Mașini de poveste: Mercedes-Benz 500/540 K Spezial Roadster
500 K Spezial Roadster este un automobil fascinant, desprins parcă dintr-o poveste. O apariție barocă, cu stil și sânge albastru. Iată povestea unui automobil extrem de rar.
Mercedes-Benz Typ500 K Spezial Roadster este unul dintre cele mai frumoase automobile din lume. Și unul dintre cele mai rare. Şi nu, nu este un clişeu. Este o adevărată nestemată în colecția oricărui pasionat cu posibilități financiare tocmai pentru faptul că arată fabulos la aproape 80 ani de la lansare, dar şi pentru că este unul dintre automobilele a cărui valoare creşte în timp. La licitaţiile unde rarele modele 500 K şi 540 K Spezial Roadster au fost tranzacţionate, sumele plătite au variat între trei şi 11 milioane de dolari.
Roadsterul Special a făcut parte din familia amplă a modelului 500 K şi ulterior 540 K, fiind cel mai frumos membru al unei familii impresionante.
Mercedes-Benz 500 K Spezial Roadster a fost lansat în 1936, în perioada de glorie a Europei interbelice, însă doar 29 de exemplare au părăsit uzina de la Sindelfingen. Pe lângă imaginea uimitoare pe care o proiecta, 500 K Special Roadster mai avea un atribut care te lăsa fără suflare: prețul. În 1936, acest model costa 28.000 Reichsmark (echivalentul a aproximativ 100.000 euro). Era o sumă imensă pentru acea perioadă, fiind echivalentul unei case mobilate generos. Față de orice alt model din gama 500 K, un Roadster Special era cu 6.000 Reichsmark mai scump.
Să aruncăm o privire și asupra familiei lărgite din care a făcut parte spectaculosul roadster al anilor '30. Mercedes-Benz 500 K sau W29 (numele de cod intern) a fost prezentat publicului larg la Salonul Auto de la Berlin din 1934 alături de un model mult mai modest, Mercedes 130, primul model al mărcii cu motor cu patru cilindri de 26 CP amplasat în spate.
Contrastând puternic cu modestul 130, Mercedes 500 K era definiția automobilului sport în accepțiunea vremii: motor cu opt cilindri plus compresor mecanic care permitea creștea puterii motorului de la 100 CP la 160 CP. Capacitatea motorului era de 5.018 cmc. Mercedes-Benz 500 K înlocuia modelul 380, deși acesta fusese prezentat doar cu un an mai devreme. În plus, 500 K moștenea pedigree-ul sportiv al modelelor cu motor supaalimentat care au făcut istorie pentru marca cu stea: S, SS, SSK și SSKL.
K-ul din numele modelului provine de la denumirea Kompressor (supercharger în limba engleză, compresor mecanic în limba română). Un compresor mecanic Roots era acționat atunci când pedala de accelerație era apăsată peste un punct intermediar. Motorul de 5.0 litri oferea 100 CP la 3.400 rpm, dar când compresorul intervenea puterea creștea la 160 CP, ceea ce oferea un nivel de putere mare pentru anii '30. Puterea era transmisă către puntea spate prin intermediul unei cutii manuale cu patru trepte, iar opțional se putea alege una cu cinci trepte. Treptele erau sincronizate, cu excepția primului raport. Modelul rula pe jante cu spițe, pe atât de elegante cât erau de robuste.
Cu 160 CP la dispoziția celui de la volan, Mercedes-Benz 500 K putea rula cu 160 km/oră. Reversul medaliei era consumul de carburant. Între 27 și 30 litri erau consumați pentru fiecare 100 kilometri parcurși. Pentru a avea o autonomie decentă, Mercedes și-a dotat modelul sport cu un rezervor de 110 litri.
Noul model sportiv Mercedes devenea repede un favorit al clienților cu posibilități financiare nu doar pentru designul deosebit și puterea motorului. Mercedes își schimbase abordarea și față de suspensie. Încă din 1933, constructorul din Stuttgart folosea suspensia independentă pentru modelul 380. Și pentru că printre clienții săi erau și din ce în ce mai multe doamne care îți doreau un automobil confortabil și ușor de condus, Mercedes a continuat să îmbunătățească suspensia cu roți independente plus arcuri și amortizoare separate. Să nu uităm că în anii '30, foarte mulți constructori foloseau încă axe rigide pentru ambele punți, și de cele mai multe ori amortizarea era asigurată de arcuri lamelare.
Fiind un model cu șasiu separat, 500 K a fost un model cu multe variante de caroserie. Existau trei variante de ampatament. Două lungi, cu un ampatament de 3.290 mm, dar cu diferențe tehnice, și una scurtă, de 2.980 mm. Varianta lungă a fost folosită pentru caroseriile cabriolet cu patru locuri, dar și pentru variantele roadster cu două locuri. Varianta scurtă a șasiului a fost folosită doar pentru doar câteva modele cu două locuri și caroserii speciale. Un Mercedes-Benz 500 K nu era un automobil foarte ușor. Doar șasiul cântărea 1.700 kg, iar maşina complet echipată cântărea 2.300 kg.
Lăsând partea tehnică la o parte, Mercedes a reușit să creeze un automobil care încă fascinează orice privitor. Atitudinea maiestuoasă și elegantă creată de caroseria modelului 500 K este valabilă și astăzi. Deși era posibil, puțini dintre clienții modelului 500 K au ales să-și creeze un model personalizat de un carosier independent. Divizia de caroserii din Sindelfingen reușea să satisfacă orice cerere. Chiar dacă era un automobil exclusivist, 500 K avea să se bucure de un succes deosebit. În primii doi ani de la lansare au fost produse 342 de exemplare, indiferent de tipul caroseriei.
Un Mercedes 500K Spezial Roadster furat în timpul războiului va fi înapoiat urmașilor proprietarului
Și pentru că cei care își doreau un automobil luxos și impunător începuseră să prindă și gustul vitezei, Mercedes a decis să înlocuiască modelul 500 K în 1936 cu o nouă versiune, numită 540 K. Motorul avea acum 180 CP și avea să fie produs în diverse variante de caroserie în doar 319 exemplare. Un superb exemplar Mercedes-Benz 540 K se află la noi în țară și face parte din colecția Țiriac. Poate fi admirat în cadrul galeriei Țiriac Collection, deschisă permanent în Otopeni. Un alt exemplar este expus în cadrul muzeului Louwman din Haga, Olanda.
Ma uit si nu imi vine sa cred ce frumoase, robuste si rezistente erau Mercedes_urile inainte. Acum sunt niste fake-uri si fara identitate. Pacat. Dar ce sa facem....asta e epoca de consum.