MAŞINI DE POVESTE: Aston Martin DB4GT Superleggera
În acest an se împlinesc 50 de ani de la naşterea unui model rar şi emblematic pentru istoria Aston Martin. Iată povestea modelului DB4GT Superleggera.
Din când în când apare în lumina reflectoarelor un model special şi rar din istorie. Când am întâlnit aceste poze cu un Aston Martin DB4GT Superleggera, toată redacţia noastră a fost fascinată de acest model de o eleganţă rară. Pe lângă faptul că acest exemplar va fi vândut la licitaţie peste câteva zile, el tocmai a împlinit 50 de ani de exestenţă, ceea ce este un motiv excelent pentru a inaugura o nouă rubrică: Maşini de poveste. Aici vom poveşti despre exemplare deosebite din istoria automobilului, modele care fascinează indiferent de numărul de ani strânşi sub capotă.
ASTON MARTIN DB4
Aston Martin DB4 a fost lansat la Salonul Auto de la Paris din 1958. Era un model total nou lansat de constructorul britanic. Aducea un şasiu diferit şi frâne pe discuri pe ambele punţi. Plus un propulsor de 3.7 litri cu şase cilindri în linie. Designul caroseriei nu este însă britanic. Aparţine italienilor, fiind opera carosierului Touring of Milan. Elegant prin definiţie, acest Aston Martin intra direct în cărţile de istorie, fiind şi astăzi unul dintre cele mai apreciate modele clasice Aston Martin.
ASTON MARTIN DB4GT
Dar asta nu a însemnat că nu este loc de mai bine. Un an mai târziu, la Salonul Auto de la Londra, Aston Martin lansa varianta DB4GT. Cu un şasiu mai scurt şi un motor upgradat cu trei carburatoare Webber, DB4GT era gândit pentru cei care vroiau să îşi folosească maşina atât în viaţa de zi cu zi, dar şi pe circuit. Aston Martin DB4GT era cu 85 kg mai uşor decât versiunea normală, ceea i-a adus imediat popularitate în rândul piloţilor. Motorul cu şase cilindri în linie folosit de DB4GT dezvolta 302 CP la 6.000 rpm, iar puterea era transmisă roţilor din spate prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu patru trepte. Având o greutate de 1.269 kg, Aston Martin DB4GT accelera de la 0 la 100 km/oră în 6.1 secunde, iar viteza de top era de aproape 240 km/oră. Totul pentru doar 4.534 lire sterline, prețul unui exemplar nou în 1959.
Modelul GT folosea faruri diferite faţă de modelul normal. Acestea erau împinse în caroserie, o caracteristică care apoi a fost transmisă şi modelului DB5. Luneta şi geamurile laterale era fabricate din plexiglas, pentru că acest material este mai uşor faţă de sticla normală. Elementele de protecţie din metal au fost eliminate, iar portierele nu mai aveau ramă pentru geamuri. Pentru alimentare rapidă, Aston Martin DB4GT avea un sistem dublu cu câte o gură de alimentare de fiecare parte a caroseriei. Rezervorul avea şi el o capacitate mărită faţă de modelul standard.
INTERIOR
Interiorul lui Aston Martin DB4GT era mult mai luxos faţă de alte maşini dedicate curselor. Un Ferrari 250 Berlinetta avea un cockpit rudimentar faţă de cel oferit de constructorul britanic. Interiorul Aston-ul era elegant şi pregătit şi pentru uzul zilnic pe drumurile publice. Mocheta era marca Wilton wool, iar instrumentele de bord avea în plus un indicator de temperatură a uleiului şi un turometru gradat până la 8.000 rpm. Varianta GT a Aston-ului DB4 a fost un puternic challenger pentru Ferrari în curse, iar piloţii care au pus la încercare acest tip de automobil sunt nume ca Roy Salvadori, Stirling Moss, Jim Clark şi Innes Ireland. În ciuda faptului că este un exemplar rar, Aston Martin DB4GT este încă extrem de popular în cursele clasice care se ţin la Goodwood sau la întâlnirile cluburilor de pasionaţi Aston Martin. Între 1959 şi 1963, Aston Martin a produs doar 75 de exemplare DB4GT şi încă 19 unităţi carosate de Zagato. Din cele 75 de exemplare, 45 au avut volan pe partea dreaptă, iar 30 au fost construite pentru Europa Continetală.
SUPERLEGGERA
Dintre cele 75 de Aston Martin DB4GT, şase au fost cu adevărat speciale. Aceste maşini au beneficiat de tratamentul Superleggera aplicat chiar din uzină. Au fost construite special pentru fi extrem de uşoare şi a putea rivalza cu modelele Ferrari. Modelele au fost construite la cererea echipelor şi a unor dealeri ce îşi doreau un DB4GT mai performant.
Cele şase exemplare se împart la rândul lor în două categorii: exemplarele care au fost construite de la zero în această specificaţie şi exemplarele Bespoke transformate din model DB4GT în variantă Superleggera. Patru exemplare au fost construite direct de uzină în cadrul departamentului Competiţii sau Service, iar două exemplare au fost transformate ulterior.
Reducerea greutăţii era principalul scop al variantei Superleggera. Pentru a avea un automobil cât mai uşor, şasiul avea în componenţă multe elemente din aluminiu care înlocuiau piesele clasice din oţel. Apoi anumite elemente erau găurite pentru a elimina excesul de metal. Dintre elementele de oţel înlocuite cu piese de aluminiu fac parte portierele, cadrele capotei şi portbagajului, evazările aripilor, compartimentul motor, toate secţiunile din cockpit ale podelei, poliţa spate, lăcaşul bateriei, tunelul axului cardanic şi multe elemente de prindere pentru sistemul de frânare. Pentru a obţine o greutate cât mai mică, au mai fost eliminate şi dotări ca radioul şi difuzoarele, torpedoul, unul dintre cele două pistoane ale capotei, ceasul din cockpit şi rezervorul pentru lichidul de parbriz.
Exemplarul din imagini poartă numărul de şasiu 0175/L şi a fost fabricat în 1963. Va fi vândut la licitaţie de către casa RM Auctions din Arizona. Licitaţia va avea loc pe 21 şi 22 ianuarie în acest an la Arizona Biltmore Resort din Phoenix, Arizona. Se estimează că suma aproximativă pentru care va fi achiziţionat de un fericit colecţionar va fi de un milion dolari americani.
FOTO: sportscardigest; RM Auctions