazda CX-5, Honda CR-V și modelele american Nissan Rogue și Buick Encore au oferit discrepanțe vizibile, rezultatul testului de impact pe partea șoferului fiind evident mai bun decât cel de pe partea pasagerului.

Pe scara de notare IIHS există patru calificative: Slab, Marginal, Acceptabil și Bun. 

Conform organizației americane, cea mai mare diferență a fost sesizată în cazul lui Tyota RAV4, care a primit rating-ul "Slab" la testul SOT pe partea pasagerului, deși același test realizat pe latura șoferului a subliniat un comportament fără probleme al mașinii. Subaru Forester și Nissan Rogue au primit și ele rating-uri contrastante, în timp ce Mazda CX-5, Honda CR-V și Buick Encore au venit cu diferențe sesizabile, dar nu radicale.

IIHS: "Așteptăm îmbunătățiri"

"Nu e surprinzător faptul că producătorii auto și-au concentrat eforturile inițiale pentru a asigura o îmbunătățire a rezultatelor testului SOT pe partea vehiculului pe care noi o testăm în mod normal. De fapt, i-am încurajat să facă asta pe termen scurt dacă acest lucru însemna o adaptare rapidă a zonei frontale de pe partea șoferului. Dar, pe măsură ce trece timpul, ne așteptăm ca producătorii auto să ofere același nivel de siguranță pe ambele părți", spune David Zuby, inginer-șef la biroul de Cercetare al IIHS.

"Atunci când îmbunătățirile structurale sunt vizibile doar pe partea șoferului, există diferențe majore la nivelul rezultatelor din testele de siguranță. Dar inversa nu e valabilă. Unele structuri arată la fel pe ambele părți, însă rezultatele nu sunt identice. Din acest motiv nu ne putem baza doar pe inspecția vizuală a mașinilor, ci trebuie să minitorizăm problema și să începem probabil să notăm mașinile la protecția pasagerilor în testul SOT", completează Becky Muller, autorul studiului.

  • Octavian, marţi, 28.06.2016 13:58

    Era de asteptat acest lucru. Constructorii proiecteaza masinile in functie de punctajele de siguranta. Nu m-ar mira sa existe diferente chiar si intre masinile livrate pt testare si cele care se comercializeaza pe bune. Adica sa mai "uite" 1-2 fiare de montat...

  • arogantul, marţi, 28.06.2016 14:14

    de la toyota ma asteptam, au avut rezultate foarte slabe si cand a aparut SOT, dar ma surprinde Subaru, de la ei aveam mai multe asteptari.

  • arogantul, marţi, 28.06.2016 14:31

    pt autorul articolului : euroncap inca nu a adoptat SOT

  • mircea, marţi, 28.06.2016 14:36

    @Arogantul Nu încă, așa e. Am adaptat fraza pentru a fi ceva mai clară.

  • ics, marţi, 28.06.2016 14:41

    Octavian, masinile sunt cumparate de catre cei care le testeaza si in principiu fara a se stii destinatarul final. Exact pt ca furnizorul sa nu incerce sa ii modifice caracteristicile. Producatorul masinii nu stie ce masina a fsot cumparata sau de unde

  • Seat, marţi, 28.06.2016 14:58

    volvo ziceau ca analizeaza leziunile produse atunci cand masina sare in aer, de genul sant/denivelari. de ce nu includ si asta in teste?

  • r, marţi, 28.06.2016 15:02

    Au descoperit o chestie pe care românii o știau de mult, locul din dreapta fiind denumit "locul mortului" de când mă știu. Numai că ei se pare că vor lua și măsuri deși la cât de greu și-au dat seama am dubii.

  • Sam93, marţi, 28.06.2016 15:04

    Inca odata americanii dovedesc ca fac teste de siguranta pe bune, in comparatie cu Euroncap la care jumatate din punctaj este reprezentat de sisteme electronice facute pentru idiotii care trimit sms-uri in loc sa conduca.

  • @arogantul, marţi, 28.06.2016 15:37

    Cea mai mare dezamagire au fost Vw si Audi......pacat de "calitatea germane" era un mit.

