OPINIE. Când o minciună a jurnaliştilor costă 6 miliarde de euro
Cei de la BMW au fost acuzaţi ieri de AutoBild Germania că s-ar afla în aceeaşi oală cu Volkswagen şi că X3 2.0 diesel emite de 11 ori mai mult decât limitele legale. Jurnaliştii germani au rectificat apoi informaţiile, însă BMW scăzuse deja la bursă cu 10%. Gaz pe foc şi o explozie artificială într-un moment complet nepotrivit.
CRIZA VW: Tot ce trebuie să știi despre cazul Dieselgate
Criza Volkswagen, aşa cum este denumită povestea manipulării testelor de emisii de către constructorul german în Statele Unite (n.m. întreaga derulare a evenimentelor este aici), capătă în unele cazuri nuanţe derizorii. Pentru că subiectul este unul fierbinte, sub presiune, şi are potenţialul de a schimba implicit lumea auto aşa cum o ştim, motoarele diesel fiind acum sub lupa autorităţilor de pe toate continentele, riscurile de "explozie" sunt foarte ridicate.
Ediţia germană a publicaţiei AutoBild a anunţat ieri cu surle şi trâmbiţe că are informaţii legate de faptul că BMW ar fi măsluit la rândul său testele de emisii şi consum pe X3, maşină care ar emite de 11 ori mai mult decât limitele legale.
Într-o lume auto aflată în ultimele zile sub o presiune imensă din cauza scandalului care a pornit din State, această informaţie a avut efectul unei flăcări deschise într-o cameră plină cu gaz. Puţini (printre care se numără cei de la BMWBlog.ro) s-au obosit să verifice sursa citată de AutoBild, iar presa auto mondială a sărit hulpav pe noul subiect.
Practic, în focul "acţiunii" nici măcar nu a mai contat că BMW a dezminţit oficial orice implicare într-un mecanism de manipulare a emisiilor, comunicatul mărcii germane fiind mai degrabă unul publicat de oficiali miraţi decât de unii acuzaţi. Iar pentru că informaţia s-a rostogolit şi s-a făcut bulgăre, efectele au fost radicale: BMW a căzut la bursa din Frankfurt cu 9.7%, drept pentru care valoarea de piaţă a mărcii a coborât şi ea cu 6 miliarde de euro. În câteva minute. Cea mai mare scădere din ultimii 4 ani pentru BMW.
Totul, din cauza unui articol. Fals, aşa cum s-a demonstrat ulterior.
AutoBild a retractat după câteva ore atât informaţia, cât şi invitaţia către public de a cumpăra numărul viitor al revistei, care apare pe piaţa germană astăzi. O metodă pe cât de ieftină de a aduna public, pe atât de costisitoare pentru mărcile implicate. De altfel, ce-a făcut ieri AutoBild nu este deloc departe de ceea ce a făcut Volkswagen. O minciună cruntă cu repercusiuni majore. Teoretic ar trebui să mă bucur să văd faptul că puterea presei este încă una imensă. Practic, ideal ar fi ca această putere să fie utilizată în scopuri pozitive.
O precizare: tot respectul pentru colegii de la AutoBild România, care nu au nicio implicare şi care-şi fac treaba profesionist în continuare. Şi care pică şi ei involuntar în oală fără a avea vreo vină.
Nu. Nu toţi constructorii fac "ce-a făcut Volkswagen"
Povestea întregului scandal este atât de complexă, încât este absolut necesar să ne păstrăm minţile limpezi, indiferent de situaţie. Este simplu să spui că "toţi constructorii fură la capitolul emisii şi la capitolul consum", anunţând cifre mai mici decât cele reale.
Problema este că acest lucru nu este neapărat ilegal.
Volkswagen a picat în acest subiect pentru că a făcut un artificiu opus legislaţiei: a montat un soft care recunoştea faptul că maşina e testată pe banc şi limita emisiile în acele momente pentru ca ele să se menţină în limitele legale. Şi nu a declarat prezenţa sa. Apoi, când maşinile plecau pe stradă, ele emiteau până la de 40 de ori mai mult NOx, oxid de azot, o substanţă nocivă pentru plămâni. Încă o dată: de 10-40 de ori mai mult.
Confruntaţi cu testele reale, cei de la VW SUA au continuat să nege comiterea vreunei ilegalităţi. Timp de un an. Apoi, forţaţi de împrejurări, au făcut un recall pentru cele 500.000 de maşini afectate în SUA, însă acesta nu a schimbat nimic în comportamentul motoarelor. "Recall-ul care nu a reparat niciodată vreo maşină", cum titrează inspirat Washington Post.
Gravitatea faptelor celor de la Volkswagen constă în faptul că vorbim de o chestiune ilegală voită, premeditată, şi realizată în formă continuată. Şi că diferenţele reale vs. diferenţele de laborator sunt imense. Gândiţi-vă cum ar fi ca maşina să consume de 40 de ori mai mult decât scrie în fişa tehnică şi veţi înţelege magnitudinea poveştii.
