O treime din accidentele mortale de pe autostrăzile din Franţa sunt cauzate de oboseală

Publicat vineri, 24.06.2011 18:07 de Sebastian Toma

Potrivit asociaţiei autostrăzilor din Franţa, o treime din accidentele mortale sunt cauzate de şoferii care adorm la volan.

Asociaţia Autostrăzilor din Franţa (ASFA) a derulat miercuri un simpozion despre condusul în stare accentuată de oboseală. Potrivit oficialilor, fenomenul este responsabil pentru o treime din accidentele mortale de pe autostrăzile franţuzeşti şi pentru 20% dintre accidentele din Franţa. Compania responsabilă de toate elementele legate de exploatarea şi concesionarea autostrăzilor doreşte să tragă un semnal de alarmă în ceea ce priveşte condusul în stare accentuată de oboseală, atât în rândul francezilor, cât şi în rândul europenilor.

După 24 de ore fără somn, un şofer are acelaşi comportament ca un om cu o alcoolemie de un gram la mie. Grupa principală de risc în cazul acestor accidente este cea a şoferilor tineri, dar nici şoferii cu experienţă nu sunt excluşi, cu toate că aceştia sunt familiarizaţi cu simptomele stării de somnolenţă. Circa 70% dintre accidente au loc în călătorii mai scurte de două ore, iar 80% din accidentele cauzate de somnolenţă au loc în timpul zilei.

Factori agravanţi la oboseală sunt: lipsa somnului, tulburările de somn, anumite medicamente, alcoolul şi stupefiantele, stilul de viaţă anarhic, temperaturile prea ridicate sau prea scăzute din automobil şi ventilaţia insuficientă în cabină, mesele prea bogate şi lipsa pauzelor regulate de la condus.

Simptome ale oboselii la volan: căscat, furnicături la nivelul ochiului, pleoape "grele",dureri de spate, dificultăţi la concentrale, furnicături la nivelul membrelor, nevoia de mişcare şi schimbarea poziţiei pe scaun.

CE NU TREBUIE SĂ FACI DACĂ EŞTI OBOSIT

Potrivit francezilor de la Asociaţia Societăţilor de Autostrăzi, este inutil dacă deschideţi geamul când vă simţiţi obosiţi, la fel cum este mersul cu sonorul la un nivel mai ridicat. Singurul lucru UTIL pentru a reduce oboseala este o pauză de somn, care poate să dureze doar 20 de minute, dar nu mai puţin. Francezii susţin că este necesar ca un şofer să facă o pauză la fiecare două ore de condus, pentru a evita problemele cauzate de oboseală. După fiecare pauză, se recomandă aerisirea vehiculului şi răcirea aerului din habitaclu, dar nu la un nivel excesiv. Şoferilor li se recomandă să consume multe lichide, preferabil apă.

 

Probleme întâlnite de şoferii care au avut simptome de oboseală la volan

Problemă cauzată de oboseală Procent din totalul şoferilor intervievaţi care au întâlnit problema
Au experimentat stări de somnolenţă într-o călătorie pe timp de noapte  47
Au avut un episod sever de oboseală, care i-a obligat să oprească şi să se odihnească 28
Au fost la un pas de un accident şi/sau au trecut peste banda lor de mers 11
Au făcut un accident deoarece au adormit la volan 5.8
Nu au avut probleme cauzate de oboseală 8.2

Via | Caradisiac

  • Ady, vineri, 24.06.2011 23:15

    in curand se vor introduce tahografe si pe turisme.

  • Ganesh, joi, 27.09.2012 08:34

    Regele Mihai a avut rol decorativ tot tiupml pana la abdicare. Era prea tanar, sa nu zic si nelinistit, si prea putin copt la minte. Rolul lui era de fatada, era o simpla marioneta. Tara era condusa de altii. In special de Maresal, caruia i s-a rasplatit binele adus stim noi cum (am pe undeva filmul executarii lui)