  • Robotzelu, marţi, 28.06.2016 15:52

    Ce hotie... Dai 30.000 de euro sau mai mult pe o masina zicand ca "ti-ai luat 5 stele", dar in caz de accident... Dumnezeu cu mila! Vorba aia- o sa vezi 5 stele verzi... sau, mai bine zis, galbene...

  • Moldovean, marţi, 28.06.2016 16:58

    @ics Cum le cumpără fără să știe cine e destinatarul? Sau fără să știe că firma X sau persoana Y are legătură cu institutul de testare? Nu că aș fi sceptic, dar întreb pentru că nu știu și pentru că îi văd în stare să afle și astea.

  • vw s-a apucat de făcut cârnați, marţi, 28.06.2016 17:22

    Să fie trimiși în judecata...Uite aici: HotNews - Volkswagen va rascumpara masinile afectate de scandalul Dieselgate in SUA. Costurile totale vor trece de 15 miliarde dolari pentru grupul german.

  • inexorabil, marţi, 28.06.2016 17:50

    Interesant…IIHS n-a catadixit să le pună ȋn vedere companiilor auto că, teoretic, cumplitul SOT ar trebui să vizeze ambele laturi ale mașinii, urmărind să constate ȋn timp (mai mult ca sigur că aceasta a fost intenția acestui organism) cât le pasă constructorilor de siguranța abordată din proprie inițiativă și exceptând punctele de interes pentru control. La rândul lor, poate că pișicherii au realizat că și partea dreaptă necesită atenție, dar, văzând că IIHS nu pomenește nimic ȋn acest sens, au lăsat problema la mâna destinului. Totuși, consider că IIHS s-a grăbit un pic cu dezvăluirea manevrei-surpriză și cu alegerea unor crossovere, punându-i astfel ȋn gardă pe gagii, de aceea n-ar fi de mirare să fie obținut calificativul maxim pentru niște sedanuri de mare popularitate, ȋn caz că un asemenea test le-ar lua ȋn calcul peste un an sau doi :D Noroc că P-ul acela neplăcut (de roșu) n-a ieșit ȋn dreptul lui Encore, altfel le-aș mai fi urat ceva de dulce unor cetățeni renumiți pentru nesimțirea lor totală, ocrotită de U.S. Government…

  • rt, marţi, 28.06.2016 19:23

    Cam asta arata cat le "pasa" nemtilor de siguranta cumparatorilor. Calitatea germana domle' dar asta doar cand e pe stand si pacalesc investitorii la bursa.

  • chinezisme, marţi, 28.06.2016 20:30

    Eu vad ca testele se refera la cateva asiatice. Aveti o fixatie cu nemtii. Rusine pt RAV, nu ma asteptam. La FORESTER ma asteptam. Am avut modelul anterior (2009-2015) si pot spune ca era slab in fiare. Daca urcam o bordura cu una din roti si deschideam portbagajul, acesta nu se mai putea inchide. Dupa 6 ani era plin de rugina de dedesubt asta ca sa nu mai spun de problemele tehnice pe care le avea.

  • Z, marţi, 28.06.2016 21:11

    @rt & @@arogantul Ai dreptate...însă probabil și-au adus aminte de testul IIHS a lui vw passat cc 2012 ce i-a marcat.

  • Kotegaeshi, marţi, 28.06.2016 21:50

    Foarte interesant.Daca stam si negandim un pic la Subaru, ce putem spune? In Japonia , toate masinile au volanul pe dreapta, deci partea soferului este protejata mai bine, iar partea stanga nu.In america cea supraponderala , volanul masinilor este pe stanga, parte care este foarte protejata. Cum dracu vine asta? Toyota? In caz de accident, pasagerul din fata se va alege cu o gramada de fiabilitate in mufa ,dupa un accident frontal. Si un pic de schije takata. @sam ai dreptate.Americanii au masini mai bune, pentru ca pasagerii sunt niste super....eroi. Nah!

  • arogantul, marţi, 28.06.2016 21:54

    @Z vrei sa spui ca ala care imi raspunde la comentarii fara sa isi puna nick este de fapt RT (russia today) ?