În schimb, atunci când constructorii reuşesc să se încadreze în limite în cadrul testelor şi apoi depăşesc cu 10, 15, 20, 100, 500% aceste teste în viaţa reală, situaţia este complet diferită, chiar dacă la nivel de mediu vorbim de emisii majorate radical faţă de hârtie.
Nimeni nu a păcălit pe nimeni. Sau, cel puţin, constructorii nu au nicio vină legală în acest caz punctual în afară de faptul că grupurile lor de lobby fac (mă rog, au făcut până acum) presiuni la adresa autorităţilor pentru ca aceste teste să rămână unele pur teoretice şi orientative, cu legături vagi cu cifrele de pe şosea.
În rest, diferenţele sunt, cumva, normale şi logice. Dacă mergi într-un ritm diferit decât cel de la testarea în laborator (şi mergi, că eşti un şofer normal), vei consuma şi vei emite mai mult. În aceste cazuri, nimeni nu minte pe nimeni. Dacă mergi în ritmul de la laborator, vei emite şi vei consuma fix cât a ieşit pe hârtie. În SUA, maşinile afectate de scandal nu aveau cum să reuşească cifre identice nici dacă ploua cu mentosane. Pentru că aveau instalat acel software care trişa.
În lumina acestor informaţii, este din ce în ce mai clar că mulţi constructori depăşesc, probabil, limitele de emisii. Dar depăşirea nu se face fraudulos, ci "natural", dacă vreţi. Deci, până la proba contrarie, este cât se poate de eronat să afirmăm că "toţi producătorii auto fac ce făcea Volkswagen". Una e să trişezi la teste, cu totul alta e să nu o faci.
Până una-alta, toată povestea asta grăbeşte implementarea unui sistem de testare în câmp real a maşinilor. Iar cifrele de consum şi de emisii vor fi schimbate radical începând cu 2017-2018. Pregătiţi-vă să vedeţi fişe tehnice mult mai apropiate de ce se întâmplă pe şosea. Iar asta nu poate fi decât excelent pentru noi. Pentru constructori, e o problemă majoră, pentru că limitele de emisii impuse de UE pentru 2022 nu se vor modifica doar pentru că se schimbă mecanismul de testare. Iar investiţiile pe care trebuie să le facă constructorii auto pentru a fi conformi cu regulile vor fi imense.
Moment de cotitură pentru diesel
Oricum ar fi, ne aflăm într-un moment foarte important pentru industrie. În SUA este foarte probabil ca motoarele diesel să fie eliminate de pe piaţă pentru totdeauna în urma acestui scandal, pentru că cei de acolo sunt extrem de sensibili la subiectul ăsta şi imaginea acestui tip de motor este la pământ la ora la care scriu aceste rânduri. Pentru Volkswagen, asta înseamnă efectiv pierderea a 20% din vânzări, undeva în jur de 50.000 de maşini. Afectată va fi însă şi imaginea companiei, iar asta va afecta la rândul său vânzările şi probabil nişte locuri de muncă ale unor oameni complet nevinovaţi.
În Europa, controlul asupra emisiilor motoarelor diesel va fi din ce în ce mai crunt. Iar constructorii vor fi nevoiţi să se alinieze mult sub norme pentru a se asigura că maşinile nu pot depăşi nici măcar în viaţa reală limitele maxim acceptate. Pentru că, dacă o vor face, se vor găsi întotdeauna voci care să arunce gaz în oala cu presiune. Iar efectele pot fi devastatoare, chiar dacă premisele nu ar fi trebuit să garanteze asta.
Este foarte probabil ca industria s-o cotească uşor spre hibridizare. Este soluţia alternativă care deja devine cel puţin la fel de ieftină precum dezvoltarea unui motor diesel cu emisii infime. În prognoza mea, peste cinci ani vom vedea hibrizi peste tot, iar diesel-urile vor fi din ce în ce mai puţine. Cumva, peste ani, cu ajutorul acestui scandal, Volkswagen aplaudă Toyota pentru viziune. Pentru că japonezii au insistat cu benzină şi hibrizi când ceilalţi producători europeni se lăfăiau în cifrele diesel-ului.
Vom vedea.
Un gând bun pentru oamenii nevinovaţi de la Volkswagen
Citeam undeva zilele astea că reprezentativitatea este un element-cheie în toată această poveste. N-o să spunem niciodată "30 oameni de la VW au decisă să măsluiască testele de emisii, deci ei sunt vinovaţi", ci vom extinde povestea către constructor şi chiar către industria germană, pentru că acei 30 de oameni reprezintă marca şi, în esenţă, povestea fabuloasă a industriei auto din Germania, cea mai mare din lume. În momentele astea cumplite pentru brandul german nu trebuie să uităm însă că, în spatele celor 30 de oameni care au decis să se furişeze în spatele unor legi, există sute de mii de angajaţi. Nu vreau să storc o lacrimă, însă este evident că drama prin care vor trece unii dintre ei nu va fi cuantificată niciodată în sume vehiculate ca amenzi sau investiţii în recall-uri.
datorita minciunii, sutele de mii de angajati au bagat in buzunar un sumpliment financiar vorba Bibanului: "nicio lacrima, nicio lacrima...."