Noul SUV Toyota bZ4X inaugurează o gamă dedicată doar electricelor. Garanție de 10 ani pentru baterie

Publicat miercuri, 12.01.2022 14:47 de Bogdan Mirică

Toyota bZ4X marchează începutul unei ofensive puternice pe piața mașinilor electrice. Japonezii inaugurează astfel și gama lor de electrice, botezată bZ, adică abrevierea de la „beyond zero”.

Atunci când toată industria auto se pregătea să încheie un 2021 marcat de criza semiconductorilor, unii ridicând trofee, alții pregătind strategii de revenire, Toyota și Lexus au dat ușa de perete și au năvălit agresiv pe piața mașinilor electrice. Da, Toyota și Lexus, adică brandurile care au brevetat și popularizat sistemul hibrid, schimbă ușor macazul, anunțând o revoluție cu zero emisii.

Și asta nu e tot. Toyota vrea să le ofere clienților săi cea mai mare diversitate de sisteme de propulsie alternative: hibride clasice (cum ne-a obișnuit), hibrid plug-in, electrice și, nu în ultimul rând, alimentate cu pile de hidrogen. Nu mai puțin de 15 concepte au fost prezentate de Akio Toyoda, președintele companiei, într-o conferință de presă maraton, în care mesajul a fost simplu: vor fi lansate 30 de modele electrice până în 2030.

bZ, ADICĂ „BEYOND ZERO”

Până la a face previziuni despre un viitor FJ Cruiser electric sau despre reîntoarcerea unui Lexus LFA electric, haideți mai bine să ne ocupăm de ceea ce japonezii au lansat deja pe piața mașinilor cu zero emisii. Adică noul Toyota bZ4X.

Știm, și noi ne-am fi dorit un nume mai ușor. Însă, nimic nu e întâmplător. Să vă explicăm: numele vine de la bZ, adică modul în care vom recunoaște noua gamă Toyota. Un fel de ID în cazul Volkswagen. Așadar, de acum înainte, toate modelele Toyota 100% electrice vor fi botezate folosind particula bZ, care nu este altceva decât o abreviere de la „beyond zero”.

Abordarea japonezilor a fost una completă, încercând să acopere, nu doar procesul de elaborare și producție al unui model electric competitiv, ci și eforturile de reciclare. Pentru asta s-a pornit de la o platformă complet nouă, derivată din arhitectura eTNGA, care înglobează o baterie în șasiu, sub podea. Japonezii au obținut un centru de greutate coborât și o repartizare optimă a masei pe cele două axe. Axe pe care se află acum câte un motor pentru a se asigura tracțiunea integrală.

CINE ESTE TOYOTA bZ4X?

Dar cine e noul Toyota bZ4X? Unde îl încadrăm? Este clar un SUV de segment mediu, capabil să ofere spațiu generos la interior. Dar până la interior, trebuie să vorbim despre exterior, care a fost desenat după filosofia „Hi-Tech and Emotion”. Roțile au fost poziționate la extremitățile caroseriei, partea frontală dispune de linii ascuțite, iar stopurile cu tehnologie LED sunt unite cu o baghetă luminoasă.

În gama de vehicule cu zero emisii inaugurată de Toyota, bZ4X este doar primul membru al unei ofensive de 15 mașini electrice până în 2025. Dintre acestea, 7 vor fi Toyota. 

INSTRUMENTE PRIVITE PE DEASUPRA VOLANULUI

Interiorul a fost regândit pentru a oferi o ergonomie superioară. Așa se face că, în premieră pentru Toyota, inginerii au mutat afișajele în partea superioară a planșei de bord. Acum avem un instrumentar de bord digital, care poate fi citit pe deasupra volanului. Este o tehnologie pe care o folosește și Peugeot.

Direcția va fi conectată electronic, la fel și transmisia. O transmisie automată care nu mai are nici levier, ci simple butoane de plastic.

Sistemul multimedia are un ecran central de 12 inch și va beneficia de o navigație actualizată prin cloud, care îi va permite celui de la volan să afle informații despre evenimentele din trafic, despre statusul unei stații de încărcare sau despre disponibilitatea unui loc de parcare. Accesul la bord și pornirea se vor face cu o cheie digitală, prezentă în telefon.

Update-urile sistemului multimedia se vor face over-the-air, așa cum se întâmplă în majoritatea industriei auto. Noul sistem de recunoaștere vocală va putea să dea comenzi pentru aerul condiționat și chiar pentru ștergătoare.

DOUĂ VERSIUNI DE MOTORIZARE

Noul Toyota bZ4X folosește un singur motor pe puntea față, cu o putere de 204 cai și un cuplu total de 265 Nm. Este suficient pentru o accelerație de la 0 la 100 de km/h în 8.4 secunde și o viteză maximă de 160 km/h.

Pentru cei care au nevoie și de tracțiune integrală, Toyota oferă noul bZ4X și într-o configurație cu două motoare, câte unul pe ambele punți. Totalul este de 217 cai putere, iar cuplul motor urcă la 336 de Nm. Și sprintul de la 0 la 100 de km/h se realizează mai repede, adică în 7.7 secunde. Resursele sunt gestionate cu ajutorul transmisiei automate cu o treaptă.