  • Z, marţi, 28.06.2016 23:24

    @arogantul Posibil :)) Eu îsă mă refeream la un test IIHS dezamăgitor.

  • Tembelus Rex, miercuri, 29.06.2016 00:14

    Intr-adevar o problema delicata - dar nu neaparat surprinzatoare cel putin din punctul meu de vedere.....constructorii merg pe maximizarea profitului....investesc in cu totul altceva .....nu neaparat ca siguranta ar fi neglijata total.....dar nu e abordata primordial ........ei merg pe gadget-uri, pe touch-screenuri, cat mai multa electonica etc, etc - stiti si voi tendintele nu e cazul sa aprofundam...... Da - ma cam mira rezultatul lui Subaru......astia aveau o gama cu multe stelute si safety pick........erau si sunt un fel de volvo japonez (la siguranta). Sunt atatea si atatea aspecte in privinta sigurantei ....ati fi probabil uimiti sa vedeti masini care iau 5 stele la 64km/h........iar la 74 km/h sa coboare la 4 spre 3 chiar ......deja fortele se multiplica, deceleratiile etc, etc...... Ce-ati spune de un test din asta dar cu spatele .....sa simuleze tot asa pe 25 % ...practic o evitare de ciocnire totala a masinii din spate....dar sa prinda suprafata mai mica...e vorba de cei 25% .....cam ce rezultate credeti ca s-ar obtine? Sa mai amintim de clasa mini, mica si compacta unde esti destul de aproape de luneta/portbagaj....cred ca ar iesi dezastru......... PROPUNERE MAI VECHE - NU CREDETI CA TESTELE AR FI MAI RELEVANTE DACA S-AR FACE PE SUBIECTI UMANI, PE OAMENI.....MA REFER LA CONDAMNATII LA MOARTE, CRIMINALII RECIDIVISTI, PEDOFILI etc.......sincer ar fi mai relevante, si mai ieftine...un dummy din ala stiu ca este destul de scump........ ar trebui facute niste teste si pentru a se vedea cat de solid e plafonul la rostogolire....unde se stie SUV-urile si Off-roaderele au niste probleme din cauza masei pentru tarile mai inapoiate si nu numai ar trebui facute teste cu simulare impact animale.....sa se vada rezistenta stalpilor A, a parbrizului O ALTA CHESTIE - ar trebui lucrat mai mult la celula de siguranta - la un impact multiplu, repetat, la fractiune de milisecunde sau secunde cum are loc un accident pe autostrada, sau drumuri expres la noi.....prima lovitura sa zicem scapi relativ usor, airbaguri alea alea, zone de absorbire, etc, etc, ce te faci la urmatoarea masina care intra si tu nu ai apucat sa fugi pe camp......? Ar fi multe de spus....

  • Mda, miercuri, 29.06.2016 03:04

    Deci in proaspat lansatul rav4 mori in dreapta. Mai ales ca la un impact frontal soferul din instinct incearca sa 'se evite' trage de volan. Excelenta valoare .

  • Florian.Anghelescu, miercuri, 29.06.2016 09:16

    Interesanta abordare a celor de la IIHS . Dar ma intreb urmatorul lucru : Modelele ale caror punctaje nu au iesit tocmai roz nici pe partea soferului gen : Passat CC, Audi A4, VW Beetle, BMW X1 si alte cateva mituri nemtesti, ce se va intampla cu astea pe partea pasagerului ? Asteptam testele ce vor veni. Oricum felicitari coreenilor . Nu de altfel masinile lor de volum sunt mai sigure decat Mercedes si BMW ( marci premium ) conform IIHS la aceste teste

  • @Florian, miercuri, 29.06.2016 09:22

    Kia-Hyundai este o companie net superioara marcilor germane ca cercetare si dezvoltare .De asta Tucson a punctat atat de bine la aceste teste. Sunt curios daca vreo pocnitoare germana va obtine punctajul coreenilor cu Tucson. Oricum bravo Hyundai. Daca Hyundai a ajuns peste o marca premium ca Audi care a punctat foarte prost la aceste teste, atunci e grav pt nemti.