Cât privește nivelul de recuperare al energiei, el poate fi maximizat prin folosirea unei funcții de conducere cu o singură pedală. Practic, de fiecare dată când ridici piciorul de pe accelerație, o să simți o frână de motor, care poate recupera energia.

IZVORUL DE ENERGIE

Toată această putere trebuie întreținută de o baterie generoasă. Zis și făcut. Toyota s-a folosit de cei 25 de ani de experiență în elaborarea bateriilor pentru mașini cu propulsie sustenabilă și a dat naștere unei baterii litiu-ion revoluționară prin durata de viață anunțată. Nici nu se putea altfel, având în vedere că Toyota are deja o tradiție în fiabilitate.

Așa se face că bateria litiu-ion promite să păstreze 70% din capacitatea inițială chiar și la 10 ani de la achiziție. Sau după 240.000 de kilometri. De obicei, constructorii de mașini electrice promit 8 ani sau 160.000 de kilometri. Toyota a reușit această performanță pentru că a supus bateria unui test draconic, de-a lungul dezvoltării sale. Ținta inginerilor și a piloților de teste pe parcursul evaluării sale a fost fixată la 90% din capacitatea inițială după 10 ani de utilizare.

Toyota bZ4X marchează o premieră și în ceea ce privește răcirea bateriei. Ea se face cu apă. Iar sistemul de management al temperaturii pe timp de iarnă se bazează pe o pompă de căldură. Pentru mai multă căldură în interior și pentru rapiditate, Toyota oferă un sistem de încălzire cu infraroșu, amplasat de la nivelul volanului în jos. Astfel, atunci când veți activa scaunele încălzite, și partea inferioară a corpului va fi încălzită, mulțumită acestui sistem. Și totul în mai puțin de un minut.

AUTONOMIE ȘI ÎNCĂRCARE

Bateria are o capacitate netă de 71.4 kWh și este capabilă să promită o autonomie oficială (calculată în regim WLTP) de 450 de kilometri. Nu lipsește nici încărcarea rapidă. De la o astfel de priză, Toyota bZ4X poate trage maxim 150 de kW, situație în care bateria poate ajunge la 80% din capacitate în doar 30 de minute. Pe final de 2022 va exista și un încărcător pentru prize AC, de unde mașina poate trage maxim 11 kW.

Autonomia va putea fi îmbunătățită pe anumite versiuni, întrucât Toyota oferă, opțional ce-i drept, un panou solar, montat pe acoperiș. Acesta are capacitatea de a contribui la încărcare. Toyota susține că acest opțional îți mai poate aduce 1800 de kilometri în plus, pe an.

TRACȚIUNE INTEGRALĂ DEZVOLTATĂ CU SUBARU

Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că Toyota și Subaru au un parteneriat de lungă durată. Acesta dă roade chiar în cazul lui bZ4X, pentru că SUV-ul beneficiază de expertiza Subaru în dezvoltarea tracțiunii integrale. Sistemul folosește două motoare electrice, a câte 80 kW fiecare, pentru fiecare axă. Tehnologia XMode îi permite șoferului să seteze tracțiunea integrală pentru diferite scenarii. Unul dintre ele presupune deplasarea prin zăpadă și noroi cu maxim 20 de km/h. Mai este și modul Grip Control, dedicat provocărilor dificile, care vor fi abordate cu 10 km/h.

Manevrabilitatea în off-road va fi facilitată și de sistemul de direcție inovativ, care promite că vei vira maxim roțile cu o rotire de numai 150 de grade a volanului. Astfel, nu va trebui să mai miști mâinile pe volan atunci când ai un viraj dificil. Fiind controlată electronic, direcția nu va transmite vibrații neplăcute. Însă, Toyota spune că va oferi informații prețioase despre suprafața de rulare. Vom testa și vom vedea.

O NOUĂ REȚETĂ DE COMERCIALIZARE

În funcție de maturitatea pieței auto și de deschiderea publicului față de electrice, Toyota va oferi și un program de achiziție. Ținta japonezilor este aceea de a vinde majoritatea mașinilor de pe piața europeană printr-un contract de leasing, care să acopere mașina, întreținerea, asigurarea unei stații de încărcare și accesul la servicii conectate. În funcție de preferințele clienților, poate fi inclusă și asigurarea și asistența rutieră.

Rămâne de văzut sub ce formă se va comercializa Toyota bZ4X pe piața din România, începând cu a doua jumătate a lui 2022, atunci când va debuta oficial și la noi în țară.

  • dan_grc, miercuri, 12.01.2022 17:15

    O fi însemnând " beyond zero ", dar bz4x sună ca o parolă, nu ca o denumire de mașină, foarte neinspirat .

  • cos, miercuri, 12.01.2022 20:45

    Da ceasu? Ceasu din bord unde i? :))

  • Edikkk, miercuri, 12.01.2022 22:56

    450 km autonomie, 30 minute încărcare pentru 80% (de la 10%-80% deci un 315 km range pentru 30 minute, sau 160 km pentru 15 minute charge) cu păstrarea capacităţii bateriei 90% după 240.000 km, 10 ani Sună foarte bine, doar că e făcută integral în China, nu că Apple nu ar fi, dar uite unde s-a ajuns.

  • mip, joi, 13.01.2022 02:31

    no, apoi io mi-s cam contra toyoda ... acu, masina asta va avea un avantaj major fata de concurenta: garantia bateriei !!! cu asta vor pocni tare rau peste bot pe multi constructori, e vorba totusi de 80.000 km in plus sau 2 ani la garantie ... ceea ce nu e de colea ! mi-as fi dorit o baterie de vreo 100 kw ... om trai si om vedea ... depinde acu si de pret ... drumuri bune !

  • Kirotractor, joi, 13.01.2022 09:51

    Surprinzător, toyoții au ajuns să dea lecții de stil altora mai hârșiți pe felia design -- e o părere subiectivă, însă comparați bzx-ul ăsta cu oricare gogoașă răsuflată ID. VW... Cu excepția ”mustăților” negre de sub stopuri (încărcare inutilă zic io), tratarea intersecției suprafețelor și calculul proporțiilor se apropie de perfecțiune. @mip: Am avut în (prea) lunga-mi viață ”doar” o Toyotă (Starlet) și o regret ca ”work-horse” fără strălucire, dar și fără hibe -- chiar dacă mai mult nevastă-mea a birjărit-o fără milă. Toyota a demonstrat oricum maturitate, răbdare și echilibru fiindcă nu s-a aruncat cu capu-nainte în electrificare cu orice preț (ca Nissan de ex.) Și-acum, și-n viitorul cu baterii-minune cred că se vor risca de fapt doar pe piețele care ”stimulează” electrocaznicele prin bonusuri aberante plus constrângeri asemenea = interdicții / suprataxe etc.

  • mip, vineri, 14.01.2022 01:35

    @kirotractor ... salut prietene ... te tot astept ! te tot codesti ! pai, pina cind stimabile ? si eu in octombrie am devenit "propritaur" de toyoda: am luat un yaris ... tre sa fac un film cu dumneaei sa il pun pe canalele mele de yt ... dar acum a venit frigurosul cu "calduri" de pina la -26 gr.C si mi-e cam lene sa ies cu telefonu-n ghierutze sa filmez, ca-mi ingheatza cuvintele pe buzoaieee ... :()) asa ca prima info ... nu stiu pe unde o fo birjarita si cum pina la 80.000 km ... dupa aia a intrat in familie si o facut inca 60.000 km; in timpul asta a avut schimbate doar frinele ... ca impresie de condus ... sta binisor pe drum... cind nu bate vintul !!! foarte galagioasa la interior; materiale slabute pe interior si aspect neinspirat ca sa fiu gentil; totul e minimalist; scaune corecte, dar dpmdv lipseste cotiera dintre scaune care sa aduca un plus de confort; cam atit acu ca dupa aia nu te mai uiti la film !:)) la viata mea am mai condus (printre alte toyote) si o camry ... aia era mult peste yaris, din toate punctele de vedere, la alt pret bun-intales; dar la condus ii lipsea acel ceva care de ex. il avea golful meu 4 cu care era vorba sa o schimb ... desi golful era mult mai mic dpdv al dimensiunilor, si motor mult mai puturos (motor 2.0L/115 cp pe golf vs 2.4L/150 cp pe camry; benzina ambele) totusi golful era o placere la condus fata de fada si neinspirata camry care era ok, corecta, dar fara personalitate as zice ... si ma limitez aci in a face alte paralele mai mult sau mai putin deocheate:)) yaris asta are o cutie automata care ma minuneaza cum merge de precis si fara ezitari, motorul toarce ca orice motor aspirat pe benzina, dar cum am zis, e fff galagioasa ... se aude motorul destul de tare, dar e galagie si de la vint, rularea pe sosea, se aude f tare ... la 120 km/h e un zgomot de cel putin 85-90 db (decibeli) ... la mine in fabrica unde muncesc avem 95-100 db !!! daca pornesc cu ea la un drum de Toronto (1.100 -1.200 km tur-retur) si nu-mi pun dopuri in urechi, apoi dup-aia o sa fiu cam surdake vreo doo zile si doo nopti ... drumuri bune si s-auzim de bine !

  • ACE - Craiova, vineri, 14.01.2022 13:38

    Preturile modelului TOYOTA BZ4X anunțate pentru U.K.: Varianta Pure - va costa 41.950 de lire sterline (disponibilă doar cu tracțiune față) Variantele Motion - cu tracțiune față pentru 45.750 lire sterline sau cu tracțiune integrală la 48.350 lire sterline Variantele Vision - 47.650 GBP cu tracțiune față sau 50.250 GBP pentru versiunea cu tracțiune integrală Varianta First Edition - 51.550 GBP (doar cu tracțiune integrală). Vezi: https://www.carwow.co.uk/toyota/news/5266/toyota-bz4x-electric-car-revealed-price-specs-release-date