  • Florian.Anghelescu, miercuri, 29.06.2016 11:45

    @@Florian . Hyundai Tucson este model nou lansat probabil si celula de siguranta a fost regandita de la zero. Ceilalti nu au avut decat sa adauge cateva ranforsari in zona cel mai des lovita de catre IIHS. @Tembelus. Cum i-am zis si celui de sus. Subaru Forester este cel mai ''vechi'' model testat de catre IIHS . Asadar o masina cu o celula de siguranta proiectata acum 7-8 ani odata cu lansarea pe piata a generatiei anterioare Forester. Pe parcurs s-a mai imbunatatit zonele vulnerabile prin diverse ranforsari strategice. Probabil pana la o noua generatie Forester cei de la Subaru isi vor revizui scorul prin aplicarea de noi ranforsarii celulei respectivului model de Forester lansata acum 8 ani, prin lansarea de vechi model ( anterior ) Forestului actual .

  • Kotegaeshi, miercuri, 29.06.2016 12:14

    Subaru asta , forester , nu este celula de acum 7 sau 8 ani.Este cu totul si cu totul alta masina.Tu, expertule(se stie cine esti), nici macar pe cel de acum 7 ani nu l-ai vazut . De cel nou nici nu mai intreb.

  • Florian.Anghelescu, miercuri, 29.06.2016 12:29

    @Kotegaeshi Primele informatii cu Subaru Forester au fost oferite la finele lui 2013, apoi masina a fost lansat pe piata in 2014 cand s-a oferit si catre vanzare. Ca oricare model auto, ea a fost conceputa 4 ani mai tarziu odata ce generatia precedenta a fost lansata pe piata. De concept auto ai auzit ? Nu. Stiam asta.

  • inexorabil, miercuri, 29.06.2016 20:13

    Relax, Mengelex! Le-ai și găsit “utilitate socială” celor care “nu merită să trăiască”. Te-ai ȋntrebat o chestie elementară și anume dacă respectivii "paria" ar dori să se afle ȋn mașinile testate? Sau, după logica ta, ar trebui ignorat consimțământul lor (pe considerentul “perspicace” că “oricum, sunt confuzi, abulici și n-au viață ȋn ei”), urmând să fie sedați / anesteziați și apoi folosiți ca manechini? Dar de ce nu-i adaugi pe lista mostrelor vii pe bolnavii mintal, pe obsedații sexual și pe fanaticii religioși? Să fie striviți cu toții ȋntre fiare contorsionate (impactul să aibă loc la 100 km/h, poftim) , ca să capete Mengelex convingerea irefutabilă că relevanța SOT n-ar putea deveni maximă decât dacă ar fi bazată pe subiecți (in)umani. Ȋn plus, nu vrei și niște ȋnregistrări video de prim-plan cu mutilarea lor sau chiar cu moartea lor fulgerătoare (petrecută “ȋn numele / ȋn interesul științei”, cum să nu!), pe care să le urmărești tolănit cât mai confortabil, cu delicatese & băuturi fine la discreție, cu indignare pe chip (izvorâtă vârtos dintr-o ingenuitate soră cu demența perfecțiunii morale) și dominat de un sentiment inchizitorial de “superioritate existențială predeterminată” ? La urma urmei, eu cred că și tu ești criminal. Conform ȋnvățăturii ortodoxe, un singur seamăn de-al tău dacă urăști, hulești și / sau etichetezi, deja te numești ucigaș ȋn ochii lui Dumnezeu… Hai, trimite imediat IIHS-ului un e-mail cu sugestia ta ingenioasă și epocală și, eventual, atașează un CV de angajare ca operator de curățenie (mai precis, să te ocupi de “mizeria” rămasă ȋn modelele ȋncercate), dar nu uita să mă pui ȋn Cc. Sau preferi să fiu chiar eu cobaiul? Nu de alta, dar sunt fotogenic de felul meu și de-aia aș “da bine” ȋn clipuri sau ȋn poze, chiar și rânjind fasolea la doamna cu coasa (acolo, pe platoul de probe de la IIHS). Unde mai pui că ai scăpa de un “psycho” care ȋți tulbură apele pe AM… Cât privește spumegarea “justă” care te va apuca ȋmpotriva mea, ȋți recomand ȋn schimb izbăvitoarea pocăință, fiindcă al tău “punct de vedere” nu ȋmpărtășește nimic din preceptele și cu atât mai puțin din duhul dreptei credințe strămoșești, care este renumită pentru puterea miraculoasă de a-l fi transformat pe fostul prigonitor de creștini și complice la uciderea Sfântului Ștefan – Saul din Tars (dacă ar fi trăit ȋn vremurile noastre, ȋn care mașină de testat l-ai fi vârât?) – ȋn cel mai ȋnsemnat propovăduitor al Evangheliei după Hristos Ȋnsuși, anume cel mai plin de râvnă dintre Apostolii Lui, pe care ȋl sărbătorim chiar astăzi: Pavel.

  • Z, miercuri, 29.06.2016 21:18

    @inexorabil Ești prea aspru cu T-Rex într-o zi de Sărbătoare...Eu i-aș fi răspuns mai scurt cu câteva cuvinte (veșnice), ce sunt deasupra oricărui comentariu : ,,Au nu se vând două vrăbii pe un ban? Şi nici una din ele nu va cădea pe pământ fără ştirea Tatălui vostru. La voi însă şi perii capului, toţi sunt număraţi. Aşadar nu vă temeţi; voi sunteţi cu mult mai de preţ decât păsările.,, De ce te temi omule ?

  • inexorabil, miercuri, 29.06.2016 22:02

    Ai dreptate, @Z, dar mă deranjează teribil acest modus pensandi – puteam foarte bine să consider că am de-a face cu o opinie izolată, dar este suficient s-o ȋmbrățișeze ȋncă unul sau doi și uite așa ne vom trezi mâine-poimâine că “experimentele pe scursuri” nu se vor opri la stadiul de “necesitate”, ci vor constitui și vreun “showbiz”, ca ȋn romanul SF “Fugarul” al lui Stephen King. Notă: aș vrea să cred că sufăr de suspiciuni paranoice, dar orice pare posibil ȋn lume de acum ȋncolo…

  • Mafia.TMC, joi, 30.06.2016 12:37

    Din pacate sunt total dezamagit de Toyota. E drept ca modelele testate sunt totusi aparute pe piata de ceva ani, dar sa proiectezi masina in asa fel incat sa obtii calificativ maxim doar in scenariul anterior IIHS ( partea soferului ) e de-a dreptul ingrozitor, si tin sa cred ca in continuare conducem niste sicrie pe roti. Salut @inexorabil . Total de acord cu ceea ce ai specificat mai sus. Imi voi mentine in continuare toata aprecierea la adresa Toyota vizand in continuare atuurile lor incontestabile : calitate premium, fiabilitate si performanta , dar raman dezamagit la capitolul siguranta, acolo unde coreenii cu marca aia care acum 10 ani era undeva jos , le cam surade in nas japonezilor.

  • inexorabil, joi, 30.06.2016 19:56

    Ar fi prea frumos ca să fie adevărat…Adică Mafia să se rezume la o singură identitate (desigur, logată), să se lepede de pizma lui irațională contra “pocnitorilor germane”, să susțină, cu stăpânire de sine și moderație, cauza grupului său favorit, ba chiar să adopte o atitudine critică față de acesta (așa cum limpede se vede mai sus), ori de câte ori ar considera că s-ar cuveni…Posibil să se ȋntâmple astfel de minuni numai ȋn imaginația mea. Sau ȋn vis. Ȋn orice caz, indiferent unde mă aflu acum – pe tărâm real sau oniric – și departe de a fi un om revanșard, te salut și eu, @Mafia.TMC (Toyota Motor Corporation) ! M-aș bucura enorm ca toate eforturile mele din trecut ȋn direcția normalizării raporturilor dintre noi să fi fost, ȋn sfârșit, ȋncununate cu succes. N-ar fi un semn al existenței lui Dumnezeu, ci un nou semn al bunăvoinței Sale. Restul depinde doar de tine, mai precis de resursele tale lăuntrice…

  • Kotegaeshi, joi, 30.06.2016 21:42

    Sper sa nu se adevereasca vorba aceea " orice minune dureaza 3 zile"